Lapseni kaveri se taas palautti maaanpinnalle.. *huoh*
Tyttöni on toka luokkalainen ja hänellä on kaverisynttärit tulossa. Ostin kaupasta sellaisia tavallisia valkoisia kartonkikortteja kutsukorteiksi ja koristeltiin ne mm tarroilla.
Katselin kaupasta myös sellaisia valmiita hienoja kutsukortteja, oli mm prinsessa aiheisia ym. Olivat vaan mielestäni tosi kalliita. 5 kappaleen korttipaketti maksoi 5€. Mun ois pitänyt ostaa yhteensä 3 pakettiaja pulittaa niistä 15€!! Päädyin siis ostamaan tuollaisen valkoisen kartonkipakan, jossa oli 160 korttiaihiota ja ne maksoi vaan 3€.
Asumme ns "rikkaiden alueella". Mietitytti aluksi muuttaa tänne, juuri siksi, koska emme ole snobeja millään tavalla. Mutta halusimme juuri tällaisen modernin talon ja tässä kaupungissa sellaisia taloja ei ole kun tällä yhdellä alueella.
Nyt sitten aamulla kun lapseni koulukaveri tuli hakemaan kouluun, annoimme kutsukortin tälle ystävälle, joka heti vilkaistuaan kortin, tokaisi että "hö, tavallinen valkoinen kortti."
Taas vaan välähti mieleeni, että olisiko sittenkään kannattanut muuttaa tälle alueelle. Lapseni ovat onneksi tottuneet että olemme tarkkoja rahan käytön suhteen. Vaatteita ostetaan paljon alesta ja olemme muutenkin järkeviä mitä maksamme mistäkin. Rahasta ei periaatteessa ole pulaa, mutta en aio muuttaa suhtautumistani.
Pikku juttu ja tiedän että lapset on lapsia ja suustansa päästävät milloin mitäkin. Mutta monessa asiassa olen huomannut että tälla alueella lapset vertailevat varustuksiaan keskenään.
Viihdymme muuten kyllä tällä alueella loistavasti on ihanan rauhallista ja kaikin puolin ihanaa seutua. Mutta nämä jotkut ihmiset on alkaneet ahdistaa. Esim autoina kaikilla on vaan huippumerkkejä. Itsellämme ihan tavallinen perheauto. Meille auto on aina ollut vaan pakollinen siirtymäväline, joka on oltava... Talomme ja sisustuksemme on kyllä vimpan päälle harkittua, mutta kaikessa muussa olemme erittäin harkitsevaisia ja "järkeviä".
Piti vaan avautua teille taas. Kiitos. :)
Kommentit (91)
Huonosti käyttäytyvä lapsi, jos ei osaa kiittää kutsusta. Ja jos ei ole mitään kaunista sanottavaa (esim. kortista tässä tapauksessa), niin sitten ei sanota mitään. Näin meillä ainakin opetetaan.
Ja tämän ketjun monet ap:n haukkujat ja arvostelijat voisivat nyt kasvot häpeästä punaisena mennä hiljaa sinne takavasemmalle minne kuuluvat, kun eivät hekään osaa käyttäytyä.
Hohoijaa, siksi niin harvasta naisesta tulee mitään elämässään, kun jotkut saatana kortit/lastenvaatemerkit/vaunumerkit on se asia, johon aivojen kapasiteetti käytetään. Tyhmyyden merkki mietiskellä noin aivottomia juttuja.
Hohoijaa, siksi niin harvasta naisesta tulee mitään elämässään, kun jotkut saatana kortit/lastenvaatemerkit/vaunumerkit on se asia, johon aivojen kapasiteetti käytetään. Tyhmyyden merkki mietiskellä noin aivottomia juttuja.
Minua nyt vaan kiinnostaa kortit. Erityisesti niiden tekeminen, arvostelupuoleen en pane juurikaan pateja, vaikkakin minusta on söpöä nähdä lapsen itsetekemä kortti.
Koulutus on FT (fysiikka), asiantuntija-ammatissa toimin, joten ei se korttien näprääminen ole muuta kapasiteettia kulutanut. Luovuudesta on iloa ja hyötyä myös työssä ja käsillä tekeminen on rentouttavaa.
Varmaan kauhistuttaa ajatus, että pidän myös leipomisesta. Usein mietin jotain tutkimushankkeita ja data-analyysia siinä pullia pyöritellessäni. Joskus taas seuraavan kevään kasvihuoneen valikoimaa.
Eikö tää nyt kerro vähä mee ihmisten ajattelutavoista? Heh, jos ei näe järkeä laittaa 15 euroa pahvilappusiin niin tarkoittaako se heti ettei sitä rahaa ole siihen laittaa? Järjenkäyttö sallittu joka asiassa.
Ja kyse on kutsukorteista joita vilkastaan pari kertaa, esim. synttärikortti voi olla esillä jonkin aikaa mut ei kutsukortteja kukaan varmaa säilytä. Tai en minä ainakaan.
En itse ainakaan tule ikinä lasteni edessä miettimään "mitäs ne nyt vain tämmöisen kortin antoivat, eipä ole kovin hieno". Tällöin opettaisin oikein fiksua käytöstä.
Ymmärrän kyllä että toiset ostavat valmiit kortit jos ei halua askarlella (ei vain ole kaikkien juttu!) tai ei ole aikaa. Mutta hei, ei nyt tällaisista asioista tehdä niin suurta murhetta että joku pahoittaa mielensä.
Kun asiaa ajattelee tarkemmin, niin on vain hyvä ettei kutsukortti ole liian hieno tai vaivalla askarreltu, ettei tarvitse miettiä että säilytetäänkö vai heitetäänkö roskiin kun ei enää tarvita! Eli se valkoinen kartonki on just hyvä, ja joka kutsuja on kritisoinut, niin on vain huonosti kasvatettu mukula.
Blaah...miksi mä edes vastasin näin tyhjänpäiväiseen keskusteluun......
et ainakaan prinsessakortteja tms. ostanut. ne on suunnattu 4 vuotiaille. meillä ainakaan tokalokkalainen ei edes leiki enää ja prinsessa vaiheesta jo vuosikaudet aikaa.
koti on vimpan päälle, mutta kaikesta muusta haluatte tinkiä, ok, se on teidän valinta, voi vaan jatkossakin aiheuttaa lapsellenne vähän pahaa mieltä.
Kaikkea ei voi saada.
ja asumme hienostokaupunginosassa, mutta mun itsetunto ei ole tuollaisista asioista kiinni. Ja jos olisikin, kuopan itselleni kaivaisin.
Köyhä saa olla, muttei avuton.
Hohoijaa, siksi niin harvasta naisesta tulee mitään elämässään, kun jotkut saatana kortit/lastenvaatemerkit/vaunumerkit on se asia, johon aivojen kapasiteetti käytetään.
Tyhmyyden merkki mietiskellä noin aivottomia juttuja.
koska on älykkyyden merkki mietiskellä automerkkejä tai tietokonemerkkejä tai mitä vaan miehiin yhdistettyä merkkiasiaa.
Tuo sun viestisi kertoi ihan vaan sun omasta älyllisestä keskinkertaisuudestasi.
Kuulostaa jonkun wannaberikkaan av:laisen lapselta, jolle mamma on selittänyt, että "meillähän ei ainakaan mitään itse askarreltuja halpiskortteja käytetä, vaan ostetaan nämä kalliit disneykortit."
kasvattaa siihen, että ollaan iloisia ja ylpeitä siitä mitä on. Oma perhe on tärkein, ollaan rehellisiä toisillemme jne. Meidän lapset ovat ainakin ylpeitä siitä, että kaikkeen ei tuhlata ja että he osaavat käyttäytyä kavereita kohtaan reilusti. Moni kaveri on jo kehuskellut sillä, että saa joka viikko monta kertaa uusia tarroja/leluja tms. Itse tunnen vaan surua noiden lasten puolesta. Eivätkö he osaa olla onnellisia ilman noita jatkuvia tavaralahjoja? Tai miksi vanhemmat lähtevät moiseen. Eivätkö he ymmärrä, että lapsille riittää ihan peruselämä. Minun tyttöni silmissä nämä rikkaammat lapset eivät ole yhtään sen parempia kavereita. Ja sitten heillä tuntuu myös olevan tarve valehdella, että heillä on jotakin silloinkin kun heillä ei satu olemaan (ja varsinkin jos meillä on esim. joku elokuva). Monta kertaa on käynyt niin, että lapsemme on mennyt kavereille (hienostoalueelle) kylään, ja kun on kysynyt, että näytätkö nyt ne mistä kerroit, niin perheen äiti on sanonutkin, että eihän meillä ole yhtään sellaista lelua /elokuvaa.
Paras opettaa lapsille, että kaikkea ei saa. Ei koskaan eikä kukaan voi saada kaikkea. Ja voi olla ihan onnellinen perusperheenä vanhalla farmarilla ajellen :).
että paljonko ap aikoi sitten käyttää itse syntymäpäiviin? Jos 1 € / lapsi on liikaa kutsukortista, niin mikä mahtaa olla budjetti 16 hengen synttäreille?
mummon tekemää marjamehua, siwan marie-keksejä ja itsetehtyä kermakakkua, johon kerma ja munat on saatu puoleen hintaan päiväyksen vanhettua.
Ja sitten itkee täällä, kun tarjoomuksetkaan ei kelpaa.
että paljonko ap aikoi sitten käyttää itse syntymäpäiviin? Jos 1 € / lapsi on liikaa kutsukortista, niin mikä mahtaa olla budjetti 16 hengen synttäreille?
Eli raha minkä ap lapsensa synttäreihin aikoo käyttää.
lapsen synttäreillä hyvä herkut vaikka kutsukortit oli itsetehdyt eli halvat. Onneksi suuri osa vanhemmista on opettanut lapsilleen kauniit käytöstavat, jotka on tämän jutun pointti. Siis niiden puute.
Ja kai ne lapsetkin vertailee, kun ap;kin kulkee yösydännä vertailemassa omaa ja naapurien omaisuutta... Ei eroa mitenkään!
Eli raha minkä ap lapsensa synttäreihin aikoo käyttää.
sen perusteella ei vielä kannata alkaa pohtia kuinka pihi ap. mahtaa tarjoiluissa olla. sinähän voit aloittaa ihan uuden ketjun siitä, kuinka paljon ihmiset käyttävät rahaa lasten synttäritarjoiluihin. voit olla melkolailla varma, että osa käyttää sen mariekeksipaketin, jätskipaketin ja mehupullon verran ja kun av:lla ollaan, joku käyttää tuhansia euroja vauvan puolivuotissyntäreihin. tai siis väittää käyttävänsä.
Sellaiset, jotka ovat "oikeasti" rikkaita ja olleet sitä jo pitkään, suhtautuvat tuollaisiin juttuihin yhtä kiusallisina kuin sinä.
Tiedän perheen, joka on muuttanut pois tuollaiselta alueelta juuri siksi, kun uusilla naapureilla piti olla "kullatut vessanpöntön nupit" tai muuta vastaavaa, jolla esiteltiin omaa varakkuutta.
Olet siis samassa asemassa kuin jotkut Suomen rikkaimmat perheet asuessasi tuollaisella alueella.
Pieni mutta ratkaiseva ero lienee siinä, että he eivät suinkaan ahdistu samalla tavalla kuin sinä tuollaisesta "pöh, vain valkoinen kortti", vaikka kokevat sen toisella tavalla kiusallisena.
mummon tekemää marjamehua, siwan marie-keksejä ja itsetehtyä kermakakkua, johon kerma ja munat on saatu puoleen hintaan päiväyksen vanhettua.
Ja sitten itkee täällä, kun tarjoomuksetkaan ei kelpaa.
En ole ap, mutta voisin aivan hyvin toimia noin. Paitsi että en itkisi, jos ei tarjoomukset kelpaa. Koiramme olisivat iloisia juhlijoita siinä tapauksessa. Ja mehun olen tehnyt ihan itse, yllättävän monet lapset muuten pitävät siitä.
Joku raja hulluudella lastenjuhlien kilpavarustelussa saisi olla. Jos lapsi on tyttö, odotamme suurella mielenkiinnolla, mitä kirjoitat tulevaisuudessa aiheesta "vanhojentanssit". Tuolla alueella ei tietenkään missään tapauksessa voi mennä "vain amikseen" vaan ehdottomasti lukioon ja yliopistoon, vaihto-oppilasvuotta unohtamatta.
Hohoijaa, siksi niin harvasta naisesta tulee mitään elämässään, kun jotkut saatana kortit/lastenvaatemerkit/vaunumerkit on se asia, johon aivojen kapasiteetti käytetään.
Tyhmyyden merkki mietiskellä noin aivottomia juttuja.