Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.

Vierailija
20.01.2020 |

Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.

Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.

Kommentit (731)

Vierailija
1/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.

Vierailija
2/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim ruoassa voi säästää paljon hyvällä suunnittelulla. Itse jossain vaiheessa tajusin miten paljon kuussa voi heittää rahaa hukkaan ruoassa.

Ja jopa syödä terveellisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa.

Toinen viisaus: ei kannata sairastua vakavasti, koska työnantaja voi irtisanoa yt-neuvotteluissa.

Kolmas neuvo: kannattaa asua jonkun kanssa, niin toinen on tukena, jos ensin sairastuu, seuraavaksi irtisanotaan ja köyhtyy, kun tulot putoavat, mutta lääke- ja sairaalaskut lisääntyvät.

Vierailija
4/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivelkaantuminen kaatuu pian suomalaisten niskaan ennustaa Taloustyypit. Eikä se suinkaan varmaan johdu pienistä palkoista vaan että on opittu saamaan kaikkea, heti ja kallista.

Vierailija
5/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin totta. Turha itkeä jotain pikavippifirmojen kieltoa tms. kun ihminen itse sen velan kuitenkin ottaa. Saisi olla kouluissa enemmän (tai edes JOTAIN) opetusta aiheesta ja useaankin otteeseen vähän eri näkökulmista. Tyyliin ala-asteella puhutaan säästöpossuista, yläasteella vaikka säästötileistä ja sijoittamisen alkeista, lukioon ja ylemmille asteille rahoituslaitosten ansaintalogiikkaa ja erilaisia rahoitusmuotoja ja yhteisomistuksia sunmuita. Ja ehdottomasti joku "mistä raha tulee/miten raha syntyy" -dokumentti josta tiukka tentti. Hölmöt rahastettavat näin toki yhteiskunnasta vähenee mutta ei se haittaa kun niitä rahastajia.

Vierailija
6/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.

Totta. Sain palkkaa, jolla pärjäsin, asuin kaksiossa, sairastuin syöpään, minut irtisanottiin sairauden vuoksi yt-neuvotteluissa, olin viisi vuotta sairauslomalla, maksoin huomattavasti pienentyneistä tuloista pakolliset lääkkeet ja sairaalamaksut, joten menoni ylittivät tuloni enkä halunnut hakea sossusta apua, vaan velkaannuin. Etsin pitkään töitä ja sain uuden työn surkealla palkalla. Olen vuosia etsinyt halvempaa asuntoa, mutta minut ohittavat yllättäen raskaana olevat, irtisanotut, juopot, narkkarit jne.

Arvostan kaikkia saamiani älyttömän hyviä taloudenhoitoon liittyviä neuvoja. Äärettömästi.

Vierailija
7/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on mielikuva "normaalista" elintasosta, mikä on jonkinlainen ihmisoikeus. Jos siihen ei palkka riitä, otetaan velkaa. Moni tosin velkaantuu myös hyväntahtoisuuttaan. Vaikkapa lapsille halutaan asioita, joihin ei ole varaa. Puhumattakaan aloholisteista, shoppailuholisteista tai peliongelmaisista.

Vierailija
8/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aloitushan ei nyt puhu esim siitä että joku sairastuu tai että jonkun talo palaa. Se nyt on ymmärtääkseni hiukan eri asia

Vierailija
9/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa.

Toinen viisaus: ei kannata sairastua vakavasti, koska työnantaja voi irtisanoa yt-neuvotteluissa.

Kolmas neuvo: kannattaa asua jonkun kanssa, niin toinen on tukena, jos ensin sairastuu, seuraavaksi irtisanotaan ja köyhtyy, kun tulot putoavat, mutta lääke- ja sairaalaskut lisääntyvät.

Juu, kannattaa asua jonkun rikkaan ja reilun kanssa siis. Oma vika jos ei saa pokattua empaattista miljonääriä! Lisäksi:

4. Kannattaa hankkia vain terveitä lapsia. Ei mitään sairastelevia joiden sairaudet vie rahaa ja työaikaa (esim syövissä monta vuotta)

Vierailija
10/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Sain palkkaa, jolla pärjäsin, asuin kaksiossa, sairastuin syöpään, minut irtisanottiin sairauden vuoksi yt-neuvotteluissa, olin viisi vuotta sairauslomalla, maksoin huomattavasti pienentyneistä tuloista pakolliset lääkkeet ja sairaalamaksut, joten menoni ylittivät tuloni enkä halunnut hakea sossusta apua, vaan velkaannuin. Etsin pitkään töitä ja sain uuden työn surkealla palkalla. Olen vuosia etsinyt halvempaa asuntoa, mutta minut ohittavat yllättäen raskaana olevat, irtisanotut, juopot, narkkarit jne.

Arvostan kaikkia saamiani älyttömän hyviä taloudenhoitoon liittyviä neuvoja. Äärettömästi.

Tuo nyt on äärimmäisen typerää, että velkaantuu koska ei halua hakea itselleen kuuluvia tukia! Ihme ettet jättänyt syöpääsikin hoitamatta, kun kerran yhteiskunnan palvelut ei kelpaa.

Vierailija
11/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa.

No kyllähän menot pitäisi olla lähtökohtaisesti mitoitettu siten, ettei pienet vastoinkäymiset kaada taloutta. Yleensä ongelmat tulee eteen silloin, kun on otettu suut ja silmät täyteen lainaa ja tulee yt:t. Sitten tajutaan ettei pystykään lyhentämään jättimäisiä velkojaan, jotka otettu jonninjoutavuuksiin. Ei välttämättä sinun kohdalla ole näin, mutta monen muun.

Vierailija
12/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea ne tuet, joihin on oikeutettu. Eikä kannata asua liian kalliisti, vaikka oma koti rakas olisikin.

Vierailija
13/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä jonkun edellä kirjoittavan kanssa. Rahan käyttöä tulisi opettaa

Olisin itse ollut kyllä kiitollinen jos minulle joku nuorena olisi opettanut että yli varojen elämistä kannattaa välttää ja miten.

En tajunnut

Ja kärsin vuosia

Nyt en enää ikinä ota velkaa jos ei aivan pakko. Ja säästän

Hyvin vähällä voi tulla hyvin toimeen.

Vierailija
14/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutkun naapuritkin saa...

Vierailija
15/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tälläistä viisautta enää haluta kuulla

Ihmiset katselevat hienoja muotisivuja ja sisustussivuja ja lomasivustoja ja olettavat sen kaiken kuuluvan ihmisoikeuksiin.

Vierailija
16/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Niin usein näkee nykyään miten jotkut tyyliin perusduuni 1600e/kk brutto pariskunnilla on 200 neliön uudet omakotitalot ja muutaman vuoden ikäiset audit, bemarit ja mersut pihassa, uusimmat iTuotteet ja muodinmukaiset merkkivaatteet, älykellot, jättitelkkarit ja äänentoistojärjestelmä jopa saunassa, jne. Joo, ihan sillä työllä hommattuja, joo. Vai oisko sittenkin lainalla ja osa-maksuilla kaikki. Visat tapissa ja lyhennysvapaalla ollaan, että pärjätään edes jotenkin. Ei hätää, varakkaat vanhemmat turvaa selustan.

Vierailija
17/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Niin usein näkee nykyään miten jotkut tyyliin perusduuni 1600e/kk brutto pariskunnilla on 200 neliön uudet omakotitalot ja muutaman vuoden ikäiset audit, bemarit ja mersut pihassa, uusimmat iTuotteet ja muodinmukaiset merkkivaatteet, älykellot, jättitelkkarit ja äänentoistojärjestelmä jopa saunassa, jne. Joo, ihan sillä työllä hommattuja, joo. Vai oisko sittenkin lainalla ja osa-maksuilla kaikki. Visat tapissa ja lyhennysvapaalla ollaan, että pärjätään edes jotenkin. Ei hätää, varakkaat vanhemmat turvaa selustan.

Sori 1600e/kk NETTO tarkoitin

Vierailija
18/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta meillä kaikilla ei ole 1800 nettotuloja. Ja silti pitää pärjätä. Ei ole velkoja, mutta ei ole myöskään kovin ylellistä elämää. Paljosta monien itsestäänselvyytenä pitämästä tingitään ja sitä sairastumis- tai vastaavaa pommia odotellessa..........

Vierailija
19/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi jännä ilmiö on kanssa se, että monesti näissä keisseissä on aina YKSI ihminen joka mukamas elättää koko muuta PERHETTÄ. Miksi ihmeessä? Eikö olisi hieman fiksumpaa että jokainen kynnellekykenevä osallistuisi omaan elatukseensa? Ei kai se ole mikään ideaali että mies tai nainen kantaa leivän pöytään yksinään?

Vierailija
20/731 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Olen siirtymässä opinnoista työelämään ja nettoa tulisi arviolta noin 1800-1900 kuussa. En oikeasti tiedä, mihin vuokran maksun jälkeen tuon rahan käyttäisin, muuta kuin omistusasuntoon säästämiseen. Minulla ei ole autoa enkä aio sellaista hankkiakaan (aion ainakin tehdä kaikkeni ettei minun vain tarvitsisi), mikä on toki suuri säästö. Ehkä olen tottunut opiskelijabudjettiin, mutta en todella tiedä, mihin sitä rahaa sitten monilla niin kuluu. Minulla on muutama tuttu, jotka ovat mielenterveuskuntoutujia ja elävät pienillä tuilla ja kovin usein ihmettelen, miten he ostavat älyttömän kalliita ruokia ja meikkejä, sitten aivan yllättäen rahat eivät meinaakaan riittää sähkölaskuihin.

En ymmärrä, miten säästämistä ja viisasta taloudenhallintaa ei opeteta missään koulutusasteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi