Synnyttäjä kuollut - nyt alkoi ahdistaa oma synnytys
Järkytyin kun luin seuraamastani blogista, että nuori nainen oli kuollut synnytyskomplikaatioihin.
Mulla kohta synnytys edessä ja alkoi ahdistaa. TIEDÄN että se on harvinaista mutta onhan se ahdistava ajatus että voi tapahtua mitä vaan. Kovat verenvuodot ei ole edes kovin harvinaisia.
Joku tietysti sanoo että miten uskaltaa ajaa sitten autolla tai muutakaan. No, autolla ajoa voi vähän hallita: en aja ylinopeutta, on hyvät renkaat jne.. Synnytyksessä olet luonnon ja lääkäreiden armoilla.
Alkoi pelottaa itseni, mutta myös muiden puolesta jotka on raskaana. Apua, mitä tahansa voi sattua :( . Ihan hirveän järkyttävä tapaus ja ei voi kuin toivoa voimia tuon naisen perheelle.
Kommentit (84)
riski. Näin myös meillä, vaikka emme elä kehitysmaassa. Mielestäni valmennuksessa ei tarpeeksi puhuta tästä! Ymmärrän, ettei synnyttäjiä pidä pelotella, mutta realistisesti pitäisi kertoa myös erilaisista riskeistä.
Minulla kävi niin, että ikävät synnytyskomplikaatiot hyssyteltiin myös jälkeenpäin, eikä niistä etenkään missään mammakerhoissa ym olisi saanut puhua. Ikäänkuin synnytyksen vaarat olisivat tabu. Sen sijaan kaikesta luonnonmukaisesta ja kivunlievityksesttömyydestä ym on ok keskustella. Oikeastihan todela luonnonmukaisessa synnytyksessä moni meistä olisi kuollut! mutta sitä ei saa ääneen sanoa.
Valistuksella on oikeasti iso merkitys. Aina on joku, jolla menee asiat pieleen. Kriisi ei kuitenkaan ole niin iso, jos on henkisesti valmistautunut.
riski. Näin myös meillä, vaikka emme elä kehitysmaassa. Mielestäni valmennuksessa ei tarpeeksi puhuta tästä! Ymmärrän, ettei synnyttäjiä pidä pelotella, mutta realistisesti pitäisi kertoa myös erilaisista riskeistä.
Minulla kävi niin, että ikävät synnytyskomplikaatiot hyssyteltiin myös jälkeenpäin, eikä niistä etenkään missään mammakerhoissa ym olisi saanut puhua. Ikäänkuin synnytyksen vaarat olisivat tabu. Sen sijaan kaikesta luonnonmukaisesta ja kivunlievityksesttömyydestä ym on ok keskustella. Oikeastihan todela luonnonmukaisessa synnytyksessä moni meistä olisi kuollut! mutta sitä ei saa ääneen sanoa.
Valistuksella on oikeasti iso merkitys. Aina on joku, jolla menee asiat pieleen. Kriisi ei kuitenkaan ole niin iso, jos on henkisesti valmistautunut.
Ehkä olisi hyvä valmennuksesssa mainita juuri tuosta verenvuodon mahdollisuudesta + että vaatii kiireellistä hoitoa. Ei pelotellen, mutta jos rauhallisesti kerrottaisiin niin että ainakin olisi varautunut + osaisi ehkä nopeammin pyytää apua.
En tosin tiedä voiko kukaan vaarallisessa verenvuodossa jäädä odottelemaan - itse ainakin heti painoin kutsunappia kun se alkoi. Jos olisin jäänyt ihmettelemänän että mitäs tämä, niin en ehkä olisi tässä.
Johtuu siitä, että riskisynnytykset on keskitetty yliopistosairaaloihin.
Lisäksi hätätilanteissa äiti saatetaan siirtää sieltä pikkusairaalasta yliopistosairaalaa, koska siellä pikkusairaalassa ei ole riittäviä resursseja hoitaa hätätilanteita. siinä sitä sitten kuolee äitejä :( Kyllä ainakin minulle oli ihan selvää valita turvallinen sairaala synnytyspaikaksi. jonkun kohdalla kuitenkin tulee niitä pulmia ja kurja on olla jossain pienessä luomupaikassa, kun on oikeasti hätä isolla hoolla...