Kertokaa kristityt miksi kristinusko on parempi kuin kaikkea elämää kunnioittava buddhalaisuus?
Kristityt tappaa ja sotii paljon enemmän kuin buddhalaiset.
Kommentit (89)
Jos se ei ole mahdollista, älä ainakaan aiheuta vahinkoa."
Täällä sotketaan aasialaiset kulttuurit buddhalaisuuteen. Ne ovat kaksi eri asiaa, vaikka buddhalaisuus olisi pääuskonto ja siten tärkein maailmankuvaa määrittävä tekijä. Minäkin olen enemmän suomalainen kuin kristitty (en kuulu edes kirkkoon). Minusta olisi outoa, jos tekemisieni ja ajatusteni perustaksi väitettäisiin kristinusko kun se ei sitä ole. Jos Aasiassa eläimen annetaan kuolla kärsien, ei se tarkoita, että he tekevät siksi koska ovat buddhalaisia.
Olen samaa mieltä sen kanssa, joka tässä ketjussa puhui tästä kristinuskon anteeksiannon kummallisuudesta. Sarjamurhaaja Johansson on onnellinen mies, sillä jumala on antanut hänelle anteeksi kolme murhaa. Helppoa kuin mikä tämä kristityn elämä.
Ristiriita selittyy sillä, että alkuperäisessä hepreankielisessä versiossa käsky on muotoa älä murhaa.
Raamatussa Jumala ei antanut Daavidin rakentaa temppeliään. Selvitäpä huviksi minkä takia.
Daavid ei saanut rakentaa temppeliään, koska oli sotinut ja vuodattanut verta liikaa.
Tämä ei muuta mitenkään sitä tosiasiaa, että VT:ssä on säädetty kuolemantuomio eri rikosksita ja älä tapa on alkupeäräisessä muodossa älä murhaa. Näin minulle ainakin on kertonut eksegetiikka opiskelut ev.lut. pappi ja voinen luottaa hänen sanaanasa - itse en hepreaa puhu, joten toki minua on voitu huijatakin. Uskovaiset eivät aina ole luotettavia.
Raamattu on täynnä ristiriitoja, näin ollen se on avoin mille tulkinnalle tahansa.
Buddhalaisuutta on markkinoitu rauhan uskontona, mutta buddhalaisuudella on verinen historia Tiibetissä, Kiinassa, Japanissa. Mongoliassa, Koreassa, Intiassa, Sri Lankassa sekä Thaimaassa.
Buddhalaiset munkit taistelivat Venäjän ja Japanin sodassa. Buddhalaiset munkit taistelivat Kiinassa, jossa he luulivat pääsevänsä lähemmäksi valaistumista ihmisiä tappamalla. Buddhalaiset ovat taistelleet ei-buddhalaisia sekä toisia buddhalaisia vastaan. Japanin buddhalaiset ovat taistelleet Kiinan ja Korean buddhalaisia vastaan puhdistaakseen heidät saastaisesta buddhalaisuuden harjoittamisesta "oikeaan" buddhalaisuuteen. Thaimaan ja Burman buddhalaiset ovat historian saatossa taistelleet vuosisatoja toisiaan vastaan, väittäen omistavansa uskonnollisen auktoriteetin.
Buddhalaisuuden historia on täynnä verisiä taisteluja ja sotia oman uskon näkemyksen vuoksi. Buddhalaisuus ei ole rauhan uskonto, vaan ihan yhtä paha uskonto kuin kaikki muut uskonnot, jotka ovat käyneet sotia ja tappaneet ihmisiä.
tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/buddhalaisuus.html
Minun, kristityn, srk:n työntekijän maailmankuvaan mahtuu kaikki (suuret) uskonnot. ... koska en tieteen keinoin voi vedenpitävästi todistaa omaa uskontoani ainoaksi oikeaksi.....Kaikissa (suurissa) uskonnoissa on hyvät ja huonot puolensa. Perimmäinen ajatus on rauhanomainen..... Uskonto vain usein joutuu pakanoiden pelivälineeksi, josta tehdään naamio poliittisille motiiveille....
Pakko kysyä onko sulta jäänyt maallinen historia ja Raamattu lukematta? Ensinnäkin taidat sotkea nimikristityt ja tosikristityt keskenään. Toiseksi keiden puolesta Jeesus maksoi lunnaat?
Oletko tosiaan sitä mieltä, että suuret uskonnot ovat rauhanomaisia? Mikä on sellainen sota missä ne eivät ole olleet mukana? Milloin se heidän perimmäinen rauhan ajatus tulee ensimmäiseksi ajatukseksi ja teoksi? Mikä estää? Kuinka monta kertaa olet kuullut esim. lutteripapin sanovan ettei saa sotia?
Lukisitko Ilmestyskrjan 17 ja 18 luvut ja miettisit kuka on tämä porttonainen/suuri Babylon, joka on syyllinen kaikkeen verenvuodatukseen maan päällä. Olisko väärä uskonto, joka ei opeta Raamatun sanan mukaan vaan vehkeilee mainitsemasi poliittisen järjestelmän kanssa.
Uskonto ei niin vaan joudu pakanoiden tai kenenkään pelivälineeksi. SE itse sekaantuu vapaaehtoisesti kaikkeen missä liikkuu valta ja raha! Lukisitko!
kaivamaan tuota tietoa esiin. Kumma miten huono yleissivistys suomalaisilla on suurista uskonnoista.
Buddhalaisuutta on markkinoitu rauhan uskontona, mutta buddhalaisuudella on verinen historia Tiibetissä, Kiinassa, Japanissa. Mongoliassa, Koreassa, Intiassa, Sri Lankassa sekä Thaimaassa.
Buddhalaiset munkit taistelivat Venäjän ja Japanin sodassa. Buddhalaiset munkit taistelivat Kiinassa, jossa he luulivat pääsevänsä lähemmäksi valaistumista ihmisiä tappamalla. Buddhalaiset ovat taistelleet ei-buddhalaisia sekä toisia buddhalaisia vastaan. Japanin buddhalaiset ovat taistelleet Kiinan ja Korean buddhalaisia vastaan puhdistaakseen heidät saastaisesta buddhalaisuuden harjoittamisesta "oikeaan" buddhalaisuuteen. Thaimaan ja Burman buddhalaiset ovat historian saatossa taistelleet vuosisatoja toisiaan vastaan, väittäen omistavansa uskonnollisen auktoriteetin.
Buddhalaisuuden historia on täynnä verisiä taisteluja ja sotia oman uskon näkemyksen vuoksi. Buddhalaisuus ei ole rauhan uskonto, vaan ihan yhtä paha uskonto kuin kaikki muut uskonnot, jotka ovat käyneet sotia ja tappaneet ihmisiä.
tekstin lähde; <a href="http://koti.phnet.fi/petripaavola/buddhalaisuus.html" alt="http://koti.phnet.fi/petripaavola/buddhalaisuus.html">http://koti.phnet.fi/petripaavola/buddhalaisuus.html</a>
Sen verran olen lukenut fundamentalisti-Paavolan juttuja, että epäilen miehellä olevan vakavia mielenterveysongelmia.
Mitkä on plussat ja miinukset. Eikö ole niin että jos uskoo johonkin niin uskoo.Ei sitä lähdetä vertailuttamaan muiden uskontojen kanssa.
Raamatun henkilö on vaan uskonut mutta ei ole tehnyt uskon tekoja?? Kerro nyt muillekin! Eikö heillä sitten olekaan samat edut kun sulla:)?
Sen verran olen lukenut fundamentalisti-Paavolan juttuja, että epäilen miehellä olevan vakavia mielenterveysongelmia.
Paavolassa yhdistyvät toivottomalla tavalla fanatismi ja hölmöys. Lopputulos on osastoa ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Muistan kun sikapiikin aikoina mies huusi että miksi, oi miksi THL ei ole kertonut kansalle että sikapiikin ottanutkin voi saada sikataudin. Ehkä siksi, että on itsestään selvää että sikapiikin ottanut voi saada taudin, monestakin syystä. Joista yksi on se, että MIKÄÄN rokote ei takaa sitä ettei sairastu ko. tautiin. Pitäisi kulua yleissivistykseen, ja jos ei kuulu, ennen nettimesoamista voisi ottaa selvää miten se asia nyt oikein on. Pienellä googletuksella asia selviäisi.
Hellarit ja Vapaakirkkolaiset sotivat ja käyvät armeijan. Kun käsky käy sotaan menevät!!
Tietääkseni vain Jehovan todistajat ainoana uskontona maailmassa ei anna minkäänlaiselle painostukselle periksi sodan puolesta. Kun kiertelin näitä keskitysleirejä oli siellä ainoana uskontona Todistajat, joilla oli violetin värinen kolmio. He olivat keskitysleireillä Hitlerin aikana, koska kieltäytyivät Aatun armeijasta. Toisilta meni oma henki tämän vuoksi!
uskonto pitäisi verrata Raamatun opetuksiin ja valita aikuisiällä, jotta tietää minkä on valinnut!
Miksi järkevä ihminen edes tarvitsee uskontoa mihinkään? Onko niin löyhä omatunto, että tarvitsee ulkopuolisen tahon saneleman moraali- ja käyttäyttymiskoodin jotta pystyy olemaan?
Mun puolesta ihmiset saa henk.koht uskoa mihin haluavat, mutta uskonnot saisi lakkauttaa. Uskonnot on vallankäytön välineitä, ja jos jollain on suora yhteys jumalaansa, niin mihin se sitä uskonnollista yhteisöä tarvitsee? Yhteisöllisyyttä voi olla ilman uskonnolliaia (ja poliittisia) sidoksiakin.
Kuten jo sanottiin, buddhalaisuus on enemmänkin filosofinen katsantokanta kuin varsinainen uskonto. Jos minun olisi itselleni pakko valita jokin maailmankatsomuksellinen katsantokanta, se olisi juuri buddhalaisuus. Mutta koska en usko tällaiseen määrittelyyn ja lokerointiin, pysyn uskonnottomana.
mitä seuraa päivi räsäsenki puuhia niin sairas ihminenhän se on,samoin uskovaiset,mihkä sä uskoa tarttet, vain henkisesti sairas ihminen uskoo.
ole vielä tappanut ketään. Olen varmaan epäonnistunut?
Miksi et vain voinut sanoa ettet ole tappanut ketään, koska uskosi ei katso hyvällä tappamista.
Miksi pitää ilkeillä ja vastata ilkeyteen ilkeydellä?
Sydämesi oli tuon vastauksen ajan pimeä. On hyvin tärkeää sivuuttaa ilkeät ajatukset ja antaa niiden mennä. Voit valita ajatuksesi.
Päätökset tehdään hyvillä ohjeilla. Ei siis ajatella omaa etua tai kirkon etuja.
Noudatetaan ikivanhaa toimivaa ohjetta. Jos miettisin mitä hyötyä eri vaihtoehdoista minulle olisi tulevaisuudessa valitsisin väärin. Tai jos miettisin menneisyyttäni ja tekisin valintani menneisyyden virheiden pohjalta korjatakseni tulevaisuutta menisin jälleen metsään.
Valintani teen ohjeiden mukaan. En syö lihaa enkä tue valinnoillani mitään mikä edistää lihan syöntiä.
Ohjeet ovat hyvät.
Päätökset tehdään hyvillä ohjeilla. Ei siis ajatella omaa etua tai kirkon etuja.
Noudatetaan ikivanhaa toimivaa ohjetta. Jos miettisin mitä hyötyä eri vaihtoehdoista minulle olisi tulevaisuudessa valitsisin väärin. Tai jos miettisin menneisyyttäni ja tekisin valintani menneisyyden virheiden pohjalta korjatakseni tulevaisuutta menisin jälleen metsään.
Valintani teen ohjeiden mukaan. En syö lihaa enkä tue valinnoillani mitään mikä edistää lihan syöntiä.
Ohjeet ovat hyvät.
Oikeita ratkaisuja, oikeita polkuja, shakkia.
Menneisyyden ohjeet eivät ole menneisyyttä vaan oikeita polkuja tai tienviittoja.
Elämää on hyva ajatella matkana. Selkeät ohjeet auttavat elävää matkan aikana.
Kristityt rakentavat maantien ja johtavat monia harhaan. He taistelevat maailmankaikkeuden sääntöjä vastaan. Lyövät päätään seinään ja pettyvät.
On tärkeää kulkea luonnollista polkua matkallaan. Moni harhailee elämässään ja epätoivoissaan rakentaa itselleen harhan.
Buddhaa GADAMAAA Jabma Il Gathi, ooo Buddhaa GaDAMAA Jabma Il GATHI.
Ks. kohta kehitysmaiden sumeilematon hyväksikäyttö
Bangkokissa on maailman saasteisin ilma.
Sinne dumpataan saastuttava tuotanto, käytetty elektroniikkaromu, ydinjäte...
Kyllä ne on pilanneet ilmansa ihan itse. Muutenkin tuntuu hupaisalta, kun sakki täällä julistaa, miten buddhalaisuus on rauhan uskonto jne. Aika huonostipa te maailmanhistoriaa tunnette. Kambodzhan sisällissota, Vietnamin sota... Kyllä se niin kuulkaa on, että uskonnosta EI voi johtaa sitä, mitä maassa tapahtuu. Uskontoa voidaan käyttää politiikan välineenä, muttei se määritä kokonaisia kansakuntia kuin hetkellsesti.
Vuoden 1999 virallisen väestönlaskennan mukaan 80,7 prosenttia vietnamilaisista ei harjoittanut mitään uskontoa. Uskontonsa ilmoittaneista 48 prosenttia oli buddhalaisia ja 35 prosenttia katolisia. Kahdeksan prosenttia kuului Hoa Haon ja 5,8 prosenttia Cao Dai -uskonnon kannattajiin.
Ja hei, Hoa hHao ja Cao Dai ovat molemmat buddhalaisia uskonhaaroja, Cao Dai tosin aika pitkälle mennyt uskonversio, mutta yhtä kaikki.
Joten mitä olitkaan sanomassa...? ;-))
Nyt on nyt - Vietnamin sodan aikaan oli toisin.
mutta mahtaakohan asiat aivan niin nopeasti muuttua kuitenkaan. Suomalaiset on oikeasti tosi maallistuneita, ja silti jotain 80 prossaa ilmoittaa edelleen uskonnokseen luterialaisuuden. Että ei näitä juttuja vaihdeta kuin sukkia.
Ja faktahan on, että ihan joka ikinen uskonto harjoittaa väkivaltaa. Siksi onkin niin tärkeää että uskonto ja politiikka erotetaan toisistaan.
Joh. 3
14. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
Mielestäni itselle buddhalaisuus on sopivin, koska olen itse vastuussa omasta elämästäni ja valinnoistani. Jos teen pahaa, saan pahaa. Jos teen hyvää, saan hyvää. Ei ole jumalia joilta rukoilla anteeksiantoa, vaan rukoilen menneiltä Buddhilta ymmärrystä tehdä oikein.
Kristinuskossa jumala antaa kaiken anteeksi, ja tämä minua puistattaa. Jos on tehnyt syntiä, niin ei rukoilu tai muutamat ave mariat sitä tekoa poista..