Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taaperoimetyksestä - kysymyksiä ja yhden äidin näkökulma

Vierailija
02.03.2012 |

Täällä oli jokin aika sitten ketju aiheesta 'Millainen mamma imettää iso lasta uimahallin pukuhuoneessa' tjsp. En jaksanut sitä kommentoida, mutta jäin miettimään asiaa.

Imetän itse 1,5v lasta. Yli 1v lapsi on taapero, eli olen siis taaperoimettäjä. En ole kuitenkaan sellaisen aktivisti tai hihhuli, miltä useimmat taaperoimettäjät vaikuttavat. En imetä taaperoani siksi, että ajattelisin sen olevan lapsen parhaaksi ravinnollisesta ja psyykkisestä näkökulmasta, tai siksi että itse haluaisin taaperoimettää. Imetän taaperoani siitä yksinkertaisesta syystä, että hän ei ole lopettanut tissin haluamista, enkä minä ole nähnyt mitään syytä vierottaa itkun kanssa. Imetyksestä on suurimmaksi osaksi pelkkää etua ja hyötyä meille molemmille. Jos imetys olisi jotenkin haitallista yli 1-vuotiaille, ei kai sitä kukaan tekisi?

Kysymys: Missä iässä taaperon imettämisestä tulee pervoa ja ällöttävää? Olenko minä teidän mielestänne perverssi, kun vielä imetän? (Ei sillä, että teidän mielipiteenne vaikuttaisi mitenkään). Onko sillä väliä minkä ikäinen tai näköinen äiti tai lapsi on? Onko eri asia imettää 2-vuotiasta kuin 3-vuotiasta? Vai tuomitsetteko te ylipäätään kaiken yli 1-vuotiaiden imetyksen?

Minä en imetä julkisesti (en imettänyt vauvaakaa julkisesti), eikä lapseni sitä ole pitkään aikaan edes pyytänyt. Imetys tapahtuu meillä nukkumaan mennessä, usein pitkän ulkoilun jälkeen, ja joskus kun lapsi haluaa nautiskella.

Kysymys: Miksi aina ajatellaan, että taaperoa imetetään äidin halusta ja jotenkin lapsen tahtoa vastaan? Minä olen iloinen jokaisesta päivästä jolloin lapsi haluaa rintaa vain unille mennessään, en koskaan tarjoa rintaa, ja imetän vain kun lapsi pyytää sopivassa paikassa (eli kotona tai mummolassa). Meidän tapauksessa taaperoimetys ei todellakaan kumpua äidin tarpeesta pitää lasta vauvana, helpompaahan se olisi kun lapsi nukkuisi ilman äitiään. Onko oikeasti taaperoimettäjiä, jotka tyrkyttävät tissiä lapselle, jota se ei kiinnostaisi????

Kysymys vastustajille: Onko teillä lapsia? Jos, miten imetys onnistui?

Kysymys: Miksi imettäminen, minkä tahansa lapsen, on niin tulipaloherkkä aihe?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että repeisin nauruun ku näkis lapsen seisoskelevn ja repivän tissiä suuhun. Imetys on vauvoille.

Taaperoimetystä harrastaa äidit, jotka ei hyväksy, että vauva kasvaa ja kehittyy. Imeväinen taapero on noloa äidiltä ja lapselta ja ovat todella naurunalaisia :D hyiii!

Vierailija
2/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että repeisin nauruun ku näkis lapsen seisoskelevn ja repivän tissiä suuhun. Imetys on vauvoille.

Taaperoimetystä harrastaa äidit, jotka ei hyväksy, että vauva kasvaa ja kehittyy. Imeväinen taapero on noloa äidiltä ja lapselta ja ovat todella naurunalaisia :D hyiii!

Tämä siis tapahtuu sinä yönä kun vauva täyttää 1v, vai missä vaiheessa? Ihan vaan tiedoksi, että minä siis esimerkiksi olen erittäin ylpeä lapseni kehityksestä. En silti näe mitään mieltä rankaista lastani esimerkiksi kävelemään oppimisesta sillä, että nyt et saa sitten enää tissiä kun tuonkin opit. päinvastoin, kun itsenäistyy ja lähtee kauemmas äidistä, on hyvä käydä välillä ottamassa voimahörpyt.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juosta autotiellä?

Piirtää seinille?

Kiroilla?

Lyödä toisia?

Ihmetytti syvästi tuo sinun perusteesi että imetät koska lapsesi ei ole lakannut haluamasta tissiä. Kyllähän lapset nyt haluavat ihan mitä vaan! Aikuinen sitten asettelee rajoja. Lapsen pitää oppia ettei ole kaikkivoipa.

En siis ota kantaa imetykseen sinänsä mutta tarkista hyvä ihminen noita kasvatusperiaatteitasi ennen kuin sinulla on kunnon huligaani!

Vierailija
4/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juosta autotiellä?

Piirtää seinille?

Kiroilla?

Lyödä toisia?

Imeä rintaa?

Imetys on rauhan teko, se rauhoittaa niin lasta kuin äitiäkin. Siitä ei ole mitään todellista vahinkoa kenellekään - vain närkästymisen tuoma tuska joidenkin mielessä.

Vierailija
5/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juosta autotiellä?

Piirtää seinille?

Kiroilla?

Lyödä toisia?

Ihmetytti syvästi tuo sinun perusteesi että imetät koska lapsesi ei ole lakannut haluamasta tissiä. Kyllähän lapset nyt haluavat ihan mitä vaan! Aikuinen sitten asettelee rajoja. Lapsen pitää oppia ettei ole kaikkivoipa.

En siis ota kantaa imetykseen sinänsä mutta tarkista hyvä ihminen noita kasvatusperiaatteitasi ennen kuin sinulla on kunnon huligaani!

En tietenkään anna lapsen tehdä mitä vaan haluaa, miten sä sen tästä päättelit? Imetys ei aiheuta vaaraa tai vahinkoja lapselle tai muille, miksi se pitäisi häneltä kieltää vain siksi että olen aikuinen ja voin kieltää sen? Samalla logiikalla sinulta voisi kysyä että sallitko lapsellesi mitään? Mieluummin niin, että koska päivittäin lapsi kuulee 'ei saa' ja 'ei' niin usein, en sen takia kiellä rintaakin. Paitsi jos pyytäisi julkisella paikalla tai vaikka kesken pihvin paistamisen. T. Ap

Vierailija
6/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v8kk ikään asti. Ja vain siksi että en halunnut huudattaa ja itkettää lasta. Jos tuollaiset asiat jotakuta häiritsee, kannttaattaa vähän miettiä, mitä se päivänpolttava SUVAITSEVAISUUS taas tarkoittikaan?

Vierailija
7/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä muuta annat lapsesi tehdä omasta tahdostaan kun hän haluaa?

Juosta autotiellä?

Piirtää seinille?

Kiroilla?

Lyödä toisia?

Eiköhän tämä viesti kerro kaiken oleellisen kirjoittajansa ajatuksenjuoksusta! :D :D :D

Vierailija
8/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antropologit ovat arvioineet, että ihmisnisäkkään lajinmukainen vieroitusikä on n. 2-7-vuotta. Kun otetaan mm. huomioon, missä iässä maitohampaat vaihtuvat pysyviin hampaisiin.

Suomessa vielä 1920-luvulla puolet 2-vuotiaista lapsista oli imetettyjä. Sama on tilanne tänä päivänä monissa kehitysmaissa. Länsimainen tapa on vieroittaa varhain, siksi koska naiset osallistuvat yleensä kodin ulkopuoliseen palkkatyöhön. Se on yhteiskunnallinen ja taloudellinen valinta, ei biologinen.

Pitkä imetys mm. vähentää äidin rintasyövän riskiä. Länsimaissa rintasyöpäkuolleisuus olisi huomattavasti pienempää, jos naiset imettäisivät pidempään ja synnyttäisivät usempia lapsia. Kyse kun on hormonaalisesta syövästä.

Oli todella hyvä kirjoitus. Taaperoimetys on ok, ja jos se vielä vähentäisi rintasyöpiä, niin sen parempi! Tosin täytyy todeta, että luonnonmukaisinta olisi varmaan alkaa saada lapsia heti 14-15-vuotiaana ja jatkaa niin kauan kuin pystyy, ja imettää heitä kaikkia parivuotiaiksi... Eli voi olla että ainoastaan nuorena aloitettu imetys vähentää rintasyöpäriskiä..?

Vierailija
9/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiselle lapselle et enää suostu antamaan rintamaitoa hänen vielä niin tahtoessaan? Mikä oma rajasi on ja miksi niin?

Vierailija
10/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ennen aina ihmettelin kuinka joku viitsii imettää taaperoa. Kunnes sitten sain kuopukseni, joka oli varsinainen tissitakiainen. En jaksanut mitään suuritöistä vieroitusrumbaa, siispä laiskuuttani jatkoin imetystä. Hyi minua.

No, kun hoitovapaa oli loppumaisillaan, niin aloin pikkuhiljaa vähentämään imetyssessioita, eli asteittain, kunnes lopetus kävi jouhevasti, eikä kellään jäänyt paha mieli. Lapsi oli tuolloin 1v9kk.

Kyllä imetys jossain vaiheessa loppuu, jommankumman osapuolen aloitteesta. Vai tunteeko kukaan ketään kouluikäistä, joka vielä kävisi tissillä?

Vierailija
11/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun emolla on mahdollisuus saada seuraava jälkeläinen imetettäväksi niin edellinen on siitä imetyksestä vieroitettava, jotta emolle eli äidille ja riittävästi maitoa ja voimia uudelle tulokkaalle. Eli 8-9kk riittää mennen tullen.

Vierailija
12/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antropologit ovat arvioineet, että ihmisnisäkkään lajinmukainen vieroitusikä on n. 2-7-vuotta. Kun otetaan mm. huomioon, missä iässä maitohampaat vaihtuvat pysyviin hampaisiin.

Suomessa vielä 1920-luvulla puolet 2-vuotiaista lapsista oli imetettyjä. Sama on tilanne tänä päivänä monissa kehitysmaissa. Länsimainen tapa on vieroittaa varhain, siksi koska naiset osallistuvat yleensä kodin ulkopuoliseen palkkatyöhön. Se on yhteiskunnallinen ja taloudellinen valinta, ei biologinen.

Pitkä imetys mm. vähentää äidin rintasyövän riskiä. Länsimaissa rintasyöpäkuolleisuus olisi huomattavasti pienempää, jos naiset imettäisivät pidempään ja synnyttäisivät usempia lapsia. Kyse kun on hormonaalisesta syövästä.

Vierailija
13/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetys sujui ongelmitta.Imein kuopusta 1,7-vuotiaaksi eikä tullut mieleenikään miettiä, olinko jotenkin outo tai en. Missä teidän äitien itsetunto on?

Vierailija
14/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Kanadassa ja täällä kyllä suositellaan imetystä 2-vuotiaaksi. Koulukuntia tuntuu olevan 2. Ne jotka eivät imetä laisinkaan vaan ryhtyvät pullolle heti sairaalasta ja sitten ne jotka imettävät lähemmäs / hieman yli 2-vuotiaaksi.

Itse imetin esikoistani 2-vuotiaaksi ja toista 2 vuotta 2 kk. Tällä hetkellä en enää imetä mutta äitikavereistani suurin osa imettää tuon suosituksen mukaisesti n. 2-vuotiaaksi. Varmaan on myös provinssikohtaista tai kaveripiirikohtiasta mutta näin siis täällä meillä päin.

Eli taaperoimetystä ei ainakaan täällä pidetä edes taaperoimetyksenä jos ikää lapsella on alle 2 v. Suomessa ollaan mielstäni ihmeellisen imetysvastaisia!

Vierailija
15/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en ole halunnut lopettaa imettämistä väkipakolla. En imetä julkisesti, mutta joskus pikkuinen kiskoo paitani kaula-aukkoa. Mitäs noloa tuossa on? :D

Vierailija
16/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus tuntuu, että onko nää imetysvastaiset äidit niitä entisiä koulukiusaajia vai mikä ihme niitä risoo, että ei taaperoa saisi imettää????

Vierailija
17/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa äideistä (etenkään niistä ketkä imettää) ei tosiaan voi tulla heti raskaaksi. Joten toi sun 8-9 kk pohjautuen biologiaan on pelkkää puppua.

Terkuin biologi :)

Vierailija
18/28 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun emolla on mahdollisuus saada seuraava jälkeläinen imetettäväksi niin edellinen on siitä imetyksestä vieroitettava, jotta emolle eli äidille ja riittävästi maitoa ja voimia uudelle tulokkaalle. Eli 8-9kk riittää mennen tullen.

'mahdollisuus' - eli vaikkei toista olis tulossakaan, pitäs vierottaa. Vai niin. T. Ap

Vierailija
19/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kulttuurissa niin harva on imettänyt isompaa lasta, tai edes nähnyt isompaa lasta imetettävän, että tosi tiukassa istuu tuo harha siitä, että imetys on vauvoille. Biologisesti, imetys on lapsille.

En minä ainakaan yritä pitää lastani väkisin vauvana, enhän imetä vauvaa vaan kaksivuotiasta! Hän ei ole vauva enkä toivoisi hänen olevan vauva, vauva-aika oli meillä hankalaa, ja minusta on ihanaa että lapsi kasvaa ja kehittyy. Lapsi on kehityksessään ikäisiään reilusti edellä, ja imetys on edesauttanut sitä. Aikoihin en ole tuputtanut tai tarjonnut maitoa lapselle, hän saa sitä kun pyytää, jos tilanne on sopiva.

Mikä ihmeen säkä on käynytkään länsimaisella kulttuurilla, kun vuosituhannet on ihmisen lasta ällöttävästi imetetty useita vuosia, ja nyt viiiiimeinkin, samantien kun keksitään korvikkeet, tajutaan että hupsista, imetys onkin pervoa. Luojan kiitos sitä vääryyttä ei jatkunut kuin 99,9% ihmisen olemassaoloajasta... Suurin osa maailman lapsista on tänäkin päivänä pitkään imetettyjä, taaperoimetys on valtavirtaa. Vaikka kulttuurievoluutio onkin ollut nopeaa, ihminen on geeneiltään vielä ihan sama metsästäjä-keräilijä. Ei se maito vedeksi muutu, ja lapsi siitä lakkaa hyötymästä.

Oikeasti välillä näyttää siltä, että itse imetyksessä epäonnistuneilla on valtava tarve lytätä taaperoimettäjiä. Ihmetyttää myös tyypit, jotka on imettäneet kuukauden tai pari, ja sanovat että imetys oli vaikeaa/kivuliasta/kamalaa tai mitä nyt ikinä. Jos itse olisin tuominnut imetyksen ekojen kuukausien perusteella, niin olishan se ollut aika tuskaa! Mutta se helpottaa. Ei parin kuukauden perusteella vielä osaa sanoa imetyksestä paljoakaan.

Häntä pystyyn siskot, antaa vaistojen viedä ja tyhmien ihmisten tuumata mitä lystäävät. :)

Vierailija
20/28 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tätä aihetta kannata nostaa esille täällä. Ellet sitten ole oikein energisella ja itsevarmalla tuulella.

Minäkin imetin lastani 1v 5kk asti ja en todellakaan kokenut imettäväni taaperoa. Se ei ollut tippaakaan noloa. Esimerkiksi kipeänä ollessa lapselle toi erittäin suurta lohtua se, että olin lähellä ja lapsi sai paitsi läheisyyttä, nestettä ja helposti sulavaa ravintoa yhdellä kertaa. Tämä oli siis sellainen erityisen hyvä asia ja kokemus imetykseen liittyen.

Biologisessa mielessä lapsen pitäisi imeä rintaa niin kauan, kunnes lapsen purukalusto on niin kehittynyt, että voi syödä esimerkiksi lihaa tai palkokasveja ilman, että niitä hienonnetaan. Tässä mielessä monet äidit laiminlyövät lapsensa perustarpeita. Onneksi nykyään on korvikkeita.

Mutta ei kannata ap ruveta selittämään asiasta kellekään. Itselläni on sellainen mielikuva, että mitä vähemmän sivistynyt henkilö on kyseessä ja mitä vähemmän kouluja on käynyt, sen enemmän on imetystä vastaan.

Imetys on lapsen ruokkimista ensisijaisesti, mutta myös tärkeässä roolissa lapsen läheisyyden tarpeen täyttämisessä ja lohduttamisessa. Ja jos olet päättänyt, että lapsi saa rintamaitoa niin kauan kuin sitä haluaa, niin en tiedä onko sille mitään estettä. Toki onhan se kyllä varmasti ihan kaikkien mielestä outoa, jos leikki-ikäinen vielä imee rintaa. Mutta missä vaiheessa lapsi on liian vanha imetykseen, en tiedä. WHO suositukset varmasti ovat hyvä lähtökohta, jos ei itse ole aivan varma. Ja käsittääkseni nykysuosituksen mukaan imetys on jopa suositeltavaa ainakin kaksivuotiaaksi asti.

Nythän kukaan ei tuo muuten esille sitä seikkaa, että miksi ihmiset juovat vasikan imetykseen tarkoitettua maitoa. Sitä ei kukaan kyseenalaista, että kahvikupissa on lehmän tissistä otettua maitoa. Minusta tästä voitaisiin käydä keskustelua. Lehmän rintamaitoa löytyy niin jäätelöstä, makaronilaatikosta, kuin toffeekaramelleistakin. Sitä tungetaan aika moneen ruokaan ja juomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä