Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko eurooppalaiset lapset jotenkin heitteillä verrattuna suomalaisiin?

Vierailija
03.03.2012 |

Olen hieman hämilläni, kun olen tässä seuraillut näitä keskusteluja tästä kotihoidontuesta ja muutenkin kaikista lapsenhoitoon liittyvistä jutuista.

Täällä Englannissa esimerkiksi on ihan tavallista, että lapset menevät hoitoon muutaman kuukauden iässä, tai kotiin tulee hoitaja. Monet äidit tekevät lyhennettyä työpäivää, mutta silti.

Samoin täällä ei kellään lapsella ole koskaan haalareita tms, vaan kaikki pukeutuvat ihan normaaleihin vaatteisiin. Olen miettinyt, miten ne selviävät kun olen täältä av-palstalta oppinut, että lapsi pitää olla päästä varpaisiin vuorattuna goretexillä. Muuten on huono vanhempi.

Samoin monesti ihan vauvatkin on ilman pipoa ulkona, olen kuitenkin ymmärtänyt ettei lapset täällä ole jatkuvasti korvakierteissä tms. Ainakin mun työpaikan mammat ei ikinä puhu mistään sairastelukierteistä.

Sää ei voi olla selitys, sillä vaikkei täällä lunta ole kuin pari päivää vuodessa, on täällä kuitenkin ihan oikea talvi ja sataa paljon (se goretex!)

Toivoisin asiallisia vastauksia näihin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin:)

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Suomessa on menty näissä goretexeissä, välikauden välikausi haalareissa ajat sitten jo ihan liian pitkälle.

Monessa muussakin asiassa järjenkäyttö on unohtunut; täällä määräävät lapset eivät aikuiset.

Suomessa lapsia ei saa komentaa eikä kieltää. Lasten kuuluu mielestäni olla tietyllä tavalla alisteisessa asemassa vanhempiaan kohtaan. Siis olen huuli pyöreänä lukenut täältä, miten jotkut nukkuvat olohuoneessa sohvalla että lapsilla on omat huoneet tms.

Asuessani Saksassa lapsia oikeasti kasvatettiin, heiltä vaadittiin tapoja ja niitä opetettiin. Siellä ei ikinä mukelot juosseet ravintoloissa tai vastaavaa.

En toki kannata mitään järjetöntä natsikuria, enkä tietenkään ruumiillista kurittamista, mutta joku roti pitäisi vanhemmilla olla.

Vierailija
22/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Suomessa on menty näissä goretexeissä, välikauden välikausi haalareissa ajat sitten jo ihan liian pitkälle. Monessa muussakin asiassa järjenkäyttö on unohtunut; täällä määräävät lapset eivät aikuiset.

Suomessa lapsia ei saa komentaa eikä kieltää. Lasten kuuluu mielestäni olla tietyllä tavalla alisteisessa asemassa vanhempiaan kohtaan. Siis olen huuli pyöreänä lukenut täältä, miten jotkut nukkuvat olohuoneessa sohvalla että lapsilla on omat huoneet tms. Asuessani Saksassa lapsia oikeasti kasvatettiin, heiltä vaadittiin tapoja ja niitä opetettiin. Siellä ei ikinä mukelot juosseet ravintoloissa tai vastaavaa. En toki kannata mitään järjetöntä natsikuria, enkä tietenkään ruumiillista kurittamista, mutta joku roti pitäisi vanhemmilla olla.

että voi lähettää ostoskeskuksiin viettämään aikaansa energiajuoman voimin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vain järkevää pukeutua kelin mukaisesti. En itsellenikin laita farkkuja, jos sataa ja tuulee ja tarkoituksena on istua perässä maassa.

Pipon kanssa sama juttu, paitsi että pienellä lapsella pää on kohtuuttoman suuri ja lämpö karkaa sitä kautta, jos ei päätä ole suojattu. Tämän takia vauvoilla ja lapsilla pidetään pipoa myös keväällä ja syksyllä. Kesällä syy on auringolta suojautuminen, mikä ei muuten ole haitaksi aikuisellekaan.

Että ihan maalaisjärjellä kannattaa ajatella. Ehkä se on siellä teidän "oikeassa euroopassa" unohtunut.

Ja ennen kuin alatte viemään niin asun itsekin Saksassa.

Vierailija
24/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se on ihan kamalaa, jos haluaa esim. neljänä päivänä viikossa kuskata lasta harrastukseen.

Siinä on samantien perhe pilalla.

Vierailija
25/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vain järkevää pukeutua kelin mukaisesti. En itsellenikin laita farkkuja, jos sataa ja tuulee ja tarkoituksena on istua perässä maassa. Pipon kanssa sama juttu, paitsi että pienellä lapsella pää on kohtuuttoman suuri ja lämpö karkaa sitä kautta, jos ei päätä ole suojattu. Tämän takia vauvoilla ja lapsilla pidetään pipoa myös keväällä ja syksyllä. Kesällä syy on auringolta suojautuminen, mikä ei muuten ole haitaksi aikuisellekaan. Että ihan maalaisjärjellä kannattaa ajatella. Ehkä se on siellä teidän "oikeassa euroopassa" unohtunut. Ja ennen kuin alatte viemään niin asun itsekin Saksassa.

Vierailija
26/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein matkoilla kauhistellut nimenomaan brittien ajattelemattomuutta: pienet lapset ovat suorassa auringonpaahteessa ilman mitään suojaa, päähinettä tms. Olen nähnyt auringossa palaneita brittilapsia jne. Briteissä käydessäni olen naureskellyt paikallisten tavalle pukeutua: vaikka olisi lähes pakkasta, jengi vetää sandaaleissa ja pikkumekoissa tai jotain muuta yhtä järjetöntä. Ei niihin varmaan enimmäkseen kuole, mutta enpä tajua, että mitä väärää olisi säänmukaisessa pukeutumisessa, jossa me olemme täällä Suomessa aika hyviä.

Vierailija
27/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Suomessa on menty näissä goretexeissä, välikauden välikausi haalareissa ajat sitten jo ihan liian pitkälle.

Monessa muussakin asiassa järjenkäyttö on unohtunut; täällä määräävät lapset eivät aikuiset.

Suomessa lapsia ei saa komentaa eikä kieltää. Lasten kuuluu mielestäni olla tietyllä tavalla alisteisessa asemassa vanhempiaan kohtaan. Siis olen huuli pyöreänä lukenut täältä, miten jotkut nukkuvat olohuoneessa sohvalla että lapsilla on omat huoneet tms.

Asuessani Saksassa lapsia oikeasti kasvatettiin, heiltä vaadittiin tapoja ja niitä opetettiin. Siellä ei ikinä mukelot juosseet ravintoloissa tai vastaavaa.

En toki kannata mitään järjetöntä natsikuria, enkä tietenkään ruumiillista kurittamista, mutta joku roti pitäisi vanhemmilla olla.

Ei täällä näe huonoa käytöstä lapsilta eikä teineltäkään. Ei ole natsikuria ja ruumiilinen kurittaminen on laitonta, mutta lapset kasvatetaan! Ei teineiltäkään hyväksytä huonoa käytöstä. Mä en ymmärrä, miten Suomessa on niin paljon huonosti käyttäytyviä lapsia ja nuoria - tai no joo, onhan noita aikuisiakin paljon, jotka eivät osaa käyttäytyä eli kai se sieltä tulee :(

Mä olen jopa miettinyt, onko syy huonosti käyttäytyviin lapsiin ja nuoriin Suomen pitkä kotihoitomahdollisuus. Vai onko Suomessa liian paljon roskasakkia, jotka eivät välitä mistään mitään?

Joku on Suomessa pielessä - ja tuo kotihoidontuki 3-vuotiaaksi on ainakin ihan selvä ero. Täällä lapset menee aikaisin tarhaan ja oikeestaan kukaan ei ole kotihoidossa. Se on tosi harvinaista.

Vierailija
28/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein matkoilla kauhistellut nimenomaan brittien ajattelemattomuutta: pienet lapset ovat suorassa auringonpaahteessa ilman mitään suojaa, päähinettä tms. Olen nähnyt auringossa palaneita brittilapsia jne. Briteissä käydessäni olen naureskellyt paikallisten tavalle pukeutua: vaikka olisi lähes pakkasta, jengi vetää sandaaleissa ja pikkumekoissa tai jotain muuta yhtä järjetöntä. Ei niihin varmaan enimmäkseen kuole, mutta enpä tajua, että mitä väärää olisi säänmukaisessa pukeutumisessa, jossa me olemme täällä Suomessa aika hyviä.

Mä en oo kyllä koko talvena nähnyt yhtään ihmistä, joka ei olisi pukeutunut säänmukaisesti. Siis ihmisillä on toppatakit tms.

Tuosta auringossa palamisesta en osaa sanoa, sillä en matkusta sellaisiin kohteisiin.

Aloituksen pointti oli siis se, että miten on mahdollista että muualla Euroopassa kasvaa ihan normaaleja ihmisiä niillä metodeilla, joita Suomessa pidetään ihan hirvittävän kamalina?

Vierailija
29/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Englannissa esimerkiksi on ihan tavallista, että lapset menevät hoitoon muutaman kuukauden iässä, tai kotiin tulee hoitaja. Monet äidit tekevät lyhennettyä työpäivää, mutta silti.

No taalla Australian suunnalla on ihan sama tuon hoidon kanssa. Suuri osa menee noin vuoden ikaisena hoitoon, tosin se on kovin usein vain 2-3 paivaa viikossa kun mahdollisuuksia osa-aikatoihin loytyy ihan kivasti. Onnellisilta ihmiset vaikuttavat mutta ehka sitten vain olemmekin kaikki heitteilla.

Vierailija
30/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan lapset ovat ulkona leikeissään? Puoli tuntia? Ehkä vähän keinuvat ja vetelevät potkulaudoillaan? Jos ja kun Suomessa kuitenkin puoli vuotta on aikamoiset kelit ja haluaa ulkoilla enempi ja ihan kunnolla leikkiä (rakentaa lumimajoja, rämpiä syksyllä metsässä ja rakentaa siellä majaa, luistella, hiihtää) niin ei kyllä minun mielestäni ole kovin järkevää tehdä sitä farkuissa ja hupparissa. Toki meillä teinit pukeutuvat siten mutta heidän ulkoilu koostuukin hengailuun tai siirtymisestä paikasta toiseen.

Vierailija
31/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat joko ihan heitteillä tai sitten toinen ääripää: koskaan eivät pääse keskenään sinne ostarille tai muuallekaan.

Mieheni on työväenluokkaisesta suvusta ja lapsena häntä on kuritettu fyysisesti, on joutunut ajamaan pyörällä töihin 13-vuotiaasta asti moottoritien reunaa (kun muuta tietä ei ollut), ruokana pikaruoka ilman mitään tuoretta. Sisarustensa kanssa harrastanut puukkohippaa ja kerran melkein ampunut isänsä pyssyllä (kun lapsen on annettu leikkiä ladatulla aseella). Ja vieläkin 4-kymppisenä mieheni kulkee pikkupakkasessa t-paidassa eikä todellakaan palele. Suvun lapset kulkevat ihan sujuvasti kesävehkeissä nollakeleillä, eivätkä sairasta.

Mieheni tuli Suomeen ja totesi, että elämä täällä on todella helppoa - teki parissa vuodessa pari ylempää yliopistotutkintoa ja sanoi ettei näin vähällä vaivalla Englannissa saa mitään papereita.

Eli oma näkemykseni on, että esim. mieheni olisi varmasti otettu Suomessa huostaan, mutta Englannissa hänen perheensä oli aivan tavallinen. Eli heitteillejättö ei välttämättä johda muuhun kuin parantuneeseen kylmänsietoon, ja muiden vastoinkäymisten sietoon.

Vierailija
32/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään kautta ei haihdu lämpöä yhtään sen enempää kuin muualtakaan kehosta.

siitähän tässä justiinsa oli kyse.

Vierailija
33/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ei pidä paikkaansa.

Vierailija
34/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eurooppalaisiin verrattuna, että joutuvat usein kulkemaan keskenään tai yksinään koulumatkat ja muutenkin viettämään paljon aikaa yksin. Lapsilta ei myöskään Suomessa vaadita hyvää käytöstä, mikä on toisaalta hyväkin asia.

Eurooppalaiset taas ovat heitteillä ulkoiluvarusteiden suhteen.

Vierailija
35/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmön haihtuminen pään kautta on myytti, mikä ei pidä paikkaansa.

Kyllä pään kautta haihtuu lämpöä ihan yhtä paljon kuin muistakin suojaamattomista kehon osista.

Ei siinä ole mitään myyttistä.

Ja oho, pään kautta haihtuu enemmän lämpöä kuin sun vasemmasta kyynerpäästä, jos sulla on takki mutta ei päähinettä!

Järkikin sen sanoo.

Vierailija
36/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilta ei myöskään Suomessa vaadita hyvää käytöstä, mikä on toisaalta hyväkin asia.

Vierailija
37/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilta ei myöskään Suomessa vaadita hyvää käytöstä, mikä on toisaalta hyväkin asia.

Siksi, että esim. suomalaisella geenistöllä varustetun ujon lapsen kasvattaminen niin kohteliaaksi kuin brittinormisto vaatii, on lapselle aika stressaavaa. On helpompaa antaa lapselle enemmän aikaa kypsyä ja odottaa niitä tapoja vasta esim. toisella kymmenellä kuin jo 3-vuotiaana. Englannissa todella odotetaan, että vähintään 5-vuotiaana pitää osata keskustella tuntemattomien kanssa ja muistaa pliisit ja thankjuut jne. Jos ei muista, voi huonolla tuurilla tulla läpsäys. Kiukuttelua ei myöskään kategorisesti sallita (tämän olen itse havainnut useista perheistä). Se minkä suomalainen äiti yleensä jättäisi huomiotta typeränä kiukutteluna voi saada Englannissa aika järkyt sanktiot.

Vierailija
38/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että esim. suomalaisella geenistöllä varustetun ujon lapsen kasvattaminen niin kohteliaaksi kuin brittinormisto vaatii, on lapselle aika stressaavaa. On helpompaa antaa lapselle enemmän aikaa kypsyä ja odottaa niitä tapoja vasta esim. toisella kymmenellä kuin jo 3-vuotiaana. Englannissa todella odotetaan, että vähintään 5-vuotiaana pitää osata keskustella tuntemattomien kanssa ja muistaa pliisit ja thankjuut jne. Jos ei muista, voi huonolla tuurilla tulla läpsäys. Kiukuttelua ei myöskään kategorisesti sallita (tämän olen itse havainnut useista perheistä). Se minkä suomalainen äiti yleensä jättäisi huomiotta typeränä kiukutteluna voi saada Englannissa aika järkyt sanktiot.

Ja ujokin voi kyllä kiittää esimerkiksi ruuastaan. Niin ujoa ei olekaan, etteikö se onnistu. Ei ainakaan meillä toista kertaa ruokaa tarjottaisi, mikäli ei kiitosta kuuluisi.

Vierailija
39/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

geeneihin! Kyse on kasvatuksesta!

On se kumma, että geeniperimä vedetään joka asiaan kun ollaan laiskoja!

Vierailija
40/58 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ujokin voi kyllä kiittää esimerkiksi ruuastaan. Niin ujoa ei olekaan, etteikö se onnistu. Ei ainakaan meillä toista kertaa ruokaa tarjottaisi, mikäli ei kiitosta kuuluisi.

Meillä nyt on kuitenkin siinä mielessä hyvät käytöstavat, että ei tulisi mieleeni pitää lapsia nälässä vain siksi, että kiitos unohtui ;)

Tässä mielessä minusta suomalainen 'epäkohteliaisuus' on oikeasti usein parempi kuin päälleliimattu kohteliaisuus, joka on saavutettu usein sellaisilla konsteilla, joita kukaan inhimillinen ihminen ei pitäisi hyväksyttävinä. Esim. lapsen nälässä pitäminen tai läpsiminen.

Ja todellakin geeneillä on merkitystä! Suomalaiset ovat taatusti keskimäärin autistisempia kuin esim. italialaiset, jotka höpöttävät koko ajan joka suuntaan.