Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni kaveri se taas palautti maaanpinnalle.. *huoh*

Vierailija
29.02.2012 |

Tyttöni on toka luokkalainen ja hänellä on kaverisynttärit tulossa. Ostin kaupasta sellaisia tavallisia valkoisia kartonkikortteja kutsukorteiksi ja koristeltiin ne mm tarroilla.

Katselin kaupasta myös sellaisia valmiita hienoja kutsukortteja, oli mm prinsessa aiheisia ym. Olivat vaan mielestäni tosi kalliita. 5 kappaleen korttipaketti maksoi 5€. Mun ois pitänyt ostaa yhteensä 3 pakettiaja pulittaa niistä 15€!! Päädyin siis ostamaan tuollaisen valkoisen kartonkipakan, jossa oli 160 korttiaihiota ja ne maksoi vaan 3€.

Asumme ns "rikkaiden alueella". Mietitytti aluksi muuttaa tänne, juuri siksi, koska emme ole snobeja millään tavalla. Mutta halusimme juuri tällaisen modernin talon ja tässä kaupungissa sellaisia taloja ei ole kun tällä yhdellä alueella.

Nyt sitten aamulla kun lapseni koulukaveri tuli hakemaan kouluun, annoimme kutsukortin tälle ystävälle, joka heti vilkaistuaan kortin, tokaisi että "hö, tavallinen valkoinen kortti."

Taas vaan välähti mieleeni, että olisiko sittenkään kannattanut muuttaa tälle alueelle. Lapseni ovat onneksi tottuneet että olemme tarkkoja rahan käytön suhteen. Vaatteita ostetaan paljon alesta ja olemme muutenkin järkeviä mitä maksamme mistäkin. Rahasta ei periaatteessa ole pulaa, mutta en aio muuttaa suhtautumistani.

Pikku juttu ja tiedän että lapset on lapsia ja suustansa päästävät milloin mitäkin. Mutta monessa asiassa olen huomannut että tälla alueella lapset vertailevat varustuksiaan keskenään.

Viihdymme muuten kyllä tällä alueella loistavasti on ihanan rauhallista ja kaikin puolin ihanaa seutua. Mutta nämä jotkut ihmiset on alkaneet ahdistaa. Esim autoina kaikilla on vaan huippumerkkejä. Itsellämme ihan tavallinen perheauto. Meille auto on aina ollut vaan pakollinen siirtymäväline, joka on oltava... Talomme ja sisustuksemme on kyllä vimpan päälle harkittua, mutta kaikessa muussa olemme erittäin harkitsevaisia ja "järkeviä".

Piti vaan avautua teille taas. Kiitos. :)

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pienestä asti opetatte lapsenne kilpavarusteluun hankkimalla aina parempaa kuin muilla, niin mitä se sitten on kun lapsi on teini. Huh, huh. Muistakaa, että elämän sisältö on ihan muualla kuin rahassa ja tavarassa.

Ap, teit ihan oikein, kun teitte kutsut itse. Lapsi varmasti nautti, kun sai tehdä itse ja tulipahan persoonalliset eikä mitkään tusinakortit! Pienistä puroista kasvaa virta, vaikka 15 e ei tunnukaan isolta summalta, on synttäreihin paljon muutakin hankittavaa. Ja kuten sanottu, annat lapsellesi hienon esimerkin siitä, että kaikkea ei tarvi ostaa valmiina, vaan voi tehdä itse ja siinä samalla säästää vähän rahaa.

Tämä nykyinen kuluttaminen ja kilpavarustelu on mielestäni oksettavaa. Mielestäni jokainen voisi vähän omalta osaltaan pohtia suhdettaan rahaan ja kuluttamiseen. Maapallo hukkuu kohta turhaan tavaraan ja jätteisiin.

Vierailija
22/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä että on mieleltään niin köyhä, että ei viitsi panostaa lapseensa rahaa, eikä aikaa.

Sisustus ja talo pitää olla vimpan päälle, mutta lasten kohdalla kaikessa kitsastellaan.

Takuulla ap on juossut sen sisustuksen perässä aikaa säästelemättä - mutta muutamaa kutsukorttia ei viitsi alakoululaisen kanssa askarrella!

Oksettavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ap on mielestäni kaiken kaikkeaan hieman väärästä vinkkelista asiaa katsonut, tuskin tuo lapsi pelkkäävalkoista korttia moitti, SEN TAKIA ETTÄ SE ON HALPA ! VAAN SIKSI ETTÄ SE ON PLAISU, EI OLE IDEAA, EI OLE SYDÄMELLÄ TEHTY TMS NÄIN AINAKIN MEILLÄ

Onko ihan pakko kuluttaa monta iltaa askartelemalla kortteja? Itse en ole koskaan tykännyt askartelusta, en edes lapsena. Olisi ollut ihan kidutusta, jos äiti olisi vaatinut, että askartelen ja suunnittelen monta iltaa kutsuja, jotta jokaiselle kutsutulle on oma hieno ja mietitty kortti.

Vierailija
24/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä että on mieleltään niin köyhä, että ei viitsi panostaa lapseensa rahaa, eikä aikaa. Sisustus ja talo pitää olla vimpan päälle, mutta lasten kohdalla kaikessa kitsastellaan. Takuulla ap on juossut sen sisustuksen perässä aikaa säästelemättä - mutta muutamaa kutsukorttia ei viitsi alakoululaisen kanssa askarrella! Oksettavaa.

eli 15 e valmiista korteista oli liikkaa....

eli kyhäsivät valkoisesta kartongista sitten .....

kyllä todellakin mm tiimari myy aivan ihania askarteluvälineitä, joilla saa upeita ja yksilöllisä kortteja tehtyä.

eli kyse on mielstäni tästä, ap ei katsonut arvolliseksi panostaa lapseen ja nättienb korttien tekemiseen, valimmita ei halunut ostaa kun ovat KALLIITA !

Vierailija
25/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että häneen käytettäisiin joko aikaa tai rahaa.

Ei häntä paljon ilahduta istua siellä vimpan päälle sisustetussa vimpan päälle olevassa talossa ILMAN VANHEMPIEN ARVOSTUSTA!

Vierailija
26/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni käy koulua meidän sosiaalista taustaa vasten "paremmassa" koulussa. Rahasta ei ole pulaa koulukaverien vanhemmilla.

Tokihan lapsi huomaa. Yhden pojan kymmenvuotissynttäreillä nämä pikkuprinssit olivat riitaantuneet (!) siitä että kaikille ei ollut samanlaisia suklaapatukoita. Ja joku oli pahoittanut mielensä kun ei saanut tikkaria.... Voi kiesus. Ei käy käytöstavat ainakaan yksiin varakkaan taustan kanssa.

Ja viikkorahat tytön luokkakaverit saavat (7-vuotiaita ja pari 8-vuotiasta) 10 € / viikko! Ja tietysti kahden kodin lapset molemmilta vanhemmilta. Se tekee 80 € / lapsi kuukaudessa. Ja huom: ne eivät mene puhelinlaskuihin, vaatteisiin tai harrastuksiin. Vaan kiskalle...

Puhumattakaan koulun diskoihin, luokkaretkiin tms. käytettävistä rahoista. Mutta ei se mua "maanpinnalle" palauta, mä kun olen aina ollut jalat maassa, kuten myös lapseni. Kyllä selitys toisilla nyt vain on enemmän rahaa on toistaiseksi muksuihin tehonnut. Teininä varmaan eri juttu, mutta sitten saavat ite mennä töihin jotta pääsevät mälläämään "viikko"rahoilla.

