Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Down-vastasyntyneet pitäisi saada surmata etiikan asiantuntijoiden mielestä:

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovan ja abortteja vastustavan lastenlääkärin miettineen, että kyllä ehkä pitäisi pystyä kovin kärsivät vauvat tappamaan. Hän siis oli nähnyt aivan kamalia tapauksia.

Tämä oli siis vaan käväissyt hänen mielessään. Ei varmaan jäänyt kannattamaan sitä.

Vierailija
22/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyva tietaa omien voimien rajat. Mutta mista ne tietaa ellei niita ole koeteltu?! Ei voi tietaa milta kehitysvammaisen kasvattaminen tuntuu, onko helppoa, raskasta vai mahdotonta, ellei sita ole kokenut.

Kuka on luvannut ihmisille 'helpon' elaman'?!

Minkalaisen vastoinkaymisen edessa luovuttaa ennen kuin on edes yrittanyt mitaan? Onko Kehitysvammainen lapsi liian suuri pala elamaa haukattavaksi? Enta liikenneonnettomuudessa loukkaantunut puoliso, homevaurioinen talo, ruosteinen auto, likainen parketti tai reikainen sukka?

Ei elamaa voi suunnitella, ja vaikka suunnittelee, ei se niin mene! Nuoret ja/tai terveet kuvittelevat etta ovat tehneet jotain oikein kun ovat hyvassa tyossa ja kaikki on hyvin. Omat vanhemmat ovat elossa ja ensimmainen lapsi kasvaa kivasti. Sitten kuluu pari vuotta ja omaiset ovat kuolleet ja lapsella todetaan pitka-aikaissairaus. Tyonantaja menee konkurssiin ja puoliso saa burnoutin. Mita tapahtui?! Henkilo itse ei tehnyt mitaan vaarin, mutta niin vaan tuntuu etta elama potkii paahan. Tervetuloa tahan maailmaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sydän on aivan tohjona luettuani teidän tekstejä.

Mulla on Down-lapsi ja teidän tekstinne tuntuvat kamalilta, järkyttäviltä.

Miten ihminen voi olla noin valmis tappamaan pienen vauvan?????

En ymmärrä teitä, en.

Olette hirviöitä.

Vierailija
24/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyva tietaa omien voimien rajat. Mutta mista ne tietaa ellei niita ole koeteltu?! Ei voi tietaa milta kehitysvammaisen kasvattaminen tuntuu, onko helppoa, raskasta vai mahdotonta, ellei sita ole kokenut.

Kuka on luvannut ihmisille 'helpon' elaman'?!

Minkalaisen vastoinkaymisen edessa luovuttaa ennen kuin on edes yrittanyt mitaan? Onko Kehitysvammainen lapsi liian suuri pala elamaa haukattavaksi? Enta liikenneonnettomuudessa loukkaantunut puoliso, homevaurioinen talo, ruosteinen auto, likainen parketti tai reikainen sukka?

Ei elamaa voi suunnitella, ja vaikka suunnittelee, ei se niin mene! Nuoret ja/tai terveet kuvittelevat etta ovat tehneet jotain oikein kun ovat hyvassa tyossa ja kaikki on hyvin. Omat vanhemmat ovat elossa ja ensimmainen lapsi kasvaa kivasti. Sitten kuluu pari vuotta ja omaiset ovat kuolleet ja lapsella todetaan pitka-aikaissairaus. Tyonantaja menee konkurssiin ja puoliso saa burnoutin. Mita tapahtui?! Henkilo itse ei tehnyt mitaan vaarin, mutta niin vaan tuntuu etta elama potkii paahan. Tervetuloa tahan maailmaan!

En olisi osannut kirjoittaa noin hyvin sitä, mitä juuri ajattelin.

Elämä itsessäänkin on etuoikeus, ei oikeus. Ja etuoikeus voidaan ottaa pois milloin vain.

Vierailija
25/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vauva syntyy ei välttämättä tiedetä prognoosia, tilanne voi muuttua nopeastikin. pelkkä down ei ole syy mihinkään. mutta todella vaikeasti kehitysvammainen lapsi, pitääkö lääketieteen elvyttää pitää koneissa ja tukea elämää joka ei tule olemaan mitään elämää? silloinihmetyttää miten lääkärit oikein nukkuvat yönsä. monesti lapsi saattaa kuitenkin kuolla vuoden sisällä, kokea elämässään pelkkää tuskaa ja kuolla silti. mutta kuka voi ennustaa etukäteen miten käy?

Vierailija
26/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lääkärit todellakin päättää vaikka niin ei anneta ymmärtää.

