Onko eurooppalaiset lapset jotenkin heitteillä verrattuna suomalaisiin?
Olen hieman hämilläni, kun olen tässä seuraillut näitä keskusteluja tästä kotihoidontuesta ja muutenkin kaikista lapsenhoitoon liittyvistä jutuista.
Täällä Englannissa esimerkiksi on ihan tavallista, että lapset menevät hoitoon muutaman kuukauden iässä, tai kotiin tulee hoitaja. Monet äidit tekevät lyhennettyä työpäivää, mutta silti.
Samoin täällä ei kellään lapsella ole koskaan haalareita tms, vaan kaikki pukeutuvat ihan normaaleihin vaatteisiin. Olen miettinyt, miten ne selviävät kun olen täältä av-palstalta oppinut, että lapsi pitää olla päästä varpaisiin vuorattuna goretexillä. Muuten on huono vanhempi.
Samoin monesti ihan vauvatkin on ilman pipoa ulkona, olen kuitenkin ymmärtänyt ettei lapset täällä ole jatkuvasti korvakierteissä tms. Ainakin mun työpaikan mammat ei ikinä puhu mistään sairastelukierteistä.
Sää ei voi olla selitys, sillä vaikkei täällä lunta ole kuin pari päivää vuodessa, on täällä kuitenkin ihan oikea talvi ja sataa paljon (se goretex!)
Toivoisin asiallisia vastauksia näihin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin:)
Kommentit (58)
ole mitään kehityksen edelläkävijöitä. Eivät missään asiassa, eivätkä varsinkaan terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa.
varmaan ne ranskalaisetkaan mitään edelläkävijöitä ole, mutta samat vaatimukset sielläkin on ulkoiseen kohteliaisuuteen liittyen. Ja näpeille läpsitään jos lapsi käyttäytyy lapsellisesti. Etelä-Euroopassa meno on ihan samanlaista. Varmasti hyvät tavat ovat hieno juttu, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.
Ja todellakin ne pahimmat wt-brititkin yleensä halutessaan osaavat peruskäytöstavat, vaikka Ibizalla tahallaan ne unohtavatkin.
Suomalaiset vetää aina tämän meidän mahtavan hyvinvointiyhteiskunnan ja muka-teknologisen osaamisen esiin, kun keskustellaan KÄYTÖSTAVOISTA! Ihan kuin se jotenkin vaikuttaisi asiaan?
Matkustin taannoin reissullani Lontoon metrossa. Samassa vaunussa oli pari teiniraggaria, jotka höpöttivät keskneään jotain tosi törkeitä ryyppyjuttuja tms. Poistuessani junasta toinen heistä tönäisi minua vahingossa, ja sanoi sitten todella kohteliaasti, et I am so sorry madam, are you ok?
mitä käytöstapoihin tulee, huomaa, että suurin osa ovat todellakin tottuneet asumaan eristyksissä muusta maailmasta. Muualla maailmassa pienetkin lapset ovat enemmän elämässä mukana, käydään tapaamassa sukulaisia ja tuttavia, ravintoloissa ja kahviloissa. Suomessa osa lapsista ei käy ennen kouluikää paljon hiekkalaatikkoa pidemmällä.
Eikä lapset osallistu mellakoihin kuten esim. Britanniassa taannoin.
ilman aikuista esim. alle 12-vuotiaina, joten siinä mielessä suomalaiset lapset kyllä oikeesti ovat heitteillä.
ei käytä lapsilla eikä aikuisilla käsineitä! pieniä vauvojakin näkee talvella paljain käsin ja ilman hattua vaikka äidillä itsellä on..
Päiväkodista asiaa tiedusteltuani vastaus on ollut, että liian vaikeaa pukea. Laiskuutta siis. Ja kädet ovat ihan jäässä.
usein matkoilla kauhistellut nimenomaan brittien ajattelemattomuutta: pienet lapset ovat suorassa auringonpaahteessa ilman mitään suojaa, päähinettä tms. Olen nähnyt auringossa palaneita brittilapsia jne. Briteissä käydessäni olen naureskellyt paikallisten tavalle pukeutua: vaikka olisi lähes pakkasta, jengi vetää sandaaleissa ja pikkumekoissa tai jotain muuta yhtä järjetöntä. Ei niihin varmaan enimmäkseen kuole, mutta enpä tajua, että mitä väärää olisi säänmukaisessa pukeutumisessa, jossa me olemme täällä Suomessa aika hyviä.
pitaa kodin olla niin lammin etta voi olla t-paidassa ja shortseissa sisalla, kesalla samassa lampotilassa ja vaatetuksessa kuollaan kuumuuteen.
Valitetaaan pitkasta pimeasta talvesta mutta kun kevaalla vahan aurinko paistaa niin lapsilla on lierihatut, aurinkolasit ja pitkahihaiset paidat paalla ja tytoilla ne kamalat karjakkohuivit.
Kasvaa sitten normaaliksi ihmiseksi. Ja haalarit poltan. Ja muutan ensitilassa ulkomaille, meillä kun täällä on niin huonosti asiat. Oi kiitos teille että kerroitte tän totuuden meille muille, me kun on kuviteltu että -30 asteeen pakkasessa se pipo ja haalari on ihan hyvät varusteet. Nyt onneksi kerroitte meille että niillä vaan pilaa lapsensa tulevaisuuden.
Kiitos!
Eikä lapset osallistu mellakoihin kuten esim. Britanniassa taannoin.
12-13vuotiaat jotka toikkaroivat humalassa julkisilla paikoilla ja harrastavat seksia pusikoissa?
Mielestani heitteille jatettyja.
Kasvaa sitten normaaliksi ihmiseksi. Ja haalarit poltan. Ja muutan ensitilassa ulkomaille, meillä kun täällä on niin huonosti asiat. Oi kiitos teille että kerroitte tän totuuden meille muille, me kun on kuviteltu että -30 asteeen pakkasessa se pipo ja haalari on ihan hyvät varusteet. Nyt onneksi kerroitte meille että niillä vaan pilaa lapsensa tulevaisuuden.
Kiitos!
Sen suomalaisen koulujärjestelmän tulos, eikä raukka edes ymmärrä lukemaansa.
olen yläkoulun opettaja Helsingin läheltä. Koulumme sijaitsee alueella, jonne tulee oppilaita mm. kaupungin huonoimmalta asuinalueelta. Koulussamme on käynyt vieraita mm. Hollannista, Saksasta, Ranskasta, Espanjasta ja Tsekistä. Poikkeuksetta nämä opettajat ovat ihastelleet sitä, miten hiljaisia ja hyvinkäyttäytyviä nuoria meillä on oppilaina - puhumattakaan loistavasta kielitaidosta.
Ja täytyy myös muistaa se, mistä tämän maan kansalaiset ovat lähteneet. Kun Shakespeare Englannissa kirjoitteli näytelmiään, Suomessa elettin hädin tuskin vielä pimeää keskiaikaa. Kulttuurimme on niin nuorta, ettei sitä voi mm. käytöstapoineen ja perinteineen verrata Engalntiin ja muihin vanhoihin kulttuureihin.
ja siellä ainakin lapsilla on yleisesti niin kova kuri (vai käytöstavat), etteivät tosiaankaan sotke vaatteitaan tms. Siksipä ovatkin aina siisteissä vaatteissa ulkonakin (ei haalareita tms.), kun ei tarvi pelätä sotkemista. Eivät tosiaankaan rymyä pihalla niinkuin suomilapset. Muutimme takaisin Suomeen, ja miehenikin on onnellinen kun lapset saavat elää vapaammin. Hän siis ranskalainen. Tapoja on sielläkin monia, mutta yleisesti siis lasten kanssa ollaan jotenkin tosi tarkkoja siellä. Ja korvatillikoita tulee kyllä surutta, jos kaupassa yrittää heittäytyä hankalaksi.
normaalissa Suomen kevät- tai syyssäässä ilman säänkestäviä vaatteita ja asusteita, niin ei takuulla ole lapsella mukavaa. Kaikki vaatteet märkänä, tykkäisitkö itse. Eri asia tietysti, jos lapset vaan kävelee vartin johonkin kauppaan tms. kuivaa katua pitkin. Suomilapset tykkää leikkiä pihalla säässä kuin säässä kun on asianmukaiset varusteet!
Se suomalainen peruskoulu riittää tasavertaistavaan koko kansan perussivistykseen, mutta kovinkaan mahtavaa yliopistokoulutusta Suomessa ei ole.Ihan näin vaan OT.
maailman parhaimpien yliopistojen joukossa. Esim. St. Andrews on Helsingin yliopiston takana. Niin, siellähän opiskeli mm. prinssi William.
mutta kyllähän meillä täällä Suomessa osataan pukeutua paremmin sään mukaan, ja lapset saavat myllätä ulkona ja sotkea vaatteensa. Ihanaa minusta, ja olen todella ylpeä suomalaisuudestani tässä asiassa! Onneksi saan kasvattaa omat lapseni täällä. Minua on ihmetyttänyt esimerkiksi saksalaisten tapa kärryttää isoja lapsia tutit suussa rattaissa, ja juuri tuo vähissä vaatteissa kulkeminen.
Se suomalainen peruskoulu riittää tasavertaistavaan koko kansan perussivistykseen, mutta kovinkaan mahtavaa yliopistokoulutusta Suomessa ei ole. Ihan näin vaan OT.
maailman parhaimpien yliopistojen joukossa. Esim. St. Andrews on Helsingin yliopiston takana. Niin, siellähän opiskeli mm. prinssi William.
ARWUn listalla Helsingin yo on sijalla 72, onko hyva?
U.S.News'n mukaan ei ole edes sadan parhaan joukossa.
arwu.org
university-list.net (U.S.News)
Kiitos!Sen suomalaisen koulujärjestelmän tulos, eikä raukka edes ymmärrä lukemaansa.
Suomea ja suomalaisia. Mitään täällä ei tehdä oikein, ei edes lasta pueta. Pitäis pukea samalla tavalla kuin muualla Euroopassa. Ja voi kun ne käyttäytyy huonosti ne nuoret siellä Suomessa, kyllä ne täällä ulkomailla on niin hienoja ihmisiä että. Jos joku joskus käyttäytyy huonosti niin ihan on vaan joku poikkeus.
Lukekaa nyt ihan ajatuksella nuo omat viestinne ja miettikää niitä hetki. Miksi ihmeessä teillä on noin negatiivinen asenne Suomea ja suomalaisia kohtaan? Miksi ihmeessä meillä olis pakko tehdä kaikki ihan samoin kuin muualla? Hyvin täällä on pärjätty vaikka ne haalarit on päälle vedetty ja pipo päässä pysynyt. Ja aikuisten oikeesti, ei ne nuoret ja lapset täällä ole sen pahempia kuin muuallakaan, fiksuja ja kivoja suurin osa. Toki joukkoon mahtuu mätämunia, mutta niin on siellä muuallakin.
Anteeksi etten jaa kanssanne tätä negatiivista kuvaa Suomesta, minusta meillä on asiat kunnossa. Tämä on hyvä maa elää ja kasvattaa lapsensa. Ja ehkä siksi mä en jaksa näitä "asun ulkomailla ja haukun Suomea ketjuja"
Se suomalainen peruskoulu riittää tasavertaistavaan koko kansan perussivistykseen, mutta kovinkaan mahtavaa yliopistokoulutusta Suomessa ei ole.Ihan näin vaan OT.
Luuletko että William olisi johonkin laatuyliopistoon päässyt? Brittein kuninkaalliset eivät perinteisesti ole olleet mitään penaalin terävimpiä kyniä. Mutta käytöstavat heillä kyllä on hallussa.
Mutta Suomessa on menty näissä goretexeissä, välikauden välikausi haalareissa ajat sitten jo ihan liian pitkälle.
Monessa muussakin asiassa järjenkäyttö on unohtunut; täällä määräävät lapset eivät aikuiset.
ihan samat havainnot kuin ap asuessani Hollannissa.
Miten voi olla noin julma pieniä kohtaan:/