Onko muilla vastaavia kokemuksia - työelämäasiaa!
Työpaikallani on nelisen vuotta sitten otettu käyttöön tehtäväkierto, johon osallistuminen on määritelty vapaaehtoiseksi. En ole itse osallistunut tehtäväkiertoon, koska viihdyn hyvin omassa tehtävässäni ja koulutukseni pääsee siinä oikeuksiinsa.
Nyt on kuitenkin tullut eteen tilanne jossa toisella osastolla työskentelevä henkilö tahtoisi kiertoon minun tehtävääni joita on firmassa tällä nimikkeellä ja tehtävänkuvalla vain kaksi. Esimieheni kysyi, olisinko halukas siirtymään toiseen tehtävään, jotta tämä toinen henkilö voisi kokeilla minuntehtävääni. Olin aika järkyttynyt ja sanoin sitten tietysti, että en ole ja siihen pomo, että voivoi, mitenkäs nyt kun tämä toinen tahtoo siihen hommaan ja tehtäväkiertoa pitäisi edistää ja kaikkea sellaista. Tuli sellainen kuva että pomon mielestä minun olisi pitänyt suostua.
Asia jäi kesken pomon kiireen vuoksi, ja pomo lupasi palata siihen maanantaina mutta nyt mua vaivaa voiko tosiaan noin yksinkertaisesti syrjäyttää toisen työtehtävästä??? Eihän siirtyminen edes ole mun kohdalta vapaaehtoista, jos siihen pakotetaan ja jos siirtymisen periaate on tuo niin kuka tahansa voi haluta kenen tahansa työhön ja siitä vasta sirkus tulee.
Palkkaetuja meillä ei tehtäväkierrosta saa, ellei sitten siirry normaalia palkkaluokkaansa ylemmän luokan tehtäviin.
Taidan ottaa luottamusmiehen mukaan maanantaina. Tuskinpa pomo itsekään suostuisi noin vain jos joku ilmoittaisi haluavansa kokeilla hänen tehtävää! Olen aika ärtynyt ja huolissani nyt.
Kommentit (44)
ja miksi vastustaa uuden oppimista? Huono itsetunto tai pelkää jotain?
jos sinulle löytyy haastava vähintään samantasoinen tehtävä tai voisit olla kiinostunut jopa pomosi tehtävästä. Muuten vaikuttaa oudolta järjestelyltä. Yleensä tehtäväkiertoa tehdään, jos vaihtajien tarpeet kohtaavat eli tavallaan vaihdetaan päittäin. Olisko tarkoitus, että sinä menisist sitten tämän sinun hommaasi halukkaan tehtävään. Olisiko se samantasoinen kuin omasi ja kehittyisitkö sinä siinä tehtävässä. Meidän firmass atehtäväkietoon on menty tuolla tavalla päittäin tais itten jos jostakin on esim. tuölut äitysloman tai muu toimen sijaisuus, on siihen voitu ottaa joku tethäväkierrosta. En ole kuullut, että ketään olisi pakotettu. Pakottaminen ei kuulu vastuuntuntoisen ja eteensä katsovan työnanatajan henkilöstöpolitiikkaan. Meidän firmassa ei ole turhia toimia (saneerattu viime vuosina), joten jokaiseen paikkaan on saatava pätevä henkilö.
Oletko sinä itse ymmärtänyt jotenkin väärin tehtäväkierron? Ei kai se ole kenenkään "syrjäyttämistä" vaan toisten työhön tutustumista.
perustuu vapaaehtoisuuteen eikä taustalla ole YT-neuvotteluita. Jos tiimiin avautuu paikka (äiityslomasijaisuus tms) niin toisesta tiimistä voi hakea kyseistä paikkaa, päästä täten hetkeksi saamaan vaihtelua omaan vakityöhönsä. Ei siellä ketään mihinkään pakoteta. Eikä tosiaan luopumaan omasta työstään jos sitä haluaa hamaan hautaan tehdä.