Sitten riippuu oletko sattumalta vaikka lääkärin omainen tai tuttu, arvtenkin saat toisenlaista hoitoa kuin joku täysin ventovieras.

ennen jos syntyi vammainen lapsi, se tod. näk kuoli viikon ikäisenä vammoihinsa tai sille ei annettu ruokaa ja se vain kuoli luonnollisen kuoleman.

Nyt kaikki pidetään väkisin hengissä ja se kiduttuva elämä on niiin arvokasta, siis kenelle?

Lääketiede on aivan liian kehittynyttä, on kielletty jo terveen järjen käyttö.

Vanhuksret ei saa kuolla luonnollista kuolemaa, vammaiset lapset pidetään väkisin hengissä, kun "jokaisen elämä on niin tärkeä".

Herätkää nyt hyvät ihmiset, ei tänne tarvitse syntyä kitumaan tai täällä tarvitse keinotekoisesti jatkaa elämää vain sen takia kun se on mahdollista.

Vierailija
27/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä teitä, en.

Olette hirviöitä.

vaan ajatellaan ihan järjellä; down ihmisenä on yksilö, jolla ei ole mitään virkaa tässä maailmassa. ei niitä yksinkertaisesti tarvita, ei myöskään suvaita.

Vierailija
28/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole terveellistä sanoa totuutta, tai riisua keisarilta näkymättömiä vaatteita. Moraalia ei voi ajatella loogisesti, koska epälooginen massa määrittelee oman moraalinsa ja perustaa sen yleensä ajatteluun ulkopuolisena, eli ajattelee sen kansanosan asemesta jota ei itse edusta. Kun omalle kohdalle Down-vauva sitten osuisi, niin "kaikki on meillä kuitenkin toisin", "en mä sitä tarkoittanut", "en mä tiennyt että...".

Vierailija
29/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyy down-vauva, niin siitä on ihan valtava, ehkä elämän pituinen (riippuu asteesta, mun tuttavalla on elämän pituinen) työ.

Onko ihminen valmis uhraamaan koko elämänsä tämän lapsen hoitamiseen. Toisaalta tulee kamalan kalliiksi yhteiskunnalle joka tapauksessa.

Toisaalta taas ketään ei saisi tappaakaan. Ja kuka vaan voi vammautua pysyvästi.

Vaikeaa.

ei ole vaikeaa jos vastakkain on yhteiskunnan kustannukset ja oikeus tappaa säästösyistä.

Vierailija
30/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos Jumala on luonut ihmisen, meidän tehtävämme on pitää huolta ja rakastaa pientä ihmisentainta.

Tämän ketjun mielipiteet ovat järkyttäviä, mutta vain osoitusta siitä, että lopun aikoja eletään ja ihmisten sydämet ovat kylmiä ja kovia.

Vierailija
31/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä teitä, en.

Olette hirviöitä.

vaan ajatellaan ihan järjellä; down ihmisenä on yksilö, jolla ei ole mitään virkaa tässä maailmassa. ei niitä yksinkertaisesti tarvita, ei myöskään suvaita.

Minun mielestäni monestakaan vaikkapa Afrikan maan ihmisestä ei ole mitään hyötyä. Siellä kituvat ja kuolevat nälkään, tauteihin ja sotiin. Eikös olisi armollisempaa lopettaa elämä heti alkujaan ettei tartte kärsiä kun tiedetään, mikä kohtalo heillä kuitenkin savimajoissaan ja hökkelikylissä on. Kun ei tästä kehitysavustakaan ole ollut apua heille.

Näin saisimme jalostettua sielläkin ihmisrotua niin, että vain valioyksilöt jäävät henkiin.

Vai onko tällä jotakin eroa down-lapsiin verrattuna?

Vierailija
32/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä teitä, en.

Olette hirviöitä.

Minun mielestäni monestakaan vaikkapa Afrikan maan ihmisestä ei ole mitään hyötyä. Siellä kituvat ja kuolevat nälkään, tauteihin ja sotiin. Eikös olisi armollisempaa lopettaa elämä heti alkujaan ettei tartte kärsiä kun tiedetään, mikä kohtalo heillä kuitenkin savimajoissaan ja hökkelikylissä on. Kun ei tästä kehitysavustakaan ole ollut apua heille.

Näin saisimme jalostettua sielläkin ihmisrotua niin, että vain valioyksilöt jäävät henkiin.

Vai onko tällä jotakin eroa down-lapsiin verrattuna?

Vierailija
33/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tappaako kohdussa olevan vai vastasyntyneen. Siinä olen kuitenkin eri mieltä, että abortti tai vastasyntyneen surmaaminen olisi hyväksyttävää.

En voi käsittää ihmisiä, jotka pelkän down-oireyhtymän tai muun ns. "lievän" vammaisuuden takia tekevät abortteja. Ymmärrän abortin ainoastaan jos kyseessä on todella silkkaa kärsimystä aiheuttava vamma tai jos lapsella ei todellakaan ole minkäänlaisia elinmahdollisuuksia (esim. aivot puuttuu).

Kaikki ihmiset ovat arvokkaita, myös vammaiset. Arvojani ja käsityksiäni toki muokkaa usko Jumalaan ja siihen, että kukaan ei synny tänne sattumalta.

Eihän tämä aihe silti täysin suoraviivainen ole, nimenomaan esim. tuon elämän keinotekoisen pitkittämisen osalta. Mielestäni on epäinhimillistä pitää konein tai pakkoruokinnan avulla elossa ihmistä, joka muuten kuolisi jo luonnollisen kuoleman. Vauvoista ei tässä suhteessa ole itselläni kokemusta, mutta vanhustenhoitajana olen törmännyt lukuisiin tapauksiin, jossa täysin dementoitunutta itkevää mummoa pidetään lepositeissä nenämahaletkussa koska omaiset eivät anna lääkäreille lupaa lopettaa syömisestä järjestään kieltäytyvän makuuhaavoilla olen liikuntakyvyttömän vanhuksen syöttämistä. Se jos mikä on julmaa.

Vierailija
34/64 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät näytä nuokaan paljon tietävän

Vierailija
35/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihminen valmis uhraamaan koko elämänsä tämän lapsen hoitamiseen. Toisaalta tulee kamalan kalliiksi yhteiskunnalle joka tapauksessa.

Hahaa, ette taida tietää kuinka paljon down maksaa yhteiskunnalle? Down elää lapsuutensa ja nuoruutensa perheensa kanssa kuten kaikki muutkin lapset = ei siis ylimääräisiä kuluja. Aikuinen down voi elää aikuisena vanhempiensa luona = ei ylimääräisiä kuluja, päinvastoin säästöä yhteiskunnalle. Aikuinen down voi elää aikuisena tuettuna myös omassa kodissaan = ei mitään sellaisia kuluja, mihin muutkaan suomalaiset eivät olisi oikeutettuja.

Downeilla voi olla joitain pitkäaikaissairauksia, mutta taaskaan niiden hoito ei eroa mitenkään "taviksen" sairauksien hoidosta.

Downin elinikä on myös taviksia lyhyempi, joten downit eivät kuormita ikäloppuina vuodeosastoja kuten sinä ja minä.

Vierailija
36/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ja nuorena paitsi perhettään, sairaalaa ja koulutoimea (taksikyydit eivät ole ilmaisia eikä "koulunkäynti", jos sitä touhua sellaiseksi nyt tahtoo edes sanoa), aikuisena hyödyntävät yhteiskunnan ylläpitämää tukiasuntolaa jossa on vuorokauden ympäri jonkinlainen valvonta. Vain pieni osa käy töissä ja sekin on lähinnä sellaista "apupojan" tyyppistä puuhastelua, joka ei todellisuudessa tuota mitään. Vammaistukea ym. saavat, terapiat, kuntoutukset, lääkitykset...näitä ei ole kiva ajatella, vaan etenkin äideistä olisi parempi jos muu maailma mukautuisi siihen -täysin luonnottomaan ratkaisuun- että hän hoivaa seuraavat 20 vuotta elämästään yhteiskunnalle täysin hyödytöntä tyyppiä, jota muiden pitäisi vielä jotenkin arvostaa. Ja mielellään tietty aavistuksen enemmän kuin tavislapsia, koska vammainenhan on aina "erityinen" ja "opettaa meille niin paljon".

Vierailija
37/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä meitä äitejä oikein vaivaa? Jokainen meistä voi saada vammaisen lapsen, tai jos ei, niin meidän lapsen lapsi voi olla down-lapsi? Ja he ei koskaan ole näin ilkeitä kuin me.

Vierailija
38/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mussa on sen verran selvänäkijää, että joudut kohtaamaan tuon tekstisi ihan uudessa valossa.

Vierailija
39/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja voin rehellisesti myöntää, että häneen menee törkeästi yhteiskunnan resursseja.

50

Vierailija
40/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä kun joku ottaa tämän puheeksi.

vastustan aborttia