Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko laittaa lapset kahdestaan junaan?

Vierailija
27.02.2012 |

Kysymyksessä on 10v ja 8v. Mummu haluaisi heidät nyt hiihtolomalla luokseen. Junamatka kestää reilu 3h. Lapset eivät ole ennen matkustaneet junalla, joten kokemus olisi ihan uusi.

Jostain syystä mua hirvittää päästää lapsia kahdestaan matkaan ja sanoinkin, että ei. Mutta siis olenko liian hysteerinen asian suhteen?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta eräs perhetuttumme lensi 7-vuotiaana yksin mummonsa luo Englantiin.

Vierailija
2/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eivät ole matkustaneet junassa aikaisemmin. Mites bussi? Onko suoraa linjaa? Mun poika on matkustanut bussilla 5-vuotiaasta lähtien parin tunnin matkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset haluaa mennä ja ymmärtävät että matka on pitkä niin voisin kyllä harkita. Entä jos veisit lapset puoliväliin matkaa?

Vierailija
4/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkä ne sieltä junasta katoais? Varsinkaan, jos ei tarvii vaihtaa. Intercityyn sinne leikkivaunuun ja tieto konnarille että herrasväki matkustaa ihan kaksistaan. Mummo ottaa sitten lapsukaiset pois junasta. Puhelin mukaan, jos jotain hämminkiä tulee, esim. juna on myöhässä.

Ton ikäset osaa lukea ja ymmärtää kuulutuksia, kyllä ne pärjää.

Vierailija
5/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muakin hirvittäisi. Nimenomaan tuo juna, lentokoneeseen kyllä päästäisin - siellähän tenavista huolehditaan. En varmaan päästäisi.

Vierailija
6/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja soitella voi puolin ja toisin

Vierailija
7/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille vaan jotain tekemistä mukaan, pelivehkeet tai läppärit tms. ja riittävästi evästä.

Onko kyläpaikka pääteasemalla vai pitääkö lasten osata nousta itse junasta?

Vierailija
8/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

autolla, lentsikalla tms? Tai mitä jos kävisitte pikkupyrähdyksen junalla jollekin lähiasemalle, niin tulisivat junan sisuskalut, äänet jne. tutuiksi. Oma 10-vuotiaani kyllä reissaa tuollaista matkaa ees-taas ihan nou problem, mutta onkin pienen ikänsä kulkenut junalla ja on muutenkin rauhallinen ja selviävä lapsi.

Jos lapsesi jännittävät uusia tilanteita, ovat kovia kinastelemaan (tai eivät osaa selvittää riitoja), eivät uskalla kysyä vieraalta apua ja puhelimen käyttö on vaikeata, niin eipä sinne junaan kannata yksin lähettää. Jos taas ovat pärjääviä, puhelimen käyttö tuttua, sen verran sosiaalisia että osaavat kysyä neuvoa, on ajantajua, viihtyvät tuon 3 h jne., niin ihan hyvin varmasti reissaavat.

Vierailija
9/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta bussiin kyllä.

Vierailija
10/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä lähde viemään puoleenväliin. Minusta on ihan kiva olla lasten kanssa kotona hiihtolomalla. Kun on vielä pienempiäkin tässä kotona, niin saadaan olla kaikki yhdessä. Ehkä parin vuoden kuluttua voivat mennä sitten kaksin.

ap

Vierailija
11/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä olen matkustanut siskoni 9v kanssa junassa Helsingistä Turkuun, kun olin 10-vuotias. Isä ja äiti toivat junaan ja sanoivat konduktöörille asiasta (vaikka kiellettiin), vastassa oli mummi ja pappa.

Tuon ikäiset osaavat lukea, puhua ja toimia keskenään ihan fiksustikin. Mistä kiikastaa? Ettekö usko omien lastenne kykyihin toimia oikein? Mikä voisi mennä vikaan? Milloin sitten lapset osaavat toimia ohjeiden mukaan, ellei kouluikäisinä.

Vierailija
12/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että autolla on menty tuota matkaa koko perheenä usein, eivät ole olleet siis junassa eikä lentokoneessa.

Lapset ovat ujonpuoleisia, joten vieraalta aikuiselta kysyminen tms. ei taida onnistua. Tuskin itsekään vielä rohkenisivat lähteä, enkä heille ole tästä mummon pyynnöstä edes puhunut.

Vierailija
13/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

häröilijöitä, tai sitten meillä on osunut vain huono tuuri..

Mutta en laittaisi junaan, bussiin kylläkin.

Vierailija
14/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinne mene bussia? Bussi on minusta parempi vaihtoehto lapselle.

Itse matkustin 11-vuotiaana junalla kauas perhetuttujen luo hiihtolomaksi ja vaihdoin matkalla vielä bussiin. Kyllä vähän jännitti, mutta kun mulla oli kaikki tiedot paperilla, oli kartta mistä sain seurata missä mennään, ja tuttavien osoite ja puhelinnumerotkin oli mukana, niin hyvin pärjäsin. Matka kesti muistaakseni yht. 10h! Mulla oli eväitä ja lukemista mukana,nihan kivasti aika meni.Olen aina osannut kysyä neuvoa konnareilta ja muilta asemilla, ja on neuvottu, ettei vieraitten mukaan lähdetä.

Itse laittaisin tuonikäiset ensisijaisesti bussiin, mutta kyllä ne junallakin voivat jo matkustaa.

Vierailija
15/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään tarvetta lähettää lapsia sinne, eikä lapsilla suurta halua lähteä. Kysymys on vain mummon halusta saada lapset luokseen yhdeksi yöksi.

Jos olisi pakko, niin tilanne olisi toinen. Nyt on ihan hyvä näin, olla kotona.

ap

Vierailija
16/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viedä lapset junaan paikoilleen oikeaan vaunuun, ja samalla kysyä joiltain lähellä istuvilta että jääkö kukaan samassa paikkaa pois kuin lapset. Varmasti suostuu joku sen verran katsomaan lasten perään että osaavat sitten oikealla pysäkillä poistua, kun eihän tuon ikäisiä tarvitse muuten sitten vahtia.

Vierailija
17/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesvastuutonta!

Ja pöyristyttävä ajatuksenakin.

Nykyään on kaiken maailman hörhöjä ja hulluja liikenteessä. Joku nappaa lapsen junan vessaan ja se on sitten siinä.

Muutoinkin mitä tahansa voi sattua.

Toivottavasti VR ei edes suostu kuljettamaan sen ikäisiä lapsia yksinään tai keskenään!

Vierailija
18/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viedä lapset junaan paikoilleen oikeaan vaunuun, ja samalla kysyä joiltain lähellä istuvilta että jääkö kukaan samassa paikkaa pois kuin lapset. Varmasti suostuu joku sen verran katsomaan lasten perään että osaavat sitten oikealla pysäkillä poistua, kun eihän tuon ikäisiä tarvitse muuten sitten vahtia.

Vierailija
19/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi muutama viikko kovien pakkasten aikaan seuraavaa:

13v ja 14v tyttäremme olivat matkalla Tikkurilasta Hyvinkäälle. Menivät oikeeseen aikaan oikealle laituirille. Laiturilla luki juna Riihimäelle lähtee 13.05. Tytöt menivät junaan 13.04, mutta yllättäen juna lähtikin Helsingin suuntaan kaikki ovet auki. Olin itse asemalla ja soittelin tytöille junaan, että jääkää seuraavalla pysäkillä pois, juna lähti väärään suuntaan. No juna ei pysähtynyt millään asemalla ja paineli hitaasti OVET AUKI Helsinkiin päin. Junassa oli noin 10 muuta matkustajaa mm. 4-6 noin 10v poikaa ja muutama noin 20v tyttö ja joku vanhempi mies. Henkilökuntaa junassa ei ollut.

Kävin itse Tikkurilan asemalla selvittelemässä mikä juna oli ja mihin se meni. Aluksi virkailijat väittivät ettei kyseisellä laiturilla ollut ollut sellaista junaa, koska KAIKKI junat menevät siitä pohjoiseen. No itse tietysti sanoin, että näin että juna meni väärään suuntaan ja lapseni ovat siellä. No virkailija sitten soitteli johonkin ajokeskukseen, josta selvisi että rikkinäinen juna oli tosiaan pysähtynyt asemalla, mutta ei sinne OLISI SAANUT MENNÄ. Haloo, miksi ovet auki ja laiturissa lukee RIIHIMÄKI.

No lopulta juna oli pysähtynyt johonkin Käpylän aseman välille niin, että tytöt olivat joutuneet menevään ratojen välistä, kiivetä jonkun korkean aidan päästäkseen Käpylän asemalle. Kaikenhuippu oli se, että kuljettaja oli tullut huutamaan matkustajille, että heti ulos junasta ei täällä saa olla ja tosiaan jättänyt heidät keskelle raiteita!!!.

Isommat tytöt olivat sitten opastaneet tytöt Käpylään ja sieltä Pasilaan, josta pääsivät vaihtamaan seuraavaan Riihimäelle menevään junaan.

Onneksi omat tyttäreni olivat jo sen verran isoja eika mitään sattunut. Paniikissa olivat kyllä, samoin nämä noin 20v tytöt, jotka olivat jo soittaneet hätänumeroonkin, kun eivät päässeet junasta pois. Joku olisi voinut hätääntyä ja hypätä avonaisista ovista ulos, onneksi näin ei käynyt. Ja pakkasta oli silloin lähes 20 astetta ja junan ovet siis auki.

Eli ÄLÄ LAITA tuon ikäisiä yksin.

VR:ään EI VOI LUOTTAA!!!

Vierailija
20/50 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun jaksoit kirjoittaa näinkin selventävän YHDEN esimerkin mitä voi tapahtua.

Mitä tyhjäpäitä nykyään osa vanhemmista oikein on? Tuupataan vain lapset johonkin ja luotetaan, että hyvinhän se menee, eikä mitään tapahdu...eikä edes välitetä.

En nyt tarkoita sinua ap ja 20.

Ap! Älä laita niitä lapsiasi yksin junaan. Nauttikaa mielummin kotona olosta ;-)

(Mummu/ mummi muuten varsin tyhmä kun lähtee edes ehdottamaan, että lapset kulkisivat yksin..)

Anteeksi mutta oli pakko kirjoittaa.

Meillä kävi muutama viikko kovien pakkasten aikaan seuraavaa:

13v ja 14v tyttäremme olivat matkalla Tikkurilasta Hyvinkäälle. Menivät oikeeseen aikaan oikealle laituirille. Laiturilla luki juna Riihimäelle lähtee 13.05. Tytöt menivät junaan 13.04, mutta yllättäen juna lähtikin Helsingin suuntaan kaikki ovet auki. Olin itse asemalla ja soittelin tytöille junaan, että jääkää seuraavalla pysäkillä pois, juna lähti väärään suuntaan. No juna ei pysähtynyt millään asemalla ja paineli hitaasti OVET AUKI Helsinkiin päin. Junassa oli noin 10 muuta matkustajaa mm. 4-6 noin 10v poikaa ja muutama noin 20v tyttö ja joku vanhempi mies. Henkilökuntaa junassa ei ollut.

Kävin itse Tikkurilan asemalla selvittelemässä mikä juna oli ja mihin se meni. Aluksi virkailijat väittivät ettei kyseisellä laiturilla ollut ollut sellaista junaa, koska KAIKKI junat menevät siitä pohjoiseen. No itse tietysti sanoin, että näin että juna meni väärään suuntaan ja lapseni ovat siellä. No virkailija sitten soitteli johonkin ajokeskukseen, josta selvisi että rikkinäinen juna oli tosiaan pysähtynyt asemalla, mutta ei sinne OLISI SAANUT MENNÄ. Haloo, miksi ovet auki ja laiturissa lukee RIIHIMÄKI.

No lopulta juna oli pysähtynyt johonkin Käpylän aseman välille niin, että tytöt olivat joutuneet menevään ratojen välistä, kiivetä jonkun korkean aidan päästäkseen Käpylän asemalle. Kaikenhuippu oli se, että kuljettaja oli tullut huutamaan matkustajille, että heti ulos junasta ei täällä saa olla ja tosiaan jättänyt heidät keskelle raiteita!!!.

Isommat tytöt olivat sitten opastaneet tytöt Käpylään ja sieltä Pasilaan, josta pääsivät vaihtamaan seuraavaan Riihimäelle menevään junaan.

Onneksi omat tyttäreni olivat jo sen verran isoja eika mitään sattunut. Paniikissa olivat kyllä, samoin nämä noin 20v tytöt, jotka olivat jo soittaneet hätänumeroonkin, kun eivät päässeet junasta pois. Joku olisi voinut hätääntyä ja hypätä avonaisista ovista ulos, onneksi näin ei käynyt. Ja pakkasta oli silloin lähes 20 astetta ja junan ovet siis auki.

Eli ÄLÄ LAITA tuon ikäisiä yksin.

VR:ään EI VOI LUOTTAA!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi