Mä säälin vl-äitejä ja lapsia
En voi mitään, että säälin heitä. Kaikki elämän ilo kielletään, jopa tanssi! Sen lisäksi nainen joutuu olemaan jatkuvasti raskaana, jos sattuu helposti hedelmöittyvä olemaan. Ei se ole nykypäivää. Se on jäänne jostain 1800-luvulta.
Voi noita uskontoja. Olen surullinen :/
Kommentit (88)
En voi oikein vastata kysymykseen, koska kyllä mun lapset saa tanssia kotona, kerhossa ja koulussa. En mä näe lasten tanssissa mitään pahaa. Joku disko on sitten asia erikseen, sieltä haetaan ehkä jotain muutakin kuin liikunnan iloa.
Olen myös ollut katsomassa vanhojentansseja monta monituista kertaa. Itse en kyllä aikoinani tanssinut, en oikein tiedä miksei mutta ei muutkaan vl:t silloin tanssineet. Nykyään on toisin, ainakin toisilla paikkakunnilla.
Mutta kuvitelkaas, että me lestatkin olemme erilaisia!?!?! Ei kaikki koe samoja asioita synniksi. Toisten mielestä vanhojentanssit on huono juttu, toisten mielestä taas niissä ei ole mitään pahaa. Me ei olla samasta muotista, mekään.
t. vl-äiti
kerropa miten kävis jos kaikki maailman ihmiset toimisivat kuin te? Jokainen pariskunta tekis 10-15 lasta? Mitä tapahtuis?
Eihän mullakaan ole noin monta lasta. Vain 3. Tuo on just sitä ennakkoluuloa että kaikki tekee 10-15 lasta.
ei mitään. Naureskellaan vieressä. Ja ekalle, suotta säälit. Meillä on paljon iloa, naurua, laulua ja rakkautta elämässä. t. vl-äiti ja monta lasta
mitä vlestadiolaiset tekevät, jos heidän vauva tanssii. Tanssiminenhan on vauvoilla ja taaperoilla ihan luonnollinen reaktio moniin asioihin. Tuntuu hirveältä, että lapsen luonnollinen kehitys kielletään.
no miks vanhemmat ihmiset eivät saa tanssia? tanssi on luonnollista... Oletko koskaan ajatellut, että sillä ei ole välttämättä mitään väliä, miten elät elämäsi maapallolla. Oletko ajatellut, että heität ehkä jotakin menemään. Jumala on antanut sinulle elämän kuitenkin.
Pelaatko itse jääkiekkoa, oletko kova laulamaan, kirjoitatko runoja, onko sulla tatskoja??? Kaikki tyylillään. Naurettava peruste sääliä...että tanssiiko joku.
No pitääkö rautalangasta vääntää. Ei saa tanssia kun ei saa tanssia. Discojen lisäksi kiellettyjä ihan tanssiminen esim siellä liikuntatunnilla. Ei ne ole ennakkoluuloja vaan ihan totta joka sana. Sen sijaan on tyhmää yleistää että kaikki lestat on samanlaisia kuin sinä. Katsele ympärillesi niin huomaat.
Jos äiti ja isä näkee oikeudeksensa kieltää lapsiltaan tanssin niin se joks mikä on säälittävää. Kertoo vanhempien aivotoiminnasta jotain. Ja jos joku ei halua tanssia, niin se on asia erikseen.
No pitääkö rautalangasta vääntää. Ei saa tanssia kun ei saa tanssia. Discojen lisäksi kiellettyjä ihan tanssiminen esim siellä liikuntatunnilla. Ei ne ole ennakkoluuloja vaan ihan totta joka sana. Sen sijaan on tyhmää yleistää että kaikki lestat on samanlaisia kuin sinä. Katsele ympärillesi niin huomaat.
Jonkun mielestä tanssiminen kaikissa muodoissaan on syntiä. Tämä henkilö ei sitten tanssi ja kieltää lapsiltaankin tanssimisen. Joo, tämmöisiä varmasti on lestoissa.
MUTTA lestoissa on myös sellaisia, joiden mielestä tanssiminen ei välttämättä ole syntiä ja joiden mielestä lapset voi tanssia koulussa ja liikuntatunnilla ja vanhojenpäivänä jne. Ja nämä henkilöt sitten voivat tanssia ja antavat lastensakin tanssia, eikä sitä heiltä kukaan kiellä.
Minä todellakin tiedän ettei kaikki lestat ole samanlaisia kuin minä, sitähän tuossa juuri yritin aiemminkin selittää. Kaikki eivät pidä samoja asioita syntinä (=kaikilta ei ole samat asiat "kiellettyjä"). Voitko ymmärtää sitä?
t. vl-äiti
jos nämä sitä vaativat? Eikö äiti saa edes toipua raskaudesta ilman, että joku on muna pystyssä kinuamassa seksiä? Tuli vain mieleen kun monesti pienen vauvan äidit odottavat jo uutta tulokasta...
Meillä on ihan samalla tavalla oikeus kieltäytyä kuin kellä tahansa muullakin. Mulla ainakin on tehny mieli jo muutama kuukaus synnytyksestä. Onko se jotenkin outoa että mies sattuu olemaan haluttava? Kauan sitä sitte pitäs olla ilman? Voi hyvänen aika...
Jos äiti ja isä näkee oikeudeksensa kieltää lapsiltaan tanssin niin se joks mikä on säälittävää. Kertoo vanhempien aivotoiminnasta jotain. Ja jos joku ei halua tanssia, niin se on asia erikseen.
Onhan monia asioita, joita toiset vanhemmat kieltää omilta lapsiltaan, mutta toiset eivät..
on suomalaisen yhteiskunnan laajin ihmisoikeusongelma. Se on näkymätön ja vaiettu, mutta LAAJA: se koskee kymmeniä tuhansia naisia ja tyttöjä.
siis perinnöllinen sairaus kummallakin kun silloin on suuri mahdollisuus että lapsilla on sairaus?
kirjoittaa eräs vl-nainen tässä:
Kuusi syytä hyväksyä ehkäisy
http://freepathways.wordpress.com/2012/05/02/kuusi-syyta-hyvaksya-ehkai…
ehkäisykiellosta. On suuri virhe luulla että uskovat miehet eivät olisi huolissaan tilanteesta. Ehkäisykielto kuormittaa avioliittoa ja ahdistaa kumpaakin osapuolta.
Voi käydä niin että nainen ei pysty hyväksymään ehkäisyä (naiset on kasvatettu aina yleensä perinteellisemmin ja heitä kontrolloidaan tiukemmin kuin miehiä), kun taas mies haluaisi ehkäistä.
http://freepathways.wordpress.com/2012/06/27/pakollako-suurperheen-isak…
Saattaa jopa ottaa sterilisaation puhumatta siitä mitään vaimolleen.
rakkaus ei voi perustua siihen, että annetaan silloin kun toinen haluaa. Turha selittää, että juuri synnyttänyt nainen haluaisi seksiä ihan hirveästi. Kyllä se on mies-lähtöistä.
Olen samaa mieltä. Monet lestadiolaisnaiset joutuvat alistumaan miehen vaatimuksiin liian nopeasti synnytyksen jälkeen - ja ehkäisyähän ei saa käyttää.
On vaikea sanoa, miten paljon lestadiolaiskodeissa naiset joutuvat oman aviomiehensä raiskaamaksi. Asia on tabu.
Tämä asia on vaiettu salaisuus koska siitä tietää vain terveydenhoitohenkilöstö jolla on salassapitovelvollisuus. Mutta asia on tosi, tällaista tapahtuu. ja uhrit joutuvat vaikenemaan, eikä rikolllinen joudu koskaan vastaamaan tekosistaan.
Mä säälin vl-äitejä ja lapsia. En voi mitään, että säälin heitä. ... nainen joutuu olemaan jatkuvasti raskaana...
... ja jos vaimo ei anna, mies menee pikkutyttönsä luo yöllä.
Toiset haluaa seksiä viikko synnytyksestä ja toiset vasta vuosi synnytyksestä. Ei se riipu mitenkään uskosta tai uskonnosta, hönöt. Täälläkin mammat uhkailee toisiaan, että ellet anna miehelle pimpsaa heti kun se haluaa, mies etsii toisen joka antaa. Yleensä vl-äidit ei ehkä kuitenkaan ensimmäisenä pelkää että mies pettää vaikkei sitä pimpsaa aina saisikaan. :)
Voin kertoa (vaikkei se kellekään oikeastaan kuulukaan) että esikoisen syntymän jälkeen meni 4kk ennen kuin kokeilimme seksiä. Tokan lapsen syntymän jälkeen meni 1,5vuotta ennen kuin mun alkoi tehdä mieli seksiä, ja mies jaksoi sen kuin mies. Tosin taisin antaa miehelle suuhoitoa siinä välillä. Kun rakkautta on suhteessa niin osaa ottaa huomioon toisenkin. ;)
t. kahden lapsen vl-äiti joka ei kyllä kaipaa kenenkään sääliä
Mäkin olen halunnut seksiä.5-10 päivää synnytyksestä. 5 lasta, ei vl :-)
joka jaksat täällä sääliä ihmisiä joiden elämästä et tiedä mitään!
Sinäkö voit omasta näkövinkkelistäs nähdä onko jonku ihmisen valitsema elämäntapa hänelle onni vai suru? Aika putkisilmä oot.
Kysy vl-naisilta suoraan HEIDÄN mielipiteensä elämästään ja valinnoistaan , äläkä täällä niitä pohdiskele!
Oma elämäni on elämän iloa pullollaan vaikken tanssi enkä opeta lapsiani tanssimaan, ja toiseksi en ole jatkuvasti raskaana.
Lisäksi on olemassa paljon erilaisia vakaumuksia ja periaatteita, joiden perusteella vanhemmat kieltävät lapsiltaan sitä sun tätä, joten ei ne kiellot lapsen elämää romuta
Keskityhän elämään omaa elämääsi ja lopeta turha sääliminen, varsinkin asioista joista ei sulla ole todellista tietoa/kokemusta!
terv. Onnelista elämää elävä vl-tavis äiti
Mä säälin vl-äitejä ja lapsia. En voi mitään, että säälin heitä. ... nainen joutuu olemaan jatkuvasti raskaana...
... ja jos vaimo ei anna, mies menee pikkutyttönsä luo yöllä.
<a href="http://hiljaisuudenlapset.blogspot.fi/2012/07/vahvista.html" alt="http://hiljaisuudenlapset.blogspot.fi/2012/07/vahvista.html">http://hiljaisuudenlapset.blogspot.fi/2012/07/vahvista.html</a>
Uskomatonta että kehtaat vetää tuollaiset johtopäätökset.
Entä ne urheiluseurojen valmentajat ketkä on käyttänyt lapsia hyväksi? Ei oo varmaan niillekkään vaimo tai tyttöystävä antanu.
Ai niin mutta ne ei ookkaa vl.Hehheh. Niiden kohdalla puhutaan että tyyppi on sairas mutta vl mies kun tekee noin niin se on vaimon vika.
Kiitti vaan kauheesti.
Ap:lle, hanki ihan oikeesti se kuuluisa elämä.
Läheskään kaikilla vl ei todella oo edes kymmentä lasta.
Joku edellä sanoi että miettikää jos kaikki ois vl ja niil ois 10-15 lasta ni mihin maailma menis.
No miks ihmeessä sitten ne ihmiset ketkä ei luomusti saa lapsia pysy lapsettomana että tasapainottaisivat tätä ilmiötä??
Kattokaas ku Luoja on niin viisas että osaa tätäkin säädellä, mutta itsekäs ihminen ei hänen tahtoonsa taivu.
Minusta on käsittämätöntä tuomita suurempia perheitä ja kaataa heidäm niskaansa liikakansoittumista jos kuitenkin hyväksytään se että ihmisiä tehtaillaan lisää koeputkissa.
Koittakaa nyt edes joku logiikka pitää.
Ja ihan kauheesti kaikkea hyvää kaikille
Toivottaa vl äiti, kuusi lasta, ihana mies ja saa seksiä just sillon ku haluaa sitä.
mutta koska en ole itse täällä roikkunut, niin kysyn nyt:
Miksi ei saa käyttää meikkiä, eikä värjätä hiuksia, mutta saa ottaa permiksen? (ja ei kiitos mitään lässytystä, että kaikkea saa tehdä omantunnon mukaan..blaa blaa blaa)
Miksi seksi kielletään ennen avioliittoa, mutta vanhat papat voi raiskata lapsia?
Miksi ei saa katsoa TV:tä, mutta saa katsoa tv lähetyksiä internetistä ja muutenkin käyttää nettiä? TV sentäs on jotenkin sensuroitu, netti ei millään tavalla...
Mikä etu on tuoda lapsia 18 maailmaan vuoden välein, vaikkei jaksais? Tiedän, että lestadiolaisia on paljon lastensuojelun asiakkaina, koska olen itse lastensuojelussa töissä.
Miksi ei viinaa, mutta tupakkaa?
Olen itse todella lestakunnasta kotoisin, ja usein kysynyt tätä asiaa lestadiolaiskavereiltani, mutta aina vastaus on: "kaikki vastaukset löytyvät raamatusta!". No jumalauta kun en raamattua lue. eivät taida itsekään tietää...
VASTATKAA!!
ja niinkuin ap:llä, mulla käy todella sääliksi lestadiolaisnaisia! Mun moni kaveri on eronnut lahkosta, mutta silti kantaa jotain tuskaa "kaikki löydät raamatusta" sontaa sisällään
mies menee pikkutytön luo! Ette kai te oikeasti usko tällaista paskaa? Tai että vaimon pitää aina antautua miehelleen? Yhtä sairas käsitys! Eikä pidä missään nimessä paikkaansa. Mielestäni tuollaiset sairaat yleistykset loukkaavat syvästi vl-miehiä. Mun mies on hellä ja huomioiva aviomies, enkä voisi kuvitellakaan minkäänlaista pakkoa taholtaan. Sairaat perheet on asia erikseen, mutta älkää yleistäkö tai luulko sen olevan normi käytäntö lestaperheissä!
Vl-äiti
En voi oikein vastata kysymykseen, koska kyllä mun lapset saa tanssia kotona, kerhossa ja koulussa. En mä näe lasten tanssissa mitään pahaa. Joku disko on sitten asia erikseen, sieltä haetaan ehkä jotain muutakin kuin liikunnan iloa.