Taas myi Alepan kassaneiti kännisille huumehörhöille kaljaa!
Jessus että menee hermot Helsingin xxmäen alueen Alepaan ja sen myyjiin! Kauppa myy jatkuvasti kaljaa spurguille tai kännisille huumehörhöille.
Äsken olin kaupassa, ja menin kassajonoon. Siinä oli neljä täysin kamoissa olevaa jätkää - samat jätkät olin nähnyt jo aiemmin ostarin nurkilla ördäämässä ja juomassa siideriä ja ihan kamoissa, että hyvä kun eteensä näkivät.
Jätkät olivat just kassalla maksamassa ostoksiaan, pelkkää olutta. Kassaneiti vain katselee ympärilleen ja naputtelee kassakonetta. Minä sanoin sitten myyjälle, että miten ihmeessä sä voit myydä noin sekaisin oleville jätkille kaljaa. No jätkäthän alkoi huudella mulle jotain, mut kassamuija vain naputti konetta ja rahasti oluet. Sanoin uudelleen, ja tyttö kehtasi sanoa HUOMANNEENSA VASTA JÄLKEENPÄIN, että jätkät olivat sekaisin päihteistä.
Mua ennen kassajonossa oli seissyt kaksi miestä, jotka eivät olleet tehneet mitään koko asialle.
Kassaneiti kehtasi vielä sanoa mulle, että olisit puuttunut voimakkaammin asiaan, jos kerran se vaivaa - olin aivan että häh, minähän puutuin, mutta sinä vain rahastit.
Yritin jo soittaa HOK-Elannon Alepa-kauppojen vastaavalle henkilölle (joku Kimmo se oli) mutta eipä enää tietenkään vastannut.
Aivan varmasti teen ilmoituksen tästä kassaneidistä. Samainen akka on todistettavasti ainakin kerran myynyt täysin kusi-spurgulle olutta. Olin just tulossa lastenvaunujen kanssa kauppaan, kun kassalta lähti viinalta haiseva rähjäinen ojasta noussut äijä, suurinpiirtein paskat housussa. Ja kassi täynnä kaljaa.
Ja samassa kaupassa myös yksi ulkomaalaistaustainen äijä on myynyt aivan humalaiselle seurueelle kasseittain siideriä. Silloin en jotenkin tajunnut puuttua, kun olin niin tyrmistynyt.
Vtu, jos kassaneidit eivät uskalla puuttua näihin juttuihin, niin laittakoot kauppa vartijat päivystämään edes näin perjantaisin kauppaan. Ihme touhua, että keskellä päivää arkisin vartija pyörii kaupassa, mutta pe-iltana ei ketään!
Tosin tänään siellä oli kaksi muutakin kassaa töissä, molemmat miehiä, ja takaosassa oli häärimässä yksi muu naismyyjä, joten kai he olisivat porukalla saaneet päihdeseurueen taltutettua, ja olihan kauppa täynnä muutakin väkeä. Jumaliste, jotain rajaa saisi kauppojen ahneudellakin olla, tai sitten paremmat turvavarusteet myyjille, jos on pelosta kiinni, ettei puututa!
Haistakoot paskat tämmöinen kauppa ja tämmöiset myyjät!
Kommentit (52)
Varmaan ymmärrät, että jos "päihtyneelle" ei saa myydä, voi olla vaikea todeta, kuka aina on päihtynyt ja minkä verran. Se, että jollain spurgulla on kusi housussa ja hänen normaali puhetapansa on örinä, ei vielä kerro mitään siitä, onko hän liian päihtynyt. Emme me myyjät niitä asiakkaita saa puhalluttaa.
Eli sinun mielipiteesi voi hyvinkin olla, että spurgu, joka örisee, on koko ajan liian päihtynyt. Omalla kokemuksellani sanoisin, että aina joku sama spurgu örisee joka kauppatapahtumassa samalla tavalla, on aika vaikea todeta, milloin tuo tenukeppi olisi liian humalassa.
Se asiakaspalvelu vähänniinkuin kuuluu sen kassan taitoihin, kaikenlaisten asiakkaiden! Ellei osaa niin vaihtaa alaa! Niille rajotuksille on oikeesti ihan syynsä. Mä olen 8v myynyt alkoholia, mutta ikinä en päihtyneille tai alaikäsille. Ja kas kummaa, en ole saanut puukosta eikä edes aseella uhattu! On haistateltu, on huudettu, on jääty kassalle jankkaamaan (sen kestää hienosti sen aikaa kunnes vartija tulee) mutta mitään pahaa ei ole tapahtunut. En minä parista haistattelusta rikki mene, missä hemmetin pumpulissa te olette kasvaneet?!
Se asiakaspalvelu vähänniinkuin kuuluu sen kassan taitoihin, kaikenlaisten asiakkaiden! Ellei osaa niin vaihtaa alaa! Niille rajotuksille on oikeesti ihan syynsä. Mä olen 8v myynyt alkoholia, mutta ikinä en päihtyneille tai alaikäsille. Ja kas kummaa, en ole saanut puukosta eikä edes aseella uhattu! On haistateltu, on huudettu, on jääty kassalle jankkaamaan (sen kestää hienosti sen aikaa kunnes vartija tulee) mutta mitään pahaa ei ole tapahtunut. En minä parista haistattelusta rikki mene, missä hemmetin pumpulissa te olette kasvaneet?!
yksi asiakas käyttäytyi pelottavan uhkaavasti, olen kyllä itse katsonut tarkemmin, mikä olisi paras ratkaisu toimia. Ja kollegaan on käyty käsiksi (onneksi asiakas heitti sen miehen ulos). Että silleen.
Kyllä mäkin aiemmin ajattelin kuin sinä. Mutta nyt olen kans tuolla lähiökaupassa töissä.
arvaamattomia niiden kans ei kandee käydä riiteleen
Mitä se ketään asiakasta noin nyppii jos myydään. Omakin etu et ne saadaan rauhassa liikkeestä ulos.
Ja mitä enemmän saavat juotavaa, niin nehän on vaan harmittomampia kun sammuvat. Sitten kun ei myydä missään niin alkaa tuntemattomat vastaantulijat kärsiä. Kunnes löytyy lisää niitä aineita joiden myyjät ei kuntoa katsele.. Ja pahimmassa tapauksessa lisää virtaa, eikä mitään nukuttavaa olutta.
Melko poliisi tää ap. Ja mennyt tähän kukkahattutätien naiiviin uskoon mukaan, että kun ei myydä niin häiriöt ja väkivalta vähenee..
ja tiedän todellakin että jos heille ei myydä kaljaa niin sitten se varastetaan, vaikka aseella uhaten!
Ymmärrän siis oikein hyvin myyjiä jotka myyvät selvästikin päihtyneelle.
Jos kaupoissa olisi ne vartijat 24/7.....
Mitä se ketään asiakasta noin nyppii jos myydään. Omakin etu et ne saadaan rauhassa liikkeestä ulos. Ja mitä enemmän saavat juotavaa, niin nehän on vaan harmittomampia kun sammuvat. Sitten kun ei myydä missään niin alkaa tuntemattomat vastaantulijat kärsiä. Kunnes löytyy lisää niitä aineita joiden myyjät ei kuntoa katsele.. Ja pahimmassa tapauksessa lisää virtaa, eikä mitään nukuttavaa olutta. Melko poliisi tää ap. Ja mennyt tähän kukkahattutätien naiiviin uskoon mukaan, että kun ei myydä niin häiriöt ja väkivalta vähenee..
-30-
Eli myydään kiltisti, jos on epäilys, että asiakas käyttäytyy vaarallisesti jos kieltäydytään myymästä.
Mä olen slummialueella myyjänä, kaupassa aina yksi myyjä kerrallaan, vartijalla menee puolisen tuntia tulla paikalle, saattaa mennä kauemminkin. Jos siihen tulee tuollainen vastaavanlainen narkkiporukka ostamaan, niin myyn mitä tahansa, tyhjennän kassakaapinkin hihnalle heidän pyytäessään. Ihanne tilanteessa niille voi sanoa "en myy, olette liian päihtyneenä" ja he vastaavat " selvä, kiitos kuitenkin, tulemme seuraavan kerran selvempänä, hyvää illanjatkoa" mutta niin ei vain tapahdu tosielämässä.
Kyllä se ohjeistus on niin, että selkeästi uhkaavalle henkilölle ei myydä, siis jos on oletettavaa, että henkilö tai seurue aiheuttaa myyjälle / muille asiakkaille väkivaltaa. Mutta muuten on tarkat ohjeistukset siitä, että päihtyneille ei myydä.
Siis myyttekö te vaikka alaikäiselle, jos se sattuukin olemaan roteva 17-vuotias painijapoika, joka on vielä kova vittuilemaankin ja saattaa vittuillessaan kusaista kassan eteen?
Olen ollut kaupassa töissä käytännössä koko ikäni. En ole koskaan myynyt päihtyneelle, en viinakolle tai huumeiden käyttäjälle, enkä alaikäiselle. Enkä sellaisille junioreille, jotka selvästi ostavat ulkona seisoville alaikäisille.
Kyllä ne juopotkin saa kuriin, kuten joku tuossa jo sanoikin. Varmaan 80 prossaa humalaisista ostajista on juurikin näitä paskat housuissa kulkijoita, jotka kokeilevat onneaan, kun jäi lesti saamatta kaverilta. Usein he eivät vaivaudu edes sanomaan mitään, huojuvat vain pois kassalta. Tai alkavat itkeä ja rukoilla, että myy nyt, kun on niin paha olo.
Sitten nämä veijarit, jotka alkavat huoritella ja uhkailla. Mua saa huoritella ja haukkua niin paljon kuin haluaa, mä en siitä säikähdä. Ja uhkailutkin ovat vähän niin ja näin, saahan sitä uhota. Mutta eipä ole kuin tasan neljä kertaa meinannut känniääliö käydä päälle, ja olen ollut vuosikausia kaupassa töissä (tosin muuallakin kuin kassalla, mut kassalla enimmäkseen.) Nämäkin tapaukset ovat jääneet puolitiehen, kun olen sanonut rauhallisesti, että nyt otetaan rauhallisesti, että ei ole aiheellista hankkia itselle lisähankaluuksia. Ja kerran annoin ääliölle tupakka-askin ilmaiseksi, oli niin tyytyväinen että lähti saman tien ulos. Että vinkkinä vaan "uhkaaviin tilanteisiin" muillekin.
Vähän pelisilmää ja järkeä ja rohkeutta sinne kassallekin.
jatkan sen verran, että olettekohan te niitä pumpulissa kasvaneita kaupungin lapsia, jotka säikähtävät, kun iso mies pieraisee?
Kun sanoin, että olen ollut kaupassa koko ikäni, niin tarkoitin sitä. Äitini oli kyläkaupassa töissä koko työikänsä, ja asuimme vastapäätä. Ja kyllä landella sai tosiaan tottua kaikkeen.
Mm. kaupan omistaja myi viinaa ja bensaa vaikka keskellä yötä, jos ikkunaan tultiin koputtamaan (asui kaupan rakennuksessa). Samalla tavoin meille koputeltiin, mutta äitini haistatti näille aina pitkät, vaikka kauppias itse oli sanonut, että saa myydä, parempi niin. Mutta äiti ei myynyt, ikinä.
Minä olin siis kaupassa lapsena "pyörimässä äitini jaloissa" ja heti kuin vain kynnelle kykenin, olin auttamassa ja myöhemmin palkallisestikin töissä. Kauppa oli 20km säteellä ainoa paikka josta sai kaljaa ja jessus kun niitä äijiä sit riitti. Ja näillä oli ihan oikeasti puukot mukanaan tai mikä lie työkalu milloinkin. Kerran yritti yksi sankari peruuttaa heinähännällä (googlatkaa) kaupan ikkunasta sisään, kun ollut viikko sitten saanut kaljaa. Ja ilmakivääreillä uhkailtiin.
Kylähulluja riitti, ja nämä tulivat ihan muuten vain, ilman viinan kaipuuta, puhumaan viikatemiehistä, saatanasta, kuinka joku jahtaa ja sytyttää kaupan tuleen, kuinka hän itse sytyttää kaupan tuleen ja vaikka mitä.
Olen siis tottunut kaikkeen, ja saan kyllä äijät kuriin.
Huumehörhöjenkin kohdalla pystyy päättelemään. Useimmiten tyypit ovat niin soseessa, etteivät kättään osaa taskusta pois ottaa.
Ja kuten joku sanoi, niin ei oikeat nistit jää siihen sönköttämään vaan luikkivat muualle kokeilemaan onneaan.
Piripäät ja muut joilla menee lujaa, ovat ehkä ainoita, joista ei tiedä. Heroinistit käyvät niin hitaalla, että ne voi potkia kassalta pois, eivätkä ne tajuaisi. Piripäiden kohdallakin voi nopeasti päätellä, onko todellakin arvaamaton, kyllä sen pystyy levottomasta käytöksestä ja esim. kovasta äänestä, joka raikuu kaupan toiselta puolelta, päättelemään. Sitten vain mietin, miten toimin.
Me narkit saatamme ostaa kaljaa, mutta se ei ole tärkeää. Kama on tärkeää. Kunnon kamoissa ei kaljaa vaivaudu kukaan ostamaan. Muissa tilanteissa kyllä. Mutta sanoisinpa vain kokemuksesta, että 99% narkeista EI jää sekoilemaan kassalle. Me haluamme mennä "varjoon" - jos siis saisimme sekaannuksen kassalla, niin kytät olisivat paikalla ja sitä ei kukaan narkki halua. Ja kyllä, osaamme ajatella näin pitkälle myös kamoissa. Koska se liittyy kamaan. Piikkin. Kaikki pyörii piikin ympärillä, ja kaikki suunnitellaan sen mukaan, myös kaupassa käynti, ettei se vain pilaisi seuraavaa piikin saamista.
Alkoholistit ovat kyllä arvaamattomampia kuin huumeidenkäyttäjät.
Narkki tulee puukko kädessä kauppaan vain silloin, kun aikoo ryöstää kaupan. Ei ketään narkkia kiinnosta puukottaa kassaa sen takia, ettei saa kaljaa. Tulkaapa tutustumaan meidän narkkien todelliseen elämään.
T. Narkki
en ole vielä joutunut itse tilanteeseen, jossa olisin pelon takia jättänyt myymättä olutta. Mutta nykyään tuntuu siltä, että mitä enemmän konflikteja on nähnyt ja itse kokenut, sitä vähemmän niitä kestää. Kaupan alalla ei mielestäni koulutuksen puutteen vuoksi ole sellaista ammatillisuutta, että kestäisi työn huonoja puolia, koska jotkut vaikeat tilanteet jäävät käsittelemättä kokonaan. Ylemmältä taholta saa välillä ylimalkaisia ohjeita, jotka eivät kaikissa tilanteissa auta.
Sen jälkeen kun on nähnyt ekan tappouhkauksen (narkkarilta) ja nähnyt, kun työkaveriin käydään kiinni, kaikki tilanteet ehdollistuvat sellaisiksi, joista ajattelee, että pahin voi tapahtua. Minusta ei kuitenkaan naispuolisena ole fyysistä vastusta, jos joku tosiaan haluaa tehdä jotain.
Ihmiset on erilaisia, toiset on herkempiä. Jonkun on vain jossain tilanteessa helpointa myydä.
Meidän myymälässä on monia alkoholisteja asiakkaina ja nämä vakkaritkin saattavat olla liian humalassa ostaakseen olutta. Kuitenkin olen pöyristyneenä nähnyt, kuinka tästä tullaan valittamaan tyyliin "sinä et eilen myyny sille meidän Markulle olutta".
Kaikkien 20v. kassojen normaaliarki ei ole muuten kulunut päihtyneiden henkilöiden tilaa arvioidessa vaan arviointi voi myös kokemuksen puutteen vuoksi olla vaikeaa. Itse taas kauppaurani alussa tein joskus arviointeja väärään suuntaan eli kieltäydyin myymästä joskus henkilöille, jotka eivät sitten olleetkaan päihtyneitä.:)
Mene sinä vittuun kukkahattutäti mussuttamaan himaa siitä. Sulla ei ole mitään tietoa myyjien koulutuksista ja siitä paljonko ne saa paskaa niskaan. Myydään vaaleissakin päihtyneille alkoholia ja niin se vaan menee et muuta kuule maalle ja suksi vittuun. Vituttaa tollaset ämmät niin paljon ettei veri kierrä.
Vanha provohan tämä on, mutta.
Vaikka kuinka olisi ohjeistus että päihtyneille ei myydä, niin tässä tapauksessa jos raha löytyy ja asiakas käyttäytyy asiallisesti siinä kassalla vaikkakin olisi huumeissa, en näe syytä sille miksi ei myytäisi. Helpommalla pääsee niin kassa, muut asiakkaat ja nämä nistitkin. Sillä faktahan on se että jos he sen kaljansa haluavat, he sen ottavat. Ei siinä paljoa kukkahattu täti rattaiden kanssa tai kassatyttö asialle mitään voi.
Menepä itse sinne kassalle poliisiksi, kun hullut riehuu ja uhkailee. Olin nuoruudessa 80-luvulla ko hommassa ja tilanne oli silloin jo hirveä, eikä ollut mitään vartijoita.
Että mä toivon tällaisten arvostelijoiden joutuvan pakkotyöhön sinne kassalle ja kysytään sitten siitä kaljanmyynnistä.
Kyllä meidän kassasta löytyy kuittausnappi "pakko myydä" tms., joka on käsittääkseni tarkoitettu näitä tapauksia varten. On sattunut omalle kohdalle ja kuullut työkamuilta, että kauppaa aletaan laittaa päreiksi, jollei kaljaa saada. Narkkarit juuri pahinta kastia. Ja ei ole kivaa saada tappouhkauksia ja lähteä illalla yksin kotiin jossain pimeässä lähiössä.
Myyjälle kuuluu sakko ja kaupalle alkoholinmyyntikielto jos usein tapahtuu näin. Jos kassalla ei pärjää näissä tilanteissa on syytä vaihtaa alaa.
EI kannata kassan palkalla terveyttään uhkaamaan, et saa korvauksia.
Mitähän sitten käy kun suuttunut narkki lyö kanssa-asiakasta turpaan, koska ei saa ostettua kaljaa?
Sitten itketään iltapäivälehtiin että miksi myyjä ei myynyt tuolle urvelolle alkoholia, vaikka laki sanoo mitä.
Myydäänhän baarissakin känniläisille alkoholia. Missä raja menee?
ensinnäkin ap, mikä tonttu! Soittaa illalla toiveikkaana jollekin Alepan xx-päällikölle. Hyvänen aika ei ne isotkaan pomot päivystä 24h, niillä on jopa työaika.
Mielestäni on useampia vaihtoehtoja, miksi kassa voi toimia noin:
-jo edellämainittu asia, että kassalle voi tietää hankaluuksia, jos ei myy. Alatko oikeasti hentona naisena ärsyttää kamoissa olevia narkkareita.
Kaupan kannalta tilanne voi olla myös se, että he ottavat minkä haluavat joka tapauksessa, vaikka sitten pöllien jos ei muuta.
-monilla alkkareilla ja humalaisilla on tapana vähän skarpata siinä myyntitilanteessa. Kassa ei sitäpaitsi välttämättä voi koko ajan napittaa jonoa eikä välttämättä voi parin sekunnin vilkaisulla todeta, kuinka päihtynyt joku henkilö on, toisin kuin sellainen, joka on seissyt jonossa päihtyneen takana