Imetys on pe*seestä! ( älä lue jos ei kiinnosta)
Ihan oikeasti, se on hemmetin hankalaa. Toinen lapsi ja imetys näyttää kaatuvan tähän 7-viikkoon. Alku menikin hyvin ja maitoa riitti mutta ei enään. Vauva huutaa pää punasena jos rintaa tarjoaa, voi ottaa sen muutamaksi sekunniksi suuhunsa ja taas raivoaa kuin hullu. Pelkkää taistelua ollut jo muutaman viikon.
Pullosta olen sittena tuttelia antanut ja hyvin menee ales. Sen jälkeen ollaan taas niin hyvä tuulisia ja hymyillään. PupatessAAN ei tule tippaakaan samoin kuin lypsäessä.
Miten maito voi näin "yks kaks" loppua kesken? Niinku olisin halunnut imettää vauvaa sen 6kk- jollei enemmänkin mutta ei.
Valitettavasti kuulun tähän " olen maailman paskin äiti kun en voi imettää lastani"- kategoriaan. Mitenköhän saisin tän itsesäälin pois tästä?
Esikoista imetin 8kk, korvike oli mukana silloin tällöin.
Kommentit (45)
Onhan se harmi, jos ei imetys onnistu vaikka sitä haluaisi, mutta huonoa äitiä se ei sinusta tee.
Minullakaan ei tule pumppuihin ihan mitään, mutta silti olen imettänyt kaksi lasta 10-kuisiksi. Minun ongelmani on hitaasti heruvat rinnat, tooodella hitaasti heruvat rinnat. Toinen lapsi olisi halunnut maitonsa heti, joten imetys sujui niin että minä hyssytin lasta sylissä rinnalla ja kävelin. Näin mentiin monta viikkoa ja sitten vielä monta kuukautta niin, että imetin seisaaltani, ei suostunut muuten syömään.
Ja joka päivä ajattelin, että lopetan tämän hulluuden, mutta yöimetysten takia tuntui vaikealta siirtyä korvikkeeseenkaan.
Voimia!
Harha-aistimukset
yleisimmin ääniharhat, jotka kommentoivat potilaan toimintaa tai keskustelevat keskenään potilaasta tai muun tyyppiset ääniharhat, jotka tuntuvat tulevan potilaan kehosta; minkä tahansa aistimen toimintaan liittyvät pitkäaikaiset hallusinaatiot, joita esiintyy päivittäin ainakin kuukauden ajan, yhdistyneenä deluusioihin ilman selvää tunnesisältöä, tai yhdistyneenä pysyvään yliarvoiseen ideaan.
Katatonia
kiihtymystila, katatoninen asentokäyttäytyminen tai vahamainen taipuisuus, negativismi, mutismi ja stuportila
"Negatiiviset" oireet
kuten merkittävä apaattisuus, puheen niukkuus tai emotionaalisten reaktioiden hidastuminen tai epäsuhtaisuus (täytyy varmistaa, että nämä eivät johdu depressiosta tai neuroleptilääkityksestä).
Taantuminen aiemmalta toimintatasolta
Taantuminen aikaisemmalta toimintatasolta on niin tyypillistä skitsofreniassa, että sitä pidetään jopa diagnostisena kriteerinä. Potilaan työkyky saattaa heiketä tai hän voi tulla kokonaan työkyvyttömäksi, mutta pahimmillaan toimintakyvyn taantuma on niin voimakasta, ettei hän edes kykene asianmukaisesti huolehtimaan raha-asioistaan.
sanoi, ettei suomalainen ruoka tuota maitoa ja tilasi afrikasta ruokia: jauhetta, joka on joku imetyssekote. Kidneypapuja kuivattuna, saa toki täältäkin mutta sanoi A-vitamiinin takia syövänsä itse, jotta vauva saa rakennusaineita. Lisäksi tilasi pussillisen kuivattuja pikkukaloja, jotka maistuivat #¤¤#&!
Oli kaksi viikkoa väliä etten nähnyt vauvaa ja hämmästyin valtavasti kuinka vauva oli kasvanut ja hyvän muotoinen. Ikää vauvalla on kaksi kk. ja niin pirtsakka, seuraa maailmaa ja hymyilee vieraillekin. Kun sitten imetys loppuu niin sitä jauhetta annetaan suoraan vauvalle, jotta vauva saa hyvät lihakset kehoonsa. Nyt ymmärrän miksi afrikkalaiset on niin upea vartaloisia!!
Oliko vanhempi nainen, jolla muutakin tietoa kuin suppea kirjatieto? Pitää painaa mieleen nuo vinkit.
Mun lapsella oli ala-asteella tällainen terveydenhoitaja, joka kehui lapseni hoikkuuden maastataivaaseen. Lihakset olivat niin napakkaa ja tiukkaa. Neuvolassa käskettiin lihottaa makealla!!!!!!!!!!!!!!! En tietenkään suostunut ja sanoinkin onko hullumpaa kuultu!
että omalla lapsellani oli samanlaisia rintaraivareita, ja toi on just se ikä kun ne "tilaa lisää maitoa". Pumppaus ei aina multakaan sujunut, se on niin mielialasta kiinni. Vaihdoin sitten Aventin rintapumppuun ja johan alkoi sujua paremmin. Onneksi ne rintaraivarit meni ohi ja imetys jatkui. Ilmeisesti sai maidontason sopivaksi, kun ei tarvinnut enää raivota.
En tiedä, oletko jo luovuttanut, mutta JOS et halua luovuttaa, niin yritä kuitenkin tarjota sitä rintaa ja jätä pullo vähemmälle. Muuten se oppii huutamaan sitä pulloa, kunnes saa tahtonsa läpi.
En hetkeäkään suhtaudu ylimielisesti, jos imetys hankalaa, mullekin oli sen aloitus. Yhtä lailla mulle oli ongelma, kun oma lapsi ei huolinut tuttipulloa ollenkaan 3kk:n jälkeen. Seuraavan lapsen kanssa aion olla kyllä tiukempi siinä, että tulee harjoiteltua pulloa myös. Eihän siinä muuten voi jättää vauvaa hoitoon edes muutamaksi tunniksi, kun se on riippuvainen rinnasta.
suuri merkitys kun vauvan sydän alkaa heti lyömään samaan tahtiin kuin äidin!! Tämä uusinta uutta tutkijoilta.
Mä muistan kans sen kun lapset oli siinä 6 viikkoisia, niin se imeminen oli yhtä taiteilua, joka asiasta pärähdettiin itkemään, eikä mikään ollut hyvin.
Mielestäni tuossa ei vielä mikään ole epäonnistunut. Oletko ollut yhteydessä imetystukihenkilöön?
Meillä lapset saivat kunnon rintaraivareita, ja lakkoilivat suihkutissien takia, mutta sitten onnistuin imettämään liinassa. Kokeile sinäkin, vauva liinaan poikittain, ja kun rauhoittuu siinä olemiseen, niin pikkuhiljaa hivutat tissin suuhun. Jos ei onnistu heti, niin älä lannistu.
Voimia ja tsemppiä!
Stressi estää herumista, joten yritä rentoutua. Käy vaikka saunassa, ja rentoudu siellä, sitten yrität imettää liinassa. Kävele vaikka samalla, niin vauva rauhoittuu liikkeessä. Nämä kikat auttoivat kunnon raivareihin.
Ja muuten, rintaraivarin yksi syy on se, että maito suihkuaa herutessaan. Siinä tulee vauvalle tukehtumisen tunne. Meillä meni niin, että kumpikin lapsi kieltäytyi kokonaan syömästä sylissä. Pystyin imettämään vain sängyllä maaten tai liinassa. Tosin ne raivarit tuli lopulta aina kun näki rinnan, mutta liinailun jälkeen öisin suostui syömään makuultaan.
Et ole epäonnistunut vielä, älä luovuta. Jätä pullo pois!
nyt stressiä ota, jos imetys ei onnistu. Anna olla jos se on vaikeaa.
Minä en ole imettänyt yhtäkään lapsista. Esikoista ja kakkosta yritin imettää, mutta se oli niin hankalaa, että annoin sitten olla koko touhun.
Ei ole kellään lapsista mitään allergiaa eivätkä sairastele oikeastaan koskaan, hyvin ovat kasvaneet ja kehittyneet muutenkin.
Ulkoapäin tulevat paineet imetyksestä tuntuu olevan aika kovia. Mutta ei niistä kannata stressiä ottaa. Sinä itse teet päätöksen omasta imettämisestä. Eikä se tee sinusta milläänlailla huonoa äitiä, jollet imetä! Älä semmoista mieti.
Mä tein niin, että ennen imetystä pumppasin hetken pumpulla, maito lähtee sit paremmin herumaan. Ja lämmitä rintoja lämpimillä kaurapusseilla tms.... Tai laita tissiin hunajaa, sit vähän lapsen suuhun hunajaa ja lapsi tissille, hämääntyy kyl imemään ku maistaa makean maun. Mulla päästiib noill! Konsteilla yli rintaraivareista. Myös puoliunisena lapsi ottaa helpommin maitoo eli tissi suuhun heti kun herää.
mutta kolmannen kohdalla tein niin etten missään tapauksessa antanut pulloa. Oli hirveitä rintaraivareita, mulla maito heruu todella hitaasti ja jouduin heijaamaan vauvaa siihen saakkaa että maitoa alkoi tulla. Joskus herumiseen saattoi mennä 20 minuuttia! Ensimmäiset 3kk:tta oli aikamoista taistelua, mutta sen jälkeen alkoi toimia. Nyt yhä imetys jatkuu, lapsi 8kk:tta.
Sinun ei varmaan kannata tarjota pullosta koska tottuu nopeasti siihen, eikä huoli enää rintaa. Mutta sanoisin myöskin, ettei siitä kannata ressata, jos ei onnistu niin ei onnistu, pullo on myös ihan loistava vaihtoehto! Pääasia että molemmat lapsen kanssa voitte hyvin :) Tsemppiä!
Lapsellasi on tiheän imun kausi. Maito EI LOPU YKS KAKS, nimimerkillä kokemuksen syvä rintaääni. Lapsensa imettänyt jolla ei pumpulle tullut sairaalasta lähdön jälkeen hitustakaan (puhutaan ns. ilmiöstä rinta unohtaa pumpun), lapsesi raivoaa, koska nostattaa lisää maitoa omiin tarpeisiinsa. Mitä enemmän tarjoat korviketta suuremmissa määrin, sitä samaa vaatii myös rinnalta. Edelleen toista, maito ei lopu. Juo nesteitä, PALJON. Ja anna rinnalle ja vauvalle aikaa. Vauvan kuuluu itkeä ja raivota rinnalle jotta sinun maitohormoonit jatkavat toimintaa :) Olet onnistunut hienosti imetyksessä yhden kanssa joten nyt sinulla on vaan erilainen vauva joka vaatii erilailla rintaa, älä hämäänny siitä. Tutustu imetystuki asioihin sieltä saat monta mieltäsi asrkarrutavaa asiaa selville. Nimimerkillä:Imettänyt, pullottanut, antanut korviketta, ja silti imetyksen kannattaja =)
Kahden ekan kanssa ei ollut imetyksessä mitään ongelmia, mitä nyt alkuun liian täysi rinta, mutta kolmannen kanssa... Kuten joku sanoikin, lapset ovat erilaisia. Nyt on minullekin tuttu tunne, että maito loppuu yhdessä yössä. Onneksi se vain tuntuu siltä. Hyväksi neuvoksi edellisten lisäksi koin sen, että lasta vaihtaa rinnalta toiselle, kunnes lapsen imutarve on tyydytetty. Sitten sama rumba uudestaan lapsen halujen mukaan jo vaikka tunnin päästä ja etenkin yöllä.
Näillä eväillä on selvitty ekat 5 kuukautta erinmaisella painokäyrällä, vaikka kaksi kertaa on maito loppunut kuin seinään.
suuri merkitys kun vauvan sydän alkaa heti lyömään samaan tahtiin kuin äidin!! Tämä uusinta uutta tutkijoilta.
-tarkista imuote (alahuuli rullalla, niska hieman takakenossa)
-syö hyvin
-syö kalkkitabletteja
-juo paljon
-juo mammateetä
-rintaraivarin tullessa imetä kävellen edestaas (kun vauva rauhottuu, voit koittaa istua taas)
-älä anna korviketta ainakaan öisin
-älä käytä rintakumia
-rentouta niska ja koko kroppa imettäessä
-jos suihkutissit, imetä aina 2 kertaa samasta rinnasta ennen kuin vaihdat rinnan
Tässä minulle toimineet keinot. Toivottavasti olisi jotain apua! Myös minulla vauva raivosi kovasti alkuun, mutta nyt sujuu jo todella hyvin (vauva 8 kk).
Mä muistan kans sen kun lapset oli siinä 6 viikkoisia, niin se imeminen oli yhtä taiteilua, joka asiasta pärähdettiin itkemään, eikä mikään ollut hyvin.
Mielestäni tuossa ei vielä mikään ole epäonnistunut. Oletko ollut yhteydessä imetystukihenkilöön?
Meillä lapset saivat kunnon rintaraivareita, ja lakkoilivat suihkutissien takia, mutta sitten onnistuin imettämään liinassa. Kokeile sinäkin, vauva liinaan poikittain, ja kun rauhoittuu siinä olemiseen, niin pikkuhiljaa hivutat tissin suuhun. Jos ei onnistu heti, niin älä lannistu.
Voimia ja tsemppiä!
Stressi estää herumista, joten yritä rentoutua. Käy vaikka saunassa, ja rentoudu siellä, sitten yrität imettää liinassa. Kävele vaikka samalla, niin vauva rauhoittuu liikkeessä. Nämä kikat auttoivat kunnon raivareihin.
Ja muuten, rintaraivarin yksi syy on se, että maito suihkuaa herutessaan. Siinä tulee vauvalle tukehtumisen tunne. Meillä meni niin, että kumpikin lapsi kieltäytyi kokonaan syömästä sylissä. Pystyin imettämään vain sängyllä maaten tai liinassa. Tosin ne raivarit tuli lopulta aina kun näki rinnan, mutta liinailun jälkeen öisin suostui syömään makuultaan.
Et ole epäonnistunut vielä, älä luovuta. Jätä pullo pois!
Herää vain kysymys, onko tuollaisessa vauvan huudattamisessa mitään järkeä?
Kiitos! On myös kiva huomata etten ole yksin tämän kamppailun kanssa.
Musta tuntuu että vauvan kanssa siksi pelkkää taistelua kun ei ala heti herumaan. Välillä alkaa melkein heti mutta joskus se tosiaan kestää _kauan_ ja vauva hermostuu ja ei enään huoli rintaa. Tärä on jo pari viikkoa kestäny.
joku sanoi, että anma rintaa niin paljon vain mitä vauva ottaa,no, ongelmajan on siinä ettei vauva HUOLI sitä ollenkaa. Eilen illallakin : vauva huusi täyttä kurkkua nälkäänsä, tarjoin rintaa mutta ei huolinut. Koitin vaihdella rintaa ja kävelin samalla mutta ei. Hän laittoi jatkuvasti vastaan ja huusi vain. Luovutin ja annoin pullosta josta joi kaiken (100ml) ja oli sitten erittäin tyytyväinen.
Iltaa kohden vauva olisi jatkuvasti rinalla mutta ei maito vain riitä.
Ap
Näillä spekseillä (vauva kiukkuinen, sinä uupunut ja ahdistunut, teillä miehn kanssa riitaa); LOPETA IMETYS! Ei se nyt niin autuaaksi tekevä asia ole että sen takia kannattaisi vaarantaa jo nytkin hilkulla oleva oma ja perheen hyvinvointi.
Korvikkeella kasvaa ihan terveitä vauvoja, ja hyvässä lykyssä vauva alkaa nukkua kokonaisia öitäkin aiemmin. Tsemppiä :)
afrikkalaisilla (no joo, siis minun tuntemillani/tietämilläni afrikkalaisilla) tuntuu olevan vauvojen hoito jotenkin muutenkin paremmin hallussa kuin meillä länsimaalaisilla. Tapaan työni takia lähes päivittäin eri Afrikan maista kotoisin olevia äitejä, ja tuntuu että oikeastaan kaikkien vauvat ovat iloisia ja tyytyväisiä, eivätkä vierasta tai itkeskele juuri lainkaan.
sanoi, ettei suomalainen ruoka tuota maitoa ja tilasi afrikasta ruokia: jauhetta, joka on joku imetyssekote. Kidneypapuja kuivattuna, saa toki täältäkin mutta sanoi A-vitamiinin takia syövänsä itse, jotta vauva saa rakennusaineita. Lisäksi tilasi pussillisen kuivattuja pikkukaloja, jotka maistuivat #¤¤#&!
Oli kaksi viikkoa väliä etten nähnyt vauvaa ja hämmästyin valtavasti kuinka vauva oli kasvanut ja hyvän muotoinen. Ikää vauvalla on kaksi kk. ja niin pirtsakka, seuraa maailmaa ja hymyilee vieraillekin. Kun sitten imetys loppuu niin sitä jauhetta annetaan suoraan vauvalle, jotta vauva saa hyvät lihakset kehoonsa. Nyt ymmärrän miksi afrikkalaiset on niin upea vartaloisia!!
Ap:lle: lopeta imetys jos se on niin ylivoimaisen vaikeaa. Nykyään on valloillaan joku ihme imetysmania, jonka mukaan imetys on maailman tärkein asia jonka takia kannattaa itkeä ja väsyä kuukausikaupalla. Toki imetyksellä on paljon hyviä puolia, mutta ei niin hyviä että koko muu hyvinvointi olisi toisarvoista. Nykyään on olemassa hyviä korvikkeita ja vauva kasvaa kyllä niilläkin, parhaassa tapauksessa vielä hyvinvoivassa perheessä :) Imetys ei ole hyvän aitiyden mitta!
kuin imetys ei tule sinun ja vauvan positiivisen vuorovaikutussuhteen väliin, niin imetä.
Siinä vaiheessa, kun imetystilanteet alkavat olla negatiivisesti latautuneita, tarkistaisin tilanteen. Tärkeintä on, että lapsi saa ravintoa ja rakkautta.
Nuo mainitut suihkutissit voi olla ongelma, se helpottaa kun antaa maidon suihkuta vaikka harsoon.Yksi ongelma voi olla myös vauvan yliherkkyydet. Yksi omistani on ollut vauvana&lapsena kananmunalle yliherkkä/allerginen, uskon sen olevan syynä rintaraivareihin ja tissilakkoon. Kokeile jättää muna ja maidot pois ruokavaliostasi?
Joka tapauksessa muista että vauvat kasvaa ihan yhtä hyvin korvikkeellakin ja läheisyyttä voi antaa myös pullovauvalle.Jaksamista!