Te jotka käytte töissä ja nostatte silti kotihoidon tukea
Miten voitte sanoa, että se on paras vaihtoehto lapselle?
Jos kumpikin vanhempi käy töissä, se tarkoittaa sitä, että yhteinen aika on minimissään. Eihän äiti ja isä voi käydä yhtä aikaa töissä, koska kotona on lapsia hoidettavana.
Mitä tuumaatte siitä, että lapsi ei saa tai vain harvoin saa olla yhdessä sekä äidin että isän kanssa? Sehän tarkoittaa lapselle yh-äitiyttä/isyyttä ja sitähän te av-mammat aina pidätte huonoimpana vaihtoehtona.
Mun mies on töissä, minä töissä ja lapsi osapäivähoidossa. Lapsi saa olla meidän kummankin kanssa yhtä aikaa. Käy hoidossa 4 tuntia päivässä.
Toinen juttu on se, että mun mielestä ihmisille jotka tekevät töitä, on ihan hullun hommaa maksaa kotihoidon tukea. Mihin te tarvitsette tukea, jos kumpikin käy töissä? Yhteiskunnan tehtävä on auttaa vähempiosaisia mutta toi kotihoidon tuki menee monesti sellasille, joilla ei ole minkäänlaisia rahaongelmia.
Kommentit (57)
Vanhemmille maksetaan kotihoidon tukea siitä huolimatta, että lasta hoidetaan kotona?
Loistava yhteiskunta!
Kävin töissä viikonloppuisin niin että sain 300-450 euroa palkkaa + kotihoidontuen. Miksi ihmeessä olisin käynyt töissä, jos kotihoidontuki olisi viety pois? Ja onko se minun vika että me elämme "ruhtinaallisesti" 2500 euron nettotuloilla ja säästämme kun taas joku toinen itkee ettei rahat riitä? Miksi meitä pitäisi rangaista siitä että olemme fiksuja rahan käyttäjiä?
Nää ap:n kaltaiset tyypit ovat vaan kammottavan katkeraa porukkaa, jotka haluavat nokkia kanssasisaria mistä ikinä vaan keksivät. Ei kyse ole siitä, mikä olisi kaikkien kannalta järkevintä vaan omat asenneongelmat.
Kokemukseni mukaan näitä asuu paljon etenkin Etelä-Pohjanmaalla.
joten kiitos vain, voimme hyvin perheenä.
Ja se ei ole kodinhoidontuki vaan kotihoidontuki eli tuki siihen, että järjestämme hoidon muualla kuin kunnallisessa tai yksityisessä hoidossa.
Miten voitte sanoa, että se on paras vaihtoehto lapselle?
Jos kumpikin vanhempi käy töissä, se tarkoittaa sitä, että yhteinen aika on minimissään. Eihän äiti ja isä voi käydä yhtä aikaa töissä, koska kotona on lapsia hoidettavana.
Mitä tuumaatte siitä, että lapsi ei saa tai vain harvoin saa olla yhdessä sekä äidin että isän kanssa? Sehän tarkoittaa lapselle yh-äitiyttä/isyyttä ja sitähän te av-mammat aina pidätte huonoimpana vaihtoehtona.
Mun mies on töissä, minä töissä ja lapsi osapäivähoidossa. Lapsi saa olla meidän kummankin kanssa yhtä aikaa. Käy hoidossa 4 tuntia päivässä.
Toinen juttu on se, että mun mielestä ihmisille jotka tekevät töitä, on ihan hullun hommaa maksaa kotihoidon tukea. Mihin te tarvitsette tukea, jos kumpikin käy töissä? Yhteiskunnan tehtävä on auttaa vähempiosaisia mutta toi kotihoidon tuki menee monesti sellasille, joilla ei ole minkäänlaisia rahaongelmia.
Ei sen peruste ole työssäkäynti. Työssäkäyvän kotonahoidettavat lapset ovat ihan yhtä lailla pois kunnallisesta hoidosta eli säästävät kunnan varoja.
Kotihoidontuki ei ole myöskään tulontasaussysteemi, johon sinä avauksessasi viittaat vaan todellakin se on vain tuki lapsen kotihoidolle. Jos hoitaa lapsensa kotona, kävi töissä tai ei, on oikeutettu siihen.
Eihän tuo poikkea mitenkään siitä tilanteesta että toinen vanhempi on kotona ja toinen käy töissä. Ihan yhtä vähän tai paljon siinä nähdään.
mikäli lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, joten miksi jättää hakematta?
Molemmat käyvät töissä ma-pe, eli viikonloput ollaan yhdessä. Minä teen 6h työpäivää ja mies 8h työpäivää.
Olen töissä 6-12, mies on töissä 7-15, mummo hoitaa kotonamme lasta 6.30 (jolloin lapsi vielä nukkuu)- 12.15.
Mielestäni olemme aika paljon lapsen kanssa tekemisissä, yhdessä ja erikseenkin.
Mitä tässä on niin kovin väärää sinun mielestä ap?
sä vastasit hyvin siihen kysymykseen, miksi kothoidon tukea ei tarvitsisi maksaa. Jos kummatkin vanhemmat käy töissä, ei taloudellinen tilanne voi olla sellainen, että kotihoidon tukea tarvittaisiin. Ja lauseesi "miksi jättää hakematta" todistaa vaan sen, että monelle se on "ilmaista rahaa",mutta ei mitenkään elintärkeä.
Antaisin mielummin kotihoidon tuen niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Toisessakin ketjussa joku kehui ostavansa säästämillään kotihoidon tuillaan 6000e maksavan kellon. Ja arvaa kuka ton kellon kustansi? Me töissä käyvät naiset ja miehet. Jos kukaan lisääntymisiässä oleva nainen ei kävisi töissä, ei tollasiin hoitotukiin olisi edes mahdollisuutta. Valtiolla ei olisi sitä yksinekrtaisesti vara maksaa.Toivon todella, että koko kotihoidon tuki lakkautetana välittömästi.
AP
Mikä ap:ta stressaa? Jos vanhemmat ovat eri aikaan töissä ja lasta ei viedä kunnalliseen päivähoitoon, vanhemmat osallistuvat verojen muodossa myös tuon kotihoidontuen kustantamiseen ihan kuten ap...
Entä jos sinulla on mahdollisuus saada rahaa vanhemmiltasi, niin pitääkö työnantajan silti maksaa sinulle palkkaa?
Vain sun logiikalla voi velat kääntää saataviksi.
Työnantaja maksaa korvauksen tehdystä työstä joten verratkaamme niitä keskenään.
Lasten kotihoidon tuki on rahallista tukea siinä missä vanhempienkin antama rahallinen tuki. Kumpikaan ei ole korvausta mistään.
Työstä maksettu palkka on aina korvausta tehdystä työstä, ei tukea.
Kyllä kai tässä olisi tarkoituksen mukaisenpaa kysyä että "Jos sinulla on mahdollisuus saada työnantajan maksamaa palkkaa niin pitääkö vanhempien antaa sinulle jotain tukea?" Ei. Pitääkö jonkun muun henkilön tai tahon antaa sinulle tukea? Ei.
"Mitä tuumaatte siitä, että lapsi ei saa tai vain harvoin saa olla yhdessä sekä äidin että isän kanssa? Sehän tarkoittaa lapselle yh-äitiyttä/isyyttä ja sitähän te av-mammat aina pidätte huonoimpana vaihtoehtona."
No johan vitsin keksit.
Mikä ap:ta stressaa? Jos vanhemmat ovat eri aikaan töissä ja lasta ei viedä kunnalliseen päivähoitoon, vanhemmat osallistuvat verojen muodossa myös tuon kotihoidontuen kustantamiseen ihan kuten ap...Kyseessä on siis jonkunlainen veronpalautus vain tietylle osalle kansalaisia?
sanotaanko näin.
Onhan se totta, että eräät perheet matkustaa näillä säästämillän kotihoidontuilla kanarialle... samaiseen aikaan Suomesa on myös kodittomia. Kumpi on tärkeämpää: Keskiluokkkainen perhe pääsee Espoon omakotitaloalueelta kanarian idioottisaarelle vai se, että joku ihminen saa ruokaa ja lämpöä pysyäkseen hengissä...
Ei kysymys ole siitä, että lapsi pitäisi viedä hoitoon vaan siitä, että on mahdollisuus hoitaa omat lapset ilman tukia. Jos kummatkin käy töissä, en ymmärrä mihin tarvitsette hoitotukea.
Miks omien lasten hoidosta pitäis muuten maksaa jotain?
ei välttämättä ole 4000 e:n luokkaa.
Meillä isovanhemmat hoitivat muutaman kuukauden ja sillon saatiin kotihoidontukea. Lisäksi mies oli armeijassa, joten pakko oli mun mennä töihin. Kotihoidontuesta maksettiin isovanhempien bensarahat, heidän tullessa tänne tai muksun sinne mennessä. Ei kai joku oleta, että isovanhemmat ilmaiseksi ajaisivat päivittäin edes takaisin 30 kilsan lenkkejä muksua hoitamaan?
Tää aloitus on kyllä aika naurettava.
Ajattelin otsikon luettuani ap:n olevan sitä mieltä, että jos lapsi on kotona ja jos perhe saa tästä hyvästä kotihoidontukea, ei vanhempi saisi käydä töissä.
Että pitäis silloin ehdoin tahdoin olla kotona muiden elätettävänä verovaroja kuluttamassa eikä kartuttamassa tuottavalla työllä.
Vai mikä se pointti oli.
itse kävin töissä n.30h/vk. Hoidettiin lapsi itse ja saatiin sitä tukea.
Aina hoetaan, että miksei tukea makseta vain niille tarvitseville, samoin hoetaan lapsilisistä. Me ei olla kovin rikkaita, oma talo on, vuositulomme yht. 40000e. Silti koen, että nämä rahat ovat ylimääräisiä, emme välttämättä niitä tarvitse. Kuka sitten tarttee? Luovuin jopa äitini perinnöstä, kun tuli riitaa sisarusten ahneuden kanssa, pitäkööt perinnön.
Miksi kaikki pyörii vain rahan ympärillä. Aina ollaan miettimässä, kuka rahaa oikeasti tarttee, työssäkäyvät, lusmuilijat, työttömät. Jokainen on sitä mieltä, että tietty ryhmä ei tarvitse. Koska on joko tehnyt lapsia liikaa, ajattelematta miten pärjätä tai sitten joku on syntymyt kultalusikka suussa, sen takia ei tartte. Aina on olemassa joku, joka tietää toisten rahan tarpeen paremmin kuin eläjä itse.
Aina hoetaan, että miksei tukea makseta vain niille tarvitseville, samoin hoetaan lapsilisistä. Me ei olla kovin rikkaita, oma talo on, vuositulomme yht. 40000e. Silti koen, että nämä rahat ovat ylimääräisiä, emme välttämättä niitä tarvitse. Kuka sitten tarttee? Luovuin jopa äitini perinnöstä, kun tuli riitaa sisarusten ahneuden kanssa, pitäkööt perinnön.Miksi kaikki pyörii vain rahan ympärillä. Aina ollaan miettimässä, kuka rahaa oikeasti tarttee, työssäkäyvät, lusmuilijat, työttömät. Jokainen on sitä mieltä, että tietty ryhmä ei tarvitse. Koska on joko tehnyt lapsia liikaa, ajattelematta miten pärjätä tai sitten joku on syntymyt kultalusikka suussa, sen takia ei tartte. Aina on olemassa joku, joka tietää toisten rahan tarpeen paremmin kuin eläjä itse.
niimpä. Asia mistä puhuit on juuri sitä keskiluokkaisen ihmisen kaikkivoipaisuutta/tietävyyttä. Haluan pysyä siitä kaukana. Hyvin hyvin kaukana.
Me eletään tällä hetkellä kädestä suuhun. Joku sanoo, että se on tyhmää. Voi olla. Me ollaan onnellisia. Me ei tarvita yhteiskunnanvaroja. Me pärjätään. Ottakoot rahat ne, jotka oikeasti tarvitsee. Meidän onni ei synny etelän matkoilla tai sitä, että omistetaan audi tai omakotitalo hienostoalueella. Meidän onni syntyy siitä, että meillä on toisemme. Meillä on hauskaa. Meidän suurin päivä voi olla lähipuistossa vietetty retki.
Aina hoetaan, että miksei tukea makseta vain niille tarvitseville, samoin hoetaan lapsilisistä. Me ei olla kovin rikkaita, oma talo on, vuositulomme yht. 40000e. Silti koen, että nämä rahat ovat ylimääräisiä, emme välttämättä niitä tarvitse. Kuka sitten tarttee? Luovuin jopa äitini perinnöstä, kun tuli riitaa sisarusten ahneuden kanssa, pitäkööt perinnön.Miksi kaikki pyörii vain rahan ympärillä. Aina ollaan miettimässä, kuka rahaa oikeasti tarttee, työssäkäyvät, lusmuilijat, työttömät. Jokainen on sitä mieltä, että tietty ryhmä ei tarvitse. Koska on joko tehnyt lapsia liikaa, ajattelematta miten pärjätä tai sitten joku on syntymyt kultalusikka suussa, sen takia ei tartte. Aina on olemassa joku, joka tietää toisten rahan tarpeen paremmin kuin eläjä itse.
niimpä. Asia mistä puhuit on juuri sitä keskiluokkaisen ihmisen kaikkivoipaisuutta/tietävyyttä. Haluan pysyä siitä kaukana. Hyvin hyvin kaukana.
Me eletään tällä hetkellä kädestä suuhun. Joku sanoo, että se on tyhmää. Voi olla. Me ollaan onnellisia. Me ei tarvita yhteiskunnanvaroja. Me pärjätään. Ottakoot rahat ne, jotka oikeasti tarvitsee. Meidän onni ei synny etelän matkoilla tai sitä, että omistetaan audi tai omakotitalo hienostoalueella. Meidän onni syntyy siitä, että meillä on toisemme. Meillä on hauskaa. Meidän suurin päivä voi olla lähipuistossa vietetty retki.
Tosin, vakuutukset meillä on
sanotaanko näin.
Onhan se totta, että eräät perheet matkustaa näillä säästämillän kotihoidontuilla kanarialle... samaiseen aikaan Suomesa on myös kodittomia. Kumpi on tärkeämpää: Keskiluokkkainen perhe pääsee Espoon omakotitaloalueelta kanarian idioottisaarelle vai se, että joku ihminen saa ruokaa ja lämpöä pysyäkseen hengissä...
Onko se meidän vika että toinen on koditon ja monesti ihan omasta syystä kun taas me käytämme rahaa hyvin fiksusti ja säästämme?
Ja illat oltiin yhdessä joten aika outo väite tuo ettei oltu koskaan yhdessä.