Lapseni kaveri se taas palautti maaanpinnalle.. *huoh*
Tyttöni on toka luokkalainen ja hänellä on kaverisynttärit tulossa. Ostin kaupasta sellaisia tavallisia valkoisia kartonkikortteja kutsukorteiksi ja koristeltiin ne mm tarroilla.
Katselin kaupasta myös sellaisia valmiita hienoja kutsukortteja, oli mm prinsessa aiheisia ym. Olivat vaan mielestäni tosi kalliita. 5 kappaleen korttipaketti maksoi 5€. Mun ois pitänyt ostaa yhteensä 3 pakettiaja pulittaa niistä 15€!! Päädyin siis ostamaan tuollaisen valkoisen kartonkipakan, jossa oli 160 korttiaihiota ja ne maksoi vaan 3€.
Asumme ns "rikkaiden alueella". Mietitytti aluksi muuttaa tänne, juuri siksi, koska emme ole snobeja millään tavalla. Mutta halusimme juuri tällaisen modernin talon ja tässä kaupungissa sellaisia taloja ei ole kun tällä yhdellä alueella.
Nyt sitten aamulla kun lapseni koulukaveri tuli hakemaan kouluun, annoimme kutsukortin tälle ystävälle, joka heti vilkaistuaan kortin, tokaisi että "hö, tavallinen valkoinen kortti."
Taas vaan välähti mieleeni, että olisiko sittenkään kannattanut muuttaa tälle alueelle. Lapseni ovat onneksi tottuneet että olemme tarkkoja rahan käytön suhteen. Vaatteita ostetaan paljon alesta ja olemme muutenkin järkeviä mitä maksamme mistäkin. Rahasta ei periaatteessa ole pulaa, mutta en aio muuttaa suhtautumistani.
Pikku juttu ja tiedän että lapset on lapsia ja suustansa päästävät milloin mitäkin. Mutta monessa asiassa olen huomannut että tälla alueella lapset vertailevat varustuksiaan keskenään.
Viihdymme muuten kyllä tällä alueella loistavasti on ihanan rauhallista ja kaikin puolin ihanaa seutua. Mutta nämä jotkut ihmiset on alkaneet ahdistaa. Esim autoina kaikilla on vaan huippumerkkejä. Itsellämme ihan tavallinen perheauto. Meille auto on aina ollut vaan pakollinen siirtymäväline, joka on oltava... Talomme ja sisustuksemme on kyllä vimpan päälle harkittua, mutta kaikessa muussa olemme erittäin harkitsevaisia ja "järkeviä".
Piti vaan avautua teille taas. Kiitos. :)
Kommentit (91)
paljonko sen pitäisi olla että kelpaa?
että paljonko ap aikoi sitten käyttää itse syntymäpäiviin? Jos 1 € / lapsi on liikaa kutsukortista, niin mikä mahtaa olla budjetti 16 hengen synttäreille?
tuon asuinalueen ihmisten arvot ja asenteet, jotka heijastuvat lastenkin käytöstavoissa tai niiden puitteissa. Tuskin ap nyt kohtuuttomasti ahdistui ja menetti yöunensa tuon huonosti kasvatetun tytön tokaisun takia, mitä nyt vain pohdiskeli asiaa av:lla.
Meillä on tytöllä ollut pikkutytöstä asti sikarikkaan perheen tytär kaverina ja monenlaista vääntöä on matkan varrella ollut, kun painitaan taloudellisesti ihan eri sarjoissa. Mutta nyt kun tytöt ovat nuoria aikuisia ollaan juteltu näistä asoista ja muisteltu myös näitä konflkiteja.
Oma tyttäreni on sitä mieltä, että me vanhemmat olemme toimineet tosi viisaasti. Myös tämä rikas tyttö on kertonut, että on aina tykännyt meidän perheestä ja viihtynyt meillä hyvin, vaikka häntä ottikin aikoinaan päähän se, ettei meillä ollut varaa/haluja maksaa kaikkia samoja asioita (sukelluskielikursseja Maltalla, laskettelukursseja Alpeilla, shoppailureissuja Nykiin jne.) tytölle kuin mitä hän sai vanhemmiltaan. Tämä tyttö on huono sietämään pettymyksiä ja tunnistaa sen piirteen itsessään. Hän ei myöskään halua esim. käydä töissä, koska työnteko on tylsää. Opiskelee kyllä ammattia, joten ehkä ne työhalutkin siitä vielä löytyvät.
Oma tyttäreni on tehnyt jo vuosia töitä koulunkäynni ja opiskelun ohella ja nähnyt vaivaa asioiden eteen, mikä tuo eri tavalla tyydytystä kuin se, että saa ne valmiina. Olen hänestä todella ylpeä ja iloinen siitä, että jaksettiin pitää monessa asiassa päämme, vaikka tytär nuorempana ja etenkin pienenä olisi halunnut samoja asioita kuin tämä varakas kaverinsa.
mitä sinun päässä liikkuu vai liikkuuko mitään
85, paitsi että ap itse on pahin vertailija...
ylipäätään. Että millainen alue on jne.
Ja tutkailee naapurien parkkipaikat ja kyttää koko ajan itseään ja muita.
Minä en tiedä yhdenkään naapurini automerkkiä, enkä todellakaan miettinyt, miten snobi olen jollakin snobiasteikolla, kun etsin asuntoa. Ei voisi vähentää kiinnostaa moiset!
Ei ole itsetunto ihan terve ap:lla.
sähköpostitse, puhelimitse tai Facebookin kautta.
Olet oikeassa ap, ihan hulluksi mennyt tuo kutsukorttirumba. Ei kannata lähteä mukaan kisaamaan tuollaisten kanssa.
Itse olen esteetikko ja ilahdun kauniista korteista, lahjapaketeista jne. Toisille tällaiset asiat eivät ole tärkeitä.
Ei kauniin tarvitse olla kallista. Esimerkiksi netistä printtaamalla saa huolitellun näköisiä kortteja.
Ei tarroilla koristelluissa korteissa mitään vikaa ole. Mutta miksi ette ottaneet vaikka lapsesi kanssa jotain hauskaa talvista kuvaa ja printanneet sitä kortteihin? Tai miksi et laittanut kortin taustaksi vaikka lapsesi piirrustusta? Tarrat ne vasta jotenkin turhilta tuntuvat.
säälittää taas... Ei ap tai hänen lapsensa, mutta lapsen koulukaveri. Asenteet ja käyttäytyminen tulee suoraan kotoa, muka-hienon ostoholistiperheen vesa tuntuu olevan, normaalit osaavat sanoa kiitos, kun saavat kutsun.
--Mutta miksi ette ottaneet vaikka lapsesi kanssa jotain hauskaa talvista kuvaa ja printanneet sitä kortteihin? Tai miksi et laittanut kortin taustaksi vaikka lapsesi piirrustusta? Tarrat ne vasta jotenkin turhilta tuntuvat.
Miten vaikeaa tuollainen voi olla ymmärtää?
Ei tarroilla koristelluissa korteissa mitään vikaa ole.
Tarrat ne vasta jotenkin turhilta tuntuvat.
että tinkii kaikissa lapsiin liittyvässä ja panee rahansa taloon ja omaan tavaraan.