Löytyykö Marrasmasuja 2012
Kommentit (310)
Jee mä pääsen jo ennen vappua np-ultraan. Toivottavasti kaikki hyvin. Mä oon jo kaks kertaa päässy näkee mun "vauvan", ekan kerran neuvolahoitaja katto 11.4 ja tällä viikolla vielä lääkäri teki gynetutkimuksen ja katto kans ultralla. Jännä et täällä tutkitaan niin tarkkaan. kuulemma heidän käytäntö. Pitäs käydä viel labrassa ennen kun meen sairaalalla käymään siinä np-ultrassa. Kaikki tapahtuu kauhean nopeasti. Sit seuraava neuvola on vasta reilun kuukauden päästä..
Hyvin näky liikkeet ja pituus vastas oikeita viikkoja. Jännittää vähän kaikki tää touhu. Onneks mä oon pari päivää ollut jo vähän reippaampi, ei enää väsytä ihan niin paljoa kun aiemmin. Etova olokin on ruvennut häipymään. Toivottavasti ei enää tulekkaan.
Onko muilla ruvennut vatsan seutu pyöristyy?
Mä rupesin eilen illalla kattoo mun mahaa niin kyl se on pyöreempi kun ennen alavatsan kohdalta ja se on ihan kova kun sitä painaa. Kyllä siel varmaan joku kasvaa :) mä oon aika hoikka 166cm ja 51kg en tiiä vaikuttaako et huomaako sit helpommin tuon vatsan kasvamisen vai ei.
Anteeks omanapaisuuteni. Mä oon vaan niin tohkeissani tästä raskaudesta, kun en oo vielä päässy kertoo muille kun mun vanhemmille. Pakko jossakin hehkuttaa..
pinks ja 10+3
Tämän kaamean väsymyksen ja pinnankiristyksen keskellä mies lähti tänään työmatkalle pariks päivää, niin eilen illalla revin jo itkupotkuraivareita kun väsytti ja kaikki tuntu kaatuvan päälle. Tänään sitten anoppi otti mukulat muutamaksi tunniksi hoiviinsa ja sain rauhassa siivota suklaata syöden, niin jopa tuli parempi olo :) Pakko käydä jakamassa tätäkin, kun viimeksi vaan kaikki kaaos ahisti.
Mulla maha on kyllä turvoksissa ajoittain, varsinki iltaisin pömpöttää... Mut mä näytin yhtä raskaanaolevalta ennen raskauttakin, on sellanen "vauvapussi" jäänyt tuohon vyötärölle ;)
Ja siitä täyden rakon tuomasta tunteesta: mulla on aamulla kans usein sellasta kiristystä, mun mielestä vähän kuin kivutonta supistustunnetta ennen ku käyn vessassa. Ja muistelisin että sitä oli kyllä aiemmissakin raskauksissa, eli ihan normaalia varmaan.
Tervetuloa uusille! Oon melkein kade kun monella on jo yli 10 viikkoa ja niin lyhyt matka sinne maagiseen 12 viikon rajaan :)
~Maaria & Aarre (8+5?) (oon muuten laitellu tänne ihan mitä viikkoja sattuu aina...mut eipä tuosta oo varmuuttakaan vielä)
Dopplereista. Mä ostin huuto.netistä esikoista odottaessa vähän käytetyn dopplerin, http://www.raskauskeiju.fi/index.php?tr=10&ala=&tuote=10 , hyvin toimi ja sain kuulumuaan muistaakseni joskus viikolla 12. Nyt ostin sitten raskauskeiju.fi sivustolta Angelsound merkkisen kanssa, mutta siinä näkyy syke ruudussa. Oli tarjouksessa 50e ja jos niitä hyvin pitää niin saa myytyä eteenpäin :)
Mulla on sellainen hiukan "nolo" oire. Ilma vaivat. onko muilla....?
pieni.rakkaus & TahmaTassu rv 10+5
Kivaa, kun ootte niin moni tänään kirjoitelleet :) Pienistä asioista ihminen tulee iloiseksi ;)
Mä oon kans siis tota doppleria miettiny, mutta sitten ajattelin, että kohta alkaa ne liikkeet tuntua (parin kk:n sisällä, uskoisin) ja kun tää on jo kolmas, niin ei sitten enää myöhemmissä raskauksissa olis käyttöä (niitä tuskin tulee).
Otsikko viittaa siihen että sanoin tänään aamulla herätessä että ei oo yhtän paha olo, ja ihan huolestutti. Touhusin tossa vähän, join tyhjään mahaan vettä ja mehua, otin vitamiinin, sit ihan yhtäkkiä... Piti ihan juosta :P Kysyin mieheltäkin, että kuuliko hänkin, että just sanoin jotain pahoinvointiin liittyen...
Hirveet kilarit sain lapsille tänään, nolottaa aivan älyttömästi. Onks mielialanvaihteluita kellään...? ;)
Huomenna pääsee työkavereiden kanssa tuulettumaan. Oon kuskina, koska asun niin kaukana juhlapaikalta, ja teen niin pitkän päivän, että joudun menemään töistä melkein suoraan, käymättä kotona. Ja autolla täytyy mennä töihin kuitenkin, kun ei muullakaan pääse (kymmeniä kilometrejä matkaa). Ei tartte selitellä kenellekään :)
Voikaa hyvin :)
Saniashine, me ei olla vielä hankittu mitään... tosin, ollaan jo luvattu ostaa kavereilta hoitopöytä, pinnasänky, rattaat, turvakaukalo ja vaunut. Heillä on tyttö ja esim vaunut on punaiset, mutta meille on ihan sama, onko tulokas tyttö vai poika, punainen saa kelvata :) Ollaan kanssa sitä mieltä, että kaikki mitä vaan löydetään, ostetaan käytettynä. Ekat lahjavaatteet saatiin jo, kun kerrottiin, että ultrassa kaikki hyvin (ja neuvolan laskujen mukaan huomenna ois se 12+0!). Suloisia olivat! Saas nähdä, tuleeko tänään piipahdettua vähän kirpparilla katselemassa, jos siellä olis pienen pieniä vaatteita... vaikka tiedän, että tullaan kyllä niitä lähipiiristä varmaan saamaan, niin ettei kauheesti mitään kannattais ostella, mutta täytyyhän sitä nyt jotain saada ostaa! Ennen tota ultraa en vaan ole uskaltanut, jotenkin se vaan on takaraivossa kummitellut se 12 viikkoa, ja pelko siittä, että sitä ennen on niin iso todennäköisyys, ettei kaikki menekään hyvin.
Vaikka väsymys onkin vähän hellittänyt, niin paha olo näköjään ei ole.. toiveikkaana söin eilen kastiketta (en oo pystyny syömään mitään tavallisia kastikkeita), mutta illalla sitten oksennettiin... mutta menkööt, pystyn sentään jotain syömään niin että hengissä pysytään, ja hyvän asian takia tässä oksennellaan.
Mukavaa viikonloppua kaikille! Itsellä se kuluu töissä, mutta sielläkin olo on nyt helpottanut, koska olen jo kertonut, että raskaana ollaan. Ei siis tarvitse enää salailla.
On tosi kiva lukea, kun niin moni kirjoittelee tänne. Itse istun meidän kylän kahvilassa kaakaota juoden. Kahvia en pysty juomaan, pelkkä ajatuskin tekee pahaa. Mutta siis, tämä on mun omaa aikaa, pikkuneiti on kotona lapsenvahdin kanssa vähän englantia treenaamassa.
Tervetuloa kaikki uudet!
Mulla on nyt 12 viikkoa tänään täynnä ja eilen oli lääkäri. Ultrasi ja kaikki tuntuu olevan hyvin. Pituutta tyypillä mahassa on reilu 5 cm että kasvaa kasvaa
Mihin mun loppuviesti katosi. No just, nyt pitää jo mennä kirjoittelun lopun vähän myöhemmin!
Jen 12
Pessimisti täällä taas ja tällä kertaa vikaa kertaa..ei menny ihan putkeen np-ultra..sikiö vastas viikkoa 6..ja mulla siis piti olla vkoa 11..joten näihin kuviin ja tunnelmiin minä poistun täältä ja vaivun itsesääliin.. (onneksi olin varautunut tähän..kyllä se tästä..)
Mimosa & enkeli peukaloinen
Voi mimosa. kovasti jaksamisia sulle.
mulla olis maanataina ultra jolloin tulis se 12 vkoa. toivottavasti siellä on pikkuinen.
väsyttää kokoajan mie torkahtelen pitkin päivää kun hetkeksi istahdan. en kyllä muissa raskauksissa ole näin väsynyt ollut. no hb oli huonoin mitä mulla ikinä on ollu johtusko siitä, mulla kun yleensä koko raskauden ajan on hyvät hb:t ollu. jospa lähtis taas pikku nokkaunet ottamaan jotta jaksais vaikka lasten kans ulos lähtiä.
nuusku ja masunen 11+5
Mimosa, olen todella todella pahoillani. Sanat eivät riitä kuvaamaan. Tämmöinen on niin epäreilua! Kiroan aina sitä, että tämmöistä tapahtuu kenellekään :'( Paljon jaksamisia ja voimia
Niin se vain luonto korjaa heikot pois... Mun ylämahan kivut ei ollukkaan normaaleja, vaan lieviä supistuksia. Alkio oli kuollu n. rv7+0. Oon nyt sairaalasa, lääkityksen avulla koitetaan saada kohtu puhtaaks. Mielummin näin, ku esim sairas lapsi. Olo on vähä omituinen, mutta enemmän mua huolestuttaa, että miten osaan olla yön ilman esikoista. Kummallisinta täsä on se, että en oo 'luottanu' tähän raskauteen oikein misään vaiheesa, ja takaraivosa oli kokoajan oletus keskenmenosta tai vastaavasta (ja monia muitakin ihmeellisiä yhtäläisyyksiä tuli ilmi). Mies on kovinkovin suruissaan, kun kaks viikkoa sitte sanoin, että kaikki ei kyllä oo kunnosa, että voitaisko mennä yksityiselle ultraan ja hän vain intti, että ihan varmasti kaikki on hyvin eikä halunnu yksityiselle... Mutta, elämä jatkuu ja aletaan laittaan uusia pullia uuniin heti kun vain mahollista. Onneks meillä on jo yks päivän piriste josta saa iloa joka päivään
Mimosa ja Tinuppi: Suuret pahoittelut teille suuresta surusta! Jos tuntuu siltä että haluatte puhua muiden keskenmenon kokeneiden kanssa niin laittakaa ihmeessä ryhmäänliittymispyyntö tuonne suljetule puolele, Siellä olen minä ja joitakin muita puhumassa kyseisistä tunnelmista... Voimia!
Täällä myöskin jännitetään ja edellisen keskenmenon takia panikoidaan masuasukin vointia... NP-ultra on siis keskiviikkona mulla, jolloin menkoista laskien 12+1. Saa nyt sitten nähdä millä viikoilla sen ultran mukaan ollaan. Toivottavasti vielä joillakin... Apua!
Tänän mua on vaivannut lähinnä väsymys, jota ei pahemmin ole ollut. Voi toki johtua perjantain vapaaillasta, jolloin lapset olivat hoidossa ja miehen kanssa kotiuduttiin vasta puol 2 yöllä. Lisäksi meidän esikko oli sairastunyut flunssaan hoitoreissun aikana niin tässä on nyt pari päivää ja yksi yö hoidettu myös sairasta lasta... Eiköhän se tästä taas pikkuhiljaa helpota. Huonovointisuutta mulla ei pahemmin nyt ole ollutkaan, toisin kuin aiemmissa raskauksissa. :P
muumi 11+5
pahoittelut tiinuppi ja mimosa.. Pahalta tuntuu teijän puolesta. Iteki jotenki herkällä tuulella muutenkin :(
Muuten menee suhteellisen hyvin, on vain ollut kovasti kiirettä uudessa työpaikassa ja muuton vuoksi. Tosin meillä on nyt vielä kalustettu väliaikainen kämppä, joten suuremman roudaksen joutuu tekeen sitten syksyllä kun ja jos lopullisesti tänne muutamme. Savoon siis.
Mutta, välillä on tullu vilkuiltua ultrakuvaa ja läheiseltä vauveli tuntuu. Tutulta kuulostaa monien mainitsema väsymys ja laiskuus, on meilläkin jatkuva puheenaihe, etten ole siivonnut _yhtään_. Ei se vaan pahoinvointisena oikeen kiinnosta minkä näköstä on.. Mun mielestä ihan oikeutettua meidän lepo.
Tytär sanoo aina kun vauvasta on puhetta, että poika siellä on ja että pikkuveli tulee :) Saa nähdä pitääkö paikkansa. Ainaki kavereiden lapset ovat suurimmaksi osaksi olleet aina oikeassa sukupuolen suhteen (?en tiedä miten on mahdollista)
Mutta, nyt kun töissä on hiljaisempaa, niin tietysti muistitikkukin kadoksissa, ettei voi edes rästikouluhommia, kuten esitelmää/gradua tehdä :( plääh... Muutenkin tympäisee, kun olin 20-30 sivua gradua jo tehnyt, niin eiköhän kone hajonnut tuossa viime vkolla ja nyt tikkukin meni... Pieni toivo jos opettajalta yhden version saisin (oon tulostanu hänelle) niin saisin itelle talteen taas, ja nyt kyllä ainaski viiteen eri paikkaan laitan! Muutenki jo hankalaa, kun pahoinvointisena hankala tehdä ja sitte jnos vielä alusta koko homma niin eihän tästä tule mitään... Anteeksi omanapa, mutta tympäisee hieman..
Hyviä vointeja kaikille! Toivottavasti se kevät sieltä tulee ja aurinko paistelee yhä useammin!
Vanilla84+mönkiäinen
Voimia Tinuppi ja Mimosa!! :o( Pahalta tuntuu teidän puolesta nuo uutiset ja itsekkäästi pistää myös pelkäämään tulevaa ultraa...mutta pitäs yrittää olla turhaan murehtimatta etukäteen.
Väsymystä on edelleen ja yövuoro edessä, saas nähdä miten käy...onneks vaan yks yö tällä kertaa, niin jospa siitä paremmin toipuu. Ja viikon päästä alkaa kesäloma! Tavallaan kurjaan aikaan, mut tän väsymyksen ym kannalta juuri sopivasti. Aloitan sen jälkeen sitten täyden työajankin kesäksi, niin toivon että oon loman jälkeen hyvin levänny ja elinvoimaisempi jo muutenkin. Pahoinvointia on kanssa, mut ykänny en oo ketaakaan...poikaa siis veikkaan. Ja "sormustaiankin" tein ja se ennusti myös poikaa. Voi tulla melkonen vauhtikaksikko tuon pari vuotta vanhemman jäpikän kanssa jos kaikki hyvin menee :o) Tai yhtä todennäköisesti kaikki ennustukset on väärässä! :oD
Nautitaanhan aurinkoenergiasta, mua se ainaki tuntuu vähän auttavan. Oon jaksanu tänään tehdä nimittäin oikeaa ja eri ruokaa sekä lounaaksi että päivälliseksi! ;o)
~Maaria ja Aarre (9+3?) (Nuo viikot on muuten lisiny ihan mahottoman nopeesti, huh!)
Laskettu aika tarkentui neuvolassa, sen piti olla 1.11., mutta ultrassa tänään ei näkynyt mitään muuta kuin tyhjä kohtu. Jotenkin olin kokoajan pessimistinen, enkä uskaltanut tännekään kirjoitella. Joka päivä kävin kuitenkin lukemassa ja iloiten seurasin teidän muiden vointeja, miten jotkut ovat saaneet ihania ultra kuvia. Otin myös voimakkaasti osaa suruun niiden kanssa, jotka ovat kokeneet näitä samoja kamalia tunteita mitä minä juuri nyt.
Ultra oli tosiaan kympin maissa tänä aamuna, kätilö oli aivan ihana, mutta kun kokeiltiin vatsan päältä näkyiskö mitään, näkyi vain pelkkä tyhjä kohtu. Tutkimus tehtiin vielä sisäkautta, mutta sama surullinen näky kohtasi silmiämme. Lääkäri tuli vielä varmistamaan, mutta ei siellä tosiaan mitään ollut. Ja kun se raskaustesti vielä viikonloppunakin näytti positiivista.
Oon kokeillut joku 10 testiä, koska 1,5 vuoden jälkeen tämä vihdoinkin oli totta, olin raskaana, enkä voinut uskoa sitä. Ehkä ei olisi pitänyt uskoa mihinkään, ehkä mussa olikin jotain vikaa, ehkä olenkin tehnyt jotain väärin.. Itsesyytökset ovat ottaneet aivan kauheat mittasuhteet, vaikka periaatteessa ''tiedänkin'', ettei mitään mitä tein ole voinut vaikuttaa tähen. Silti se syyllisyys nostaa päätään ja kyyneleet valuvat silmistä..
Keskiviikkona käyn sairaalassa vuodattamassa loputkin pois kohdustani. Mieskin on silloin työmatkalla, musta tuntuu, että kuolen siihen kipuun, vaikka en edes tiedä millaista se tulee olemaan.
Voi elämä tätä murhetta.. Musta tuntuu, että tästä allikosta ei ihan helpolla nousta. 1,5 vuotta pillereiden lopettamisesta ja ainoa mihin me pystyttiin on tuulimuna, valeraskaus. V*ttu.
voi vilmu ja tinuppi, olen niin pahoillani teidän puolesta.
niin kovasti näitä surullisia tapahtumia tässä lähekkäin.
tuntuu tyhmältä kertoa omia hyviä ultrakuulumisia. eli maanantaina oli ultra jossa kaikki hyvin pikkuinen oli ja kovin liikkuvasita sorttia ei tahtonu oikein oikeallla lailla poseerata. vastas päivää aikasempaa joten 5.11 la pysyy. mutta voi olla että hän lokakuun puolella syntyy koska kolme edellistä ovat vkolla 38 syntyneet.
lapset olivat aivan innoissaan kun kuulivat että vauva tulee taloon taas sitten syksyllä.
nuusku ja masuvintiö 12+1
Ihan ensiksi osanottoni Mimosalle, Tinupille ja Vilmulle. Tiedän itsekin sen pahan olon, mitä keskenmeno tuo tullessaan. Voimia teille! Valitettavasti juuri nämä kaikkien meidän samoihin aikoihin tapahtuvat np-ultrat tuovat ikäviäkin uutisia tullessaan.
Huolitteko minutkin vielä mukaan?:) Olen taustaillut tässä muutaman viikon, josko uskaltaisin lopultakin ilmoittautua mukaan marraskuisiin.
Eli olen peräti viidettä lasta odottava äiti Savosta, laskettu aika on 12.11.12. Lääkäri teki minulle rv 6-7 diagnoosin tuulimunaraskaudesta ja laittoi lähetteen naistentautien polille lääkkeelliseen kohdun tyhjennykseen. Siellä naistentautien polilla lääkäri teki vielä varmistusultran ennen lääkkeitä ja löysikin kohdusta alkion ja sykkeen!:) Eli näinkin onnellisesti voi joskus käydä.
Minullakin on kokemusta keskenmenoista, mutta nyt viikkoja on jo 11+1 ja viimeisin ultra on tehty rv 9+4. Siellä nähtiin jo sikiön liikkuvan:).
Pidempään tässä ketjussa mukana olleet saavat päättää, mutta olisiko ajatusta siirtää keskustelu lähiviikkoina tuonne suljetun ryhmän puolelle? Itse hieman arastelen kirjoittaa näin kaikille avoimesti. Suljetussa ryhmässä olisi pidemmän päälle avoimempaa.
äippä ja pieni ihme 11+1
Voi miten paljon täällä on ollut ikäviä uutisia! Paljon voimia Mimosalle, Tinupille ja Vilmulle, en uskalla edes kuvitella miltä teistä tuntuu :(. Suru vie aikansa, ja sen jälkeen voi taas ajatella uutta onnea.
Olen käynyt täällä vähän laiskakseltaan, on noissa oireissa ollut vähän tekemistä. Pahoinvointi yltyi sunnuntaina sellaiseksi etten tehnyt koko keväisenä päivänä muuta kun makasin sängyssä ämpäri vierelläni. Tähänastinen kuvotus on pientä verrattuna tähän. Nyt tuntuu että ruoka pysyy taas vähän paremmin sisällä ja olen ollut töissäkin, mutta on tää jatkuvaa taistelua kun kuvottaa niin, tuntuu että minä tahansa hetkenä voisin mennä oksentamaan. Menispä ohi jo!
Minea79 kysyit siitä sairaalan valinnasta. Kättäri on tässä kätevästi nurkilla, ja jotenkin sinne on semmoinen outo tunneside kun sieltä olen itsekin peräisin. Oma äippä on syntynyt Naikkarilla kun isosetä oli siellä lääkärinä, samoin mun serkku kävi synnyttämässä lapsensa siellä. Hyviä juttuja olen kuullut molemmista sairaaloista, niissä ei varmaan ole oikeasti hirveän paljon eroa. Ehkä toi läheinen sijainti väräytti vaa'an kieltä Kättärin eduksi.
Muija mainitsi noi mielialan vaihtelut. Mulla on normaalisti tunteet aika herkässä, ja kun plussan tein ja kuulin että hormonihirviöksi tässä muututaan, odotin jo pahinta. Mutta mitä häh, mulla on ihan normaali olo? Mieskin ihmettelee että koska se alkaa ;)
Käytiin ekassa neuvolassa, kohta pitäis tulla kutsu siihen ekaan ultraan. Nyt alkoi pelottaa kun täällä on niin paljon ollut ikäviä uutisia että mitä sieltä löytyy, onko siellä ketään. Mä en ole oikeasti nähnyt tästä tyypistä mitään muuta todistetta kun sen plussan, verikokeen tuloksen ja sen ettei kuukautiset tuu. Vaikka onhan tässä tämä ihana kuvotus ja oksentelu jonain todisteena, ja joistakin piukimmista farkuista olen joutunut luopumaan.
Hankintoja ei ole uskallettu tehdä, katsotaan ensin mitä se ultra sanoo. Isovanhempia jotuu kaksin käsin pidättelemään jokaisen tossuparin ja merimiespaidan kohdalla. Meillekin hankitaan mahdollisuuksien mukaan kaikki käytettynä, tarjolla on niin hyväkuntosta ja vähänkäytettyä tavaraa ettei tällaisen köyhäilijäpariskunnan kannata sijoittaa uusiin.
Otavatar ja papu 9+5
Pahoittelut kaikille menetyksen kohdanneille. Tuntuu "ilkeältä" tulla kertomaan omia kuulumisia.
Tänään oli np.ultra. Turvotusta 0,7mm eli kaikki ok. Vastasi viikkoja joten laskettu aika on 9.11. CRL mitta oli 46,3. Sätki ja rimpuili kunnolla :)
Kauhea pääkipu jatkunut jo monta viikkoa. Sain lääkäriltä Imigran reseptin, nenäsumutteena. Otan illalla ettö saisi edes joskus nukuttua...
pieni.rakkaus & TahmaTassu 11+3
minea79, Ihanaa että ilouutinen otettiin ilolla vastaan! Ja onneksi olkoon myös raskausoireista :D On ne kamalia, mutta kumma kyllä jos ei niitä oireita ole, niin sitten vain alkaa pelkää keskenmenoa tms.
Mulla on Angelsounds kotidoppleri - enkä ole saanut sykkeitä kuuluviin vielä. Monessa laitteessa lukee, että noin viikoilla 12-14 voisi alkaa sykkeet kuulumaan, mutta jotkut on saanut jo paljon aikaisemminkin. Riippuu niin monesta tekijästä ja siitä, mihin päin kohtu on kallistunut :) Vaikea vielä sanoa, oliko hyvä hankinta - mutta kunhan/jos sykkeet saa kuuluviin niin kyllä se sitten on jokaisen pennosen väärti :) Ostin itse raskauskeiju.fi semmoisen 35e dopplerin, jolla pitäisi syke kuulua (ei näy mistään monitorista). Onhan niitä hifimpiäkin versioita, mutta mulle riittää ihan tuokin - ei sitä kuitenkaan kovin montaa kertaa ehdi käyttää :)
Itse asustellaan Vantaalla ja mulla ei ollut mitään kummoisia perusteluita synnärin valintaan. Jorviin en muuten vain halunnut ja no...kättärillä olen itsekin syntynyt ja siellä syntyi veljenpoikanikin 2009 niin ajattelin, että se lienee ihan mukava paikka :) Siellähän on myös se Haikaranpesä ja oltiin kirjoillakin sinne, mutta vihreän lapsiveden takia ei sitten päästy sinne synnytyshetkellä. Ei haitannut. Oikein kiva oli tavallinenkin osasto (saatiin perhehuone), jossa viimeksi olin ja lähinnä just positiivisen kokemuksen takia valitsen sen tälläkin kertaa - jos vain kaikki menee hyvin :)
Kannattaa toki lukea synnäreistä netissä. Ainahan niistä löytyy sekä hyviä että tosi huonoja kokemuksia. Voihan niitä käydä katselemassakin etukäteen :)
Aeris & 8+6 (?)