Millainen narsisti on "ystävänä"?
Toteuttaako samaa koukutussysteemiä kuin parisuhteessa? Missä vaiheesssa aloittaa piiloivailun tai muun vehkeilyn? Kertokaapa, kiitos.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette, että voiko olla sellaista narsismia, missä ihminen on äärimmäisen kiltti? Eli oikein suostuu hyväksikäytettäväksi ja tallottavaksi ja ohjailtavaksi ja sitten syyttää kaikkia muita uhrin roolistaan ja siitä kun elämä ei etene? Tämmöinen henkilö ei siis halua kenellekään mitään pahaa, mutta syyttää aina ja kaikesta muita eikä laita tikkua ristiin, että asiat muuttuisi? On itse niin herkkä ja kiltti, ettei kestä minkäänlaista väärää sanaa tai mielipidettä. Kaikessa pitäisi myötäillä, tukea ja olla samaa mieltä, vaikka se ei edistä henkilön elämää.
Ei , olet nyt käsittänyt väärin. Juuri empaattinen ihminen, jonka kuvailit, joutuu usein narsistin uhriksi. Narsisti ja empaatikko (englanniksi empath) löytävät usein toisensa, koska molemmilla ongelmia joita se toinen korostaa. Empaatikko voi oppia narsistilta vetämään elämäänsä rajat, narsisti taas tuntee olonsa turvalliseksi empaatikon seurassa, koska empaatikko jaksaa kuunnella ja pysyä narsistin elämässä hyvinkin pitkään, KUNNES vihdoin tajuaa että nyt pitää vetää rajat...
Mutta narsisti voi kyllä teeskennellä erityisen onnistuneesti empaattista ja uhrin asemassa olevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette, että voiko olla sellaista narsismia, missä ihminen on äärimmäisen kiltti? Eli oikein suostuu hyväksikäytettäväksi ja tallottavaksi ja ohjailtavaksi ja sitten syyttää kaikkia muita uhrin roolistaan ja siitä kun elämä ei etene? Tämmöinen henkilö ei siis halua kenellekään mitään pahaa, mutta syyttää aina ja kaikesta muita eikä laita tikkua ristiin, että asiat muuttuisi? On itse niin herkkä ja kiltti, ettei kestä minkäänlaista väärää sanaa tai mielipidettä. Kaikessa pitäisi myötäillä, tukea ja olla samaa mieltä, vaikka se ei edistä henkilön elämää.
Ei , olet nyt käsittänyt väärin. Juuri empaattinen ihminen, jonka kuvailit, joutuu usein narsistin uhriksi. Narsisti ja empaatikko (englanniksi empath) löytävät usein toisensa, koska molemmilla ongelmia joita se toinen korostaa. Empaatikko voi oppia narsistilta vetämään elämäänsä rajat, narsisti taas tuntee olonsa turvalliseksi empaatikon seurassa, koska empaatikko jaksaa kuunnella ja pysyä narsistin elämässä hyvinkin pitkään, KUNNES vihdoin tajuaa että nyt pitää vetää rajat...
Mutta narsisti voi kyllä teeskennellä erityisen onnistuneesti empaattista ja uhrin asemassa olevaa.
Sitä narsisti tietenkin tekee, mutta sen teeskentelyn läpi on helppo nähdä. Jos yhtään avaa silmänsä, ja katsoo kokonaiskuvaa.
Jos narsistin ympäriltä alkaa katoamaan ihmisiä, ja narsisti esittää uhria (kertoo muka surullisena että vika on aina näissä lähtijöissä, ja että hän suree nii kovasti), niin kannattaa oikeasti rohkeasti mennä kysymään niiltä ihmisiltä jotka ovat lähteneet, että miksi lähtivät. Siinä alkaa paljastua totuus, jota harva on valmis ottamaan vastaan, koska itse kuuluu edelleen narsistin hoviin eikä kehtaa lähteä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä narsisti tietenkin tekee, mutta sen teeskentelyn läpi on helppo nähdä. Jos yhtään avaa silmänsä, ja katsoo kokonaiskuvaa.
Eri mieltä. Ei narsisti saisi niin paljon vahinkoa aikaan, jos teeskentelyn läpi olisi helppo nähdä. Ehkä ulkopuolisen voi olla helppo, uhrin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mieltä. Ei narsisti saisi niin paljon vahinkoa aikaan, jos teeskentelyn läpi olisi helppo nähdä. Ehkä ulkopuolisen voi olla helppo, uhrin ei.
Ehkä uhrin ei, mutta uhreja on yleensä vain yksi. Kaikki muut ovat siinä narsistin ympärillä, osa on hovia, osa ei. Jos sinulla on yhtään tunneälyä, näet narsistin teeskentelyn läpi. Ilmeet on harjoiteltua, oikea empatiaa ei ole, ne ovat vain sanoja. Minä ainakin huomasin heti, että käytöksessä oli jotain outoa. Hän teeskentelee että kärsii, ja puhuu pahaa muista. Surullisuus ei ole aitoa, kärsimys ei ole aitoa, tunteet eivät ole aitoja. Se on vaan manipulointia, ja jos tarkkailet ilmeitä, huomaat että narsisti on itsekin vähän hädissään, yrittää esittää jotain josta ei oikeasti tiedä mitään. Narsistin suusta tulee paljon valheita, ja usein narsisti puhuu itsensä pussiin. Ja jos katsot kokonaiskuvaa, voit miettiä miksi muut ihmiset lähtevät narsistin luota. Ja miten niitä on enemmän kuin yksi. Mikä heitä kaikkia vaivaa? Kuinka monen ihmisen niskaan narsisti yrittää kaataa syyn? Useimmiten se on vaan niin, että narsistin ympärillä on hovin jäseniä, ja he eivät halua nähdä totuutta. Eli heillä on jollain tavalla lusikko myös sopassa mukana. Ja he jollain tavalla nauttivat itsekin siitä, että joku muu on se uhri, he huomaavat kyllä että uhri kärsii. Eli heilläkin on jossain määrin narsistisia piirteitä, koska nauttivat salaa siitä, että uhria kiusataan. Pelkäävät myös että joutuisivat uhriksi, joten ovat mielummin hovin jäseniä, ja yrittävät aina miellyttää narsistia. Ihailevat jollain tavalla sairasta narsistia.
Narsistin suusta ei kuule sanoja kiitos tai anteeksi, vaikka monessa kohtaa olisi oikeat sanat käyttää.
Narsistihan ei ole kiitollinen mistään: "kaikki hyvä kuuluu automaattisesti Minulle, ei minun tarvitse ketään kiittää ja nöyristellä" (näin sairaasti hän kokee, että kiittäminen olisi nöyristelyä toisen edessä, vaikka niinhän se ei tietenkään todellisuudessa ja normaalissa elämässä ole).
Eikä todellakaan ole pahoillaan loukkaavista teoistaan ja sanoistaan, koska eihän Hän tee ikinä mitään väärin ja ongelma on toisessa jos kokee että häntä on loukattu tms. Anteeksipyynnöt korkeintaan tällaisia: "olen pahoillani että Sinusta tuntuu tuolta" (ei niin, että olen pahoillani siitä mitä Minä olen tehnyt tai että myöntäisi tehneensä väärin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaita sanoja. Juuri näin se menee. Empaattinen ihminen, jolla on tunne-elämä kunnossa, oikein vetää puoleensa narsistia. Narsisti ihmettelee, että mikä tuossa ihmisessä on niin erityistä, kun ihminen on lämmin, ymmärtäväinen ja empaattinen. Hänellähän ei ole mitään käsitystä myötäelämisestä ja empatiakyvystä. Mitkä ovat valtavia rikkauksia.
Jouduin itse pari vuotta sitten juurikin empaattisena ihmisenä narsistin silmätikuksi. Onneksi pystyin tekemään muutoksia elämässä niin, että sain katkaistua vuoden sisällä välit. Huomasin, mistä on kyse siinä vajaassa vuodessa. Kun löysin sanalle terminkin kaikki oikein avautui, mitä narsisti oli tehnyt ja minkä takia. Olen onneksi rohkea tekemään tarvittavat toimet ja vedän rajat, vaikka empaattinen olenkin. Kukaan ei astu minun yli ja tuhoa sitä mikä on minussa arvokkainta (hyvä itsetunto, mielenterveys, empaattisuus, iloisuus).
Vierailija kirjoitti:
Narsistin suusta ei kuule sanoja kiitos tai anteeksi, vaikka monessa kohtaa olisi oikeat sanat käyttää.
Narsistihan ei ole kiitollinen mistään: "kaikki hyvä kuuluu automaattisesti Minulle, ei minun tarvitse ketään kiittää ja nöyristellä" (näin sairaasti hän kokee, että kiittäminen olisi nöyristelyä toisen edessä, vaikka niinhän se ei tietenkään todellisuudessa ja normaalissa elämässä ole).
Eikä todellakaan ole pahoillaan loukkaavista teoistaan ja sanoistaan, koska eihän Hän tee ikinä mitään väärin ja ongelma on toisessa jos kokee että häntä on loukattu tms. Anteeksipyynnöt korkeintaan tällaisia: "olen pahoillani että Sinusta tuntuu tuolta" (ei niin, että olen pahoillani siitä mitä Minä olen tehnyt tai että myöntäisi tehneensä väärin).
Ei, vaan narsistit ovat niitä jotka tuovat jättikukkakimppuja sun muuta ja kiittävät suurieleisesti. Kyllä he sanovat kiitos, anteeksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan narsistit ovat niitä jotka tuovat jättikukkakimppuja sun muuta ja kiittävät suurieleisesti. Kyllä he sanovat kiitos, anteeksi jne.
Joo, tuolla tavalla kun on mahdollisuus käyttää tilaisuus itsensä pönkittämiseen.
Mutta ihan normitilanteissa vähemmän.
Eipä ne narsistitkaan ole yhdestä puusta veistettyjä. Joitain yhteisiä piirteitä on tietysti, mutta ei ole olemassa mitään yhtä tiettyä narsistityyppiä, josta löytyisi kaikki narsisteille tyypilliset piirteet ja toimintatavat.
Tätä ketjua kun lukee niin tuntuu että suomalaisista 90% on narsisteja. Ei ihme vaikka heittoni pitäisi paikkaansa. Täällä tunnekylmällä kasvatuksella on pitkät perinteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä uhrin ei, mutta uhreja on yleensä vain yksi. Kaikki muut ovat siinä narsistin ympärillä, osa on hovia, osa ei. Jos sinulla on yhtään tunneälyä, näet narsistin teeskentelyn läpi. Ilmeet on harjoiteltua, oikea empatiaa ei ole, ne ovat vain sanoja. Minä ainakin huomasin heti, että käytöksessä oli jotain outoa. Hän teeskentelee että kärsii, ja puhuu pahaa muista. Surullisuus ei ole aitoa, kärsimys ei ole aitoa, tunteet eivät ole aitoja. Se on vaan manipulointia, ja jos tarkkailet ilmeitä, huomaat että narsisti on itsekin vähän hädissään, yrittää esittää jotain josta ei oikeasti tiedä mitään. Narsistin suusta tulee paljon valheita, ja usein narsisti puhuu itsensä pussiin. Ja jos katsot kokonaiskuvaa, voit miettiä miksi muut ihmiset lähtevät narsistin luota. Ja miten niitä on enemmän kuin yksi. Mikä heitä kaikkia vaivaa? Kuinka monen ihmisen niskaan narsisti yrittää kaataa syyn? Useimmiten se on vaan niin, että narsistin ympärillä on hovin jäseniä, ja he eivät halua nähdä totuutta. Eli heillä on jollain tavalla lusikko myös sopassa mukana. Ja he jollain tavalla nauttivat itsekin siitä, että joku muu on se uhri, he huomaavat kyllä että uhri kärsii. Eli heilläkin on jossain määrin narsistisia piirteitä, koska nauttivat salaa siitä, että uhria kiusataan. Pelkäävät myös että joutuisivat uhriksi, joten ovat mielummin hovin jäseniä, ja yrittävät aina miellyttää narsistia. Ihailevat jollain tavalla sairasta narsistia.
Mihin tämä perustuu, että uhreja narsistilla olisi vain yksi? Ei pidä paikkaansa. Silloinhan narsistilla olisi käytännössä kyky toimia myös ihan normaalisti, jos käytös kohdistuisi vain yhteen. Näinhän ei ole, narsistin läheisyydestä kärsii kyllä jokainen joka hänen kanssaan joutuu olemaan tekemisissä, toiset enemmän, toiset vähemmän. Narsistin hovikin koostuu uhreista, eikä hovin jäsenet saa välttämättä mitään nautintoa muiden uhrien kärsimyksestä. Mikään ei sulje tätä pois tokikaan, mutta ei mitenkään tyypillistä ole tämä. Väheksyt uhreja maalailemalla tämmöisiä kuvia, ja lisäksi narsistia EI ole helppo tunnistaa ulkoapäin tarkkailemalla eleitä, ilmeitä ja käytöstä. Nämä, jotka näyttävät ylimielisen käytöksensä suoraan ja joista on luettavissa sisäinen epävarmuus, eivät läheskään aina ole narsisteja, vaan ihan tavallisia joskin paskamaisesti käyttäytyviä ihmisiä. Narsisti on helvetin taitava kätkemään kaiken, mitä ei halua näyttää ulospäin, ja kun uhri on vihdoin päässyt jyvälle, että on tekemisissä narsistin kanssa ja vielä pitkään irtautumisen jälkeenkin on sellainen olo, että ei ihan täysin ymmärrä, mikä oikein iski.
Ei sinänsä käytä mitään ennenkuin tulee hyvä paikka. Sitä ennen kyllä kaksinaamaisuus ja pikumaisuus näkyy. Hän on paras alallaan ja mut huonoja sillä etenee uralla. Tekee ongelmia muille. Haukkuu henkilökohtaisesti omia läheisiään mutta ei tee eroa koska hyötyy heistä esim.miehestään on pikkutarkka, mies maksaa uudet matot usein kuulee suusta "pitää ostaa uusi matto" ym. Patologinen valehtelija ja hyväksikäyttäjä. Ilon viejä ja mustamaalaaja selkäänpuukottaja, kaukaa saakka pystyy tekemään vahinkoa salaa. Ei omaa välttämättä laajoja sosiaalisia piirejä, mutta takertuu heikoilla oleviin jos voi. Kateuttaan.
Siis täysi narsisti eikä narsistisia piirteitä omaava ihminen ajattelee, että hän loi Jumalan ja Jumala loi sen jälkeen maailman häntä varten. Narsisti ajattelee ”ystävyytensä” olevan suurin lahja jonka joku voi saada universumissa osakseen, jokaisen pitää tietysti osoittaa tämä osoittamalla alamaisuutensa kuseistä ihmistä kohtaan. Tähän ”ystävyyteen” kuuluu erilaisia rituaaleja jotka ovat mm. sääntöjä joiden mukaan:
-narsisti ei ole koskaan tehnyt mitään väärää, vaikka tekisikin
-jos joku asia menee oikeudenmukaisesti tai sääntöjen mukaan, mutta ei tyydytä narsistia sääntöjä muutetaan säännöt narsistille sopivaksi.
-narsisti saa vääristellä asioita ja välillä valehdella, mutta tästä ei saa huomauttaa, koska narsisti on moraalin yläpuolella.
-narsistin asia on aina etusijalla, jos olet vaikkapa kaatunut ja tarvitset välitöntä sairaalahoitoa ja narsisti on saanut pienen haavan pikkusormeen, hoidetaan ensin narsistin haava. Narsisti myös päättää pääsetkö sairaalaan, jos hän ei mitenkään hyödy siitä et todennäköisesti pääse, jos se on hänestä kiinni.
Yleisenä sääntönä on hyvä muistaa se, että mitä narsisti ikinä tekeekin, on vaikkapa vääntänyt jotain vessanpönttöön, se pitää mahdollisimman pikaisesti huomioida prioriteetti ykkösenä, sillä narsistin sisäinen lapsi on niin hauras ettei se kestä edes tuulenvirettä ihollaan.
Vierailija kirjoitti:
että ihminen ei ole sitä itse valinnut osaakseen, vaan kyse on persoonallisuushäiriöstä, joka kattaa koko persoonan ja josta parantuminen on usein mahdotonta.
Oikeasti surettaa myös narsistien puolesta, koska he eivät sopeudu yhteiskuntaan ja ihmisyhteisöihin. Pysyvien ihmissuhteiden ja parisuhteen ja perheen perustaminen on lähes mahdotonta, vaikka ne ovat narsistienkin perustarpeita.
Syyt löytyvät usein lapsuudesta, usein suvussa on muitakin narsisteja. Sikäli olisi siis parempi ettei narsisti perhettä hanki (ja jatka geeniperimäänsä) mutta ihmetyttää että miten heiltä onnistuu elämisenarvoinen elämä.
Narsisteillä on lapsia ja usein paljon, koska lapset ovat hyviä narsistin palvojia, koska ovat täysin riippuvaisia hänestä. Narsistilla on hyvät manipulointitaidot, joten kyllä he löytävät parisuhteen, jos niin haluavat. Eivätkä päästä kumppanistaan irti, vaikka hän haluaisi erota. Hurmaava narsisti hankkii nopeasti lapsia ja muuttaa nopeasti yhteen ja vasta sen jälkeen luonne paljastuu. Heitä ei kannata sääliä, vaan heidän uhrejaan. Ihminen on sekä geeniensä että ympäristön tulos. Jo pelkästään kova isku päähän saattaa aiheuttaa persoonan muutoksen.
Mun hmm. ystävä viihteellä kailotti ::"kuinka rakastaa minua jne". Face päivitykset lällytilällää, tekopyhyyttä tai liiotteludraamaa kuinka toiset yrittää tuhota hänen elämänsä. Irtauduin mut huono omatunto minulla koska hän on sairas.........
Mulla oli narstistin piirteitä omaava ystävä (ei välttämättä ehta narsisti). Tunnettiin teini-ikäisistä asti ja pitkään ajattelin että outo käytös menee lapsellisuuden piikkiin - teinithän on usein luonnostaan melko itsekkäitä ja lapsellisia. Kun käytös jatkui aikuisuuteen, otin koko ajan enemmän välimatkaa. Selvästi loukkaantui asiasta.
Halusi jotenkin "omistaa" minut. Ei tajunnut että olemme eri ihmisiä. Minä olen naisellinen, hän aika poikamainen. Saattoi vaikka todeta "me ei Liisan(minun) kanssa tykätä naisten hömppäjutuista, me ollaan vähä erilaisia naisia hihi". Minä vaan hölmistyneenä vieressä, että mitä helvettiä.
Sanoi tosi tökerösti asioita "koska ystävät antavat myös kritiikkiä", ei itse tietenkään kestänyt kritiikkiä. Jos kerroin vastoinkäymisestä, valitin turhasta ja hänellä tai Pirkolla oli asiat paremmin.
Haukkui kahden kesken minua liian herkäksi ja että pitäisi kovettua. Sen jälkeen toitotti yleisesti miten herkkä hän itse on, ja miten minun voi olla vaikea ymmärtää erityisen herkkiä ihmisiä..?
Kertoi muiden henkilökohtaisia asioita.
Oli tärkeää tuntea "siistejä" ihmisiä, kuulua aina siihen VIP-porukkaan joka yhteydessä.
Oli todella karismaattinen ja osasi saada toisen tuntemaan itsensä hyvin spesiaaliksi ihmiseksi. Osasi esittää mitä halusi. Kuulin kerran jonkun hämmästelevän miten hyväsydäminen ihminen hän on, meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun.
En viitsi selittää niitä kaikista pimeimpiä tekosia, koska niistä voi liian helposti tunnistaa.
Ja menneisyydessä salaisuuksia, mistä ei puhuta. Elämänkumppanit, aviomiehet vaihtuu. Lapsille kasvatuskeinona huutaminen.