Voi että kun taas itkettää kun luen noista taitavista ja normaaleista parivuotiaistanne
Omani sanoo, siten että juuri ja juuri ymmärtää, noin 20 sanaa. Ollaan oltu ahkeria lukijoita, ei painostettu, mutta luettu paljon ja muutenkin normaaleja välittäviä vanhempia. Silti, en ole kertaakaan vielä kuullut lapseni suusta mitään, mikä kertoisi hänen persoonastaan. Ja hän on jo 2v ja 8kk.
En ole kuullut, että "äiti tykkään susta". En ole kuullut, että mikä on hänen lempiruokansa. En ole kuullut mitään ajatuksia. En tiedä hänestä mitään.
Itkettää taas niin helvetisti. Mitä helvettiä olen tehnyt väärin ja miksi en saa nauttia lapseni ajatuksista, miksi en saa kuulla hänen puhettaan, miksi en saa tietää mikä mennyt tarhassa hyvin ja miksi hän ei kysy "miksi, missä ja milloin". PALAN halusta keskustella hänen kanssaan.
Ette tajua kuinka onnellisia olette kun lapsenne puhuvat!
Ja tätä voi jatkua vaikka vuositolkulla vielä. Sittenkin on ilmeisesti sitten tiedossa koulunkäyntiongelmat tai muuta, jos tulee päälle sitten jonkinasteinen lukihäiriö. Olen täysin epäonnistunut paska äiti. Menetän joka päivä mahdollisuuden oppia lapsestani jotain, kuulla miten päivä on mennyt. En tiedä. En tiedä jollei tarhatäti vaivaudu kertomaan pari sanaa. Kun itkettää, en tiedä miten korjata tilannetta, kun lapsi ei osaa puhua.
Kommentit (45)
on ihan hirveä moottoriturpa nyt isompana. Koulunkäynnissä on vaikeuksia, mutta ei lukivaikeutta, osaa lukea hyvin ikäisekseen. Ikinä en ole vaikeroinut tätä asiaa, en nyt ihan ymmärrä sinua. Sinulla ilmeiswesti on terve lapsi sylissäsi, älä siis vaikeroi turhasta.
...jotain lauserakennetta ja johdonmukaisuutta muistuttavaa tällä viikolla. Ikää 2 ja puoli vuotta aika tarkalleen.
Todettakoon, että minä itse en juuri puhu mitään vieläkään, kirjoittelen vain. Koska olen suomalainen mies.
Ilmeisesti on jo tutkittu kuulo ja kielen toimivuus. Jos ei, niin käy lääkärissä lapsen kanssa.
Jokainen lapsi opettelee omaan tahtiin. Älä vielä ole huolissaan. Puhu lapsesi kanssa. Jos lapsi osoittaa jotain, käytä sanoja kun vastaat. Käytä eri vaihtoehtoja, esimerkiksi Haluatko pallon ? Pallonko haluut ? jne... Vaikka lapsesi on päivähoidossa, voit tätä harrastaa kotona. Käytä kuvia lapsen kanssa, mutta puhu koko ajan. Esimerkisi vesilasi kuva, onko sinulla jano jne..
Meillä lapsi oli mykkä kunnes tuli 3 vuotiaaksi. Kaverin lapsi käytti ensimmäisiä sanoja jo 1,5 vuotiaana. Nyt meidän poika puhuu kuin papu pata (3 v 8kk) osaa jo sanoa R. Kaverin lapsi puhekehitys lepää tällä hetkellä, ja R ja jotkut vokaali yhdistelmät ovat vielä hukassa.
Joten älä ole huolissaan, kyllä se puhe tulee sieltä. Anna lapselle niitä sanoja, eli puhu lapsesi kanssa paljon.
Viittomia voi olla avuksi, lapsi oppii nopeasti viittomat. Tässä linkki:
http://papunet.net/tietoa/kommunikointikeinot/viittomat/tukiviittomat.h…
Omani ei ymmärtänyt 4v. mitään ja nyt poika 10v. ja puhuu ja kertoo ajatuksistaan.
7v. alkoi puhumaan.
Tilanteenne ei ole ollenkaan huono. Usko minua.
...jonka takia itkin monta vuotta ja ihan turhaan. Ihana poika kasvanut, 12-vuotias ja on lahjakkuutta monella alueella ja varmasti löytää paikkansa tässä elämässä.
Tuli vaan tänne maailmaan ja ensimmäinen työ oli kasvattaa äitiään:-) Teillä menee vielä varmasti hyvin tulevaisuudessa, muista, että varmin tie tulla onnelliseksi on lakata vertaamasta itseään (ja lapsiaan) muihin.