Onko täällä sairaalloisen ylipainoisia?
Millaiset elämäntavat teillä on?
Minä olen, 150 kg/170 cm.
- Käyn hampurilaisravintolassa noin kerran viikossa.
- Syön paljon leipää, esim. aamu- tai iltapalalla saatan syödä helposti 4-6 viipaletta. Päällä aina juustoa ja leikkelettä, joskus lisäksi rehuja.
- Harrastan liikuntaa muutaman kerran viikossa noin 45 min kerrallaan. (Eikä se mitään rankkaa tietenkään ole...)
- Syön lämpimän aterian 1-2 kertaa päivässä.
- En syö karkkia tms kauhean usein, mutta määrät ovat sitten isoja kun syön, esim. suklaalevy tai iso karkkipussi menee kerralla.
- Nukun aika huonosti. Se ei tietääkseni johdu läskeistä vaan siitä, että vatvon murheita öisin.
- En leivo juuri koskaan.
Jatkan kunhan muistan.
Kommentit (102)
Sääliksi:(
Ollaanko me pullukat sitten niin säälittäviä rassukoita? Mikä ap:n tekstissä erityisesti vaikutti sinuun?
t. 164cm / 122kg
En minä taida sinun säälistäsi hyötyä. Enkä ole aina näin lihava ollut. Muutama vuosi sitten painoin 75 kg ja liikuin päivittäin ainakin 2h. :D
Yritän hahmottaa, miten muut nykyisenkaltaiseni elävät.
Syön hampurilaisia melko harvoin, perhelle haen korkeintaan kerran kuukaudessa ateriat, nytkin otin itselleni vain salaatin, oli muuten hesellä todella hyvä ja raikas kanasalaatti, söin sen sitten illalla kun katsoin telkkaria. Pitsaa myös aina joskus, viimeksi kun hain en jaksanut syödä kuin puolet, sitten oli inhottava ähky pitkän aikaa, normaalipainoinen jopa hoikka 18v tyttäreni vetäisi kyllä koko pitsan, taisi toinen vajaa 4v poikakin vetäistä lähes saman kuin minä.
Leipää syön joskus muutaman palan päivässä jos on jotain tosi hyvää leipää, yleensä en syö kun meillä mies syö ruispaloja ja olen kyllästynyt niihin jo vuosia sitten.
Leivän päälle voin laittaa vaikka italiansalaattia.
Lämmin ateria vain kerran päivässä, usein ei sitäkään, vaikka olisin muille tehnyt ruuan. En yleensä jaksa sitten itselleni tehdä erikseen mitään. Syön vain suklata ja jugurttia.
Olen myös aina nukkunut huonosti, jo lapsena valvoin vanhempia kauemmin sängyssä, en koskaan nukahda puolessa tunnissa. Nukkumaan mennessä alkaa asiat pyöriä nopeutetulla tahdilla päässä, ja joskus jumittaa johonkin ärsyttävään asiaan.
Liikuntaa en juuri jaksa enää harrastaa, kunhan saan pakolliset kotityöt tehtyä ja vähän jotain harrastusta.
Kuvauksesi perusteella mä olisin 40kiloinen joten syötkö itseltäsikin salaa?
Ei noin terveellisillä elämtavoilla pysty saamaan 80kg ylipainoa.
No jos sitä paskaa ja väärää infoa tyrkyttävää BMI -taulukkoa tuijotetaan, niin kyllä, olen sairaalloisen ylipainoinen.
- Syön joka päivä kotiruokaa, saatan juoda limsaa/energiajuomaa yhden tölkin päivässä
- viikonloppuisin juon enemmän limsaa ja saatan ostaa karkkia tai muuta
- liikun koirani kanssa monta tuntia päivässä
- harrastan myös hyötyliikuntaa, esim. talvella kolaan mielelläni
- uniongelmia on, mutta harrastan samaa kuin ap eli stressi/asioiden vatvominen pitää hereillä, ei kilot
- olen tyytyväinen kroppaani ja rakastan itseäni
- en laihduta tavoitteellisesti, laihdun jos olen laihtuakseni. ja jos joskus alan laihduttamaan niin teen sen terveyssyistä, enkä miellyttääkseni muita ulkonäölläni
170cm/113kg
Käyn uimassa 2.5km 2xviikossa. Sulkkista 1xviikossa ja muinapäivinä kävelyä niin että hengästyn. Kuntoa on. Läskit vaan ei vielä oo lähteny :(
Syön tavan kotiruokaa. Sipsejä kerran kuussa. Karkkia kerran viikossa. Tähän kun sain itteni lihotettua liikkumattomuudella niin vaikia on kiloja pois saada. Ja kyllä. Minä ryven itsesäälissä kun olen tällainen...
Kuvauksesi perusteella mä olisin 40kiloinen joten syötkö itseltäsikin salaa?
Ei noin terveellisillä elämtavoilla pysty saamaan 80kg ylipainoa.
Mikä on terveellistä? Leipä? Suklaa? Karkkipussi?
Laihdutan tällä hetkellä, viime vuoden lopulla vaaka näytti pahimmillaan 103kg.
Olin lapsena lihava, teininä jopa laiha ja sitten noin 20- vuotiaana istumatyö ja helppo elämä alkoi kerryttää kiloja. Kaksi raskautta ja hupsis, nyt 32 vuotiaana tajusin että jotain on tehtävä.
Olen laihduttanut lukuisia kertoja ennenkin, jospa nyt onnistuisin.
Olen aina liikkunut. Hyötyliikuntaa, jumppaa, kuntosalia...mutta mulla on syöminen ollut se ongelma. Mulla kai on/oli jokin syömishäiriökin, pystyin ahmimaan vaikka suklaalevyn kerralla
t. 166 / 110
Mutta en jaksa välittää siitä. Syön sitten illalla/yöllä kun saan lapset nukkumaan ja istun muutaman tunnin tietokoneen ja telkkarin ääressä. En syö mitään järkyttäviä määriä esim. paketillista jäätelöä tai kokonaista sipsipussia tai pullapitkoa. Mutta kyllä siinä fazerin sininen illassa menee vallan mainiosti.
Bmi 44.
Liikunta: vain kävelyä koiran kanssa pari tuntia päivässä. Istumatyö.
Ruoka: Aamuisin usein jogurtti ja hedelmä, kahvi. Töissä työpaikkaruokalassa lautasmallin mukaan ruokaa, sen mitä syön valkkaan ihan sen mukaan mikä maistuu parhaalta, päälle jälkiruoka. Kotona sitten itsetehtyä ruokaa lautasellinen ja illalla teen kanssa pari juusto- tai kinkkuvoileipää. Muutaman kerran viikossa syön karkkia ja viikonloppuisin kahvipullia kahvin kanssa.
Mielestäni elintapani eivät ole kauhean kohtuuttomat joskaan ei toki erityisen terveellisetkään. Annoskoot ruoissa kai on liian isoja kun näin läski olen.
Miten teillä voi olla ylipainoa, jos nyt rehellisesti kerotte syömisenne ja liikkumisenne?!?
Itse syön kevyen aamupalan, lounaaksi yleensä salaatti tai sämpylä, päivällinen mitä milloinkin, joku lämmin ruoka, iltapalaksi leipää / muroja. Liian vähän syön kasviksia tai hedelmiä.
Kerran viikossa syön n. 200 g karkkia ja sipsejä n. 100-200 g. Alkoholiannoksia menee viikossa 0-4, riippuen viikosta.
Liikunta on minimaalista, koiraa ulkoilutan keskimäärin 2 h viikossa (meillä mies hoitaa koirat). Hyötyliikuntaa työmatkojen takia vain n. 1 h/viikko kävelyä.
Ja mitat on 175 cm, 72 kg
Kyllä se ylipaino tulee syömällä, itse korvaan tavallisen ruuan herkuilla. Olen vuosia selittänyt itselleni että mun aineenvaihdunta on huono. Totuus on se että syön aivan liikaa. Kaunistelen itsellekin, syön oikeasti pieniä/kohtuullisia annoksia mutta syön jatkuvasti. Esim. en syö suklaalevyä kerralla mutta varmasti yhden päivässä ym. Liikuntaa en harrasta. Ei painolukemat siis ole ihme.
Tosin nyt olen ottanut itseäni niskasta kiinni, neljä viikkoa karkkilakkoa takana ja nyt katsotaan syömisiäkin. Haluan olla normaalipainossa, energinen, saada terveyttä ja näyttää hyvältä!
Liikkuvainen työ ja lapsi...en erityissesti harrasta liikuntaa. Kävelemässä käyn ja kuntopyörällä joskus tulee poljettua.
Päivisin syön suht terveellisesti. Illalla menee herkkuja suklaata tms. ja viikonloppuna saatetaan tilata pitsaa tai käydä ulkona syömässä : (
Mies ja lapsi normaalipainoisia. Meillä kyllä syödään salaatteja ja hedelmiäkin. Äidin pahe on vain suklaa. Ennen lasta en syönyt iltaisin, mitä nyt teen ja olin hoikempi. Laihdutin viime vuonna 6 kg, ne tulivat takaisin.
Mutta usein harrastettu liikunta on todellisuudessa kevyttä. Määrä ehkä paljon mutta todellinen rasitetaso ei ole riittävä.
Tiesittekö että 1kg rasvaa sitoo 7000kcal eli aika paljon saisi liikkua että saisi kehoon edes viikon aikana kalorivajetta laihtuakseen. Liikunta toki tukee ja vahvistaa sitä ettei laihduteta lihaksista vaan rasvasta mutta kyllä kaikki lähtee syömisestä!
Mutta usein harrastettu liikunta on todellisuudessa kevyttä. Määrä ehkä paljon mutta todellinen rasitetaso ei ole riittävä.
Tiesittekö että 1kg rasvaa sitoo 7000kcal eli aika paljon saisi liikkua että saisi kehoon edes viikon aikana kalorivajetta laihtuakseen. Liikunta toki tukee ja vahvistaa sitä ettei laihduteta lihaksista vaan rasvasta mutta kyllä kaikki lähtee syömisestä!
Esim.nuo minun liikuntani ovat MINULLE raskaita. Hiki tulee ja hengästyn. 1h15 min menee uida 2.5km, enlä kovempaa jaksaisi sellaista matkaa. Ja kyllä,siinäkin minulle tulee kuuma. Annoskoot varmasti pielessä ja takana vuosien liikkumattomuus. Mutta suuntahan tässä on vain alaspäin!! :)
Esim.nuo minun liikuntani ovat MINULLE raskaita. Hiki tulee ja hengästyn. 1h15 min menee uida 2.5km, enlä kovempaa jaksaisi sellaista matkaa. Ja kyllä,siinäkin minulle tulee kuuma. Annoskoot varmasti pielessä ja takana vuosien liikkumattomuus. Mutta suuntahan tässä on vain alaspäin!! :)
Kyllästyin siihen, että:
- pyörällä ei ollut turvallista ajaa, kun tasapaino oli huono ja satula upposi takapuoleen (sattui)
- tuolit piti tarkistaa etukäteen, ettei ne hajonneet alle
- lentokoneeseen en uskaltanut, koska epäilin ettei vyöt mene kiinni
- joissakin autoissa en saanut turvavöitä kiinni
- flunssien aikana tuli astmaattisia oireita
- vaatteita ei löytynyt kaupoista (lahkeet piti lyhentää, mitään muodikasta ei löytynyt jne.)
- harrastukset oli hankalia, koska en jaksanut juosta koiran kanssa
- jotkut seksiasennot eivät onnistuneet
- aina piti tarkistaa mahtuuko jostain välistä/ raosta
- väsyin ruuan rahtaamiseen kaupasta
- hävetti ostaa valtavia määriä makeisia
- pelotti uhkaavat tulevat sairaudet kuten diabetes
- lumihanki petti aina alta
- huvipuistoissa ei mahtunut laitteisiin
jne....
Nyt BMI on alle 30 ja paino 85kg. Elämän laatuni on huomattavasti parempaa. Lihavana ajattelin aina, että elämäni on ihan hyvää, mutta kyllä mä nautin nyt, kun pystyn juoksemaan, mahdun joka paikkaan jne. Suosittelen laihduttamista. Jos minä siihen pystyin, pystyy kuka tahansa!
Kyllästyin siihen, että:
- pyörällä ei ollut turvallista ajaa, kun tasapaino oli huono ja satula upposi takapuoleen (sattui)
- tuolit piti tarkistaa etukäteen, ettei ne hajonneet alle
- lentokoneeseen en uskaltanut, koska epäilin ettei vyöt mene kiinni
- joissakin autoissa en saanut turvavöitä kiinni
- flunssien aikana tuli astmaattisia oireita
- vaatteita ei löytynyt kaupoista (lahkeet piti lyhentää, mitään muodikasta ei löytynyt jne.)
- harrastukset oli hankalia, koska en jaksanut juosta koiran kanssa
- jotkut seksiasennot eivät onnistuneet
- aina piti tarkistaa mahtuuko jostain välistä/ raosta
- väsyin ruuan rahtaamiseen kaupasta
- hävetti ostaa valtavia määriä makeisia
- pelotti uhkaavat tulevat sairaudet kuten diabetes
- lumihanki petti aina alta
- huvipuistoissa ei mahtunut laitteisiin
jne....Nyt BMI on alle 30 ja paino 85kg. Elämän laatuni on huomattavasti parempaa. Lihavana ajattelin aina, että elämäni on ihan hyvää, mutta kyllä mä nautin nyt, kun pystyn juoksemaan, mahdun joka paikkaan jne. Suosittelen laihduttamista. Jos minä siihen pystyin, pystyy kuka tahansa!
Miten muutit ruokavaliota kun aloit laihduttaa? Musta tuntuu että mä en vaan saa ittestäni irti sitä että muuttaisin ruokavaliota, oon niin väsynyt aina. Syön sitten sitä mikä on helppoa. Jos joku muu tekis ne terveelliset ruuat söisin varmasti.
Sääliksi:(