Vierailija
27/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ap on mielestäni kaiken kaikkeaan hieman väärästä vinkkelista asiaa katsonut, tuskin tuo lapsi pelkkäävalkoista korttia moitti, SEN TAKIA ETTÄ SE ON HALPA ! VAAN SIKSI ETTÄ SE ON PLAISU, EI OLE IDEAA, EI OLE SYDÄMELLÄ TEHTY TMS NÄIN AINAKIN MEILLÄ

Onko ihan pakko kuluttaa monta iltaa askartelemalla kortteja? Itse en ole koskaan tykännyt askartelusta, en edes lapsena. Olisi ollut ihan kidutusta, jos äiti olisi vaatinut, että askartelen ja suunnittelen monta iltaa kutsuja, jotta jokaiselle kutsutulle on oma hieno ja mietitty kortti.

vaikka ei ole juhliakaan tiedossa, niin ihan omatoimisesti askartelee ja piirtelee : )

katsoppas kun joku voi olla ihan luonnostaan innokas j ajopa TAITEELLINEN :)

Vierailija
28/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri haettiin Tiimarin penkojaisista valtava kassillinen askartelutarvetta muutamalla eurolla.

Me askarrellaan joulukortit, synttärikortit, ystävänpäiväkortit, pääsiäiskortit jne.

Vierailija
29/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietityttämään asuntoalue, koska siellä vallitsee materialistiset ja kylmät arvot, jotka näkyvät lastenkin käytöksessä. Juurihan oli tutkimus, jonka mukaan rikkaat on epärehellisempiä ja röyhkeämiä, varmaan asenteet siirtyy myös lapsiin. Minäkin uskon, ettei useimmat jo tuon ikäiset hyvin kasvatetut lapset möläyttelisi tuollaisia.

Vierailija
30/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä taas käsitin ap:n pointin niin, että hän on käsittämättömän alemmuudentuntoinen ja hauras itsetunto romahtaa yhdestä 8-vuotiaan tokaisusta...

Tämä kun ei myöskään ole eka kerta, kun tämä ap ruikuttaa tätä samaa. Olisi pysynyt slummissa, jos ei pää Pakilaa kestä. Pakila ei edes ole hienostoalue...

Vierailija
31/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen käyttäkööt rahansa niin kuin huvittaa, mutta minä en ymmärrä, mitä hiton järkeä on laittaa 15 euroa kutsukortteihin, joilla ei oikeasti ole mitään merkityksellistä funktiota. Kutsukortilla on lähinnä kaksi tarkoitusta: 1. Tehdä selväksi, että ihminen on tervetullut juhliin (tämä hoituu myös kertomalla itse tai vaikka tekstarilla) 2. Kortin on tarkoitus toimia muistutuksena, jos juhlan päivämäärä ja aloitusaika unohtuu.

Melkoinen itkuliisa saa olla, jos tavallinen valkoinen kutsukortti ei kermaperseelle kelpaa, vaan kortin pitää olla kaupasta ostettu, kallis ja hieno. Roskiin se lentää kuitenkin eikä sitä laiteta takan päälle koristeeksi, jotta kaikki voivat ihailla sitä, joten ei yksi paperilipare voi oikeasti olla kenellekään noin tärkeä.

Sitäpaitsi kaikki itsetehty on henkilökohtaisempaa ja arvokkaampaa, koska asian eteen on pitänyt nähdä vaivaa.

Vierailija
32/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osasitte pilata aamupäiväni kommenteillanne. En ole pakilasta, tiedoksi vaan. Kiitos teille muutamille minua ymmärtäneille. :)

Parempaa päivää teille ja nautitaan tästä ihanasta kevät auringosta.

Vierailija
33/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että häneen käytettäisiin joko aikaa tai rahaa. Ei häntä paljon ilahduta istua siellä vimpan päälle sisustetussa vimpan päälle olevassa talossa ILMAN VANHEMPIEN ARVOSTUSTA!

Siis osoitetaanko lapselle arvostus nykyään synttärikutsujen korteilla? En edes muista millaisilla kutsuilla aikanaan kutsuin kaverit synttäreilleni, varmaan jollain halvimmilla peruskorteilla.

Mutta en kyllä yhtään kokenut, etteivät vanhempani arvostaneet minua. Ei tullut mieleenkään mitata sitä korteilla.

Millä kaikilla muilla tavoilla vanhempien pitäisi lapselleen osoittaa arvostustaan ja panostamistaan heihin? Ostamalla kaikki härpäkkeet ja krääsä mitä markkinamiehet keksivät myydä? Vai istumalla askartelemassa kaikki illat lapsen kanssa, vaikka lasta ei yhtään kiinnostaisi? Eikä muita tapoja ole?

Meillä esim. vanhempani maksoivat kalliit harrastukseni ja sitten karsittiin kaikesta turhasta, ei tosiaankaan olisi laitettu euroa synttärikutsukorttiin.

Sen juuri ja juuri suostuin tuhlaamaan hääkutsuihin. Ja nekin tehtiin niin, että ne oli nopea askarrella sarjatyönä muutamassa tunnissa, eikä fiilistelty montaa päivää kuinka tämä härpäke tässä reunassa sopii täydellisesti Alma-tädin persoonaan ja blingbling tuossa reunassa kuvaa ikuista rakkauttamme. Emme varmaan siis miehemmekään kanssa arvosta toisiamme tai hääinstituutiota, kun emme käyttäneet kutsuihin paljoa rahaa saati aikaa.

t. 24

Vierailija
34/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietityttämään asuntoalue, koska siellä vallitsee materialistiset ja kylmät arvot, jotka näkyvät lastenkin käytöksessä. Juurihan oli tutkimus, jonka mukaan rikkaat on epärehellisempiä ja röyhkeämiä, varmaan asenteet siirtyy myös lapsiin. Minäkin uskon, ettei useimmat jo tuon ikäiset hyvin kasvatetut lapset möläyttelisi tuollaisia.

jolla sisustus kotona on vimpan päälle, mutta jota häiritsevät naapureiden uudet autot. Siellä asuu ihan tavallisia työssäkäyviä isiä ja äitejä lapsineen. Ainoa ero ap:hen on se, että he eivät palvo materiaa ja tuijota naapureiden pihoihin vaan elävät omaa elämäänsä.

Vierailija
35/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei ole juhliakaan tiedossa, niin ihan omatoimisesti askartelee ja piirtelee : ) katsoppas kun joku voi olla ihan luonnostaan innokas j ajopa TAITEELLINEN :)

Ap:n lapsestahan tässä oli kyse ja ap:n lapsen kutsukorteista? Emme me tiedä olisiko halunnut. Luulisi tosin, että jos olisi kovin innokkaasti halunnut, eiköhän tuon ikäinen olisi itse ehdottanut askartelua, eikä äiti mitenkään ilmaissut, että olisi tätä kieltänytkään.

(Itsekin olen muuten jossain määrin taiteellinen, mutta se ei satu olemaan ollenkaan suuntautunut piirtämiseen ja askarteluun.)

t. 24

Vierailija
36/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä ap olet vähän liian herkkä. Lapset on lapsia, eivätkä osaa aina käyttäytyä tai puhua kohteliaasti. Minustakin 15e on liikaa jostain Disney-kutsuista, tai kutsuista yleensäkään....

Menee ohi aiheen, mutten välitä niistä Disneyn synttärihärpäkkeistä. Toki ne voi olla vaikka neljä-viisivuotiaalle kova juttu, mutta silti ärsyttää kun Disneytä on ihan joka puolella, ja Muumitkin alkaa tökkiä kun niitä tuputetaan joka tuutista.

Mä laitan senkin 15euroa mieluummin leivontatarvikkeisiin tai ongintayllätyksiin. Itsekin harrastan askartelua joten minulla on tarvikkeita yllinkyllin, lapset on vaan sen verran pieniä, etteivät vielä itse osaa askarrella paljoa.

Minusta jokaisen pitäisi olla reilusti vaan sellainen kuin on, eikä kannata yrittää esittää rikkaampaa tai ryhtyä mukaan mihinkään kilpavarusteluihin synttäreiden tai minkään muunkaan suhteen. Kyllä itsekin ajattelen mitä minusta ajatellaan, mutten anna sen vaikuttaa tekemiseeni tai olemiseeni. Olemme keskituloisia, toisissa asioissa säästämme, ja toisissa emme. Joskus tykkään köyhäillä ja esim. lastenvaatteisiin en raaski laittaa paljon rahaa, vaan kiertelen kirppareita ja mll-myyjäisiä ja ompelen osan itse.

Vierailija
37/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siis no onhan se ehkä vähän turhaa loukkaantua lapsen kommenteista... mutta eihän loukkaantumiselle mitään voi, itsekin olisin voinut loukkaantua, ja olen joskus loukkaantunutkin, vaikka olen tiennyt ettei pitäisi...

...kyllä niin kuin joku sanoi, tuon ikäisen lapsen pitäisi jo osata käyttäytyä.

Ja en ymmärrä täällä näkemyksiään heittävien kommentteja itse tekemisestä - ap kertoi viestissään, että kortteja on tehty yhdessä, niitä on koristeltu MM. tarroilla = teille kouluttamattomille (joita kommenteista päätellen suurin osa täällä on) tiedoksi että mm. tarkoittaa muun muassa, eli kortteja on siis askarreltu tarroin ja muutenkin.

Suomi on kuitenkin jakautunut niin, että suurin osa ihmisistä kuuluu alempaan keskiluokkaan tai pienituloisiin. On siis oletettavaa, että sama jakauma suunnilleen toteutuu täällä Vauva-palstalla - oikeastaan on kyllä pakko olettaa, että koska kyseessä on paljon kotona olevia äitejä, ei koulutuksen ja uran suhteen olla edes ihan päästy koko Suomen normaalijakaumaan - JA SE NÄKYY.

Typeryyttää ja kateutta on tämä koko palsta täynnä - nytkin ilmeisesti kadehditaan ihmistä, jolla on oma talo ja oma sisustus. Ja siihen on sitten hyvä heittää, että kyllä nyt 15 euroa pitäisi olla varaa laittaa - kyllä moni sossun tuilla ja Kelan tuilla ehkä saa sen 15 euroa kursittua kokoon. Ilmeisesti näyttääkseen jotakin muille. Omaan asuntoon ei ole varaa, joten näytetään nyt sitten sitä omaa paremmuutta edes sillä, että "meillä kyllä panostetaan lapsen kutsukortteihin."

Oksettavaa sakkia, älä välitä ap.

Vierailija
38/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikenlaisilla alueilla, sillä siitähän tästä oli pohjimmiltaan kyse, lapsen huonosta käytöksestä, ei lapsi saa sanoa synttärikortista rumasti, vaikka olisi vessapaperille töherretty.

Ja toisekseen, olette aika sekaisin, jos jotain askartelukykyjä ja taitoja pidätte välittämisen mittana. Minä en pahemmin askartele, mutta teen kyllä muita juttuja, millä annan aikaa lapsilleni. Kutsukortit ovat aika yhdentekevä asia lapsen elämässä.

Unohda ap koko asia, ei se alueesta ole kiinni, ja toimi niinkuin itse pidät hyvänä.

Vierailija
39/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisitko ihan konkreettisia esimerkkejä, esim talvihaalarista, kengistä, vaatteista tai varusteista.

Mitä mieltä olet siitä että itse käytin noin 7 tuhatta euroa lapsen saamiseen? Onko se riittävä summa vai olisiko pitänyt vaatia kalliimpi lapsettomuushoito? Ja aikaa laitoin tähän myös vuosia? Entä itse, oliko viiden minuutin rykäsy ja sillä selvä? Vai millaisen panostuksen teit, ajallisesti ja taloudellisesti?

vaan halvimmat mahdolliset ostokortit.

Eli kertoo karusti, että lapsiin ei käytetä aikaa, eikä rahaa.

Vierailija
40/91 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta synttärien kutsukortti on aika pieni asia. Sen voisi hoitaa vaikka laittamalla sähköpostia tai tekstarin kaikille kutsutuille, jos niikseen tulee?

Kaikki eivät ole askartelutyyppejä, ja siksi ehkä kaikista ei ole yhtä luontevaa askarrella lasten kanssa monimutkaisia kutsukortteja.

Minustakin 15 e pelkistä kutsukorteista on paljon, mieluummin käytän enemmän rahaa vaikkapa synttärien tarjoiluihin ja ohjelmaan, ja koristeluihin, jos on tarvis. Tosin ei niissäkään nyt tarvitse miljoonia maksaa, mutta jos valita pitää, niin mieluummin rahaa juhlaan kuin kutsuihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi