Synnyttäjä kuollut - nyt alkoi ahdistaa oma synnytys
Järkytyin kun luin seuraamastani blogista, että nuori nainen oli kuollut synnytyskomplikaatioihin.
Mulla kohta synnytys edessä ja alkoi ahdistaa. TIEDÄN että se on harvinaista mutta onhan se ahdistava ajatus että voi tapahtua mitä vaan. Kovat verenvuodot ei ole edes kovin harvinaisia.
Joku tietysti sanoo että miten uskaltaa ajaa sitten autolla tai muutakaan. No, autolla ajoa voi vähän hallita: en aja ylinopeutta, on hyvät renkaat jne.. Synnytyksessä olet luonnon ja lääkäreiden armoilla.
Alkoi pelottaa itseni, mutta myös muiden puolesta jotka on raskaana. Apua, mitä tahansa voi sattua :( . Ihan hirveän järkyttävä tapaus ja ei voi kuin toivoa voimia tuon naisen perheelle.
Kommentit (84)
pikkukakkostamme, kuoli eräs tuttavani hyvä ystävä veritulppaan 39viikolla ja oli kuitenkin vasta 19-vuotias, itse vielä 10vuotta vanhempi. Pelästyin myös, mutta yritin ajatella, että noi kuolemat on harvinaisia.
Minullekin tuli itku, kun luin haikaraa mä metsästän- blogia nyt aamulla. Blogin pitäjä suhtautui terveellä tavalla synnytykseen, ilman suurempia pelkoja ja odotuksen ilo paistoi tekstistä, tekee myös pahaa pienen pojan puolesta, joka ei koskaan tapaa äitiään.. toivottavasti joku säilöö äidin kirjoitukset odotusajalta.
sua ei ahdista enää yhtään synnytyskuolemat. Haluat vaan sen lapsen ulos. Eli ei huolta, siinä tilanteessa et takuulla pelkää kuolemaa :)
väärin. Mä sain synnytyksessäni kohtauksen ja todellakin pelkäsin kuolemaa. Nyt kun mietin synnytystäni, ensimmäisenä tulee mieleen kuolemanpelko.
tuttavapiiristä kuulin, juuri päälle parikymppinen helsingistä, kuoli synnytyksen jälkeisiin komplikaatioihin?
vai onko sattunut kaksi samoihin aikoihin?
mutta kuvien perusteella melko nuori, ehkäpä ikää 25-30v?
jos olet raskaana ja ahdistunut ja peloissasi synnytyksestä, juttele siitä niille, jotka ovat synnytysten kanssa työkseen tekemisissä. Siltä suunnalta tuleva tieto on asiantuntevampaa kuin keskustelupalstoilla saamasi vastaukset, ja luultavasti olosi helpottaa.
Jos sulla on nyt paha olla, yritä muuttaa sitä. Eikä tieto siitä, että kolareissa ja nukkuessaan kuolee ihmisiä, varmaankaan helpota.
Onnea synnytykseesi :)
mutta on hyvä ymmärtää, että elämä ei ole ihmisen itsensä käsissä. Kuka tahansa voi kuolla millä hetkellä hyvänsä. Kohtaan työssäni jatkuvasti kuolemaa ja ei se mene niin, että vain vanhat ja sairaat kuolevat. Mutta ei ole mitään syytä pelätä erityisesti juuri synnytystä.
Pelkäisinsynnytyksessä kipua ja repeämistä kun kuolemaa. Mutta ei se kipukaan omissa synnytyksissä niin paha ollut, sen kanssa pärjäsi vaikken saanutkaan lääkkeellistä kivunlievitystä. Synnytys on niin järisyttävä kokemus, hyvässä ja pahassa, itselle jäi lähinnä postitiiviset muistot. On ihmeellistä miten keho toimii lähes automaattiohjauksella, varsinkinkin toisen synnytyksen kohdalla sen huomasin, kun ponnistussupistus vaan tapahtui eikä mulla ollut siihen mitään sanomista. Todellakin oma kehonhallinta puuttui, mutta se oli toisaalta mielenkiintoista! Helppohan se on puhua kun kaiki on mennyt hyvin, tiedän, mutta halusin vain kertoa, että synnytys voi olla myös hieno kokemus!
että viime yönä valvoin ja mietin hänen kohtaloaan. ihan kauheaa, kun eka valmistellaan ja odotetaan vauvan tuloa ja se päättyy näin.
että viime yönä valvoin ja mietin hänen kohtaloaan. ihan kauheaa, kun eka valmistellaan ja odotetaan vauvan tuloa ja se päättyy näin.
kun valvotti asia! On kyllä todella ikävä juttu.
Synnytyksessä kuolleista naisista uutisoidaan aina eikä tänä vuonna ole tällaista uutista tullut. Voi ehkä olettaa ettei kyseessä ollut synnytyskomplikaatio.
Ei olisi pitänyt lukea, itsellä ensimmäinen synnytys edessä toukokuussa.
Itse sain 7 litraa verta synntyksen jälkeen ja olin todellakin lähellä kuolemaa. Mutta silti yritämme uutta raskautta, pelon kanssa ei voi jäädä elämään.
Aikuisen miehen koko verimäärä on n. 5 litraa. Miksi sinuun pumpattiin vielä kaksi litraa enemmän, vaikka todennäköisesti olet nainen, kun kerran synnytit?
ja annettu veri ei pysynyt sisälläni.
mutta yksi muiden joukossa. En mitenkään vähättele omaisten tai kenenkään muunkaan surua, mutta nuorten ja terveiden ihmeisten kuolemia tapahtuu koko ajan. Nytkö asia vasta jysähti tajuntaanne? On hyvä ymmärtää, että elämä on haurasta ja seuraavasta päivästä ei kukaan tiedä. En ymmärrä, miten vieraantuneita elämästä ja kuolemasta ihmiset nykyään ovat. Ne molemmat kuuluvat yhteen.
Kertokaa nyt jo sen blogin osoite!!!
Miksi haluat sen tietää? Blogissa ei käsitellä kuolemaa.
Linkki löytyy sitä paitsi jo keskustelun ensimmäiseltä sivulta.
äitini joka sai 5 lasta ja on jo kuollut ei hyväksynyt rintojen näyttämistä tai seksiä ollenkaan kun niissä lapsentekoon liittyvistä äitiysasioista tehtiin syntiä. Niinpä en nyt pysty seksiin ko. kuolemien taka :(
liittyneen monen henkeä uhkaavan tilanteen, kuolemiakin on ollut.
Oliko synnytyksen komplikaatio vai joku äkillinen tapahtuma?
Blogissa ei sanottu että synnytykseen, vain että lapsi on syntynyt. Jos joutuu vaikka auto-onnettomuuteen niin voidaan tehdä hätäsektio.
Blogissa olleen tekstin perusteella synnytystä yritettiin ensin avustaa imukupilla ja kun hätäsektio tehtiin oli sekä äiti että vauva jo varmasti joutuneet todella koville. Äiti siirrettiin heräämöstä osastolle eikä verenvuotoa ilmeisesti havaittu ajoissa - kun sydän pysähtyy on verta ehtinyt vuotaa jo liikaa eikä elvytykselläkään välttämättä voida enää pelastaa. Todennäköisesti kyseisen äidin kuolema oli monen tekijän summa mutta voi olla, että myös hänen seurantansa sektion jälkeen on ollut puutteellista. Toivon kovasti, että hän kuitenkin ehti nähdä pikkuisensa...
mä ainakin todella pelkäsin kuolemaa kun tajusin, että aivan yhtäkkiä ympärillä on paljon ihmisiä, mua kärrätään leikkuriin, kenelläkään ei ole aikaa kertoa mitä tapahtuu ja ilmeet ovat vakavia. Onneksi jäin henkiin! Sen tunteen kuitenkin muistan ikuisesti varsinkin kun jälkeenpäin kuulin, kuinka tiukilla tilanne oli.
sua ei ahdista enää yhtään synnytyskuolemat. Haluat vaan sen lapsen ulos. Eli ei huolta, siinä tilanteessa et takuulla pelkää kuolemaa :)
ei se ihminen ole terve ollut, jos nukkuessaan kuolee. Voisin väittää, ettei nuoria nukkuessaan kovin montaa vuodessa kuole. Oksennukseen tukehtuminen tms. päihteisiin liittyvä on erikseen.