Puhutteko Tallinnassa käydessänne suomea, viroa vai englantia?
Kommentit (15)
suomella olen pärjännyt pääasiassa. Ainoastaan yksi myyjä ei ole ymmärtänyt, tosin ei ymmärtänyt sitten englantiakaan. Joidenkin kanssa keskustelu menee minun osalta suomeksi, toisen osapuolen osalta viroksi ja hyvin on pärjätty :)
välillä sekaisin, ja hyvin olemme ymmärtäneet toisiamme
Englantia. Kerran tein sen virheen, että puhuin suomea ja ravintolan tarjoilija päätti näpäyttää ja vastasi minulle italiaksi. Sitä saa mitä tilaa.
Kukaan ei ole yrittänyt suomeen vaihtaa kun englanniksi on aloitettu.
iäkkäämmät kääntävät aina puheen suomeksi. Viroa en osaa.
Etenkään nuorten ei todellakaan voi olettaa ymmärtävän suomea. Itse olen viroakin opiskellut eikä tosiaan ole ihan lähellä suomea kieliopiltaan tai muutenkaan.
Suomea väkisin virolaisille sönköttävät junttituristit ovat kamalia. Aloittamalla englanniksi saa parempaa palvelua. Suomenkielentaitoinen asiakaspalvelija kyllä Entäs ruotsia Suomessa sönköttävät ruotsalaisturistit, onko juntteja?
sanoa kiitos ja ymmärän ehkä hiukan, mutta muuten enkkua ja suomea.
Suomea väkisin virolaisille sönköttävät junttituristit ovat kamalia. Aloittamalla englanniksi saa parempaa palvelua. Suomenkielentaitoinen asiakaspalvelija kyllä vaihtaa suomeen, jos sitä osaa.
Entäs ruotsia Suomessa sönköttävät ruotsalaisturistit, onko juntteja?
Tosin kahdessa kaupassa vanhemmat myyjät pyysivät puhumaan suomea, kun eivät ymmärtäneet englantia.
mutta vaihdan suomeen, jos toinen osapuoli sitä alkaa puhua. Osaan jokusen sanan ja fraasin viroksi, en paljon, mutta kokeilen sitäkin.
Oken puhunut ja jos ei ymmärrä niin yritän suomeksi tai auttavalla saksantaidollani...
Puhua suomea ainkaan nuoremmille henkilöille.
Suomi ja viro ovat aivan eri kielet. Kaukana on ne ajat jolloin virolaiset katselivat Suomen tv:tä ja oppivat kielen siitä.
Jos itse et ymmärrä viroa, älä oleta että toinenkaan ymmärtäisi suomea, vaikka sukulaiskieliä ovatkin.
Suomea väkisin virolaisille sönköttävät junttituristit ovat kamalia. Aloittamalla englanniksi saa parempaa palvelua. Suomenkielentaitoinen asiakaspalvelija kyllä vaihtaa suomeen, jos sitä osaa.