Suututtaa... lainasin kaverille vauvan vaatteita ja kestovaippoja
Nyt meille on tulossa toinen lapsi ja kaveri toi vaipat ja vaatteet takaisin - aivan karseassa kunnossa. KAIKKI ovat värjäytyneitä, tahraisia, nyppyyntyneitä, vaikka olin valkannut hänelle uusimmat ja siisteimmät. Heillä ei ilmeisesti lainkaan lajitella pyykkejä eikä noudateta pesuohjeita.
En viitsi tämän takia pilata ystävyyttä valittamalla, siksi valitan täällä. En voi ymmärtää, itse pidän toisten tavaroista ihan erityisen hyvää huolta. Kaveri ei edes mitenkään pahoitellut sitä, että on pilannut vaatteet ja vaipat.
Olin ajatellut, että myyn siisteimmät edelleen, näitä ei kyllä kukaan osta...
Kommentit (48)
minullekin, kun olen joskus kirpparilla ihmetellyt, että miten vaatteista saa niin kamalan näköisiä ja miten niitä kehtaa pitää. Ihmettelin, että peseekö joku oikeasti ne niin rumiksi. Pesee siis
"14 vielä lisää
eli oikeastihan kyse on vain siitä, että pesee valkoiset/vaaleat 60-asteessa ja värilliset 40-asteessa + silittää vaatteet, niin säilyvät priimana useammallakin lapsella (juu, bodyt tietty venähtää kuosistansa jossain vaiheessa).
Tuon pesumallin luulisi olevan kaikille NAISEKSI ITSEÄÄN KUTSUVILLE itsestään selvyys. Oletteko tulleet ajatelleeksi, että näyttäisitte varmaan aika lailla paremmilta itsekkin, jos viitsisitte edes pestä vaatteenne oikein? Mutta karu todellisuushan on, että moni NAINEN ei ole kiinnostunut lainkaan miltä näyttää.
Ja joku kirjoitti, että nykypäivän vaatteet eivät kestä/pysy kuosissa. No kyllä kestävät! Meillä pestään arki/käyttövaatteet yhden käyttökerran jälkeen, ja lastenvaatteet pysyvät aivan käyttökelpoisina ja ok-näköisinä sadoista pesu/silityskerroista huolimatta. "
Määräytyykö naiseutesi pyykkihuollon perusteella? Oletko sukua tulevan presidenttimme puolisolle?
Minä myös lainasin typeryyttäni vauvan vaatteita ja sain takaisin vain noin puolet ja nekin aivan kamalassa kunnossa. Suurin osa oli ihan tahraisia ja värjäytyneitä, osassa jopa reikiä :o
En ymmärrä, miten 50-68 cm vaatteisiin voi pienellä lapsella tulla useampia reikiä... Pesty ehkä avointen vetoketjujen tms. kanssa samassa koneessa. Kissoja heillä ei ainakaan itsellä ole, eikä vanhempia lapsia.
En todellakaan aio lainata toista kertaa. Itse en ota yhtään vaatetta lainaan, koska olen liiankin tarkka toisten tavaroiden kanssa. Lasta häiritsevän hysteerinen suorastaan :)
Tarkista äkkiä, ettei palautuksen mukana tullut mitään vyöihrakuoriaisia kaupan päälle! Tai jotain muita ötököitä, jotka piileskelevät pimeässä ja syövät vaatteita.
Lajittelen pyykit ja pesen ne oikein, mutta silti nykyajan vaatteet kuluvat äkkiä ja menevät vanhan näköisiksi. Käytän kalliita pesuaineitakin, en mitään halpoja merkittömiä.
Ymmärrän kyllä ap:ta jos on saaanut takaisin pelkkää harmaata massaa, silloin ei ole lajiteltu pyykkiä. Mutta jos on tahraisia tai reikäisiä ja kuluneita, niin se on kyllä totta, että vaatteet eivät kestä. Niin ja ne ötökät... Ne lähtevät vaatteista, kun pitää vaatteita suljetussa muovipussissa pakastimessa pari vuorokautta.
Olin ajatellut, että myyn siisteimmät edelleen, näitä ei kyllä kukaan osta...
Ai kun toinenkin lapsi on niitä käyttänyt lainaajan jälkeen..?
Lastenvaatteita on kirppareilla niin paljon tarjolla lähes uudenveroisina, että kelpuuttaisin kyllä nämä melkein käyttämättömät. Kahden käyttäjän jälkeen tuskin voi panna hintalappua.
ei niistä varmaan nyt niin hirveästi olisi saanut.
Mä en myöskään lainaa mitään tai just laitan kaapin pohjalle ja palautan sit.
Musta vaatteet on tehty käyttöä varten. Ja meillä jyllää pesukone pari kertaa päivässä. Ruokalaput ok, mutta meidän sottapytty onnistuu sotkemaan kyllä siitäkin huolimatta ja milloin tulee nenästä verta tai on löytynyt jostain isosisarusten kyniä.
Pienten lasten äidillä on kyllä muutakin tekemistä kuin lajitella pyykkiä.
Ikävää tietysti, että noin kävi. Ehkä ensi kerralla lainatessasi kerrot, missä kunnossa haluat takaisin. Sitten lainaaja voi miettiä, haluaako lainata.
Oon sitä mieltä, että vaatteet kiertoon vaan. kalleimmat voi myydä itse vaikka huutiksessa ja rakkaimmat säästää.
miksi minä en halua ottaa lainaksi mitään, joskus kohteliaisuuden nimissä ollut pakko ottaa ja ne odottavat puolisen vuotta kaapissa kunnes palautan käyttämättä!
Kerrankin eräs äiti olisi lainannut reimatecin haalaria meille puokiväkisin, mutta ei olisi saanut antaa lapsen kontata :) sitä haalaria en edes halunnut (oli ruma) saatikka että olisin alkanut hyysäämään ettei polvet kulu tai jemmaamaan kaapissa. Nauratti vaan sen mamman armeliaisuus... muksuni sitten konttaili ihan miten paljon huvitti polarn o pyretin haalarissaan ja hyvin polvet kesti seuraavankin käytössä.
En myöskään lainaile lastenvaatteita kenellekään, minä annan ne pois enkä halua takaisin.
ja sen osaamisesta määräytyy, vaan siitä, minkälaiseksi hampuusiksi itsesi saat tehtyä, kun et sitä osaa. Kaikki samaan koneeseen, 60 astetta ja jokin kammottava tuoksu-pesuaine sekaan. Siinä resepti vaatteillesi ja sitten näytät ja tuoksut tosi upealta naiselta. Vähän vielä hajuvettä päälle niin yhdistelmä tuoksu-Omo+halpishajuvesi kruunaa olemuksesi.
Kuten tulevan presidentin puoliso, minäkin silitän mieheni paidat. Enkä edes ole kotiäiti. Gash, miten alistetussa asemassa taidan olla! Enkä vieläkään mennyt lumitöihin, vaikka niin tuossa aikaisemmin kirjoittelinkin..
Mä en oo koskaan ymmärtänyt tätä lainausta että kun lainataan lasten vaatteita, ja sitten ollaan närkästyneitä, jos niissä näkyy elämisen jäljet! En ole koskaan lainannut keneltäkään mitään, enkä lainannut kenellekään mitään. Annan tai myyn, ostaan tai saan, mutta en lainaa!
JOku tuossa kirjoittaa, että "lainaamisen idea kai on se, että tavara palautetaan jokseenkin samassa kunnossa kun se on lainattu. Muuten olisi kyse antamisesta." No, vaikea niitä lastenvaatteita on varjella ruokatahroilta, eihän niitä vois sitten käyttää ollenkaan.
Itsekin erehdyin antamaan esikoisen vaatteita ja kestovaippoja lainaan kälylle. Anoppi oli käynyt tavarat läpi ja heittänyt kaikki kestovaipat UFF:in keräyslaatikkoon, koska "eihän tämmöisiä kukaan enää nykypäivänä käytä". Kiitti vaan, sinne meni monen sadan euron edestä ihan käyttökelpoista tavaraa. Ja sanomattakin selvää lienee, ettei niistä vaatteista palautunut kuin muutama hassu käyttökelpoisessa kunnossa.
Tästä viisastuneena en ole enää mitään kenellekään lainannut, vaan myyn ne, joilla jotain arvoa vielä on ja muut annan pois lahjoituksena.
Minulla on vauvallani ollut käytössä muutamia ihania retroja vaatteita omalta vauva-ajaltani 80-luvulta. Ja varsin hyvässä kunnossa ovat edelleen.
Mutta en minäkään tuota lainaamista ymmärrä. Tai älkää lainatko niitä lempparivaatteita ja myykää reilusti ne mitkä meinaattekin myydä. Kyllä ne väkisinkin kuluu, meillä HARVOIN voi pitää samaa bodya tai housuja kahta päivää. Kyllä niille useita pesukertoja tulee.
Tässä ei ap sano, etteikö vaatteissa saisi olla normaalia kulumaa, ja etteikö yksittäisiä vaatteita voisi mennäkin pilalle - joskus tulee tahroja, jotka eivät pesussa lähde ja joskus vaatteet menevät rikki tai kärsivät pesussa.
Mutta onhan se nyt jo HITTO, jos kaikki vaatteet ovat kuin betonimyllyn läpikäyneitä! Se on jo isommanpuoleista vittuilua ja hälläväliä-meininkiä.
Ihan sama, miten TE suhtaudutte vaatelainailuun, monet sitä silti harrastavat ja nimenomaan yhteisestä sopimuksesta. Ap ja hänen kaverinsakin olivat siitä yhdessä sopineet, ei ap niitä vaatteita väkisin ollut lainannut.
Minä olen ystäväni kanssa jo toistakymmentä vuotta harrastanut tuollaista lainausta. Hänellä on samanikäiset lapset kuin minulla, mutta "ristiin" niin, että hänen esikoisensa on poika ja kuopuksensa tyttö ja minulla päinvastoin. Siten olemme kierrättäneet esikoisten vaatteet kuopuksille ja säästäneet todella pitkän pennin vuosien mittaan!
Ja homma on toiminut erinomaisesti, kun sen pelisäännöt on sovittu alusta alkaen selviksi ja kumpikin on kunnioittanut toisen omaisuutta. Mitään ylivaromista ei kumpikaan ole edellyttänyt tai harrastanut, mutta vaatteita on käsitelty KUIN OMIA - ja aika harva nyt kaiketikaan on niin evvk, että omat vaatteensakaan pilaa ehdoin tahdoin pesemällä ne pesurätti-kuntoon.
Minä ap sinuna ihan nätisti kysyisin siltä kaverilta, että mitä tapahtui? Kun kaikki vaatteet ovat värjäytyneitä ja pilalla - tuskinpa hänen omat vaatteensa kaikki ovat sellaisessa kunnossa.
Sen verran minuakin tuollainen sieppaisi.
juu juu kyllä me ap uskotaan että ne vaatteet olivat kauheassa kunnossa
ja parin pulauttelijan jälkeen en tosiaan jaksa silitellä ja viikkailla vaatteita kaappiin, kun niitä parhaimmillaan menee 15 vaatekertaa päivässä.
Jotain bodejakin saa kirppikseltä 50 sentillä. Meillä siistimmät vaatteet sitten kyläilykäyttöön.
Mutta jos pelisäännöt on selvillä, sitten lainaaja pitää hyvää huolta. En mä lainattuja kirjoja tai dvd-levyjä sotke, vaan pidän parempaa huolta kuin omista. Mutta kuten sanottu, lastenvaatteet on meillä käyttötavaraa.
näitä "kuluuhan ne" -lässyttäjiä. Ilmeisesti ovat niitä, joilla ei ole alkeellisintakaan käsitystä siitä, miten pyykkiä pestään. Ymmärrän ap:ta täysin, eihän tapana ole pilata sitä kampetta, jonka lainaa. On yllätys, että aikuinen ihminen ei osaa pestä pyykkiä vaan pilaa vaatteet väärällä käsittelyllä. Kai jo alakoulussa kerrotaan, että valkeat ja mustat pestään erikseen ja vaatteissa on pesuohjeet.
Harmittaisi minuakin. Fiksusti suhtaudut, ap, kun valitat täällä etkä kaverillesi, tosin voisi kai hänelle jotain vaivihkaa sanoakin..
Ihan yllärinä tuli, että värjäilee pyykkiä jne.
etukäteen, ettei kälyni osaa pestä pyykkiä/välitä vaatteista pätkääkään. Perheensä ei käytä vaaleita vaatteita, mutta typeryyttäni kuvittelin, että kun sai tytön, niin olisi kiinnostunut pukemaan sitä kauniisiin vaaleisiin vaatteisiin eikä poikansa vanhoihin, rumiin, kulahtaneisiin tummiin vaatteisiin.
Väärässä olin ja siis koon 56-80 vaatteet tulivat muovikassiin kasattuna, harmaina, ällöltä pesuaineelta haisevina ja silittämättöminä takaisin. En anna ikinä anteeksi, enkä häpeä sitä! Mieheni kysyi, eikö osaa erotella vaatteita vaaleisiin ja tummiin pestessään niitä, oli todennut, että sillä ole mitään merkitystä miltä vaatteet näyttää. Sen kyllä huomaa!
Tämän takia en lainaa mitään, koska monille näyttää olevan vierasta pyykinlajittelu, vaatehuolto ja oikeat pesuohjeet. Moni raukka ei edes omista silitysrautaa sati sitten käytä sitä.
Ymmärrän täysin ap:n harmistuksen.
Turhaa kitinää. Jos kerta sellaisiakin tarvikkeita kuin lastenvaatteita lainailee, niin kannattaa varautua siihen ettei ne samassa kunnossa sieltä takaisin tule.
Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että osaako sitä pyykkiä pestä vai ei. Jos mietitään vaikka vauva- ja taaperoikäistä, joilla alkuun on puklu- ja niskalaukauskakka-ongelmaa eli pyykkiä pestään ja usein. Sen jälkeen alkaa kiinteiden vaihe eli vaatekerta on jatkuvasti ties missä mössössä eli pyykkiä pestään ja usein.
Meillä ei lapset ole oikeastaan kahteen ikävuoteen asti ikinä voineet pitää samoja vaatteita kahta päivää peräkkäin koska ne ovat aina olleet jossain ruokatahroissa tai muussa sotkussa.
Lastenvaatteita pestään siis usein!! Ja joskus joutuu pesemään aika korkeissakin lämpötiloissa. Ja nykyajan lastenvaatteet eivät ole kovinkaan kestäviä.
Minulla on kaksi lasta samaa sukupuolta ja olen melkein kaikki kierrättänyt toisella lapsella. Juurikin laittelin vauva-ajan vaatteita pois ja mietin, että niistä pieni osa oli sellaisia, että kehtaisin kenellekään niitä myydä. Antaa voisin pois jos joku huolisi. Mutta sen verran kuluneimpia ja hiutuneimpia oli käytetyimmät, että en olisi viitsinyt edes lahjoittaa kenellekään.
Nykyvaatteilla kaksi lasta voi vaatettaa jos haluaa, että lapsensa on jotakuinkin siisteihin vaatteihin puettu. Sen jälkeen alkaa tosi monet vaatteet olemaan melko ryysyläisen näköisiä.
Meillä kyllä osataan pyykki pestä oikeissa lämpötiloissa ja oikeissa väreissä mutta että silittääki vielä pitäis. En kyllä jaksais.
on just se juttu, miks en lainaa kellekään yhtään mitään. ennemmin annan kokonaan pois, osan kirpparille ja osan säästän. kaunis ajatus, toi lainaaminen, mutta itseäni se lähinnä ahdistaa. olen tarkka vaatteista, ja myönnän sen. siksi tällainen päätös.
mutta homma toimii kyllä toisinkin päin; jos joku tuo hyvää hyvyyttään minulle jotain esim vauvatarviketta lainaan, en sitä viitsi käyttää. en halua palauttaa esim vaatetta huonokuntoisena, jos sille sattuisi joku 'onnettomuus'. jos en kehtaa antaa heti kättelyssä takaisin, säilytän kotona jemmassa ja annan sitten joskus takaisin, kiittäen lainasta :) sairasta...