Synnyttäjä kuollut - nyt alkoi ahdistaa oma synnytys
Järkytyin kun luin seuraamastani blogista, että nuori nainen oli kuollut synnytyskomplikaatioihin.
Mulla kohta synnytys edessä ja alkoi ahdistaa. TIEDÄN että se on harvinaista mutta onhan se ahdistava ajatus että voi tapahtua mitä vaan. Kovat verenvuodot ei ole edes kovin harvinaisia.
Joku tietysti sanoo että miten uskaltaa ajaa sitten autolla tai muutakaan. No, autolla ajoa voi vähän hallita: en aja ylinopeutta, on hyvät renkaat jne.. Synnytyksessä olet luonnon ja lääkäreiden armoilla.
Alkoi pelottaa itseni, mutta myös muiden puolesta jotka on raskaana. Apua, mitä tahansa voi sattua :( . Ihan hirveän järkyttävä tapaus ja ei voi kuin toivoa voimia tuon naisen perheelle.
Kommentit (84)
Onko tästä ollut jo jossain nettilehdissä? Yleensä kun tapaa tulla lehteen...
Mihin yleensä äidit kuolevat synnytyksessä? Verenvuotoon?
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_ar…
Blogin lukeminen nyt on todella järkyttävää sillä silmäni osuu koko ajan kohtiin
"Miltäköhän mahtavat ne bikinit näyttää päällä ensi kesänä matkalla ... :D"
"Olin kaverin kanssa iltaa istumassa drkinkkibaarissa (kuva nätistä drinkistä) en juonut mitään teitty sillä kyllä se munkin aika vielä tulee! :)"
Ja mietin vain että ei tule sun aikaa ja ei tule sulle enää matkaa. :(
Kertokaa mihin terve, huom. terve nainen kuolee suomessa synnytykseen? Jos verenvuoto on ainoa syy niin en käsitä miksi sitä verta ei sitten anneta lisää?
Myös hoitohenkilökunnan pätevyydellä on vaikutusta.
Kannattaa huomioida: "Sairaaloissa äitikuolemat ja kriisi synnytyksen aikana ovat kuitenkin niin harvinaisia, että vain harvoille kertyy riittävästi kokemusta hoitaa vaikeita tilanteita."
mutta aina sekään ei riitä, jos vuotoa ei vaan saada tyrehdytettyä. Itse tiedän naisen joka sai massiivisen vernevuodon synnytyksen yhteydessä, mutta selvisi. Se tosin vaati muistaakseni reilut 2 h leikkaussalissa ja 7 litraa (muistaakseni) verta. Mutta jos veri ei vaan pysy kropassa, niin kait se elimistö jossain vaiheessa vaan pettää, en kyllä tiedä tarkemmin miksi (ehtiikö esim. saada tarpeeksi happea verenkiertoon jos kaikki vaan vuotaa heti ulos).
Blogin lukeminen nyt on todella järkyttävää sillä silmäni osuu koko ajan kohtiin
"Olin kaverin kanssa iltaa istumassa drkinkkibaarissa (kuva nätistä drinkistä) en juonut mitään teitty sillä kyllä se munkin aika vielä tulee! :)"
Kertokaa mihin terve, huom. terve nainen kuolee suomessa synnytykseen? Jos verenvuoto on ainoa syy niin en käsitä miksi sitä verta ei sitten anneta lisää?
"Vuosina 1970–94 Suomessa esiintyi sata äitikuolemaa (Erkkola 1994, 1996). Tavallisin syy on ollut synnytykseen liittyvä verenvuoto (23 tapausta). Suurin osa johtui kohdun atoniasta, mutta myös istukan irtoaminen, istukan kasvu kohdun seinään ja kohdun repeämä aiheuttivat kuolemaan johtaneita vuotoja. Keisarileikkauksiin liittyy myös lisääntynyt vuotoriski. Vuotokuoleman esto vaatii hyvää veripalvelua mutta ainakin yhtä paljon se vaatii synnytyksen hoitajilta hyytymismekanismien tuntemista ja tilanteen nopeaa, kokonaisvaltaista hallintaa. Seitsemässä tapauksessa äiti kuoli vuotoon kotonaan. Yhdessäkään tilanteessa ei ollut kuitenkaan kyse suunnitellusta kotisynnytyksestä.
Melkein yhtä yleinen kuolisyy ovat emboliakomplikaatiot. Laskimotukoksen pohjalta syntyneet keuhkoemboliat ovat yleisimpiä, ja niitä saattaa esiintyä raskauden kaikissa vaiheissa. Lapsivuoteen aikana syviä laskimotukoksia esiintyy kuitenkin neljä kertaa useammin kuin raskauden aikana. Keisarileikkauksessa veriembolian vaara on 6–8-kertainen alatiesynnytykseen verrattuna. Lapsivesiemboliat esiintyvät yleisimmin synnytyksen yhteydessä, ja tilanne on sen verran vaikea, että yli puolet äideistä kuolee siihen. Suomessa kuten Yhdysvalloissakin noin 10 % kaikista äitikuolemista johtuu lapsivesiembolioista (Clark ym. 1995)."
"Toisaalta on ilmennyt kehitystä, jonka vaikutus saattaa olla päinvastainen. Synnyttäjien keski-ikä nousee vähitellen ja on nyt 29.5 vuotta. Vuonna 1994 oli noin 9 000 yli 35-vuotiasta synnyttäjää. Ruotsalaisen tilaston mukaan tämänikäisten naisten äitikuoleman vaara on viisinkertainen nuorempiin verrattuna. Yli 35-vuotiaiden ensisynnyttäjien riski kuolla raskauteensa oli jopa 20-kertainen verrattuna nuorempiin uudelleensynnyttäjiin (Högberg ym. 1994). Kehitys 1980- ja 1990-luvuilla ei ole ollutkaan toivottavaa, vaan äitikuolemat ovat lisääntyneet.
Myös keisarileikkauksien määrän lisääntyminen antaa aihetta huoleen. Keisarileikkauksiin liittyy äidin suurentunut kuolemanriski. Ruotsissa todettiin yli 700 000 synnytyksen ja 63 000 keisarileikkauksen aineistossa, että äidin sairauksien vaikutuksen pois sulkemisen jälkeenkin keisarileikkaukseen liittyvä kuolleisuus oli 12 kertaa suurempi kuin alatieleikkauksien yhteydessä. Yleensä kuolemantapaukset liittyivät akuutteihin keisarileikkauksiin (Moldin ym. 1984). Samoin englantilaisessa 260 000 synnytyksen aineistossa (Lilford ym. 1990) todettiin, että äitikuolemia esiintyi alatiesynnytyksissä 6/100 000, elektiivisissä keisarileikkauksissa 23/100 000 ja epäelektiivisissä eli akuuteissa sektioissa 68/100 000. Myös tässä tutkimuksessa äitikuoleman riski akuuttien sektioiden yhteydessä oli kymmenkertainen."
"Sairaaloissa verenvuotojen hoidon tehostaminen on helpoimmin toteutettavissa. Verituotteiden saannin ohella on tärkeää ymmärtää tilanteen vakavuus jo sen alkuvaiheessa ja ryhtyä katastrofia estäviin toimenpiteisiin. Toivoa sopii, että koulutusta tehostamalla päästään tässäkin suhteessa yhtä hyviin tuloksin kuin pre-eklampsiaan liittyvien kuolemien vähentämisessä. Kriittisesti sairaiden riittävän aikainen lähettäminen tehohoitoyksikköön ja anestesiaan liittyvien tilanteiden tehokas hoito vähentäisivät myös äitikuolemia."
ajatus synnyttämisestä, juurikin se, että kuolen. Pelkään myös, että saisin raskaanaollessani pahoja pelkotiloja - silloinhan ei voi varmaan rauhoittavia käyttää?
ajatus synnyttämisestä, juurikin se, että kuolen. Pelkään myös, että saisin raskaanaollessani pahoja pelkotiloja - silloinhan ei voi varmaan rauhoittavia käyttää?
joitakin voi käyttää, lääkärit kyllä etsivät sopivan lääkityksen jos on tarve. myös teratologisesta tietokeskuksesta voit kysyä puhelimitse käykö nykyinen lääkityksesi raskausaikana.
Itse sain 7 litraa verta synntyksen jälkeen ja olin todellakin lähellä kuolemaa. Mutta silti yritämme uutta raskautta, pelon kanssa ei voi jäädä elämään.
Aikuisen miehen koko verimäärä on n. 5 litraa. Miksi sinuun pumpattiin vielä kaksi litraa enemmän, vaikka todennäköisesti olet nainen, kun kerran synnytit?
että verta voidaan joutua pumppaamaan paljon siksi, että sitä vuotaa paljon. Siis pumpattukin veri vuotaa. Ruotsin murhattuun ulkoministeriin Anna Lindhiin pumpattiin 9 litraa verta, kun oli niin massiivinen verenvuoto. Kuoli silti.
Joillekin synnyttäjille on annettu jopa yli 20 litraa verta ja ovat selviytyneet hengissä. Ihmisessä ei siis kerralla ole esimerkiksi 20 litraa verta kun osa vuotaa koko ajan pois.
Itse sain 7 litraa verta synntyksen jälkeen ja olin todellakin lähellä kuolemaa. Mutta silti yritämme uutta raskautta, pelon kanssa ei voi jäädä elämään.
Aikuisen miehen koko verimäärä on n. 5 litraa. Miksi sinuun pumpattiin vielä kaksi litraa enemmän, vaikka todennäköisesti olet nainen, kun kerran synnytit?
Oliko synnytyksen komplikaatio vai joku äkillinen tapahtuma?
Blogissa ei sanottu että synnytykseen, vain että lapsi on syntynyt. Jos joutuu vaikka auto-onnettomuuteen niin voidaan tehdä hätäsektio.
Jos verenvuoto on ainoa syy niin en käsitä miksi sitä verta ei sitten anneta lisää?
pitää vielä olla verenpainettakin, että se veri kiertää. Esimerkiksi prinsessa Diana kuoli siihen, että hänen verenkiertoaan ei saatu elvytettyä toimimaan normaalisti sen jälkeen kun se onnettomuuden jälkeen romahti.
7 litraa vastaa yli 25 yksikköä...
ystäväni menetti yli 5 litraa synnytyksessä. Sitä mukaa kun vuoti, veripusseja laitettiin tippumaan.
ei kai tämä nyt voi olla ylivoimaisen vaikea tajuta?
Jotenkin käsitin, että äiti kamppaili teholla elämästään useita päiviä. Eli ehkei siis verenvuoto, sillä luulisi, että äkillinen sisäinen vuoto johtaisi nopeasti menehtymiseen. Tuli mieleen, että veljeni vaimo sai parikymppisenä ihan yllättäen aivoverenvuodon (aneurysma). Eli oli piilevä taipumus verisuonen pullistumaan, joka sitten yks kaks tapahtui ilman mitään ihmeellistä tapahtumaa. Sitähän ei voi ehkäistä, vaan tapahtuu jos on tapahtuakseen.
Eli teille odottajille, jotka sydän syrjällänne pelkäätte. Emme kukaan tiedä varmasti mihin tämä äiti kuoli. On voinut kuolla synnytyksen komplikaatioihin tai saada viimeisillään raskaana ollessaan jonkun sairaskohtauksen, jolloin lapsi on voitu leikata ulos. Turha synnytystä siis pelätä. Minullakin tämä surullinen tapaus on ollut kovasti mielessä, mutta lähinnä siksi, että elämä on niin haurasta. Elossa ja elämänsä kunnossa voi olla itse kukin, mutta seuraavasta päivästä ei kai meillä kenelläkään ole varmuutta.
"Kyseinen äitikin blogissaan hirvitteli miten kamalaa olisi jos neula pistettäisiin selkärankaan. Noh, mulla pistettiin synnytyksessä kaksi kertaa enkä edes rekisteröinyt kyseistä "kipua", koska se oli hyttysen ininää synnytykseen verrattuna. En osaa enää edes sanoa että sattuiko pisto vai ei, se ei rekisteröitynyt mitenkään.
[/quote]
"
tuolla tarkoitti. Siis sillä että pelkää neuloja ja ottaa paljon mieluummin synnytyskivun kuin neulanpiston. Minä olen nimittäin samanlainen.
Kolme synnytystä takana, ja aina olen ollut yhtä helpottunut ettei ole tarvinnut neuloja mihinkään tarkoitukseen, kivunlievitykseen, katetrointiin tai muuhunkaan. Kolme luomusynnytystä, juuri siksi että pelkään neuloja, ja lopulta kaikki meni onneksi juuri niinkuin toivoinkin.
Neuloja voi siis pelätä niin paljon että synnyttää mieluummin ilman kivunlievitystä.