Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Escitalopram Actavis -lääkkeen lopetus viikon jälkeen? Neuvoja?

Vierailija
23.02.2012 |

Kirjoitin eilenkin miten tuli tosi huonot olot kun yksityinen lääkäri määrisi tuota lääkettä, ihan vaan puolikkaalla (5mg) aloittanut ja nyt siis viikon verran. Viime yö oli vaikea, en meinannut saada unta, kauhea ahdistus ja hikoilutus jne huonoa oloa. Mä en halua alkaa käyttää näitä! Lääkäri siis totesi etten ole masentunut mutta ylirasittunut kyllä ja voin halutessani kokeilla lääkettä. Ei siis mitenkään ensi alkuun sitä edes ehdottanut. Sanoin, että joo no voin kokeilla. Mutta kaduttaa! Huomaan, miten tiukkaa kamaa tällainen on, en tahdo.. miten voin lopettaa lääkkeen käytön ennen kuin tämä menee pidemmälle? Tänä aamuna jätin ottamatta lääkkeen, kun soitin terveysneuvontaan ja sieltä sanottiin että jos tulee kovin huonot olot niin voit vielä aivan hyvin itse miettiä haluatko jatkaa, olet käyttänyt vasta niin vähän aikaa. Että ota nyt vaikka joka toinen aamu se puolikas ja sitten jätät pois kokonaan. Hankalaksi tämän tekee se, etten saa kuin ensi viikon puolella yhteyttä tähän yksityiseen psykiatriin joka lääkkeen mulle määräsi, ei siis ole töissä sitä ennen.

Mitä sanotte? Voinko jättää lääkkeen oton tähän? Ja keskustella sitten toki vielä lääkärin kanssa kun saan häneen yhteyden. Miten lopettaa viikon käytön jälkeen, mahdollisimman lempeästi siis?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja elimistöni on selvästi hyvin herkkä. Jos valvon liikaa tai syön iltasella epäterveellisesti on olo tosi huono ja turvottava seuraavana päivänä jne. Eli miten sitten tämän lääkkeen laita? Jos sekään ei sitten sovi mulle ollenkaan? Lisää keinoaineita elimistöön vaan.

markkinoilla paljon erilaisia vaihtoehtoja. Jokaiselle löytyy kyllä sopiva. Älä nyt rupea maalaamaan piruja seinille. Kun lääke rupeaa tehoamaan ja alkuoireet ovat poissa, tuntuu kuin söisi vitamiinin, mitään "kummallista" ei huomaa. Ylivireystila on erittäin huono keholle, osa oireistasi voi johtua niistäkin. Tsemppiä!

Menen nyt jumpaaan. Palailen tähän, kun tulen.

Vierailija
22/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sulle järkevistä kommenteista:) Varmaan nyt käyn ylikierroksilla kun niin p-kat oireet tästä aloituksesta, tosiaan hikoilua ja vaikka mitä, inhottava olotila jonka tahtoisi vaan loppuvan ja olo taas normalisoituisi. Saisi nyt edes vahvistusta siltä lääkäriltä asioille, mutta kun ei saa. Voiko nämä aloitusoireet vaan pahentua koko ajan vielä tämän viikon käytön jälkeenkin? Ainakaan en yhteen kokonaiseen lisää missään tapauksessa, vaikka reseptissä luki että siirtyminen 10mg eli yhteen kokonaiseen 1-2 viikkoa aloituksesta.

Mitä tähän hommaan nyt vaikuttaa, kun tänä aamuna jätin ottamatta kokonaan? Ollaan vielä lähdössä lomareissulle, en haluaisi hirveitä oloja siellä ensi viikolle :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vain pitkittää tuota aloitusoireilua. Voit ihan hyvin kääntyä terkkarin puoleen vaikka yksityinen määräsi lääkkeet, tuo on suunnilleen maailman tavallisin lääke jota osaa kuka tahansa terkkalääkärikin säätää. Ja saattaa määrätä sulle tueksi vaikka Opamoxin tai vaikka Circadinia jotta saat nukuttua.

Vierailija
24/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nämä kun kamalat hermostumisoireet ja inhottava olotilakin on ihan tyypillinen seuraus lääkkeen aloittamisesta? Tosiaan tälleen tuntuu että pää sekoaa, ettei tahdo mitään tällaista, viikko sitten oli sentäs normaali olotila.. Että mihinkä suohon sitä on mielialalääkkeillä itseään ajamassa. Ja miten tällaisista ikinä pääsee eroon.

Vierailija
25/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olo on noin huono. Mainitsit kilpirauhasen vajaatoiminnan, onko sen hoito tasapainossa? Jos menee liikatoiminnan puolelle, voi tulla kans levoton olo. Jos olo on ihan sietämätön niin voi olla että lääke ei vain sovi. Onko sulla kuumetta?

Ehkä sinuna soittasin aamulla terveyskeskukseen. Tosin ekat kaksi viikkoa on sivuoireiden kannalta pahimmat. Siitä sen pitäis helpottaa. Nämä lääkkeet ei tosiaan auta heti, vaan pikku hiljaa.

Vierailija
26/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aloitin Cipralla viikko sitten ja koen outoja tuntemuksia, yöhikoilua varsinkin, aamu-unisuutta, joa johtunee siitä, että unet ovat niin hyviä, että haluaa vaan katsella niitä, eikä nousta, heh.

Itse aion jatkaa ja uskon, että viekkarit helpottavat pian. Tänään siirryin ottamaan 10 mg, kuten määrätty. Minulla on vakava masennus, ahdistuneisuutta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Auttaakohan hyvin ja missä ajassa?

Minäkin olen kuullut, että ne jotka saavat voimakkaita aloitusoireita, hyötyvät eniten eli serotoniinissa on vajetta?

Vierailija
27/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SItä ennen oli kuvottavaa oloa, masennuksen pahenemista, kummaa tunnetta suussa. Kaikki tämä meni ohi. Paitsi ne eläväiset unet- näen paljon ja mielenkiintoisia unia, mikä ei mielestäni ole kovin kurja sivuvaikutus.

Itsellä riittää 15 mg, välillä käytin 20 mg. Vaihdoin Cipralexista Escitalopram Actavikseen koska se on selvästi halvempaa. Cipralexin käyttö taitaa maksaa jotain euron päivässä.

Vierailija
28/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä asia painaa. onko lääkitys paniikkioireisiin vai masennukseen vaii yleiseen ahdistukseen? jos selviät ilman lääkkeitä niin älä syö niitä. itse syön ja en selvinnyt ilman. pää meinasi hajota pitkän stressin uupumuksen jälkeen. cymbalta on auttanut minulla. minullekin tulee välillä paniikki että nää lääkkeet aiheuttaa sitä ja tätä ja meinaan lopettaa mutta muistan minkälainen olo alussa oli. kaikille noi ei sovi. jos esim olet herkkä voi juuri ssri lääkkeet antaa alussa liikaa vauhtia eli levottomuutta joka kylläkin tasaantuu noin 4 viikossa jonka jälkeen mielialasi on tasaisempi. se lääke vie terän tunteuden huipuilta. ei paranna vaan hoitaa oireita ja auttaa jaksamaan vaikean vaiheen ohi. lääkityksen lopetus tuo lopetusoireet jotka voivat muistuttaa aloitus oireita.

Vierailija
29/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääkkeiden aloitusoireet ovat hyvin moninaiset, hiloilua, syämentykytystä, oksetusta ja kuvotusta, laihtumista (määrätään myös ahmimishäiriöön), ahdistuksen lisääntymistä, sähköiskuntunnetta päässä, kuivaa suuta, metallinmakua jne.

Aloitusoireiden pitäisi helpottaa n. kuukauden kuluessa, toisilla helpottaa jo aikaisemmin.

Kannattaa vaan olla sisukas, kyllä ne siitä ohi menevät.

AP:lle sanoisin, että nämä oireet kuuluvat asiaan, niitä ei mikään lääkäri pois saa. Ne pitää kärsiä, mutta varsin nouhin ahdistusoireisiin kannataa ottaa rauhottavaa. Joten siksi voisit mennä terkkariin ja pyytää sieltä esim. opamox-reseptin. Sitä käytetään paljon ns. "kainalosauvalääkkeenä". Se vie ahdistuksen ja auttaa nukkumaan.

Matkalla olo on aina muutenkin parempi. Jos jätät lääkkeitä välistä, aloitusoireet tulevat entistä kauemmin, kun kehon kestää tottua kauemmin lääkkeeseen, jos pitoisuus välillä laskee.

Kyllä se siitä! Täällä tsempataan sua kybällä ;)

Vierailija
30/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aloitin Cipralla viikko sitten ja koen outoja tuntemuksia, yöhikoilua varsinkin, aamu-unisuutta, joa johtunee siitä, että unet ovat niin hyviä, että haluaa vaan katsella niitä, eikä nousta, heh. Itse aion jatkaa ja uskon, että viekkarit helpottavat pian. Tänään siirryin ottamaan 10 mg, kuten määrätty. Minulla on vakava masennus, ahdistuneisuutta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Auttaakohan hyvin ja missä ajassa? Minäkin olen kuullut, että ne jotka saavat voimakkaita aloitusoireita, hyötyvät eniten eli serotoniinissa on vajetta?

Alat nähdä taas elämän elämisen arvoisena. Tuo nykyinen aamunukkumisesi on myös masennuksen oireita.

Vierailija
31/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aloitin Cipralla viikko sitten ja koen outoja tuntemuksia, yöhikoilua varsinkin, aamu-unisuutta, joa johtunee siitä, että unet ovat niin hyviä, että haluaa vaan katsella niitä, eikä nousta, heh. Itse aion jatkaa ja uskon, että viekkarit helpottavat pian. Tänään siirryin ottamaan 10 mg, kuten määrätty. Minulla on vakava masennus, ahdistuneisuutta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Auttaakohan hyvin ja missä ajassa? Minäkin olen kuullut, että ne jotka

saavat voimakkaita aloitusoireita, hyötyvät eniten eli serotoniinissa on vajetta?

Alat nähdä taas elämän elämisen arvoisena. Tuo nykyinen aamunukkumisesi on myös masennuksen oireita.

t:24

Vierailija
32/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet hakenut apua! Lääkkeestä hyödyt varmastikin. Oletkos ajatellut terapiaa? Se yhdistettynä lääkkeisiin antaa parhaimman vasteen.

Olen käynyt terapian ja voin suositella. Saa jutella omista asioistaan ja saada niihin perspektiiviä.

Vierailija
33/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet hakenut apua! Lääkkeestä hyödyt varmastikin. Oletkos ajatellut terapiaa? Se yhdistettynä lääkkeisiin antaa parhaimman vasteen. Olen käynyt terapian ja voin suositella. Saa jutella omista asioistaan ja saada niihin perspektiiviä.

Suurin osa oikeista syistä eli olen joutunut nielemään paljon "kakkaa" muiden tekemisten takia, ihan läheisten ihmisten. Olen sitten murtunut itse tavallaan, kaiken kantaen ja toisille antaen...

24

Vierailija
34/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittää vaan ottaa näitä jos olo vielä vaan pahenee, kauheaa hoitaa lapsiakin kun itsellä ihan hermostunut paha olo. Sekava jotenkin, sellasta särinää, hikoilua yms. välillä pahoinvointia. Mutta kertooko siis tosiaan siitä että mulla ollut liikaa vajetta serotoniinissa, kuten joku sanoi?

Lääkäri siis sanoi, ettei varmaankaan ole masennuksesta kyse kohdallani vaan ylirasittumisesta ja kierroksilla käymisestä.

Olen uupunut, valvonut ihan liikaa viimeisten vuosien aikana, en osaa ottaa enää edes päiväunia, olen äkkipikainen, levoton ja rauhaton. Noin kärjistäen. Ja siksi lääkitys, jota lääkäri totesi että voin kokeilla hyödynkö siitä, muttei mitenkään ensisijaisesti tarjonnut tätä vaihtoehtoa.

Kuulostaa kyllä hirveältä, jos näitä aloitusoireita pitää kärsiä ensin viikkotolkulla ja sitten vasta helpottaa? Mitä jos huomisaamuna otan taas sen 5mg niin mitkähän olot tulevat? Päälle vielä nämä alkaneet kuukautiset, ja TOSI runsaina - mutta ei siis johdu lääkkeestä tämä runsaus? Jatkuvasti saan vaihtaa isoa sidettä.

Vierailija
35/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet hakenut apua! Lääkkeestä hyödyt varmastikin. Oletkos ajatellut terapiaa? Se yhdistettynä lääkkeisiin antaa parhaimman vasteen. Olen käynyt terapian ja voin suositella. Saa jutella omista asioistaan ja saada niihin perspektiiviä.

Suurin osa oikeista syistä eli olen joutunut nielemään paljon "kakkaa" muiden tekemisten takia, ihan läheisten ihmisten. Olen sitten murtunut itse tavallaan, kaiken kantaen ja toisille antaen... 24

Ja vain sinua varten. Olet selvästikin yli kiltti tyttö, joka on aina auttanut muita. Nyt sinä tarvitset apua ja sitä, että joku keskittyy sinuun. Mars hakemaan terapia lähete :)

Vierailija
36/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittää vaan ottaa näitä jos olo vielä vaan pahenee, kauheaa hoitaa lapsiakin kun itsellä ihan hermostunut paha olo. Sekava jotenkin, sellasta särinää, hikoilua yms. välillä pahoinvointia. Mutta kertooko siis tosiaan siitä että mulla ollut liikaa vajetta serotoniinissa, kuten joku sanoi? Lääkäri siis sanoi, ettei varmaankaan ole masennuksesta kyse kohdallani vaan ylirasittumisesta ja kierroksilla käymisestä. Olen uupunut, valvonut ihan liikaa viimeisten vuosien aikana, en osaa ottaa enää edes päiväunia, olen äkkipikainen, levoton ja rauhaton. Noin kärjistäen. Ja siksi lääkitys, jota lääkäri totesi että voin kokeilla hyödynkö siitä, muttei mitenkään ensisijaisesti tarjonnut tätä vaihtoehtoa. Kuulostaa kyllä hirveältä, jos näitä aloitusoireita pitää kärsiä ensin viikkotolkulla ja sitten vasta helpottaa? Mitä jos huomisaamuna otan taas sen 5mg niin mitkähän olot tulevat? Päälle vielä nämä alkaneet kuukautiset, ja TOSI runsaina - mutta ei siis johdu lääkkeestä tämä runsaus? Jatkuvasti saan vaihtaa isoa sidettä.

Ota buranaa se vähentää vuotoa.

Tuollainen äkkipikaisuus, levottomuus ja aggresiivisuus ovat piilevän masennuksen oireita. Masennusta on varmaan syntynyt monien valvottujen öidenkin kuluttavuuden takia. Joten senkin takia, sinun kannattaa aloittaa tuo kuuri. Huomenna otat pillerisi ja tilaat ajan terkkariin, että saat rauhoittavaa rinnalle. Kuten tuossa aiemmin totesin, alkuoireet kestävät n. 4 viikkoa, joillakin vähemmän, sitten alkaa helpottaa. Ihan oikeasti.

Vierailija
37/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koittanut tuota lääkettä ja kymmeniä muita.. Mikään ei ole sopinut ja olo ollut aina parempi lääkkeen lopettamisen jälkeen (itselläni siis paniikkihäiriö). Ainoa lääke mistä ei tullut sivuoireita oli Cipralex, mutta ei se sitten auttanutkaan..

Satutko muuten tietämään että Escitalopram Actavis ja Cipralex ovat rinnakkaisvalmisteita!!??

Vierailija
38/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa oikeista syistä eli olen joutunut nielemään paljon "kakkaa" muiden tekemisten takia, ihan läheisten ihmisten. Olen sitten murtunut itse tavallaan, kaiken kantaen ja toisille antaen... 24

Ja vain sinua varten. Olet selvästikin yli kiltti tyttö, joka on aina auttanut muita. Nyt sinä tarvitset apua ja sitä, että joku keskittyy sinuun. Mars hakemaan terapia lähete :)

Mutta siinä vaiheessa kun oikeasti tajusin hukkanneeni oman minuuteni ja tehneeni vain toisten vuoksi, kärsineeni, tunteneeni syyllisyyttä, nämä oireet alkoivat ja "söivät minut loppuun"...

Yksityiseen terapiaan ei ole varaa, toivottavasti pääsen kunnalliselle. Tosin pitää odottaa, että lääe alkaisi kunnolla vaikuttaa, sillä muuten en uskalla...Mutta kiitos ihanasta tuesta:) Hali!

24

Vierailija
39/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikäs burana nimen omaan voi olla epäsopiva tuon mielialalääkkeen kanssa? Mieluummin voisi varmaan ottaa panadolia kuukautisiin?

Vierailija
40/50 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta lääkkestä annoksella 20mg /vrk, 8 vuotta. Ja kun lopetin sen niin oli todella vaikeaa, pahoja vieroitusoireita. Kuitenkin olo parempi nyt kuin aikoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi