Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taaperoimetyksestä - kysymyksiä ja yhden äidin näkökulma

Vierailija
02.03.2012 |

Täällä oli jokin aika sitten ketju aiheesta 'Millainen mamma imettää iso lasta uimahallin pukuhuoneessa' tjsp. En jaksanut sitä kommentoida, mutta jäin miettimään asiaa.

Imetän itse 1,5v lasta. Yli 1v lapsi on taapero, eli olen siis taaperoimettäjä. En ole kuitenkaan sellaisen aktivisti tai hihhuli, miltä useimmat taaperoimettäjät vaikuttavat. En imetä taaperoani siksi, että ajattelisin sen olevan lapsen parhaaksi ravinnollisesta ja psyykkisestä näkökulmasta, tai siksi että itse haluaisin taaperoimettää. Imetän taaperoani siitä yksinkertaisesta syystä, että hän ei ole lopettanut tissin haluamista, enkä minä ole nähnyt mitään syytä vierottaa itkun kanssa. Imetyksestä on suurimmaksi osaksi pelkkää etua ja hyötyä meille molemmille. Jos imetys olisi jotenkin haitallista yli 1-vuotiaille, ei kai sitä kukaan tekisi?

Kysymys: Missä iässä taaperon imettämisestä tulee pervoa ja ällöttävää? Olenko minä teidän mielestänne perverssi, kun vielä imetän? (Ei sillä, että teidän mielipiteenne vaikuttaisi mitenkään). Onko sillä väliä minkä ikäinen tai näköinen äiti tai lapsi on? Onko eri asia imettää 2-vuotiasta kuin 3-vuotiasta? Vai tuomitsetteko te ylipäätään kaiken yli 1-vuotiaiden imetyksen?

Minä en imetä julkisesti (en imettänyt vauvaakaa julkisesti), eikä lapseni sitä ole pitkään aikaan edes pyytänyt. Imetys tapahtuu meillä nukkumaan mennessä, usein pitkän ulkoilun jälkeen, ja joskus kun lapsi haluaa nautiskella.

Kysymys: Miksi aina ajatellaan, että taaperoa imetetään äidin halusta ja jotenkin lapsen tahtoa vastaan? Minä olen iloinen jokaisesta päivästä jolloin lapsi haluaa rintaa vain unille mennessään, en koskaan tarjoa rintaa, ja imetän vain kun lapsi pyytää sopivassa paikassa (eli kotona tai mummolassa). Meidän tapauksessa taaperoimetys ei todellakaan kumpua äidin tarpeesta pitää lasta vauvana, helpompaahan se olisi kun lapsi nukkuisi ilman äitiään. Onko oikeasti taaperoimettäjiä, jotka tyrkyttävät tissiä lapselle, jota se ei kiinnostaisi????

Kysymys vastustajille: Onko teillä lapsia? Jos, miten imetys onnistui?

Kysymys: Miksi imettäminen, minkä tahansa lapsen, on niin tulipaloherkkä aihe?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä ei todellakaan voi verrata toisiinsa.

Vierailija
22/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä ei todellakaan voi verrata toisiinsa.

ja seinille piirtämistä ja ....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä tässä kulkee raja? Milloin on liian vanha juomaan vasikan maitoa. Toki eihän sitä juoda tissistä suoraan, mutta ei lapsetkaan ikuisesti saa äitinsä maitoa, edes lypsettynä. Miksi sitten siirrytään juomaan lehmäntissimaitoa?

Vierailija
24/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi lapsi on lopettanut imetyksen 1,5 vuotiaana ja kaksi 2,5 vuotiaana. Siinä vaiheessa tissi on unohtunut ja imetys jäänyt ilman mitään draaamaa,

Vierailija
25/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen "sopivan" pituuden voi päätellä monestakin asiasta, tiede on tuonut lähisukulaisiimme verraten vastaukseksi vaihtelevasti n. 2,5-7v. Lapsen oma immuunijärjestelmä on kypsä n. kuusivuotiaana. Samaan aikaan maitohampaat (joo, MAITOhampaat, mietihän) vaihtuvat pysyviksi hampaiksi, ja hieman myöhemmin lapsi lakkaa pystymästä muodostamaan hyvää imuotetta suullaan. Rintaa ei voi imeä ilman kunnon imuotetta, se alkaa tehdä kipeää eikä maitoa irtoa niin juurikaan.

Lasta ei voi imettää "liian pitkään", se kyllä loppuu silloin kun luonto on suunnitellut, viimeistään siinä kouluiän korvilla, usein paljon aikaisemminkin. Tästä ei ole lapselle mitään haittaa. Yhtä ainutta tutkimusta ei ole, missä todettaisiin lapsentahtisesta vieroittumisesta koituvan lapselle jotain negatiivista. Kaikki vastalauseet, mitä täällä heitellään, on silkkaa mutua.

Vierailija
26/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksen omasta halustani!Lapseni olisi vielä halunnut jatkaa,mut mä tein nyt sen päätöksen että tämä oli tässä nyt:) Ja tyytyväinen olen molempien puolesta vaikka välillä haikeudella muistankin meidän yhteisiä hetkiä joskus aamuisin kun katsoin aamutv:ta samalla.

Koen saaneeni tällä pitkällä ja onnistuneella imetystaipaleella jonkinlaista suojaa myös rintasyöpää vastaan.

Julkisesti imetin vain lapseni ollessa alle yksivuotias.Meillä väheni 1-vuotiaana imetyskerrat pariin kertaan aamuisin,ettei ollut tarvetta julkisille imetyksille.Vain lapseni isä ja minä tiesimme että lapsen imetys jatkui vielä vuosikkaan jälkeen.

En ole katunut tätä päivääkään!Päinvastoin kokemuksena lähentävä ja äidinrakkautta lisäävä:)

Vierailija
27/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rajana 3v. ja ekan imetys tyssäsi muutamaan kuukauteen.

Ihmisillä on mielipiteensä ja itse seison sen takana, että se on parasta ravintoa lapselleni. Hän on ihminen eikä vasikka. Saa ajatella ihan mitä haluaa.

Vierailija
28/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkotus oli tuoda julki ettei kaikki taaperoimettäjät oo mitään fanaattisia laktivisteja joilla on joku agenda ja tarve saarnata aiheen puolesta. Meillä lapsi juo myös lehmänmaitoa ja syö maitotuotteita. En halua imettää vuosia, muttei kiire lopettaa. Aamulla on kiva nukkua pitkään kun tissiä seiskan aikaan ottava lapsi nukkuu vielä pari tuntia sen jälkeen.

Kukaan ei oikein vastaile mun kysymyksiin.. T.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi