Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Escitalopram Actavis -lääkkeen lopetus viikon jälkeen? Neuvoja?

Vierailija
23.02.2012 |

Kirjoitin eilenkin miten tuli tosi huonot olot kun yksityinen lääkäri määrisi tuota lääkettä, ihan vaan puolikkaalla (5mg) aloittanut ja nyt siis viikon verran. Viime yö oli vaikea, en meinannut saada unta, kauhea ahdistus ja hikoilutus jne huonoa oloa. Mä en halua alkaa käyttää näitä! Lääkäri siis totesi etten ole masentunut mutta ylirasittunut kyllä ja voin halutessani kokeilla lääkettä. Ei siis mitenkään ensi alkuun sitä edes ehdottanut. Sanoin, että joo no voin kokeilla. Mutta kaduttaa! Huomaan, miten tiukkaa kamaa tällainen on, en tahdo.. miten voin lopettaa lääkkeen käytön ennen kuin tämä menee pidemmälle? Tänä aamuna jätin ottamatta lääkkeen, kun soitin terveysneuvontaan ja sieltä sanottiin että jos tulee kovin huonot olot niin voit vielä aivan hyvin itse miettiä haluatko jatkaa, olet käyttänyt vasta niin vähän aikaa. Että ota nyt vaikka joka toinen aamu se puolikas ja sitten jätät pois kokonaan. Hankalaksi tämän tekee se, etten saa kuin ensi viikon puolella yhteyttä tähän yksityiseen psykiatriin joka lääkkeen mulle määräsi, ei siis ole töissä sitä ennen.

Mitä sanotte? Voinko jättää lääkkeen oton tähän? Ja keskustella sitten toki vielä lääkärin kanssa kun saan häneen yhteyden. Miten lopettaa viikon käytön jälkeen, mahdollisimman lempeästi siis?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
2/50 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kokeilin ko. Lääkettä tänä syksynä. En jaksanut sivuvaikutuksia kahta viikkoa, vaan jätin pois, eikä siitä tullut ongelmia. Minulla oli ainakin tieto, että Buranaa ei saa noiden kanssa käyttää samanaikaisesti. Kuukautisin ne eivät varmaankaan ole vaikuttaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2012 klo 12:05"]

Hei!

Lopeta masennuslääkkeiden syönti ja hakeudu terapiaan. Psykoterapia auttaa. Ihmisellä on kaikki edellytykset parantaa itse itsensä. Lääkkeet ei auta, muuten kuin siirtävät ongelmia ja toki auttavat toimintakykyyn, jos ihan masentunut. Mutta jos haluat oikeasti päästä ongelmistasi, niin lääkkeet eivät ole hyvä vaihtoehto. Jossain kohtaa joudut taas samaan pisteeseen, koska lääkkeet ei poista todellista syytä. Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole kapasiteettia ja uskallusta lähteä tutustumaan itseensä.
Terapia kestää kyllä vuosia, mutta auttaa takuuvarmasti.

nimim. läpi käynyt

[/quote]

On kokemusta molemmista - sekä masennuslääkkeistä ja terapiasta. Joskus on ollut rahallisesti niin tiukkaa, että on ollut pakko säästää lääkkeistä ja valita syöminen sen sijaan. Silloin on tullut tauko ja äkkilopetus. Tuntuu siltä, että lääkkeillä on usein hyvinkin laamaava vaikutus. Lääkkeen lopetus aiheuttaa sen, että tunteet koetaan voimakkasti. Se on uuvuttavaa ja ihminen palaa helposti loppuun. Jos unohdan ottaa escitalopramia, en saa edes nukutuksi enää. Terapiassa käynnin hyödyllisyyttä en taas ole päässyt kokemaan. Ehkä olen niin tyhmä tai lukossa, että samojen asioiden jauhaminen vuodesta toiseen ilman mitään merkittävää "ahaa-elämystä", tunnelukkojen avautumista tai asioiden loksahtamisa paikkoilleen, ei tunnu missään. Miten masennuksesta muka paranee terapiassa? Jos ihmistä vetävät alaspäin olosuhteet ja kyvyttömyys vaikuttaa asioihin millään tavalla, miten asioiden puiminen auttaa muutokseen?

Vierailija
4/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko kukaan vastata?

Vierailija
5/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään et ottanut? Älä ota sitten huomennakaan.

Jos koet, että on parempi ottaa, niin veitsella voit vielä pienentää sitä määrää.

Vierailija
6/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä olen syönyt sitä 5mg (eli 10mg puolikkaan) aamuisin viikon verran mutta tänään en ottanut. Eilisillan oli niin inhottava olo enkä meinannut saada yöllä untakaan että terveysneuvonta tosiaan sanoi että voit kyllä vielä päättää jättää ne käyttämättäkin. Että ota vaikka joka toinen aamu se puolikas nyt ja sillä tavalla lopetat pikkuhiljaa. Tänään ollut hikoilutusta ja välillä huonoa oloa, sellaista vähän särinää. En tiedä paheneeko olo tästä vielä jos jätän nyt vana ottamatta tabletit vai otanko huomisaamuna puolikkaan?

Hyi. En kyllä tahdo mielialalääkkeisiin enää sekaantua..tuntuu että olin kuitenkin aika normaali ja nuo sekoittaa olon..;) (Toki tiedän, että tottumista vaatii, mutten taida tahtoa tottua kun en masentunutkaan lääkärin mielestä ollut, ylikierroksilla vaan).

Vierailija
7/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusteella, et vaikuta kovin normaalilta. Ylikierroksia tuntuu todella olevan ja päättämättömyyttä. Rauhoitu.

Olet varmaan tutkiskellut itseäsi nyt niin paljon, että olo vaan pahenee. Unohda koko juttu.

Vierailija
8/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda lääkkeet vai mitä tarkoitat? En varmasti vaikutakaan normaalilta kun kirjoittelen tänne sekavasti, kesken muitten puuhien, tuntuu että aloitin lääkkeet aivan liian herkästi pohtimatta asiaa tarkemmin. En ajatellut, että ne todella ovat vahvoja lääkkeitä, eikä ihan vaan "kunhan nyt testaan" -meininkiä. Tarvitsisin unta ja omaa rauhaa ja aikaa, lepoa tämän pikkulapsimeiningin keskellä. Mutta sitä ei hirveän herkästi tarjoudu.

Mutta tuntuu, että tämä lääkekokeilu oli siinä mielessä hyvä asia, että pisti miettimään miten mielenterveyteen tulee suhtautua vakavasti. Että mulla on asiat kuitenkin hyvin, pitäisi vaan osata enemmän nauttia tästä hetkestä.

Vierailija
9/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo lääke alkaa vasta vaikuttaa 2 - 4 viikon kuluttua.

Levottomuus ym. liittyy lääkkeen aloitusoireisiin. Ei sitä kannata lopettaa aloitusoireiden takia, sillä lääkkeet teho tulee näkyviin vasta tuolloin 2-4 viikon kuluttua. Aloitusoireet ovat myös merkki siitä, että lääke vaikuttaa sinuun. Aloitusoireetvoivat olla tosi kiusallisia, mutta ne kannatta jaksaa. Lue tuoteseloste niin huomaat, mitä oireita voi olla aluksi. Ne jäävät pois ja sitten voit henkisesti ja fyysisesti paremmin.

Lääkekokeilussasi ei ole mitään mieltä, jos et katso, kuinka se auttaa sinua. Hullunhommaa, jos jätä leikin kesken.

Vierailija
10/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pitkäjänteisyyttä kehiin.

Vierailija
11/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vaan, etten halua kokeilla. Haluan saada itseni voimaan paremmin ilman mielialalääkkeitä, koska en mitenkään äärimmäisen huonosti voinut ennenkään. Tarvitsen unta ja omaa aikaa pikkulapsielämän välillä, tuntuu että liian helposti otin lääkkeet vastaan. Tiedän että nämä on aloitusoireita, mutta onko välttämätöntä aloittaa moisia lääkkeitä ylipäätään?

Vierailija
12/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrännyt! Ylikierroksilla olo on vaarallista keholle ja psyykelle. Kehoittaisin sinua jatkamaan lääkettä ja katsomaan, miten se vaikuttaa. Ylikierrokset täytyy saada kuriin, muuten mielenterveytesi voi olla oikeasti vaarassa.

Luulen, että sinulla "syyllisyys" kun syötä mielialalääkkeitä. Haluaisit olla ilman, niin kaikki, mutta siksi ne ovat kehitetty, että tarvittaessa niihin voi turvautua, kun tarve vaatii. Ei ole häpeä hankkia itselleen apua. Lastenkin takia suosittelen, että katsot vähintäin 6kk, miten lääkkeet purevat.

Olen ollut samassa tilanteessa, joten tiedän mistä puhun.

Vierailija
13/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vaan että tulee liian paha olo näistä lääkkeistä näin alkuun. Sydämenjyskytystä hikoilua, en tosiaan saa hyvin unta ja levoton olo - ei ole kiva hoitaa lapsiakaan niin. Ja jos olo vielä vaan pahenee. Vai voisinko ottaa siitä puolikkaasta puolet aamuisin nyt siihen asti että saan lääkärin kiinni ja voimme neuvotella tarkemmin lääkityksestä?

Vierailija
14/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saanut mitään rauhoittavaa lääkeen tueksi? Minulla oli tosi pahat alkuoireet, koska olen herkkä lääkkeille. Sain rauhoittavia aluksi mielialalääkkeen tueksi. Ne jäivät itsestään pois, kun alkuoiret loppuivat ja olo koheni mielialalääkkeen vaikutuksesta.

Mihinkä määrään lääkettäsi olisi tarkoitus nostaa 5ml:stä?

Parasta olisi, jos sisukkaasti yrittäisit syödä 5ml, olisit aina päivän lähempänä sen tehoa ja alkuoireiden loppua. Mutta jos et millään pysty, voit tietysti puolittaa määrän. Se on silloin niin pieni, ettei siitä ole mitään hyötyäkään.

Vierailija
15/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut mitään rauhoittavia, enkä todellakaan osannut varautua tällaisiin alkuoireisiin. Olisin miettinyt koko lääkkeen aloistusta paljon vakavammin, jos olisin tajunnut miten vahvoja nämä lääkkeet ylipäätään on. Harmittaa hirveästi, kun nyt en saa edes tuohon yksityiseen psykiatriin yhteyttä ennen ensi viikkoa. Haluaisin keskustella nyt hänen kanssaan miten toimia, mutta odotettava ainakin keskiviikkoon - miten siis toimia siihen asti? Jos ottaisin puolikkaasta puolet, ei tulisi ehkä hyötyä mutta ei pahenisi nämä aloitusoireet enkä toisaalta katkaisisi koko kuuria ennen lääkärin kanssa keskustelua? Todella vaikea nyt tietää, ei mitään aiempaa kokemusta mielialalääkkeistä ylipäätään.

Vierailija
16/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voiko nuo lääkkeet vaikuttaa kuukautisvuotoon? Alkoi eilisiltana ja tosi voimakkaana, ajankohta kyllä ok mutta tosiaan hyvin runsas vuoto.

Vierailija
17/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut mitään rauhoittavia, enkä todellakaan osannut varautua tällaisiin alkuoireisiin. Olisin miettinyt koko lääkkeen aloistusta paljon vakavammin, jos olisin tajunnut miten vahvoja nämä lääkkeet ylipäätään on. Harmittaa hirveästi, kun nyt en saa edes tuohon yksityiseen psykiatriin yhteyttä ennen ensi viikkoa. Haluaisin keskustella nyt hänen kanssaan miten toimia, mutta odotettava ainakin keskiviikkoon - miten siis toimia siihen asti? Jos ottaisin puolikkaasta puolet, ei tulisi ehkä hyötyä mutta ei pahenisi nämä aloitusoireet enkä toisaalta katkaisisi koko kuuria ennen lääkärin kanssa keskustelua? Todella vaikea nyt tietää, ei mitään aiempaa kokemusta mielialalääkkeistä ylipäätään.

Juu, aloitusoireet tulevat yllätyksenä. Mutta täytyy muistaa, ettei kaikki todellakaan saa niitä. Olet herkkä, kuten minäkin. Joku on tosin sanonut, että mitä pahemmin lääke "potkaisee", sitä paremmin se sitten tekoaa. Minulla tämä on pitänyt paikkansa, äidilläni myös.

Yritä vielä 5ml, jos suinkin pystyt. JA kyllä sinä pystyt, et kuitenkaan oksentele, etkä hypi päin seini. Lääkärisi ei voi alkuoireille mitään, ne on vaan kestettävä, sillä ne lähtevät itsestään pois. Asennoidu niin, että tämä kestää aikansa, sitten se on ohi. Muista, että ahdistuksen lisääntyminen kuuluu alkuoireisiin, et ole tulossa hulluksi tms. Käy kylvyssä, suihkussa, kävelyllä. Yritä unohtaa itsetarkkailu ja tehdä jotain rentouttavaa.

Vierailija
18/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koittanut tuota lääkettä ja kymmeniä muita.. Mikään ei ole sopinut ja olo ollut aina parempi lääkkeen lopettamisen jälkeen (itselläni siis paniikkihäiriö). Ainoa lääke mistä ei tullut sivuoireita oli Cipralex, mutta ei se sitten auttanutkaan..

Vierailija
19/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voiko nuo lääkkeet vaikuttaa kuukautisvuotoon? Alkoi eilisiltana ja tosi voimakkaana, ajankohta kyllä ok mutta tosiaan hyvin runsas vuoto.

Mielialalääkkeitä määrätään myös PMS-oireyhtymään, en usko, että niitä käytettäisiin, jos ne aiheuttaisivat suurta vuotoa.

Kuukautisten alkaminen häiritsee muutenkin useilla nukkumista, joten saattaa olla, että reaktiosi lääkkeelle on voimakas kuukautistesikin takia.

Vierailija
20/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja elimistöni on selvästi hyvin herkkä. Jos valvon liikaa tai syön iltasella epäterveellisesti on olo tosi huono ja turvottava seuraavana päivänä jne. Eli miten sitten tämän lääkkeen laita? Jos sekään ei sitten sovi mulle ollenkaan? Lisää keinoaineita elimistöön vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän