Lapseni kaveri se taas palautti maaanpinnalle.. *huoh*
Tyttöni on toka luokkalainen ja hänellä on kaverisynttärit tulossa. Ostin kaupasta sellaisia tavallisia valkoisia kartonkikortteja kutsukorteiksi ja koristeltiin ne mm tarroilla.
Katselin kaupasta myös sellaisia valmiita hienoja kutsukortteja, oli mm prinsessa aiheisia ym. Olivat vaan mielestäni tosi kalliita. 5 kappaleen korttipaketti maksoi 5€. Mun ois pitänyt ostaa yhteensä 3 pakettiaja pulittaa niistä 15€!! Päädyin siis ostamaan tuollaisen valkoisen kartonkipakan, jossa oli 160 korttiaihiota ja ne maksoi vaan 3€.
Asumme ns "rikkaiden alueella". Mietitytti aluksi muuttaa tänne, juuri siksi, koska emme ole snobeja millään tavalla. Mutta halusimme juuri tällaisen modernin talon ja tässä kaupungissa sellaisia taloja ei ole kun tällä yhdellä alueella.
Nyt sitten aamulla kun lapseni koulukaveri tuli hakemaan kouluun, annoimme kutsukortin tälle ystävälle, joka heti vilkaistuaan kortin, tokaisi että "hö, tavallinen valkoinen kortti."
Taas vaan välähti mieleeni, että olisiko sittenkään kannattanut muuttaa tälle alueelle. Lapseni ovat onneksi tottuneet että olemme tarkkoja rahan käytön suhteen. Vaatteita ostetaan paljon alesta ja olemme muutenkin järkeviä mitä maksamme mistäkin. Rahasta ei periaatteessa ole pulaa, mutta en aio muuttaa suhtautumistani.
Pikku juttu ja tiedän että lapset on lapsia ja suustansa päästävät milloin mitäkin. Mutta monessa asiassa olen huomannut että tälla alueella lapset vertailevat varustuksiaan keskenään.
Viihdymme muuten kyllä tällä alueella loistavasti on ihanan rauhallista ja kaikin puolin ihanaa seutua. Mutta nämä jotkut ihmiset on alkaneet ahdistaa. Esim autoina kaikilla on vaan huippumerkkejä. Itsellämme ihan tavallinen perheauto. Meille auto on aina ollut vaan pakollinen siirtymäväline, joka on oltava... Talomme ja sisustuksemme on kyllä vimpan päälle harkittua, mutta kaikessa muussa olemme erittäin harkitsevaisia ja "järkeviä".
Piti vaan avautua teille taas. Kiitos. :)
Kommentit (91)
mutta taitavasti käännät sen syyllistämällä ympäristöä ja muita ihmisiä.
Olen asunut ns. slummissa, jossa tytöt osasivat tismalleen yhtä taitavasti todeta, että "höh, tavallinen valkoinen kortti". Ei kyse ole vanhempien varallisuudesta vaan siitä, että lapset tietävät, mitä kaupasta löytyy ja osaavat vertailla, vanhempien tuloluokista huolimatta.
Teillä ei ole periaatteessa rahasta pulaa eli oikeasti on. Siksi koluat alekoreja ja yrität vimmalla maksaa yliusuurta asuntolainaa. Kaikkea ei voi saada keskituloisena eli ei sekä kivaa elämää että unelmiensa ylihintaista taloa.
pikkuipanan sanomisen vuoksi, huh mitä sakkia
koti on vimpan päälle, mutta kaikesta muusta haluatte tinkiä, ok, se on teidän valinta, voi vaan jatkossakin aiheuttaa lapsellenne vähän pahaa mieltä.
ja kilpailuhaluiselta. Ei minusta ole mitenkään epäjärkevää tuhlausta hankkia 15 eurolla lapsen synttäreille kunnon kutsukortit.
Eri asia on sitten se, että vuokrataanko kokonainen lastenmuseo ja palkataan bileisiin pelle, kuten meidän oikeasti kalliilla alueella tapahtuu. Ja kutsuvieraitakin on sitten 40 jne.
Siihen kilpavarusteluun ei mekään olla lähdetty, mutta Hoplopissa on juhlittu ja kutsut yms. on aina kyllä kauniit.
Taidat olla se Pakilaan muuttanut, joka jankkaa tästä aiheesta säännöllisin väliajoin?
Mutta ikinä koskaan ei ole kukaan lapsista sanonut mitään vastaavaa. Minusta sinun ei pitäisi vetää mitään suurempia johtopäätöksiä yhden lapsen yhdestä möläytyksestä, vaan tehdä kuten katsot parhaaksi.
Meillä arvostetaan lasten itse tekemiä kortteja, ja siksi he tekevät sekä kutsukortit että onnittelukortit kavereille (ja sukulaisille) itse.
Unohda koko juttu ja nauti juhlien järjestämisestä.
Ap, pidä kiinni arvoistasi, äläkä lähde mukaan turhaan kilpavarusteluun!
että TAAS joku antaa peruskortin.
Kai sitä lapsikin saa toivoa että joku antaisi jotain spesiaalia? Lapset on tuossa iässä että kaikki omatekonen on vähän ankeaa.
Minusta hyvemmällä alueella on tuota että vanhemmat osallistuu ja laittaa yhdessä lapsen kanssa, jotain kulissia näyttelevät hankkii valmista ja kasvotonta.
Sun tarttee vähän tsempata itsesi kanssa, jos lapsen lausahdus saa noin sekaisin niin minusta oikea asia ei ole muutto vaan terapia.
tuleeko tuo jossain vaiheessa vastaan. Me ei asuta millään hienostoalueella, päinvastoin, mutta lapsi on päiväkodissa, jossa on paljon huomattavan hyvin toimeentulevia.
Lapsi on vielä pieni, joten vertailua en ole huomannut, mutta tunteeko meidän lapsemme jossain vaiheessa itsensä köyhäksi, kun ei ole varaa kaikkeen mihin kavereilla on? Varsinkin, jos päätyy samaan kouluun kavereidensa kanssa? Tuntuisi hölmöltä tehdä päiväkoti- tai koulupäätöksiä sillä perusteella paljonko koululaisten vanhemmat tienaavat, mutta silti hieman mietityttää tunteeko itsensä ulkopuoliseksi isompana.
Meidän lapset on koulussa jossa osa lapsista asuu yhdessä kaupungin varakkaimmista alueista ja osa (kuten me) 60-luvun kerrostaloalueelta. Mä mietin myös aikanaan (onneksi turhaan) sitä että tuleekohan lapsien kanssa ikinä kinaa siitä että pitää olla samaa kuin muilla, mutta yllättäen tähän asti ei ole kertaakaan tullut.
Juuri ostettiin pojalle halpislätkämaila. Osa luokkakavereista harrastaa lätkää ja välineet on vimpanpäälle, mutta kukaan ei ollut mitään kommentoinut ja poika itsekin oli vain iloinen kun vihdoinkin sai oman mailan.
Yhden lapsen vanhempi on ehkä vähän outo ja selvästi luulee että me ollaan tositosi köyhiä (vaikka ollaan ihan perustuloisia), mutta yrittää kuitenkin kohteliaasti piilottaa ajatuksensa joten samapa tuo. Ollaanhan me toki heidän tuloihinsa verrattuna köyhiä ;)
Katsoimme asuntoa ostaessamme myös rivaria tuolta "paremmalta puolelta" ja olisimme sellaisen juuri ja juuri voineet ostaakin, mutta ahdisti esim. tuo autoasia; kaikilla uudet autot ja kun meille se on vain se pakollinen kulkuväline mikä uusitaan vasta sitten kun korjauskuluja alkaa tulla.
kutsukortit tietokoneella ja tulosti valkoiselle paperille. Hienot tuli ja kelpasi kavereillekin, vaikka kalliilla alueella asutaankin.
Mikä helvetin HYVEMPI, mieti nyt hetki. Hyvä, hyvempi, hyvin? Olisko kuitenkin hyvä, PAREMPI, paras.
että TAAS joku antaa peruskortin.
Kai sitä lapsikin saa toivoa että joku antaisi jotain spesiaalia? Lapset on tuossa iässä että kaikki omatekonen on vähän ankeaa.Minusta hyvemmällä alueella on tuota että vanhemmat osallistuu ja laittaa yhdessä lapsen kanssa, jotain kulissia näyttelevät hankkii valmista ja kasvotonta.
Sun tarttee vähän tsempata itsesi kanssa, jos lapsen lausahdus saa noin sekaisin niin minusta oikea asia ei ole muutto vaan terapia.
Ajattelette että ap:n olisi pitänyt ostaa jotkut tylsät valmiit kutsukortit? Lapset varsinkaan eivät osaa arvostaa itsetehtyä,mutta jostainhan se on hyvä aloittaa.Ja nyt kun ap pääsit makuun,niin tee synttäreille itse kaikki.
Ensinnäkin, tuo ap:n lapsen kaverin kommentti ei kerro mistään muusta kuin siitä, että lapsi on huonosti kasvatettu. TOkaluokkalaisen tulee jo ymmärtää, että tuollaisia asioita ei ole hienotunteista sanoa ääneen. Uskallan sanoa, että oma lapseni ei ikinä sanoisi kutsun antajalle tuollaista, vaikka tulisi mieleenkin. Olemme useasti puhuneet siitä, että tuollaiset kommentit keskustellaan sitten oman perheen kesken, jos asia mietityttää, mutta noin ei sanota sille, joka antaa kutsun.
En olisi itsekään laittanut 15 euroa kutsukortteihin. Sitä paitse mun lapsi haluaa aina ehdottomasti tehdä kortit itse, hän ei arvosta valmiita lainkaan vaan on sitä mieltä, että itse tehty on paras.
Itse asumme ihan tavallisella alueella, suurimmalla osalla on omistusasunto. Mutta selvää on, että eri perheissä panostetaan eri asioihin. Itsekin tunnistan kaveriperheissä eri meininkiä. Toiset laittaa rahat asuntoon ja sisustukseen ja matkailuun, toiset asuu vuokralla ja laittaa rahat autoon, puhelimiin, tietokoneisiin yms elektroniikkaan. Kukin tavallaan.
Se, onko kutsukortti itse tehty vai ei, ei kerro perheen varallisuudesta mitään. Ja aina on joku, joka valittaa jostain, sen voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kaikkia kavereita ei tarvitse joka asiassa miellyttää.
Eikä lapsiakaan. Me teemme asiat omalla tavallamme. Kaikkeen ei tartte mennä mukaan. Jos tuohon kilpavarusteluun lähtee, niin se on pohjaton suo. Aina pitää olla uusinta, hienointa ja parasta.
Lapsetkin voi opettaa siihen, ettei aina tartte olla kaikkea. Meillä ainakin ovat ymmärtäneet, kun jutellaan ja mä ihan konkreettisesti näytän, kuinka paljon heilläkin on sellaista tavaraa, mitä eivät tarvitse, mitkä ei kiinnosta - mutta mitkä on ollut jossain vaiheessa muka pakko saada. Pikku hiljaa ovat oppineet ja oppivat koko ajan lisää.
Rahasta se ei ole kiinni siinä mielessä, että varaa kyllä olisi. Järki vain sanoo, että on tyhmää haaskata rahaa tuollaiseen roskiinmenevään kamaan. Mutta kukin tavallaan.
Meillä ei tuosta lapsille ole traumoja tullut :) Ja lasten synttärit on aina olleet tykättyjä kavereiden keskuudessa.
vaan halvimmat mahdolliset ostokortit.
Eli kertoo karusti, että lapsiin ei käytetä aikaa, eikä rahaa.
Mutta ikinä koskaan ei ole kukaan lapsista sanonut mitään vastaavaa. Minusta sinun ei pitäisi vetää mitään suurempia johtopäätöksiä yhden lapsen yhdestä möläytyksestä, vaan tehdä kuten katsot parhaaksi. Meillä arvostetaan lasten itse tekemiä kortteja, ja siksi he tekevät sekä kutsukortit että onnittelukortit kavereille (ja sukulaisille) itse. Unohda koko juttu ja nauti juhlien järjestämisestä.
lapset tekee ihan itse kutsut, ja onnittelu yms kortit kavereilleen ja sukulaisille jne
mielestäni kutsujen itse tekeminen kuuluu asiaan, se on yski ohjelmanumero lapselle eennen juhlia : )
oma lapseni hyvin tarkkaan suunnittelee ja miettii mistä kukin kaveri tykkää, eli kortit on yksilöllisiä ja sydämellä tehtyjä : )
mutta, en koskaan laske hintaa mitä tulevat maksamaan !! monesti maksavat paljon enempi, kuin nuo valmiit prinsessakutsukortit!!!
eli lapsi menee kanssani askarteluliikkeeseen ja saa vallan ihan itse valita tarvikkeita sieltä, ja siten puuhaamaan :)
kustujen tekemiseen menee aikaa paljon, kutsutaan 10 lasta.
monen monta iltaa lapsi innoissaan noita kutsuja tekee ja ihastelee ja ylpeänä niitä esittelee: )
eli mielestäni ei RAHA saa olla pää-asia, vaan ajatus !!!
siinä ap mennyt pahasti mettään !!!!!!!
eli hyi sinua ap !
miiksi et antanut lapsesi ihan itse valita matreriaalit ???????
hinta ie saa olla este, jos kerran rahaa on !!!!
eli ap on mielestäni kaiken kaikkeaan hieman väärästä vinkkelista asiaa katsonut, tuskin tuo lapsi pelkkäävalkoista korttia moitti, SEN TAKIA ETTÄ SE ON HALPA ! VAAN SIKSI ETTÄ SE ON PLAISU, EI OLE IDEAA, EI OLE SYDÄMELLÄ TEHTY TMS
NÄIN AINAKIN MEILLÄ
Kyllä mulla rahaa olisi, mutta ei tulisi mieleenkään laittaa jotain prinsessa- tai autohirviöitä menemään. Lapset nyt kommentoivat mitä sattuu, heillä on opitut mielihalut, mutta jos vanhemmat näitä ruokkivat, kuten juuri noilla kommenteillaan ja toinen toistaan pröystäilevimmillä juhlillaan tekevät, on se vaan niin surullista. Onneksi meidän ns. hyvällä alueella niin kutsut kuin juhlat ja lahjatkin vaihtelevat laidasta laitaan ja se on kaikkien mielestä kivaa.
ajatelkaas nyt, lapsen kaveri palauttaa maanpinnalle TAAS!!! Noin pienestäkö se tapahtuu?
kassillisen kortti- ja askartelutarpeita ja netti on piukassa erilaisia ohjeita.
Oli tuo ratkaisusi aikas kökkö.
jos ei ol15 euroa??
Miksette tehneet itse kunnon kutsuja, jos ei ole varaa edes moiseen summaan?
Minusta sinä nyt vaan olet käsittämättömän typerä ja teet lapsillesi hallaa.
Ja mitähän hyötyä niille lapsille on vimpan päälle sisustuksista...