Ystäväperheet ja tulotasot
Oletko mieluimmin tekemisissä perheiden kanssa kanssa joilla on suunnilleen samanlainen tulotaso kuin teillä vai eikö asialla ole merkitystä?
Itse olen huomannut, että ystäväpiirimme on muodostunut tulotasoltaan melko samanlaisista perheistä.
Olemme pienituloisia, minun palkkani on noin 2700/kk ja miehen palkka on noin 2900/kk.
Kommentit (24)
Jotain suuntaviivoja tietenkin tiedän, sillä ystävilläni on "tavalliset" ammatit, on opettajaa, sairaanhoitajaa, poliisia, lääkäriä, lastentarhanopea jne. Veikkaan, että lääkärillä suurimmat tulot ja lastentarhanopettajalla pienimmät. Mä asetun todennäköisesti palkkahaitarin yläpäähän.
tai ainakin uudet tuttavuudet pitkälti varakkuuden mukaan. Näin ainakin täällä Helsingissä vaikuttaisi olevan. Itselläni ovat hyvät ystävät pysyneet vuosia ja heidän tulotasonsa ja ammattinsa ovat mitä kelläkin sairaanhoitajasta metallimieheen. Mutta olen saanut huomata että täällä merkitsee paljon mm. se, millaisessa asunnossa asuu ja millä alueella. Varakkaat omakotitaloissa asuvat perheet hakeutuvat toistensa seuraan. Tämä huomattiin taas kerran kun lastani ei kutsuttu erään "ökyperheen" lapsen synttäreille. Kutsun saivat ainoastaan niiden perheiden lapset, joilla on hieno taloa ja auto. Tämä oikeasti oli varmasti vanhemmilla kriteerinä, koska lapseni on todella hyvinkäyttäytyvä ja pk-ryhmässä ovat ainoat samanikäiset tytöt juhlien sankarin kanssa (monta muuta lasta kutsuttiin ryhmästä). Meillä on tavisammatit ja asumme vuokralla, eli joidenkin mielestä emme ole heidän arvoistaan seuraa. Mutta onneksi on paljon myös ihania ihmisiä jotka eivät ajattele näitä seikkoja!
Mutta raha ei ole koskaan näkynyt missään. Isäni kaikki kaverit ovat lapsuuden ystäviä, kaikki ihan tavallisia tyyppejä. Asuimme vanhassa talossa koko lapsuuteni ja nuoruuteni. myöhemmin isäni takasi lainan pieneen kolmioon ja siinäpä se kaikki luksus. Kaikki rikkaat eivät todellakaan näytä rikkailta eikä elämä eroa pienituloisten elämästä. tulotasosta ei voi päätellä ihmisen arvoja.
sulle, ette kumpikaan ole pienituloisia vaan keskituloisia. hölmö!