Löytyykö Marrasmasuja 2012
Kommentit (310)
Hei! Voi kuinka ihana kuva Saniashine! Paljon onnea ja tsemppiä jatkoon! :)
Itse nyt vähän kyselen kaikenlaisten keskenmenojen ja tuulimunien pelossa, että voiko raskaudessa olla oireettomia päiviä? Heh, ensimmäisessä raskaudessa moisiin ei kiinnittänyt ollenkaan huomiota - oli vain kivaa jos ei ollut koko ajan paha olo. Eilen oli vielä paha olo ja tuli yökittyä ja kaikkea, mutta tänään aamulla heräsin ihan pirteänä ja hyvinvoivana. Edes kasvava nälkä ei aiheuta pahaa oloa. Voikohan tämä nyt olla huono merkki? Toki heti googletin ja löysin vain kamalia juttuja :( Viikkoja pitäisi olla noin 7+5. Aamulämmöt oli nyt 36,6 astetta. Kaipa se on ihan ok aamulämmöksi.
En tiedä vaikuttaako yöllinen tyhjennys asiaan. Oli kamala ripuli aamuyöllä ja vatsa tyhjeni täysin. Ripulia mulla on muutenkin ollut, että sitä en pitäisi itse huolestuttavana merkkinä. Tiedä sitten :(
Huolestuttaa toki heti...soitan tänään neuvolaan :(
Aeris: Kyllä mulla on ainakin ollut oireellisia ja oireettomia päiviä kaikkien raskauksieni kanssa. Ja juurikin tuo ripuli voi vaikuttaa paljonkin oloon. Muistahan juoda tarpeeksi, jos joudut useasti käymään että pysyt kunnossa. :)
Tervetuloa mukaan Saniashine! Ihanan kuvan olit liittänyt meidän muiden ihailtavaksi. :) Mä en jostain syystä saanut ekasta ultrasta kuvaa enkä sitä onneni keskellä edes tajunnut pyytää. :P Täytypä sitten NT-ultrassa muistaa tuokin juttu. :)
Jotkut keskusteli ruuan/voinnin vaikutuksesta lapsen sukupuoleen: Mulla ainakin molemmista tytöistä oli ihan erilainen vointi kuin nyt ja keskenmenneessä raskaudessa. Tytöistä oksensin joka aamu viikoilla 8-12(-14). Keskenmenneestä en joutunut pyttyä halailemaan ollenkaan (tosin voi johtua siitä että meni kesken 8+0) ja nyt tästä raskuaudesta olen käynyt 2 tai 3 kertaa. Olo on vaan etova aika lailla koko ajan jos ei muista syödä, muuten ok. Tytöistä oli se aamuyökkö ja siiten olo oli ihan normaali koko loppupäivän. :P Saa nyt sitten nähdä kumpi tulee. :) Mutta onhan noita juttuja olemassa, tässä yksi: http://www.vau.fi/raskaus/Poika-vai-tytto/Poika-vai-tytto/
muumi 10+1
tuosta pahoinvoinnista: ainakin kaverini, joka sai pojan, hänellä ei ollut pahoinvointia ollenkaan, kun taas minulla oli etova olo koko ajan, sain tytön. Oli mielenkiintoinen tuo vau.fi sivu! sormus pyöri mulla ympyrää ja meni vähän edestakas, ota siitä ny selvää sitte. Pahoinvointia ollu ihan kiitettävästi. Mielenkiinnolla odotan ultria ja kaikkia tutkimuksia, jos tuo syke kertoisi jotain :) En ole ennen kuullukkaan että syke voi sanoa sukupuolesta jotain.
Tervetuloa Saniashine!
Vanilla, viikoista ei hajua..
Mun tekee koko ajan mieli kirpeää tai hapanta. Ajatus esim suklaasta saa mut voimaan pahoin :) Viime raskaudessa (tyttö) söin pullaa ihan hulluna. Oliskohan siis nyt poika tulossa? Tosin poika olo mulla on. Ja meidän mummolla ollu sellai "kuudes aisti", nähny unessa lapsen sukupuolen paljon ennen kun edes raskaudesta tietoa. Ja on sanonu et nyt olis poika tulossa :)
Aeris, mul on välil viikkokin niin ettei ole yhtään etova olo, ja sit se tulee takas, ja joka kerta pahempana. Et ei kantsi hirmusesti huolestua.
Ja tervetuloa Saniashine, aivan ihana kuva. Mäkin sain ekal reissul kuvan, mut se oli vain pikkunen "katkarapu".
Mä oon jo yhdelle jos toiselle möläytellyt asiaa. Ja ihana vastaanotto ollut asialla. Kaikki onnitellut iloisesti. Meidän äiti oli ihan ekojen joukos jolle kerroin, itse asiassa äiti todisti ekan testin et on positiivinen (äiti asuu seinä naapuris). Ja äiti on niin ihana, kun on vieläkin yhtä tohkeissaan kun sillon kun rupesin odottaa ensimmäistä :) Et miehen äidille kerrotaan vasta kun turvalliset viikot, kun se ei ole aikasemmistakan odotus uutisista ollut kovin iloinen, mut onneks sit kumminkin tykkää lapsista kovasti. Tämä tuleva siis on miehelle jo kuudes :)
ON: Joo tänään taas pahaolo nostanut hieman päätään, ehkä liikaa aamukahvia. Tänään on mulle itelleni, tietynlainen paalu kun on ne viikot millon mulla on pisimmillään mennyt kesken. Ja meillä äiti, sisko ja mies ihan varmoi, että hyvin tää menee kun on ultras todettu et siel on ihan oikea ihmisen alku. Mut jotenkin olen ollut kovin pirteä nyt, ei ole ollu semmosta väsymystä kun viel viikko sitten.
Huomenna eka neuvola!!!
Myrtti & Väiski rv9+6
...mutta mun oli pakko kokeilla tota sormus juttua ja sormus heilui puolelta toisella mahan päällä. Kiitos Muumi tosta jutusta, vahvisti ainakin mun epäilyt että itse odotan tyttöä+ kun lukee teidän juttuja, tuntuu että tyttöjen kanssa äideillä on ollut enemmän pahaa oloa. No joo, eihän se nyt mitään faktaa varmasti ole, mutta anyway!
Tervetuloa Saniashine. Sinulla ja minulla sama LA.Miten selkeä ultrakuva. Mä olen maailman huonoin tulkitsemaan ultrakuvia "ai tossa on siis nenä, ai se olikin pylly"-tyylillä olen aina mennyt, mutta sun kuvassa oli ihan selkeä pieni vauva. Ihana kuva :)
Aeris: kaikki on varmasti hyvin. Yritä nauttia päivästä ilman pahaa oloa.
Myrtti: tsemppiä ekaan neuvolaan. Mahtaa jännittää :)
Jen 10+5
Ilmoittaudun mukaan :)
Eli kolmatta odottelen, synnytys olis toiveissa tapahtua Salossa ja laskettu aika on kai 21.11. Pahoinvointi on ollut niin voimakasta että kaks viikkoa olen ollut tipassa :(
Lueskelen nyt teidän kirjoituksia ja kerron myöhemmin vähän enemmän tästä tapahtumarikkaasta tapauksesta.
Onnea kaikille odotukseen :)
Voi kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! :)
Ihana päästä juttelemaan samassa tilanteessa olevien kanssa!
jen1980: Joo mekin oikein hämmästyttiin kuinka selvä kuva siellä pikkuisesta saatiin! Varsinkin kun oli kyse neuvolan omasta ultralaitteesta, olin kuvitellut että siellä näkyy ehkä hädintuskin ne sykkeet mutta yllätys oli suuri kun pikkuinen heilutteli siellä ihan selkeänä ihmisen alkuna :)
Mulla ainakin on ollut oireettomiakin päiviä että itse en ihan heti ainakaan huolestuisi jos ei yhtäkkiä kuvotakkaan tai alavatsan nippailu loppuu. Nyt mulla on oireet loppuneet kokonaan tai siis tuo kuvotus lakannut. Toki on ollut ummetusta ja välillä vähän nippailua vatsalla varmaankin kohdun kasvusta johtuen.
Tuosta sukupuoliasiasta niin jotenkin itsestäni tuntuu että tyttö olisi tulossa vaikka aluksi näin unia poikavauvasta. Molemmille sukupuolille on kuitenkin jo nimiehdotukset valmiina ja kumpi vain ikinä siellä masussa kasvaakaan niin on kyllä niin tervetullut kuin ihminen voi vain olla!
Mites teillä on tulevat isovanhemmat asian ottaneet? Vai oletteko vielä kertoneet?
Meillä on omalta puoleltani kyseessä ensimmäinen lapsenlapsi ja kuten arvata saattaa tulevat mummu ja vaari ovat aivan intoa täynnä. Vaunuja ovat jo katselleet ja meinasivat että haluavat ostaa sitten kun tulee ajankohtaiseksi ja kuulemma sitten jotkut "kunnon yhdistelmät!" :D Äitini on myös jo intaantunut kutomaan ja ostanut jo jotakin pientä vauvaa varten :) Itseäni se ei häiritse yhtään. On vain mukava kun toinenkin on yhtä innoissaan kuin on itse!
Heh, ei mennyt kuin 3min kun olin edellisen postaukseni kirjoittanut, niin lensi ihan yhtäkkiä laatta :D Pahoinvointia alkoi nyt pari h sitten, joten tuli vähän taas oltua turhankin neuroottinen x)
Saniashine, mulla koko ajan vaihtelee mielikuva siitä kumpi olisi tulossa :) Esikoinen on tyttö ja toistaiseksi tämä raskaus on aika samanlainen kuin edellinen - mutta ajoittain kyllä tuntuu että olisi ehkä vähän lievempi? Vaikea sanoa kun ei kunnolla muista vaikka vielä vuosi sitten oli esikoinenkin masussa :D Meillekin on ihan sama kumpi sieltä tulee, kun vain joku tulisi :) Nimiehdotuksia on molemmille sukupuolille. Itse ajateltiin tällä kertaa olla ottamatta selvää sukupuolesta - saa sitten tulla yllätyksenä :)
Me ei olla kerrottu isovanhemmille. Ajateltiin pitää se salassa niin kauan kuin mahdollista. Pari mun kaveria tietää kyllä :) Edellisessäkin raskaudessa olisin halunnut odotella riskiviikkojen yli, mutta oltiin just vanhempieni kotona talovahteina, kun he olivat ulkomailla, ja oli just semmoinen zombiviikko mulla silloin kun kotiutuivat, että oli vähän pakko kertoa ettei sentään olisi miksikään kuolemansairaaksi luulleet x)
Kiva kertoa sitten kun voi olla suurin piirtein varma, että kaikki on hyvin niin voi kaikki iloita :)
Semmoinen pieni varoitus vain innokkaista isovanhemmista (jokainen ihminenhän on toki erilainen ja suhtautuu asioihin eritavalla), että vaikka kaikki olisi kuinka innoissaan synnytyksen jälkeen, kannattaa ottaa sitä omaa aikaa vauvan kanssa mahd. paljon :) Itselläni jäi melkoisen vähälle se, kun isovanhemmat tunki meille jo kotiutumispäivänä ja monta tuntia oli vauva toisten sylissä ja seuraavana päivänäkin oli ihmisiä kylässä ja sama juttu toistui. Tällä kertaa aiotaan ihan linnoittautua omaan asuntoon pariksi viikoksi tutustumaan tulokkaaseen - onhan nyt ihan eri tilannekin kun esikoisenkin pitää saada tutustua rauhassa :)
Mutta ihanaa, että perhenne ovat innoissaan! :)
Hhihi, joo olen kuullut aiemminkin kauhujuttuja vähän turhankin innokkaista isovanhemmista :D Meillä onneksi välimatkaa vanhempiini yli 500 kilometriä ja vaikkakin meinasivat kyllä kovasti että tulevat jo laitokselle katsomaan niin tuskin turhan usein pääsevät meidän ja vauvan väliin tuppautumaan tuossa alkuvaiheessa :D
Äiti on kyllä sanonut että ei pidä huolehtia että hänestä ei tule sellaista hysteeristä mummua mutta mistä sitä koskaan tietää miten sitä muuttuu kun aika tulee ;D
Heheh, no hyvä juttu :D Vaavit on kyllä niin hurmureita, että siinä menee yksi sun toinenkin hysteeriseksi viimeistään sitten kun näkee x) Aiotteko yrittää perhehuonetta? Me onneksi saatiin viime kerralla - yritetään nytkin :)
tervetuloa muillekin uusille :)
Jaksamista toivotan Jiikoolle, aikaa ja voimia.
Ihana ultrakuva ja muutenkin taas kivoja ultrakuulumisia oli luettavana. Pääsiäinenkin oli ja meni. Me käytiin vähän laskettelemassa ja moottorikelkkailemassa ja sen jäljiltä olikin paikat kipeenä kaksi päivää ja väsymys on ollut uskomaton.
Onneksi on ollut nyt aikaa lepäillä. Varsinkin kun on olokin ollut iltapäivisin ja illalla aika karmiva vaikkei edelleenkään ole tarvinnut oksentaa.
Meillä oli eilen ensimmäinen neuvola. Jännitti tosi paljon vaikka olikin samalla luottavainen olo. Siellä se sintti sykähteli reippaana "poikana". Oli jo 18mm pitkä. Päivät näytti 8+3 ja LA olikin sen mukaan 18.11, mutta varmentuu sitten siinä np-ultrassa.
Mekin ollaan jo kerrottu läheisille ja minä ehkä jakanut vähän enemmänkin sillä on niin raskautunut olo kyllä, että tuntuu että se lukee otsassa.
Mistähän täällä oltiin taas juteltu... ei millään taas meinaa muistaa.
Onko täällä ketään muuta kenellä seurattaisiin kilpirauhasarvoja samalla? Minulla tuli tytön jälkeen liikatoiminta ja silloin sain siihen lääkkeet joksikin aikaa. Siitä johtuen arvoa nyt sitten seurataan, että se huomataan heti jos on tullakseen. Toivottavasti ei, lääkkeen kanssa kun ei imetys onnistu ja muutenkin kyllä siitä tuli ihan kauheat oireet silloin.
Ihanaa, kun ilmat lämpenee, hitaasti, mutta kuitenkin ja aurinko pilkottelee :)
Sisukas ja möhis 8+4
poika/ tyttö olosta. Mulla ei noissa mitään eroa samat ruuat pystyy syömään. kaikista ainoastaan. pahoinvointi on pahentunut joka raskauskerralla ja pidentynt. meillä siis kolme ensimmäistä on tyttöjä ja nuorin poika. eli en tämän suhteen lähde mitään veikkaamaan. ja sykkeissäkään ei ollut mitään eroa. että saa nähä kumpi tulee en ees vielä tiedä otetaanko selvääkään. sen sukupuoliunen olen lapsistani nähnyt kaksi kuukautta ennen synnytystä.
niin ja tervetuloa uusille mukaan! =)
oma olo on edelleen sama eli ällötystä, oksentelua, väsymystä, vilua ja lämpöä. huomenna pääsee ekaan neuvolaan sitä kovasti odottelen.
nuusku ja masumönkiäinen 10+3
Ensiksi Jiikoolle pahoittelut ja voimia jaksamiseen..
Eilen oli eka neuvola ja ultrasivat samantien. Itkuhan siinä pääsi kun näki ekaa kertaa tulevan pienokaisen. Ei mahtanut mitään, vaikka kovasti yritin pidätellä. Väkisin tuli kyyneleet silmistä. Mies vähä ihmeissäään katto, että mikäs tolle nyt tuli. Onneks neuvolatäti oli tosi mukava.
Kyseli kaikki perustiedot ja sairaudet molemmilta. Saatiin paljon kotiin viemisiä ja dvd:n, joka meinataan kattoa yhdessä viikonloppuna. Ja sit saatiin mukaan kuva meidän pienestä :) Aika epäselvä pieni möykky, mut hyvin näky kun sydän "lepatti".
Kunnon kuvaa ei meinannut millään saada, kun mun kohtu on pikkasen taaksepäin kallellaan, niin ei kunnolla saanut mitattua pituutta. Sano et vastaa 8. viikon kokoa, mutta epäili et on pidempi.
Ens viikolla on heti jo lääkäri, jossa on kans taas ultra. Harmi kun mies ei pääse sinne mukaan, töidensä takia.. Ja lääkärin jälkeen meen taas sen hoitajan vastaanotolle. Jatkossa sit vissiin harvemmin. En tajunnut et ihan näin äkkiä pääsisin näihin kaikkiin. En älynnyt kysyä, et mitä siinä lääkärin ultraus kerralla sit tapahtuu, mut eiköhän se selviä sit ens viikolla..
pahaa oloa on ollut mullakin, varsinkin illasta.. Ei aina meinaa ruoka maistua.
Tsemppiä muillekin neuvolaan ja tulkaahan kertomaan kuulumisista!
Pinks ja 9+3?
Pahoittelut Jiikoolle :(
Mulla oli eilen ensimmäinen neuvola, ja mukavasti meni. Pääsin jopa kurkkaamaan vatsan sisälle ja olihan siellä sellainen pieni ihmisalkua vastaava hahmo, jonka sydän löi :) Vähän ehti hetken kovasti jännittää, että löytyykö mitään, kun heillä oli vanha ultra, mutta löytyihän sieltä! Oli ihana yllätys, että tällä paikkakunnalla ekalla neuvolakäynnillä on mahdollista päästä pikaultraan. Esikoista odottaessa asuttiin muualla ja silloin en päässyt pikkuista näkemään ennen kuin vasta np-ultrassa.
Eipä tullut muuta mieleen mistä kirjoitella... lueskelin muiden kommenteja, mutta nekin jo unohdin jos ajattelin vastata johonkin. Kai sitä olisi aika ottaa päikkärit :)
Vendi 9+4
Missä neuvoloissa ultrataan? Mulla ei ikinä ole muita ultria ollut kuin np-ultra ja rakenneultra. Ei neuvolassa ole muuta kuin sydänäänet kuunneltu :o Onko muuten neuvoloissa yleensäkin ultralaitteet, jotta voisi hätätapauksessa katsoa? Vai onko se vain joissakin paikoissa? :)
Itse ainakin olen käsittänyt että tuo meidän neuvolan ultra on ihan sellainen "ylellisyys" ja harvemmissa neuvoloissa varmaan on.
Meillä ultrattiin siis Riihimäellä ja ultrataan kuulemma jokaisella neuvolalääkärikäynnillä. Meillä siis np- ja rakenneultran lisäksi kolme ylimääräistä ultraa :)
Tosi onnekkaita olette!! :) Voisihan tuosta kysellä viikon päästä ekalla neuvolakäynnillä, mutta kaipa ne olisi viimeksi ultranneet jos semmoinen käytäntö olisi :) Mun mielestä kyllä olisi tosi hyvä jos olisi aina joku rv8 tai rv9 ultra, niin ei tarvitsisi jännätä np-ultraan asti. Eihän sitä aina ole hyviä uutisia siellä ja aikamoista piinaahan se odottelu on. Onhan sitten toki näitä yksityisiä neuvoloita, joissa ultrataan joka kerta mutta nehän maksaakin jo sitten joku 600e x)
Huh, oikeassa olitte eilisen suhteen. Tänään on ollut kahta kamalampi pahoinvointi ja aina välillä joutuu yökkimään. Onneksi ei enää montaa viikkoa :D
Ainut mitä jäi mieleen teidän kirjoituksista. Sorry, muutta tää raskaus lopettaa muistin toiminnan kokonaan. Mekin käytiin tänään jo toisessa ultrassa (yksityinen). Onneksi kuulu samaan hintaan ekan ultran kans, kun selviteltiin, onko siellä yks vai kaks pikkusta. Yksihän siellä ja oli niin komean kokoinenkin että! Vastasi viikkojaan, 8+2.
Yks päivä oksensin, mutta muuten ollu tasaista pahaa oloa. Mä en taida ottaa np-ultraa ollenkaan tai sitä seulaa, kun en tekis asialle mitään kuitenkaan. Oli ihana kuva yhdellä teistä muuten ultrassa! Mekin saatiin kuva ja piti laittaa kännyn taustakuvaksi, höpsö kun olen :)
Vanilla rv 9
Mäkin täällä "katkerana" luen kun kaikki on saanu ultran, meilläkään tuota herkkua ei ole neuvolassa.
Eka neuvola oli mullakin eilen, tippapulloni kanssa sinne käpyttelin yökkimään :) Mitään ihmeitä ei ollut, 1,5tuntia paperihommia.
Mut hei, mä saan tipan viikonlopuks pois ja maananataina katsotaan tilanne uusiks :D:D:D
En tiedä mikä tätä vaivaa kun pätkäisi viestini puolesta välistä poikki enkä edes muokkaamalla saanut sitä korjattua, no, jatkan tähän :)
Eli viikko sitten käytiin ensimmäisessä neuvolalääkärissä ja siellä päästiin samalla ekaan ultraan, siellä se pikkuinen jo kovasti heilutteli käsiään ja jalkojaan ja tuli kyllä molemmille itku silmään :)
Nyt alan lukea tätä ketjua läpi kun ei malttanut lukea kaikkea kun piti päästä jo itse kirjoittamaan! Onnea muillekin marrasmasuille