Taas myi Alepan kassaneiti kännisille huumehörhöille kaljaa!
Jessus että menee hermot Helsingin xxmäen alueen Alepaan ja sen myyjiin! Kauppa myy jatkuvasti kaljaa spurguille tai kännisille huumehörhöille.
Äsken olin kaupassa, ja menin kassajonoon. Siinä oli neljä täysin kamoissa olevaa jätkää - samat jätkät olin nähnyt jo aiemmin ostarin nurkilla ördäämässä ja juomassa siideriä ja ihan kamoissa, että hyvä kun eteensä näkivät.
Jätkät olivat just kassalla maksamassa ostoksiaan, pelkkää olutta. Kassaneiti vain katselee ympärilleen ja naputtelee kassakonetta. Minä sanoin sitten myyjälle, että miten ihmeessä sä voit myydä noin sekaisin oleville jätkille kaljaa. No jätkäthän alkoi huudella mulle jotain, mut kassamuija vain naputti konetta ja rahasti oluet. Sanoin uudelleen, ja tyttö kehtasi sanoa HUOMANNEENSA VASTA JÄLKEENPÄIN, että jätkät olivat sekaisin päihteistä.
Mua ennen kassajonossa oli seissyt kaksi miestä, jotka eivät olleet tehneet mitään koko asialle.
Kassaneiti kehtasi vielä sanoa mulle, että olisit puuttunut voimakkaammin asiaan, jos kerran se vaivaa - olin aivan että häh, minähän puutuin, mutta sinä vain rahastit.
Yritin jo soittaa HOK-Elannon Alepa-kauppojen vastaavalle henkilölle (joku Kimmo se oli) mutta eipä enää tietenkään vastannut.
Aivan varmasti teen ilmoituksen tästä kassaneidistä. Samainen akka on todistettavasti ainakin kerran myynyt täysin kusi-spurgulle olutta. Olin just tulossa lastenvaunujen kanssa kauppaan, kun kassalta lähti viinalta haiseva rähjäinen ojasta noussut äijä, suurinpiirtein paskat housussa. Ja kassi täynnä kaljaa.
Ja samassa kaupassa myös yksi ulkomaalaistaustainen äijä on myynyt aivan humalaiselle seurueelle kasseittain siideriä. Silloin en jotenkin tajunnut puuttua, kun olin niin tyrmistynyt.
Vtu, jos kassaneidit eivät uskalla puuttua näihin juttuihin, niin laittakoot kauppa vartijat päivystämään edes näin perjantaisin kauppaan. Ihme touhua, että keskellä päivää arkisin vartija pyörii kaupassa, mutta pe-iltana ei ketään!
Tosin tänään siellä oli kaksi muutakin kassaa töissä, molemmat miehiä, ja takaosassa oli häärimässä yksi muu naismyyjä, joten kai he olisivat porukalla saaneet päihdeseurueen taltutettua, ja olihan kauppa täynnä muutakin väkeä. Jumaliste, jotain rajaa saisi kauppojen ahneudellakin olla, tai sitten paremmat turvavarusteet myyjille, jos on pelosta kiinni, ettei puututa!
Haistakoot paskat tämmöinen kauppa ja tämmöiset myyjät!
Kommentit (52)
Heh joo, myyjien pitäisi suojella nistien terveyttä ja hyvinvointia oman henkensä uhalla :)
EI.
EI nyt.
EI koskaan.
Oikeassahan sinä olet, ja tuo on kaupan velvollisuus olla myymättä ja turvata työntekijöidensä työpaikka. Sen sijaan kassojen kaikki mielenkiinto käytetään energiajuomien ja simojen ostelijoiden henkkareiden tivaamiseen.... Valvontaa suorastaan palvotaan niin kauan kuin se kohdistuu tahoihin, joiden valvomisessa ei ole yhtään mitään järkeä.
Kunhan arki koittaa, otapa vielä yhteyttä siihen esimieheen. Lisäksi tästä voit ihan hyvin laittaa vinkkiä Aluehallintovirastolle, jonka vastuulla vähittäismyynnin lupien myöntäminen on. Kyllä se lupa pois saadaan, kun lupaehtoja näin rikotaan.
Ensin kieltäydytään myymästä, mutta jos känniläinen uhkaa tulla tiskin yli niin sitten myydään. Eihän yksikään kassa lähde myymälävarkaidenkaan perään: ihan yksinkertainen turvallisuusohje. Ja suoraan sanottuna, ei edes kiinnosta. Baareissa myydään jatkuvasti päihtyneille eikä kenenkään alkoholiongelma korjaannu sillä, että ei myydä kahta olutta aamu yhdeksältä. Toki pidän kiinni säännöistä töissä, mutta se ei tarkoita sitä, että kannattaisin kyseistä holhoamiskulttuuria, joka Suomessa on joka asiassa enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Menepä itse sinne kassalle poliisiksi, kun hullut riehuu ja uhkailee. Olin nuoruudessa 80-luvulla ko hommassa ja tilanne oli silloin jo hirveä, eikä ollut mitään vartijoita.
Että mä toivon tällaisten arvostelijoiden joutuvan pakkotyöhön sinne kassalle ja kysytään sitten siitä kaljanmyynnistä.
Turhaan uhittelet. Ap puuttui asiaan, vai mitä ap mielestäsi olisi voinut tehdä? Töniä kassan sivuun ja lukita kassakoneen? Ap ylitti jo velvollisuutensa sivullisena, sieti itseensä kohdistuneen paineen (toisin kuin sinä, joka ryhdyit vain pullistelemaan ja räyhäämään) ja vie asiaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan sinä olet, ja tuo on kaupan velvollisuus olla myymättä ja turvata työntekijöidensä työpaikka. Sen sijaan kassojen kaikki mielenkiinto käytetään energiajuomien ja simojen ostelijoiden henkkareiden tivaamiseen.... Valvontaa suorastaan palvotaan niin kauan kuin se kohdistuu tahoihin, joiden valvomisessa ei ole yhtään mitään järkeä.
Kunhan arki koittaa, otapa vielä yhteyttä siihen esimieheen. Lisäksi tästä voit ihan hyvin laittaa vinkkiä Aluehallintovirastolle, jonka vastuulla vähittäismyynnin lupien myöntäminen on. Kyllä se lupa pois saadaan, kun lupaehtoja näin rikotaan.
Lisäksi poliisilla on velvollisuus tulla väliin. Aikaa kun tuntuu riittävän joka vuosi alaikäisten reppujen ratsaamiseen, niin toivottavaa on, että edes jotain varsinaisiin velvollisuuksiinkin kuuluvaa saavat aikaan. Jos siis kansalaisaktiivisuutesi riittää, ap, soitapa 112. Hätäkeskus sitten tekee oman arvionsa, mutta partio kuuluu lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Se asiakaspalvelu vähänniinkuin kuuluu sen kassan taitoihin, kaikenlaisten asiakkaiden! Ellei osaa niin vaihtaa alaa! Niille rajotuksille on oikeesti ihan syynsä. Mä olen 8v myynyt alkoholia, mutta ikinä en päihtyneille tai alaikäsille. Ja kas kummaa, en ole saanut puukosta eikä edes aseella uhattu! On haistateltu, on huudettu, on jääty kassalle jankkaamaan (sen kestää hienosti sen aikaa kunnes vartija tulee) mutta mitään pahaa ei ole tapahtunut. En minä parista haistattelusta rikki mene, missä hemmetin pumpulissa te olette kasvaneet?!
Käykö sun kassalla nistejä? Nisteissä on vähän eri meininki kuin siinä peräkylän peruspulsussa. Mä olen lihaa ja verta, enkä kestäisi puukon iskuja.
Vuokratyöntekijänä kassalla olo on ihan jees opintojen ohessa, mutta ei se kaupasta toiseen pomppiminen hirveemmi sitouta tai motivoi. Eli pääsen vaan helpommalla kun myyn sitä kaljaa nisteille ja ohjekin on, että oma turvallisuus on 1. asia ja jos uhkailua tulee niin PITÄÄ MYYDÄ eikä mitään vartijaa soittaa.
Käytännössä siis ei vaan kiinnosta tarpeeksi mennä 100 % sääntöjen mukaan, koska aina vuorot eri paikoissa, ei kukaan seuraa. Eli en itke jos joskus menee joku paistokoodi väärin tai myyn nisteille, koska en jaksa kuunnella vittuilua
Vaikutat tyhmältä ja hieman tukarilta. Onneks et kuosaa. Siitä plussaa. Mä en ymmärrä tota, et pakko asua kurvissa jos ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se asiakaspalvelu vähänniinkuin kuuluu sen kassan taitoihin, kaikenlaisten asiakkaiden! Ellei osaa niin vaihtaa alaa! Niille rajotuksille on oikeesti ihan syynsä. Mä olen 8v myynyt alkoholia, mutta ikinä en päihtyneille tai alaikäsille. Ja kas kummaa, en ole saanut puukosta eikä edes aseella uhattu! On haistateltu, on huudettu, on jääty kassalle jankkaamaan (sen kestää hienosti sen aikaa kunnes vartija tulee) mutta mitään pahaa ei ole tapahtunut. En minä parista haistattelusta rikki mene, missä hemmetin pumpulissa te olette kasvaneet?!
Käykö sun kassalla nistejä? Nisteissä on vähän eri meininki kuin siinä peräkylän peruspulsussa. Mä olen lihaa ja verta, enkä kestäisi puukon iskuja.
Niinpä niin. En minäkään jotain juoppo-penaa pelkää, mutta nistien kohdalla asia on eri, heille on tietyissä tapauksissa parempi myydä kuin olla myymättä. Nisti kun vetämästään aineesta ja määrästä riippuen voi olla melko arvaamaton, kun taas se spuge yleensä tyytyy vain huutamaan.
Eli turvallisuussääntöjä osin nuokin, että on toki kiellettyä myydä selkeästi päihtyneelle, mutta jos olemus vaikuttaa siltä, että voi käydä päälle, sitten annetaan periksi. Sama kuin esim. ryöstö- tai varkaustilanteessa, ei silloinkaan aleta leikkiä sankaria, vaan annetaan sen ryöstäjän viedä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisesta lupa lähde. Myyjä kun saa myös esittää oman versionsa asiaan ja se, että tilanteessa oli uhkaavasti käyttäytyneitä narkkeja, vaikuttaa asiaan. Koska ihan virallisissa turvallisuussäännöissä lukee, että tietyissä poikkeustapauksissa annetaan periksi - koskee esim. Myös sitä, jos joku tulee iltaysin jälkeen ostamaan kaljaa, ja alkaa uhkailemaan, niin silloin mieluummin ne kaljat myydään kuin odotetaan, että tyyppi alkaa sanoista tekoihin.
Se, että on olemassa poliiseja ja vartijoita, ei tarkoita sitä, että he ehtisivät tasan sillä hetkellä paikalle, kun tilanne on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Myyjälle kuuluu sakko ja kaupalle alkoholinmyyntikielto jos usein tapahtuu näin. Jos kassalla ei pärjää näissä tilanteissa on syytä vaihtaa alaa.
No moni muukaan ei pärjää, huomaahan sen jo vaikka siitä miten korkea kynnys muilla ihmisillä on mennä esim. kadulla tapahtuvan tappelun tai pahoinpitelyn väliin. Pällistellään vain kauempana tai käännetään pää pois ja leikitään ettei huomata mitään. 🙄
On sullakin ongelmat
Ja varmaan kannattaa alkaa huutamaan nisteille, saat puukosta tai hiv-ruiskusta pahimmassa tapauksessa.