Järkyttävää - Lääketieteen eetikot: Vastasyntyneen surmaaminen voi olla oikein
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/laaketieteen-eetikot-vastasyntyneen-…
Tähänkö ollaan tultu, natsi-Eurooppaan?
Kommentit (89)
Onko moraalisesti oikein näännyttää joku hengiltä?
Hyödyttääkö elättääkään? Jossain vaiheessa, uskokaa tai älkää, näin tullaan ajattelemaan.
Ei maailma voi jatkuvasti elättää kasvavaa ihmiskuntaa, joista suurimmasta osasta ei ole juuri hyötyä.
Mennäänpä vaikka afrikkaan, hieman niin kuin muurahaispesä, vanhemmat sikiävät vaan sen vuoksi, jotta saisivat elättäjiä vanhuuden päivilleen.
Onko moraaliseti oikein näännyttää joku hengiltä?
Ihminen joka ei itse osaa edes syödä, ON elinkelvoton.
(Asia erikseen on se, että nälkäkuolema ei ole erityisen tuskallinen.)
Ihminen joka ei itse osaa edes syödä, ON elinkelvoton.(Asia erikseen on se, että nälkäkuolema ei ole erityisen tuskallinen.)
Totta mooses mä sen ymmärrän, mutta kyllä nälkään kuolevaa kituvaa ois kamala katsella.
Nälän tunne katoaa jne.
Tosiasia on se että lääketieteellä on käytössä kivuttomia tapoja päättää elämä.
No abortin osalta ei pidä paikkaansa.
Lähinnä lääketieteellä on tänä päivänä äidin kannalta turvallisempia keinoja.
miten kaus elämän kunnioittaminen on nykyään kadonnut. Abortti on olevinaan täysin normaali, ohimenevä tapahtuma,jolla ei ole mitään väliä ja samoin puhutte myös jo syntyneiden lapsien tappamisesta. Onko teissä itsessänne oleva elämä täydellistä? Kuka sen määrittelee ja missä menee raja?
Olen hoitanut niin vaikeasti vammaisia, ettei enää vaikeammin vammaisia voi ollakaan. Siltikin olen sitä mieltä, että jokaisen elämä on yhtä arvokas. Kaikkein vaikeimmin vammaisetkin voivat elää hyvää elämää. Eivät he yleensä sairaaloissa ole, eivät välttämättä edes laitoksissa. Ja toisaalta laitoksessakin voi elää hyvää elämää. Ihmiset eivät oikeasti tiedä vammaisuudesta paljonkaan. Ei se ole letkuissa kituuttamista.
Tiedätkö kuinka paljon ihmisessä on eri geenejä ja erilaisia tapoja vammautua jollain tavoin? Niitä on miljoonia, joten koskaan KOSKAAN ei tulla pääsemään siihen lopputulokseen, etteikö jotain mutaatiota voisi tapahtua, vaikka lähtökohdat olisivatkin optimaaliset.
Elämä on epätäydellistä, ja niin sen kuuluukin olla.
ja yhteiskunnan tason näkee siinä, miten se kohtelee heikoimpiaan. Sitä on syytä miettiä. Haluammeko todella palata samaan meininkiin, mitä vieläkin on esim. intiassa, että vammaiset vastasyntyneet kannetaan metsään ja jätetään sinne?
Itseasiassa geenejä on n. 75k ihmisellä, eikä miljoonia. Tietenkään mikään ei koskaan voi olla 100% varmaa, mutta mitä lähemmäs sitä päästään sitä parempi.
Miksi elämän kuuluu olla epätäydellistä?
Lähinnä lääketieteellä on tänä päivänä äidin kannalta turvallisempia keinoja.