Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän tuota miniää vaivaa

Vierailija
22.02.2012 |

Nuori äiti, 23v, sai esikoisensa poikani kanssa 5kk sitten. Aikaisemmin tyttö oli kovin mukava, mutta tuntuu että vauvan myötä hänen todellinen (?) luonne paljastui.

Todella tiukat linjat vauvan kanssa, esimerkkinä parin päivän takainen:

Olin heillä hoitamassa vauvaa muutaman tunnin kun miniä oli hammaslääkärissä. Vauvalle on aloitettu jo soseita ja vein mukanani pari purkkia, ajattelin että saan syöttää vauvan kun miniä on poissa. Miniä sitten totesikin että tekee yleensä soseet itse ja vauva nirsoilee nykyään kaupan soseita, ainoastaan jotkut luomusössöt menevät. Myös poikani oli miniälle sanonut että vauvan pitäisi oppia syömään myös purkkiruokaa. Mutta tuntuu että tässäkään asiassa ei kelpaa kuin miniän näkemys asiaan, muiden näkökannoilla ei ole mitään väliä. Vauvalle vain omatekoista tai luomua, eikä kuuntele perusteluita miksi kannattaisi myös tavallisia purkkeja opetella syömään.

Tuntuu että miniä jyrää joka asiassa vain oman näkökantansa asioihin, kuuntelematta muita ollenkaan. Liekö kyse hormoneista vielä vai tuollainenko hän nyt sitten todellisuudessa oli.. Toivottavasti kuuntelee myös poikaani edes joskus lapseen liittyvissä päätöksissä..

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tehdyt soseet eivät haise vaipassa niin pahasti, kuin kuollut sapuska...

Vierailija
102/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi. Minä ainakin sanelisin sinulle suorat sanat, jos olisit minun anoppini. Miksi raahaat ruoat mukana jos menet katsomaan lasta pariksi tunniksi? Sitä paitsi lasta syötetään silloin kun sillä on nälkä tai ruoka-aika, ei silloin kun anoppi tulee lapsenlikaksi ja "haluaa syöttää lasta". Lapsen äiti määrää, mitä lapsi syö ja milloin, jos hän sanoo että syötetään itse tekemiä niin sillon sinä olet hiljaa ja teet näin. Miksi teet tästä itsellesi ja miniällesi liian hankalaa? "Ajattelin syöttää kun miniä on poissa", ajattelit siis että nyt sinulla on hyvä mahdollisuus opettaa vauvaa sinun valitsemallesi ruoalle?? HÄPEÄ! Ja mitä sinä siitä imetyksestä motkotat, toivottavasti et ole mennyt sanomaan siitä hänelle itselleen mitään. Jokainen imettää oman valinnan mukaan, tai jättää imettämättä. Totta kai miniä jyrää omalla mielipiteellään, kun on lapsen äiti. Sehän tuo olisikin jos jokainen hoitaisi omia lapsiaan toisten mielipiteiden perusteella. Ja sormiruokaa on ihan ok antaa tuon ikäiselle, niin on meilläkin tehty eikä ole yksikään lapsi tukehtunut vaikka ei olla pienitty ruokia. Kunnioita miniääsi lapsenlapsesi vanhempana ja anna tilaa. Asioista voi kysyä jos joku ihmetyttääm mutta älä ala arvostelemaan kenenkään toimia lapsensa suhteen. Meillä kyllä tuollainen anoppi saisi aika äkkiä lapselikkakiellon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paska muuten yleensä haisee.... no paskalle

Vierailija
104/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kk vauva vielä tuskin istuu, joten sormiruuan syöminen voi olla aika haasteellista.

kyllä meiän 5kk popsi sormiruokaa sitterissä..:)

Takakenossa ei saa antaa! Käytä järkeäsi! Oletko lukenut aiheesta yhtään??

Vierailija
105/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo monipuolinen kiinteiden valikoima. Nykyaikana nimittäin suositaan 6kk täysimetystä.

Meille ainakin neuvottiin aloittamaan kiiteät 4kk ikäisenä (vauva nyt 6kk). Kuulemma 6kk:n iässä pitäisi jo kunnolla syödä kiinteitä. On nyt sitten muutama kuukausi aikaa "maistella rauhassa".

Suositellaan 6kk täysimetystä. Maisteluaikaa on sit 1v asti, joka minimisuositus imetyksen kestolle. Näin helsingissä.

Vierailija
106/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden taaperoikäisen äiti, toinen vauva syntyy kesällä. Kertaakaan ei ole anoppi kyseenalaistanut mun ja mieheni kykyä hoitaa ja kasvattaa omaa lastamme. Kertaakaan ei anoppi ole arvostellut mun kodinhoitoani, ei päällepäsmäröi tai tuputa ohjeitaan. Anoppi ei hevostele kodissani millään tavalla...enkä minäkään hevostele hänen kotonaan. Minä olen emäntä omassa kodissani ja hän omassaan. Varmaan sanomattakin selvää, että meillä on aina ollut hyvät välit. Tänäkin aamuna olin lapsen kanssa anopin ja apen luona kylässä.

Älä siis puutu poikasi ja miniäsi asioihin. Sulla ei ole mitään sananvaltaa heidän lapsensa hoito- ja kasvatusasioihin. Älä tuputa ohjeita tai kyseenalaista miniäsi kykyä hoitaa omaa vauvaansa. Eiköhän hän itse tunne oman vauvansa kaikkein parhaiten. Äiti kun on....ja mikä tärkeintä....älä "tytöttele" miniääsi. Nuorihan hän on, mutta kuitenkin poikasi puoliso ja äiti.

Toinen ääripää on omat vanhempani. Jakelevat jatkuvasti lastenhoito- ja kasvatusohjeita, jyräävät suorastaan törkeästi mun ylitseni jopa mun omassa kodissani. Jos kiellän esikoistamme tekemästä jotain, niin tuppaavat väliin tyyliin "no saahan se, mitä sä kiellät" Syöttivät jo vauvana esikoisellemme vaikka sun mitä mun selkäni takana yms. Viime aikoina kutsuivat jopa vieraita tänne meidän kotiimme kysymättä meiltä mitään. Sanmattakin on selvää, että välit ovat nyt jäissä. Emme ole heitä nähneet yli kahteen kuukauteen. Missäköhän on syy? Juu...ja en ole "tyttö" enää, vaan 34 vuotias kohta kahden lapsen äiti ja vaimo. Olen vaan sitä mieltä, että hoito- ja kasvatusvastuussa olemme minä ja mieheni, ei kukaan muu.

Vierailija
107/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kk vauva vielä tuskin istuu, joten sormiruuan syöminen voi olla aika haasteellista.

meillä on molemmat lapset aloittaneet sormiruokailun sitterissä.. Nyt tosin vanhempikin jo 6v.

Vierailija
108/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämä anopin miniä "nuori äiti" jota anoppi tässä ketjussa on jo useaan otteeseen tytötellyt, on kuitenkin "jo" 23-vuotias. En siis pikkutyttö enää vaan aikuinen nainen. Itse ainakin olin tuossa iässä ollut omillani jo pitkään ja ollut työelämässäkin muutaman vuoden. Ei toki iällä pilattu vielä mutta en nyt enää tytöttely-teiniäiti-linjoille lähtisi...

Ja ennenkuin joku ehtii tähän kommentoimaan jotain nokkelaa niin todettakoon vielä että itse olen 36 ja esikoisen sain 31-vuotiaana.

Vierailija
109/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa niin tarjoudu tekemään vauvalle niitä soseita. Näin mun anoppi teki, kysyi että otanko vauvalle soseita jos hän tekisi. Kyseli vielä että mitä kasviksia laitetaan ja mitkä niistä sekoitetaan keskenään. Aivan ihana oli saada niitä anopinyekemiä, pakastettuja soseita kuopukselle!

Kyllä se on äiti ja isä joka ruokinnasta päättää. Toki äiti voi olla nipo, mutta se on hänen oikeus. Elämä opettaa, ei anoppi. Toki mummollakin on oikeus ja velvollisuuskin joskus neuvoa ystävällisesti, vaikkapa jos lapsella ei ole pakkasilla kunnon villavaatteita, niin sanoo että semmoset on hommattava ettei lapsi palellu. Mutta pääsääntöisesti minä kaipaa vain sitä tukea ja hyväksyntää ja satunnaista lastenhoitoapua, ei neuvomista!

Vierailija
110/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on molemmat lapset aloittaneet sormiruokailun sitterissä.. Nyt tosin vanhempikin jo 6v.

Sormiruokailu + turvallisuus tai kiintymysvanhemmuus + sormiruokailu. Perus'sääntöjä'.

Vierailija
111/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinänsä minulle toki on ihan sama mitä vauva syö, mutta tuntuu että miniän korvat ovat kasvaneet lapsen myötä umpeen. Juuri se että ei kuuntele järkiperusteluja asialle. (esim olisi hyvä että oppisi kaikkiruokaisesksi eikä nirsoilisi niitä purkkejakaan, kuulemma jotkut hedelmät menevät ja jotkut luomusoseet, mutta aina ei ole mahdollisuutta tehdä itse tai hakea sitä luomumössöä). Lisäksi hirvittää kun antavat jo tuon ikäiselle sormiruokaa, popsinut mm jo sulatettuja mustaherukoita, päärynää, banaania, maissinaksuja jne jne. Ihmetyttää että jossain miniä tuntuu aivan ylihysteeriseltä, mutta sitten tälläisessä asiassa ei mieti tukehtumisriskiä, mikä on mielestäni paljon ilmeisempi kuin esim odottamaton kätkyt kuolema josta miniä varsinkin aluksi stressasi. -ap

Nykyään nyt tehdää n vaan asiat eri tavalla kuin ennen, teidän mummoutenne. -Itsetehty sose on paljon parempi, kuin kaupan. -Luomusoseet on samassa hyllyssä, kuin eiluomusoseet. -Vauvalle annetaan uusia ruokia yksi lusikalline kerrallaan, ei pari purkkia illassa...

Vierailija
112/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun anoppi oli (ja on) ainakin enemmän kuin tyytyväinen, kun huomasi että soseutan vauvalle ruoat ihan itse, enkä osta kaupan valmiita 'mössöjä'. Ja nyt kun ollaan kohta vuosi menty itse tehtyjen ruokien voimin, on tietenkin välillä jouduttu turvautumaan kaupan valmisruokiin (esim. lomareissuilla tms.) Ensinnäkin, voi luoja miten järkyttävälle ne kaupan soseet haisee ja maistuu!! Ei ihme että meidänkin vauva vääntää naamaansa niitä suuhunsa saatuaan (eikä suostu niitä edes kunnolla syömään). Toiseksi, niistä tulee tottumattomalle vatsakipuja. Aloittajalle: sinäkö sitten olet öisin vauvaa heijailemassa kun se huutaa vatsakipujaan? Tuskin. Anna äidin vaan päättää, oli se sitten kuinka nuori/korvansa sulkenut/ihmeelliseksi muuttunut tahansa. Ja tuskin taidat ymmärtää sitäkään, että itse omilla toimillasi aiheutat parin välille vaan turhaa sanomista ja riitaa. Pienen lapsen vanhemmilla riittää selviämistä muutenkin, ei siihen pakkaan todellakaan tarvita enää anoppia sotkemaan. Tavoitteenasi kuitenkin lienee lapsen paras ja se paras saavutetaan silloin kun vanhemmat, ja etenkin äiti voi hyvin. Älä siis sekaannu ja luule auttavasi. Tee niinkuin sanotaan tai älä tee ollenkaan. (miten niin tässä vähän omaa angstia mukana...)

Vierailija
113/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille tuntuu tämmöinen "ei nyt mikään hirmu tärkeä asia" olevan maailman isoin ongelma.. En yhtään ihmettele jos pikkuvaimot sitten saa raahata pienet kultamussukat mukaan vaikka sinne hammaslääkäriin. Toinen nyt ei kuitenkaan mitään pahaa aiheuttanut ja yritti vaan olla avuksi. Itse en enää auttaisi tämmöistä ihmistä kun tätä miniää. Hankkis sitten vaikka "pätevän" maksullisen hoitajan siks aikaa että pääsee mihin tarvii. Kuulostaa sen verran pippuripillulta etten ihmettele vaikka sen mieskin vaihtais maksullisiin hoitoihin..

Vierailija
114/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitokakkan hajussa on vissi sävy. Sanoisinko sangen maitomainen rakenne. Kakka myöskin kiinteytyy, kun ruokavalioon tulee vaikka ne mainitsemasi oysterit.

Vierailija
115/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ruokailu on muutakin kuin ravintoaineita. Ruokailu on myös makuelämys!

Sellainen piristää vauvaa. Oletteko oikeasti niin hölmöjä, kuin annatte minun ymmärtää? Pelkkää maitoa? Daa.

T: 11cm mies

Vierailija
116/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pasko.

Kakka ja paska. Huomaatko eron?

Vierailija
117/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa arvostaa vauvan äitiä selvästi yhtään. Ja mihin se poikasi on unohtunut? Oletko kasvattanut sen niin huonosti, ettei osallistu mihinkään - vai eikö se tosiaan uskalla sanoa sulle vastaan? Poikasi asia olisi kertoa sulle miten asiat heillä tehdään, ettei välit miniään kiristy, niin kuin nyt on selvästi tapahtunut.

Olitko sinä se joka pureskeli vauvan kynnet lyhyiksi kun vauvan äiti käväisi toisessa huoneessa? Olet oksettava.

Vierailija
118/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ja ihan turhaan, puolin ja toisin. Jotkut valittavat, miten mummut ja anopit toimivat väärin, tytöttelevät, syöttävät "lapsille vaikka mitä" äidin selän takana, tuputtavat kaupan purkkiruokaa jne.

Ja kuitenkin tästä kaikesta on aiheutunut todella vähän haittaa lapsille, jos keskitytään ns. terveisiin lapsiin eikä esimerkiksi ruoka-aineallergisiin, joiden tapauksessa tietenkin on tärkeää, ettei allergisoivia aineita syötetä. Ainoat häiriöt ovat loppujen lopuksi äidin ja isovanhempien välisiä henkisiä häiriöitä.

Löysätkää hei pipoja, puolin ja toisin!

60-luvulla neuvolat suosittelivat 2-viikkoisille lapsille raasteita ja mehuja ja hengissä mekin silti selvittiin.

Kukaan lapsi ei siitä kuole, jos saa erikoiskohtelua ja hemmottelua silloin tällöin isovanhemmilta. Luomuperuna on 99% samaa tärkkelyshöttöä kuin tavallinen potaatti, eikä kaupan lastenruuissa ole myrkkyjä.

Välejä ei kannata jäädyttää tai jopa katkaista turhanpäiväisyyksien takia.

119/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalla on ruoka-aika äidin poissaollessa, niin saisit syöttää vauvaa, vaikka et ruokia toisikaan mukanasi.

Oletan että perheellä on ruokaa lapselleen.

Eli varmasti eivät vauvan syöttämistä estä, jos heillä RUOKA-AIKAAN olet, mutta anna vauvan perheen valita mitä syötetään.

Ruoka-aikojen ulkopuolella ei tietysti syötetä sitten mitään, eihän?

Vierailija
120/121 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tavallinen kakka on maitokakkaa helpompi pestä vaipasta. Kokemusta on. Paljon.

eivät anopit eivätkä miniät. Onneksi isät osaavat päätellä paljon. Jo 4kk työntävät kaikenlaista suuhunsa. Moni istuu ja ryömii jo. Se on sitten oma häpeänsä, jos ei ole antanut vauvan olla lattialla. Lattialla kehittyy tarvittava lihaksisto ja luusto.

Tuon ikäiselle voi antaa jo makupaloja ja makuelämyksiä. Vain hölmö aasi juottaa tuon ikäiselle pelkkää rintamaitoa. Rintamaito on tärkeää, mutta kyllä kaikkea muutakin voi antaa edes makuelämykseksi.

Tietenkin maitokakkaa on helpompi pestä kestovaipoilta, kuin ruokakakkaa.

T: 11cm mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi