Escitalopram Actavis -lääkkeen lopetus viikon jälkeen? Neuvoja?
Kirjoitin eilenkin miten tuli tosi huonot olot kun yksityinen lääkäri määrisi tuota lääkettä, ihan vaan puolikkaalla (5mg) aloittanut ja nyt siis viikon verran. Viime yö oli vaikea, en meinannut saada unta, kauhea ahdistus ja hikoilutus jne huonoa oloa. Mä en halua alkaa käyttää näitä! Lääkäri siis totesi etten ole masentunut mutta ylirasittunut kyllä ja voin halutessani kokeilla lääkettä. Ei siis mitenkään ensi alkuun sitä edes ehdottanut. Sanoin, että joo no voin kokeilla. Mutta kaduttaa! Huomaan, miten tiukkaa kamaa tällainen on, en tahdo.. miten voin lopettaa lääkkeen käytön ennen kuin tämä menee pidemmälle? Tänä aamuna jätin ottamatta lääkkeen, kun soitin terveysneuvontaan ja sieltä sanottiin että jos tulee kovin huonot olot niin voit vielä aivan hyvin itse miettiä haluatko jatkaa, olet käyttänyt vasta niin vähän aikaa. Että ota nyt vaikka joka toinen aamu se puolikas ja sitten jätät pois kokonaan. Hankalaksi tämän tekee se, etten saa kuin ensi viikon puolella yhteyttä tähän yksityiseen psykiatriin joka lääkkeen mulle määräsi, ei siis ole töissä sitä ennen.
Mitä sanotte? Voinko jättää lääkkeen oton tähän? Ja keskustella sitten toki vielä lääkärin kanssa kun saan häneen yhteyden. Miten lopettaa viikon käytön jälkeen, mahdollisimman lempeästi siis?
Kommentit (50)
Noin tosiaan voi käydä kun antaa kaikkensa muille, mutta nyt on aika keskittyä sinun hyvinvointiisi. Kelan tukemaan terapiaan pääse nyt kohtalaisen helposti, hae ihmeessä sitä. Ja kun ne ensimmäisella kerralla lähettävät hylkäyspäätöksen, hae uudestaan. Sieltä usein tulee ekaksi hylkäys, mutta toisella kerralla tärppää. Kiitos halista! Täältäkin lähtee sinulle voimahaleja ja paljon kannustavia ajatuksia :)
24
Eikäs burana nimen omaan voi olla epäsopiva tuon mielialalääkkeen kanssa? Mieluummin voisi varmaan ottaa panadolia kuukautisiin?
Buranassa on ainetta, joka vähentää verenvuotoa, siksi sitä kannattaa ottaa isoihin vuotoihin. Panadol ei auta vuodonmäärään.
Jos käyttää verenohennuslääkkeitä (Marevan) ei saa syödä buranaa.
10
"Kiitos:) Vaikutat varsin ihanalta ihmiseltä:)"
Kuten sinäkin! Ja niinpä olen aikoinani minäkin sairastunut samasta syystä kuin sinäkin :)
Eikäs burana nimen omaan voi olla epäsopiva tuon mielialalääkkeen kanssa? Mieluummin voisi varmaan ottaa panadolia kuukautisiin?
Buranassa on ainetta, joka vähentää verenvuotoa, siksi sitä kannattaa ottaa isoihin vuotoihin. Panadol ei auta vuodonmäärään. Jos käyttää verenohennuslääkkeitä (Marevan) ei saa syödä buranaa. 10
Buranaa voi syödä silloin tällöin, mutta jos joutuu käyttämään paljon särkylääkkeitä, silloin kannattaa suosia panadolia, joka ei haavauta suolistoa. Kuukautisiin buranan ottaminen on juuri sitä silloin tällöin meininkiä.
Kokeile ihmeessä, ainakin yöksi, ettei peti lainehdi ;)
Tuohan on sama lääke kuin Cipralex ja nuo alkuoireet ovat täysin normaaleita.
Hei!
Lopeta masennuslääkkeiden syönti ja hakeudu terapiaan. Psykoterapia auttaa. Ihmisellä on kaikki edellytykset parantaa itse itsensä. Lääkkeet ei auta, muuten kuin siirtävät ongelmia ja toki auttavat toimintakykyyn, jos ihan masentunut. Mutta jos haluat oikeasti päästä ongelmistasi, niin lääkkeet eivät ole hyvä vaihtoehto. Jossain kohtaa joudut taas samaan pisteeseen, koska lääkkeet ei poista todellista syytä. Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole kapasiteettia ja uskallusta lähteä tutustumaan itseensä.
Terapia kestää kyllä vuosia, mutta auttaa takuuvarmasti.
nimim. läpi käynyt
Lukea koko ketjua, mutta ap:n lääke ja Cipralex ovat aivan sama lääke. Ap:lla tyypilliset aloitusoireet, menevät kyllä ohi. Lääkitys ja terapia yhdessä ovat tehokkain apu. Olen syönyt itse 5 v 25/mg päivässä tätä, ainoa sivuoire järkky lihominen.
Sinuna jalkaisin sisukkaasti.
T: pari lasten kuolemaa, lapsettomuushoidot, velkahelvetin ja avioeron kokenut, nyt menee ihan ok
Tää on sairasta, että ihmiset luulevat lääkkeiden poistavan ahdistuksen tai fyysiset oireet! Ne vain siirtää teidän ongelmia ettekä te oikeasti voi yhtään paremmin. Kannattaa miettiä aloittaako lääkkeitä, jos ne aiheuttaa kauheita sivuoireita. Lääkkeet ovat elimistölle kemiallista, outoa myrkkyä jota vastaan elimistö yrittää taistella!! Siitä ne sivuoireet tulevat. Luonnollisilla hoidoilla tai vitamiineilla ei näitä kamalia oireita tule! Älkää ikinä syökö mielialalääkkeitä vaikka ne lääkärit niitä tarjoaa; ne kun ei aina tiedä edes asioista mitään! Tai tietäväthän ne sen, että reseptejä kirjoittaessa palkka nousee ..
Vielä- en usko että viikon syömisestä puolikkaalla tabulla mitään ongelmia saat . Minä lopettaisin heti- ota kuitenkin yht lääkäriisi kun hän palaa lomalta. Mikäli haluat vahvistusta asiaan niin kysy apteekista tai soita terveyskeskukseesi- kyllä he siellä auttavat😊maija
Noin tosiaan voi käydä kun antaa kaikkensa muille, mutta nyt on aika keskittyä sinun hyvinvointiisi. Kelan tukemaan terapiaan pääse nyt kohtalaisen helposti, hae ihmeessä sitä. Ja kun ne ensimmäisella kerralla lähettävät hylkäyspäätöksen, hae uudestaan. Sieltä usein tulee ekaksi hylkäys, mutta toisella kerralla tärppää.
Kiitos halista! Täältäkin lähtee sinulle voimahaleja ja paljon kannustavia ajatuksia :)