Onko muilla vastaavia kokemuksia - työelämäasiaa!
Työpaikallani on nelisen vuotta sitten otettu käyttöön tehtäväkierto, johon osallistuminen on määritelty vapaaehtoiseksi. En ole itse osallistunut tehtäväkiertoon, koska viihdyn hyvin omassa tehtävässäni ja koulutukseni pääsee siinä oikeuksiinsa.
Nyt on kuitenkin tullut eteen tilanne jossa toisella osastolla työskentelevä henkilö tahtoisi kiertoon minun tehtävääni joita on firmassa tällä nimikkeellä ja tehtävänkuvalla vain kaksi. Esimieheni kysyi, olisinko halukas siirtymään toiseen tehtävään, jotta tämä toinen henkilö voisi kokeilla minuntehtävääni. Olin aika järkyttynyt ja sanoin sitten tietysti, että en ole ja siihen pomo, että voivoi, mitenkäs nyt kun tämä toinen tahtoo siihen hommaan ja tehtäväkiertoa pitäisi edistää ja kaikkea sellaista. Tuli sellainen kuva että pomon mielestä minun olisi pitänyt suostua.
Asia jäi kesken pomon kiireen vuoksi, ja pomo lupasi palata siihen maanantaina mutta nyt mua vaivaa voiko tosiaan noin yksinkertaisesti syrjäyttää toisen työtehtävästä??? Eihän siirtyminen edes ole mun kohdalta vapaaehtoista, jos siihen pakotetaan ja jos siirtymisen periaate on tuo niin kuka tahansa voi haluta kenen tahansa työhön ja siitä vasta sirkus tulee.
Palkkaetuja meillä ei tehtäväkierrosta saa, ellei sitten siirry normaalia palkkaluokkaansa ylemmän luokan tehtäviin.
Taidan ottaa luottamusmiehen mukaan maanantaina. Tuskinpa pomo itsekään suostuisi noin vain jos joku ilmoittaisi haluavansa kokeilla hänen tehtävää! Olen aika ärtynyt ja huolissani nyt.
Kommentit (44)
Kierron kesto on 2-4 vuotta, eikä siitä yleensä vanhaan tehtävään takas siirrytä, vaan kierretään eteenpäin.
maanantaina lupasi palata asiaan.
Kierron kesto on 2-4 vuotta, eikä siitä yleensä vanhaan tehtävään takas siirrytä, vaan kierretään eteenpäin.
että jos Palsta Mamman Työkaveri tahtoisi Palsta Mamman työn niin kuinka moni luovuttaisi sen kahta kättä heiluttaen ja ilosta hihkuen sen kummempia miettimättä jotta ei vain saisi hankalan mainetta?
Jaa että lopulta ollaan sitten pääjohtajan paikalla vai?
Miten niin pääjohtajan paikalla? Kyllä olet typerä. Kierretään eteenpäin seuraavaan tehtävään. Yritä opetella lukemaan.
kehittää omaa osaamista ja saada uusia näköaloja. Tehtäväkierrossa mukana olemista pidetään kouluttautumisena. Sellaisilla ihmisillä on paljon paremmat mahdollisuudet jatkossa, jos tulee vastaan työttömyyttä tai muuten pitäisi hakea uutta työpaikkaa tai edetä uralla, kuin niillä, jotka ovat nököttäneet pölyttymässä siinä yhdessä ja samassa hommassa vuosikausia.
Näin siis rektytoijan ja esimiehen näkökulmasta. Todellakin ihminen, joka vasiten kieltäytyy kehittymästä, on rekrytoijan näkökulmasta niin pösilö - huono sekä firman näkökulmasta että omastaan - että on varmaan seuraava yt-kohde.
että suomalainen nainen on työpaikan suurin jarru ja hengen pilaaja. Mikään ei käy eikä kelpaa ja joka asiasta valitetaan ammattiliittoon. Kouluttautua ei voi ja joka asiaa vastustetaan. Veikkaan että ap joutuu irtisanotuksi heti kun se on mahdollista ja se onkin hänelle ihan oikein.
Näin siis rektytoijan ja esimiehen näkökulmasta. Todellakin ihminen, joka vasiten kieltäytyy kehittymästä, on rekrytoijan näkökulmasta niin pösilö - huono sekä firman näkökulmasta että omastaan - että on varmaan seuraava yt-kohde.
sitä että työelämässä on ihmisiä, jotka ovat niin vihkiytyneitä omaan tehtäväänsä ja vielä niin intohimoisesti tykkäävät siitä, että hoitavat sen loistavasti, etteivät edes halua tehdä muuta? Kiinnostaisi tietää, koska juuri sellaisia henkilöitähän työnantajat tuntuvat erilaisten tutkimustenkin perusteella kaipaavaan. tää meni nyt vähän off topic, mutta tuli vain mieleen.
tosiasia on, että niiden ammattitaito vanhenee auttamatta, eikä ne itse edes näe sitä.
sitä että työelämässä on ihmisiä, jotka ovat niin vihkiytyneitä omaan tehtäväänsä ja vielä niin intohimoisesti tykkäävät siitä, että hoitavat sen loistavasti, etteivät edes halua tehdä muuta? Kiinnostaisi tietää, koska juuri sellaisia henkilöitähän työnantajat tuntuvat erilaisten tutkimustenkin perusteella kaipaavaan. tää meni nyt vähän off topic, mutta tuli vain mieleen.
tosiasia on, että niiden ammattitaito vanhenee auttamatta, eikä ne itse edes näe sitä.
ja nilkkejä on yritykset pullollaan kun toinen toistaan osaamattomammat laittavat porukan kiertoon.
Ap, arvostan sinua. Pidä kiinni työstäsi. Osaat varmaankin perustella sen pomollesi ja ylemmälle taholle. Jokuhan täällä jo antoi hyviä neuvoja ;-)
Tsemppiä edelleen! :-)
ja nilkkejä on yritykset pullollaan kun toinen toistaan osaamattomammat laittavat porukan kiertoon.
Ap, arvostan sinua. Pidä kiinni työstäsi. Osaat varmaankin perustella sen pomollesi ja ylemmälle taholle. Jokuhan täällä jo antoi hyviä neuvoja ;-)
Tsemppiä edelleen! :-)
alaiset hoksaavat että pomo ei hallitse hommiaan ja on alaisiaan typerämpi. Siinä vaiheessa alainen laitetaan "kouluttautumaan" tehtäväkiertoon seuraavan pikkunilkin alaiseksi.
t. -34-
Etkö rekrytoijana ja esimiehenä lainkaan kunnioita
tehtäväkiertoa käytetään yleensä työpaikoilla,joissa ihmiset ovat linnoittautuneet omiin poteroihinsa eikä yksiköiden välistä yhteistyötä saada millään lailla käyntiin. Ihmisten osaamiset rapautuu, kun katsovat asioita vain siitä omasta poterosta käsin.
Mä olen ollut kumpanakin päänä tehtäväkierrossa, hyvin lähti mulla ainakin ura ja palkka nousuun, kun olin halukas oppimaan uutta ja kokeilemaan asioita.
Esimiehen näkökulmasta tehtäväkiertoa suositellaan yleensä kehityskelpoisille, joita halutaan pitää firmassa. Jos sitten joku ei halua lähteä, niin odottaisin kunnon selvitystä miksei. Syynä voi olla sitten vaikea perhetilanne, kunnianhimon puute tai uskalluksen puute.
Esimiehen näkökulmasta tehtäväkiertoa suositellaan yleensä kehityskelpoisille, joita halutaan pitää firmassa. Jos sitten joku ei halua lähteä, niin odottaisin kunnon selvitystä miksei. Syynä voi olla sitten vaikea perhetilanne, kunnianhimon puute tai uskalluksen puute.
mutta ei muuta. Kaikille ei työnteko ole elämässä se tärkein juttu, luojan kiitos. Se on kätevä tapa ansaita elanto, mutta muuta sen ei tarvitse olla. Muutenkin tehtäväkierto on lähinnä toimihenkilötason juttu. Tuskinpa metallitehtaassa sorvaajalle ehdotetaan että siirryppä tuonne muutamaksi vuodeksi suunnittelupuolelle. Eikä sairaanhoitajalle ehdoteta että menepä hetkeksi lääkärin hommiin kun meillä on tää tehtäväkierto. Koskee loppujen lopuksi hyvin pientä osaa työvoimasta.
tehtäväkiertoa käytetään yleensä työpaikoilla,joissa ihmiset ovat linnoittautuneet omiin poteroihinsa eikä yksiköiden välistä yhteistyötä saada millään lailla käyntiin. Ihmisten osaamiset rapautuu, kun katsovat asioita vain siitä omasta poterosta käsin.
Mä olen ollut kumpanakin päänä tehtäväkierrossa, hyvin lähti mulla ainakin ura ja palkka nousuun, kun olin halukas oppimaan uutta ja kokeilemaan asioita.
työssä olen ollut 12 vuotta. Silti palkka nousee joka vuosi henkilökohtaisilla korotuksilla ja tietysti bonarit korottaa sitä myös. Palkkakehitys riippuu siitä miten työnsä tekee, eikä todellakaan siitä alkaako vaihdella tehtäviä vai ei.
mutta ei siellä kyllä vasten tahtoaan ketään toisiin tehtäviin siirretä. Työnkierto tapahtuu tehtävissä jolloin jokin paikka vapautuu tms. Eli oudolta tuntuu ap:n kuvailema tilanne.
mutta ei siellä kyllä vasten tahtoaan ketään toisiin tehtäviin siirretä. Työnkierto tapahtuu tehtävissä jolloin jokin paikka vapautuu tms. Eli oudolta tuntuu ap:n kuvailema tilanne.
Useampi yt-kierros jo takana vai mitä eikä menekkiä tuotteelle ole? Syyt löytyvät ylempää.
Enkä lukenut koko ketjua, joten sori jos on jo selvitetty
että siihen olisi "pakko".
Olen samaa mieltä tämän alla olevan kirjoituksen kanssa. En suostuisi minäkään. Tsemppiä ap!