Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis saako lapsi e-pillerit???

Vierailija
16.11.2005 |

Onko olemassa jokin ikäraja, jota nuoremmille ei anneta pillereitä vai voiko 13v saada halutessaan pillerit?? Laki ei kiellä alle 16v: iden seksiä keskenään, mutta yli ja alle 16-vuotiaiden keskenään kyllä.

Kuka pillereiden annosta päättää terveydenhoitaja vai lääkäri?

- Raivostunut äiti -

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä ja moni muukin kaveri silloin nuorena. Ja kyllä äiti oli se, kenen kanssa siitä ensin puhuttiin ja yhdessä pillerit haettiin. Kyllä sun tapauksessa vika on äidissä.

Vierailija
22/42 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksiä sitä haluava teini-ikäinen ei ihan varmasti jättäisi sen takia harrastamatta, sitten vaan pelattaisiin kokemattomina kondomien kanssa ja voisi tulla enemmän vahinkoraskauksia.

Itsekin hain e-pillerit 13-vuotiaana kun seurustelin itseäni pari vuotta vanhemman pojan kanssa. Ja todellakin, olisi kyllä naitu ilman pillereitäkin jos niitä ei olisi saanut. Hyvä että sai niin ei tullut minusta teiniäitiä. Vanhemmat ei tiedä onneksi mitään mun tuonikäisenä puuhasteluista, luulevat varmaan että mun neitsyys meni parikymppisenä ekassa seurustelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei mikään ihme ettei tyttö paljon äitinsä kanssa halua asiasta keskustella. Ihme sen sijaan on miten ap ylipäänsä koskaan on tullut raskaaksi, jos on.

Vierailija
24/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pillereiden annosta? Jos kerran seksi näiden välillä on rikos, miksi se sallitaan ehkäisyvälineiden jaon taholta? Ja miksi vanhemmilta ei kysytä mitään, lapsi on meidän vastuulla! Jos emme salli viinaa ja tupakkaa miksi pitäisi sallia seksi, joka voi aiheuttaa paljon pahempia jälkiä ja vaurioita mieleen kuin yksi krapula...

ap

Ei ehkäisyvälineiden jaon taholta sallita mitään seksiä yli 16- vuotiaan kanssa :) Ei siinä ole millään lailla mistään sallimisesta kyse, terveydenhuolto antaa pillerit että lapsi ei tule raskaaksi, vanhempien tehtävä on sitten kasvattaa oma lapsensa niin että ei harrasta seksiä 13-vuotiaana 18-vuotiaan tai kenenkään muunkaan kanssa. Turha raivota kun olet itse epäonnistunut.

Vierailija
25/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiraukat, jotka eivät pysty hullujen äitiensä kanssa keskustelemaan ehkäisyasiaoista ja seksistä, saavat onneksi apua, neuvoa ja tukea terveydenhuollon ammattilaisilta. Ap on juuri sellainen äiti, jonka lapsesta olisi voinut tulla tahtomattaan teiniäiti oman äitinsä asenteen takia. Onneksi Ap:n lapsi on ollut sen verran fiksu, että on tajunnut hakea apua ammattilaisilta, kun omasta äidistään ei ole ollut siihen!

Vierailija
26/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittukaa, kyseinen 13 -vuotias tyttö on jo parikymppinen.

Vierailija
27/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit ovat lääkkeitä, joista kuitenkin on sivuvaikutuksia (mm. veritulpat). Eikä ne pillerit suojaa vaikkapa sukupuolitaudeilta. Siksi kondomit olisivat parempi vaihtoehto.

Siinä mielessä olen samaa mieltä muiden kanssa, että lähtökohtaisesti se seksivalistus lähtee kotoa.

Vierailija
28/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsi siten, ettei tämä harrasta seksiä liian nuorena / väärän kumppanin kanssa.

Terveydenhuollon tehtävänä on huolehtia, että lapsesi mieluummin suojautuu raskaudelta kun altistuu sille.

Kyllä sinun pitää nyt lähinnä sille peilistä katselevalle raivota. Terkkaa voit kiittää että perheenne pelastettiin teiniraskaudelta vaikka sinä jo feilasit oman osuutesi.

Vierailija
29/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisymielessä en alle 16-vuotiaille ymmärrä. Sukupuolitaudit leviävät ja kohdunkaulasyövät kukkivat sitten myöhemmin. Ne ovat jopa pahempia kuin ei-toivottu raskaus mielestäni.

Vierailija
30/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei valitettavasti vaikuta siihen seksin harrastamiseen mitenkään. Eli vaikka vanhemmat ei sitä seurustelua ja seksiä hyväksy, se ei häviä mihinkään sillä että th ei auta lastasi hänen terveytensä suojelemisessa. Vai mitä pitäisi tehdä ommella tyttäreis alapää kiinni? Sekö auttaisi? PUHU sen lapsesi kanssa, älä raivoa th:lle tai meille. Ja siis puhu älä raivoa, sen aika on jo ohi.

Vierailija
31/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyneuvolasta. En tuedä onko sellaista paikkaa enää nykyään olemassakaan... Tuosta on yli 20 vuotta aikaa.

14 vuotiaalla tuttärelläni on todella epäsäännölliset kuukautiset, sekä kovat kivut niiden aikana. Välillä jopa oksentaa kivusta. Koulun terkkari on ehdottanut pillereitä, jotta voisi pitää pidempiä taukoja kuukautisissa, saisi ne säännöllisiksi ja voisi tarvittaessa siurtää niitä, esim matkan tullessa. Mielestäni oikein hyvä idea. Seksielämää hänellä ei vielä ole.

Vierailija
32/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen olen sitä mieltä, että lapsen pitäisi saada kotona kaikkea sitä, mitä haetaan seksisuhteista.

Lapsi ei yleensä osaa ja pysty nauttimaan seksistä tavalliseen tapaan, ja usein seksisuhteeseen liittyy aivan jotain muuta kuin tavanomaiseen aikuisten suhteeseen.

Kummallista on minusta sekin, että kouluterkka voi tuosta vaan hyllystä antaa keskenkasvuiselle lapselle hormonipillerit ilman mitään tutkimuksia, kun aikuinen nainen joutuu hyppäämään gynellä tämän tästä ehkäisyn vuoksi.

Vierailija
33/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista on minusta sekin, että kouluterkka voi tuosta vaan hyllystä antaa keskenkasvuiselle lapselle hormonipillerit ilman mitään tutkimuksia, kun aikuinen nainen joutuu hyppäämään gynellä tämän tästä ehkäisyn vuoksi.

Kokeilupaketin saa kaikki, kysytään vaan että onko suuri veritulppariski suvussa tai onko aurallinen migreeni. Jos ei, pillerit kouraan.

Sitten kun se satsi loppuu, tulee ne kunnon tutkimukset, niin lapselle kuin aikuiselle. Kysellään kaikki suvun sairaudet, tehdään gynekologinen tutkimus ja välillä myös pistetään sukupuolitautitesteihin, varmuuden vuoksi.

Ja kyllä ne lapsetkin vuoden tai kahden välein gynelle joutuvat. Ainakin jouduin minä, kun 13-vuotiaana pillerit akneen ja menkkavaivoihin sain.

Vierailija
34/42 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kasvatetaan lapset niin, että ne eivät harrasta seksiä ennen 18 vuotta?

Ei mikään mahti maailmassa olis saanut mua ainakaan estettyä 14-vuotiaana harrastamasta seksiä poikakaverin kanssa. Sitten hommasinkin pillerit, kun harrastettiin kuin puput sitä seksiä koko ajan ja meillä meni monesti kondomi rikki ja jälkiehkäisypillerit olivat yhtä helvettiä mun keholle. Ja niitähän ei saa syödä kuin kahdesti vuodessa.

Olisiko siis ollut parempi, että olisin tullut raskaaksi teininä?

Vierailija
35/42 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit saa kunhan kuuakutiset ovat alkaneet. Itse hankin ne 13 tai 14 vuotiaana äitin kanssa.

Vierailija
36/42 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi saa, mutta NUORI kyllä. Moni aloittaa seksielämän silloin ja pillerit on hyvä olla käytössä.

Vierailija
37/42 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2005 klo 11:12"]

Onko olemassa jokin ikäraja, jota nuoremmille ei anneta pillereitä vai voiko 13v saada halutessaan pillerit?? Laki ei kiellä alle 16v: iden seksiä keskenään, mutta yli ja alle 16-vuotiaiden keskenään kyllä.

- Raivostunut äiti -

[/quote]

Nyt se kukkahattu pois päästä ja hiukan järkeä. Millainen olit itse nuorena?

Vierailija
38/42 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Raivostunut äiti -

[/quote]

Pillerireseptin kirjoittaa lääkäri.

Ja mistä raivo?

Vierailija
39/42 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Raivostunut äiti -

[/quote]

Pillerireseptin kirjoittaa lääkäri.

Ja mistä raivo?

Vierailija
40/42 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2013 klo 08:29"]

Edelleen olen sitä mieltä, että lapsen pitäisi saada kotona kaikkea sitä, mitä haetaan seksisuhteista.

[/quote]

Lapset EI TODELLAKAAN tulisi saada seksuaalista kiihotusta ja tyydytystä kotona. Sairas ajatuskin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi