Älkää kukaan koskaan ottako kaverin lasta perhepäivähoitoon!!
Tätä päätöstä kadun - niin paljon, että tekisi mieli purkaa koko hiivatin sopimus!!!
On aivan käsittämätöntä, että vanhemmat eivät ajattele, kuin itseään! Minä en ole päiväkoti!
Otin kaverin lapsen virallisella sopimuksella meille hoitoon, kyllä kaduttaa!! Vanhemmat eivät pidä hoitoajoista kiinni yhtään!! On kampaajaa, leffaa, kaverin tapaamista´.. Voinko tuoda/joudun tuomaan X:n aiemmin. Just. Päivähoitopaikka kun ei ole vanhemman kampaajaa varten!
Tai sitä, että hakija voi rauhassa viettää 1,5h kotonaan töiden jälkeen viiniä siemaillen ja lehteä lukien. Varsinkaan, kun 2,5-vuotias odottaa, että hänet tullaan hakemaan.
UGH. Ei ikinä enää tutun lasta hoitoon!!
T. pph
Kommentit (53)
Jos kyseessä ystävä ja ystävän lapsi, ei ehkä toimita ihan suoralta kädeltä noin. :)
Sitä paitsi ilmoituksell tekee loppupeleissä palveluksen ystävälle edistämällä tämän lapsen ja perheen yhteistä elämää. Kiittää varmasti myöhemmin jos itsekin haluaa lapsen parasta.
jos lapsi haetaan myöhässä. Olen itse ollut todella monta kertaa ko. tilanteessa. En tiennyt että voi tehdä noin.
Mitä jos vanhempien kanssa ottaisi aina puheeksi kun jotain tapahtuu, että EI voi tuoda aikaisemmin ja ehdottomasti pitää hakea ajoissa. Jos ylityksiä on ollut yhtäkään tai niitä vastaan haluaa varautua, suosittelisin yksityisiä hoitajia miettimään lisähinnan myöhästymiselle: esim. vaikka 20 e / alkava puolituntinen?
Myöhästymisistä kun koituu aina ongelmia, eikä KUKAAN suostu eikä kenenkään tarvitse tehdä ylitöitä ilmaiseksi. Tässä kannattaa se oma tila ottaa, vaikka kavereita hoitolapsen äidin kanssa olisikin.
Minusta voi pitää hyvin tiukan rajan asian suhteen. Meilläkin esim. yksityisestä päiväkodista tulee tiukka puhelu perään jos lasta ei saada haettua puolen tunnin sisällä kun sieltä tulee ilmoitus, että lapsi on sairastunut. Hoitopaikka on mukava, mutta jos jotain sanottavaa tulee niin sen kyllä varmasti kuulee.
Viimeksi jouduin sanomaan, että kun auto on korjaamolla ja minä sairaana, hakeminen viivästyy kun miehen pitää kävellen lähteä hakemaan. Ja silti tuli reklamaatiopuhelu kolmen vartin perään jossa tiukasti ilmoitettiin, että lapsi pitää hakea HETI kun ilmoitus sairastumisesta tulee. Selityksiä tai anteeksipyyntöjä ei kuunneltu :)
Enpä tuosta edes loukkaantunut, kiinnitin huomiota että tiukkana saavat hoitajat olla rajojen kanssa.
Sama juttu on ollut pph:jien kanssa, jos lapsi on viettänyt täydet hoitopäivät, eli haettu juurikin minuuttia vaille hoitoajan päättymisen, hoitajat ovat olleet aika lyhytsanaisia. Myöhemmin on voitu sanoa, että olisi hyvä ettei näin pienen lapsen tarvitsisi täyttä kymmentä tuntia olla joka päivä hoidossa. Saatettu vaikka itkuisuudella tms. perustella.
Minusta tietty tiukkuus tehoaa ihmisiin parhaiten. Vääntämään ei kannata ryhtyä tai näyttää loukkaantuneelta. Lyhyt argumentointi ja varma esiintyminen toimii parhaiten, niin ei jää mitän epäselvyyttä.
Sen lisälaskun voisi vaikka seuraavana hoitoaamuna antaa äidille tai isälle suoraan käteen hoidettavaksi: "Tässä se eilisen myöhästymismaksu."
Jos tuo lisälaskutus ei jostain syystä onnistu niin varoitusta vaan vanhemmille: myöhästyä EI SAA. Huomautusta vaan joka kerta kun niin tapahtuu ja uhkaa vaikkapa hoitosuhteen purkamisella jos jatkuu. Miksei tuota sossukorttiakin voisi vetää jos pahaksi menee. Ainakin voisi mainita, että jos hakuaika ylittyy niin silloin pph:n täytyy toimittaa lapsi sosiaalipäivystykseen.
Ap, vaikka olette äidin kanssa ystäviä muuten, niin silloin kun olet pph:na, kannattaa kytkeä työminä pääälle ja ystäväminä pois.
uuteen sopimukseen uudet hoitoajat: hoidon tarve 7 -16.30. Kun tuo lukee paperilla, niin mikäs siinä sitten enää? Vai harmittaako sitten, että kaveri tuo lapsensa usein myöhemmin kuin sopparissa lukee?
Olen kyllä sitä mieltä, että tilanne on nyt kurja, mutta tarttis varmaan tehdä muutakin kuin avautua av:llä.
Minusta oli mukavaa hoitaa ystäväni lasta. Puoli vuotta oli meillä, kunnes muutimme pois alueelta. Kaikki sujui hyvässä hengessä, lainasin joskus maitoja ja vaippoja heille ja heiltä. Kävin joskus kirppareilta heidän lapselle jotain mitä tarvitsi. He toivat sovittuun aikaan, joskus soittivat aamulla voivatko tuoda aiemmin ja joskus hakivat aiemmin tai myöhemmin. Kaikki toimi, koska tiesin heidän heti kuuntelevan jos joku asia minua harmitti. Ja taas toisaalta kumpikaan ei nipottanut turhasta.
Eli meillä asia kyllä syvensi ystävyyttä eikä rikkonut mitään.
neuvomisella kompensoida itselleen sita etta on alkoholisti, eika ole taitoa/halua pitaa huolta lapsesta, vaan muut asiat on tarkeampia.
Minua myös rassaa jatkuvat neuvot ja ohjeistukset esim. ko lapsen pukemisesta.
Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos... Monet vanhemmat neuvovat varuiksi ihan itsestäänselviä asioita. Sitä ei kannata ottaa henkilökohtaisesti
PPH on lain mukaan velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen jos huomaa lasta laiminlyötävän!
Vanhempien on myös haettava lapsensa suoraan töiden jlk hoidosta, oli sitten pph/tarhassa.... tämäkin tieto löytyy laista!
Mikäli lasta ei haeta sovittuna aikana eikä hakija/varahakija vastaa puhelimeen, soittaa hoitaja lastensuojeluun ts. poliisille joka toimittaa lapsen pienten lasten vastaanottokotiin, josta automaattisesti tehdään lastensuojeluilmoitus, ja sieltä vanhempi/vanhemmat hakevat lapsensa!
Tämä on lapselle kamalin ja radikaalein vaihtoehto, mutta joskus valitettavasti pakollinen, jotta vanhempi huomaa miten huonosti ajattelee lastaan!!!
Terv. sossutantta
Päiväkotiin toki lähteekin, kun sopimus kesällä päättyy. Minua myös rassaa jatkuvat neuvot ja ohjeistukset esim. ko lapsen pukemisesta. "Puen X:lle kumpparit, ulkona on märkää!" Tai "Laitappa X:lle aurinkolasit, koska ulkona paistaa aurinko". Niin, minulla on itselläni 3 lasta, osaan toki katsoa ulos ennen ulkoilua - ja valita vaatteet ja asusteet sen mukaan.. Anteeksi avautuminen, pakko vaan jonnekkin kertoa- älkää tehkö samaa virhettä!!! t. ap
Ei ole kyse siitä, ettetkö sinä osaisi, vaan miten lapsen vanhempi haluaa asiat (pukeutumiset) hoidettavan, ja hän päättää siitä.
Muuten olen sitä mieltä, että otat nyt tiukemman linjan ja sanot ystävällisesti mutta jämäkästi, että yliaika ei käy.
Vanhempien on myös haettava lapsensa suoraan töiden jlk hoidosta, oli sitten pph/tarhassa.... tämäkin tieto löytyy laista!
Mistä laista tällaista löytyy? Mielestäni tämä on outoa, kun puhutaan subjektiivisesta päivähoidosta? Miten voi olla, että töistä tullessa on haettava heti, kun lapsi saa olla kuitenkin hoidossa huolimatta siitä, onko vanhempi töissä vai kotona?
tehtävä tai ainakin se voi tehdä jos vanhempi käy kaupassa ennen lapsen hakemista. Hyvä juttu!
Lapsi on ihana ja sopeutunut meille hyvin. Hoidan häntä mielelläni, mutta tosiaan vanhempien tapa toimia ei vaan mahdu ajatusmaailmaani.
Tämä viininlipittäjä-vanhempi on itse minulle kertonut, että pääsee usein 14-14.30 kotiin, työpaikka 5 km päässä, mutta siltikin tulee vasta 15.55 hakemaan. Olen sanonut usein, että lapsi kyselee hakijan perään ja että voisit tulla aiemminkin hakemaan, ei mitään vaikutusta.
Ja tuolla joku sanoikin, niin hyväksikäyttöähän tämä on, ei mitään muuta. Ei ajatella lasta tai hoitajaa, vain ja ainoastaan itseä!
-ap
Kun soittavat, että voiko tuoda aiemmin tai voiko hakea myöhemmin, niin sanot, ettei se käy. Jos haluat jotain selitellä, niin keksit jonkin vakioselityksen: aamulla sulla jää aamulenkki väliin ja illalla sä oot varannut itselles jo parturin tai sulla on muuta menoa. Paras tietysti, ettet lähde selittelylinjalle, vaan sanot vain, että sulla on omat suunnitelmasi, jotka ei toteudu, jos työaika piteneekin.
Eihän sen neuvomisen tarkoitus ole vihjata, että toinen on ammattitaidoton. Vaan lapset kun ovat erilaisia, niin meillä ainakin pitää talvella toiselle lapselle pukea yksi vaatekerta enemmän kuin toiselle, toiselle taas tulee helposti puettua liikaa ja sitten se hikoilee. Kyllä sopivien vaatteiden valitseminen on joskus hankalaa äidillekin, miten se pph osaisi sen niin paljon paremmin, ettei kaipaa äidin näkemystä.
Eikä kaikkia lapsia häikäise auringonpaiste niin paljon. Mutta meidän herkkis häikäistyy heti, jos aurinkoa vilahtaa.
mistä laista löytyy tämä:
Aiemminkin olen väitteen kuullut, mutten koskaan nähnyt ko. lakikohtaa eikä meille päiväkodissa ole moisesta mitään sanottu. Entäs ne vanhemmat, jotka vievät lapsensa hoitoon, vaikka ovat itse kotona? Onko heitä varten laissa poikkeus? Vai koskeeko tuo suoraan töistä hakeminen vain sitä, että sovittuja hoitoaikoja ei saa ylittää lorvailemalla matkalla, mutta jos hoitoaika ei ylity, niin saisi käydä vaikka kaupassa? Kertokaahan nyt, ennen kuin minusta tulee ihan taparikollinen!
eli kyse ei ole mistään satunnaisesta neuvomisesta, vaan jatkuvasta ja päivittäisestä. Hoitopäivän aikana saattaa tulla viisikin tekstiviestiä, että miten toimitaan. Se "vähän" rassaa, koska samat neuvot toistuu päivästä toiseen.
-ap
Ehkä vanhempi ajattelee, että hänelle itselleen ei tällainen asia saattaisi tulla mieleen lastenhoidossa, joten laittaa varmuuden vuoksi sinullekin viestin. Älä ota itseesi. Kyllä tuollainen päivittäinen ohjeiden tekstailu on silkkaa hössötystä, ja varmasti minäkin siitä loukkaantuisin. Vaikkei tarvitsisi...
Hoitoaikojen jatkuvista muutoksista sanon samaa kuin muutkin: älä enää suostu, ainakaan joka kerta. Ei sun tartte selitellä mitään, jolleivat kysy. Jos kysyvät, niin sanot että sulla on nyt muita suunnitelmia.
Mitä merkitystä äidin tuttuudella on koko asian kanssa??? Tarkoitatko, että itse olet niin heikko, että tutulle et uskalla sanoa asiasta?
on maailman rasittavin ammattikunta!!!!!!!
klo 16 asti, niin se ei kuulu pätkän vertaa sulle, mitä äiti tekee ennen sitä. Jos lapsi haetaan klo 15.55 niin se on täysin ok, vaikka äiti olisi koko päivän maannut kotona surffaillen av:lla.
Se on sun työ hoitaa se lapsi, sulle ei kuulu mitä vanhemmat sillä välin tekee. Jos et sitä kestä, ei kannata olla pph.
Jos kyseessä ystävä ja ystävän lapsi, ei ehkä toimita ihan suoralta kädeltä noin. :)