Onko pieni vuoto jo kuukautiset?
Siis kun vain paperiin tulee pyyhkimällä verta ja vasta seuraavana päivänä ja välillä jopa parin päivän päästä alkaa vasta kunnollinen vuoto.
Mietin vain sen kannalta kun pitää aloittaa ehkäisypillerit kuukautisten ensimmäisenä päivänä.
Kommentit (20)
tuossa tapauksessa on. se on kierron 1. päivä
lasketaan ihan siitä vuodosta, ei siitä jos pyyhiessä jää paperiin vähän..
Mulla oli pieni vuoto. Parin päivän päästä positiivinen tikussa.
Miten kuukautiskierto lasketaan?
Kuukautiskierto lasketaan alkavaksi siitä päivästä, kun vuoto kunnolla alkaa. Pientä tiputteluvuotoa ei vielä lasketa uuden kierron aluksi. Jos vuoto alkaa yöllä tai illalla kello 18 jälkeen, kuukautiskierron ensimmäiseksi päiväksi lasketaan seuraava päivä
https://felicitas.mehilainen.fi/palvelut/hedelmallisyys/kuukautiskierto/
Voit varmaan ottaa jo sen ekan pillerin. Mutta jos haluat ehkäistä raskautta, niin vasta kun vuodat kunnolla (eli uusi kierto on alkanut), alkaa se ehkäisyteho.
se on vuotoa se pienikin vuoto, jos se vain tulee ajallisesti silloin, kun kuukautisten voisi olettaa alkavan. näin sanoi minulle gyne joskus
Riippuu siitä veren määrästä. Kuinka niukkaa se on?
Tiesitkö, että kuukautisia ei lasketa alkavaksi ensimmäisestä tiputtelusta? Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tuija Foudila kertoo, miten normaali kuukautiskierto määritellään ja mistä poikkeamat siinä voivat kertoa.
– Aika monella naisella on tiputtelua tai hyvin niukkaa vuotoa muutamankin päivän ennen kuukautisia. Se on vielä sitä edellistä kiertoa. Kuukautiset lasketaan alkavaksi vasta siitä päivästä, kun vuotoa tulee kunnolla – ei ensimmäisestä tiputtelusta tai pyyhkiessä näkyvästä verestä, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tuija Foudila sanoo.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/merkkaatko-kuukautisten-alkamispaiv…
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä veren määrästä. Kuinka niukkaa se on?
Siis hyvin niukkaa. Tulee vain paperiin pyyhkimällä. Eikä sitä tule joka vessakäynnillä välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pieni vuoto. Parin päivän päästä positiivinen tikussa.
No ei mahdollista, että olisin raskaana ja kun tuo tapahtuu AINA ennen kuukautisia.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että kuukautisia ei lasketa alkavaksi ensimmäisestä tiputtelusta? Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tuija Foudila kertoo, miten normaali kuukautiskierto määritellään ja mistä poikkeamat siinä voivat kertoa.
– Aika monella naisella on tiputtelua tai hyvin niukkaa vuotoa muutamankin päivän ennen kuukautisia. Se on vielä sitä edellistä kiertoa. Kuukautiset lasketaan alkavaksi vasta siitä päivästä, kun vuotoa tulee kunnolla – ei ensimmäisestä tiputtelusta tai pyyhkiessä näkyvästä verestä, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tuija Foudila sanoo.
Eli aloitan pillerit ensimmäisenä varsinaisena vuotopäivänä.
Eli se tiputtelu ei ole vielä menkkoja, etenkään jos se on rusehtavaa.
Vasta kun vuodat kunnolla, on menkat alkaneet.
(Mä kyllä itse merkkaan ylös menkkani alkaneeksi jo tiputtelusta kalenteriin. Virheellisesti siis.)
Mutta kun on niinkin tärkeä asia kuin ehkäisy kyseessä, kannattaa pitää sitä ekaa oikeaa vuotopäivää ekana kiertopäivänä. Heti kun vuoto alkaa kunnolla, voit ottaa sen ekan pillerin. Ja ehkäisytehon pitäisi olla voimassa heti (ainakin minipillereillä).
Mä ainakin ottaisin mahdollisimman pian, vaikka siis jos menkat alkaisi tuon yllä mainitun kello 18 jälkeen.
Pohtiva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli aloitan pillerit ensimmäisenä varsinaisena vuotopäivänä.
Kyllä. Jos et luota vauva-palstaan tai tuohon uutiseen tai googleen (aina ei kannata), voit ottaa yhteyttä apteekkeihin, niillä on käteviä chat-palveluja missä voit kysyä farmaseutilta asiasta.
Ehkä voit varmuuden vuoksi ottaa pillerin jo tiputtelupäivinä eli etukäteen. Mutta kuten yllä sanottiin, sillon se ehkäisyteho ei ehkä heti ole voimassa, vaan vasta ekana kunnollisena vuotopäivänä.
Mä oon aina laskenut menkat alkaneeksi noista tiputteluista, jos ne sitten alkaa kanssa!
Oppia ikä kaikki!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina laskenut menkat alkaneeksi noista tiputteluista, jos ne sitten alkaa kanssa!
Oppia ikä kaikki!
niin minäkin. kun on opetettu niin ja sanottu, että kuukatisvuoto alkaa aina niukemmin ja sitten runsastuu, jonka jälkeen alkaa taas niukkenemaan. Ja kun oma gyne on sanonut noin, niin taidan jatkaa sillä radalla. Loppujen lopuksihan sillä ei ole väliä pitääkö 1. vuotopäivänä niukkaa vuotoa vai vasta kunnon vuotoa, kunhan merkkaa ne päivät kalenteriinsa aina samalla lailla. Minulla on aina ollut se 1. vuotopäivä hyvin niukkaa vuotoa ja 2-4 päivä runsasta ja niin olen mennyt ja kaikki mennyt hyvin.
tuo kaikkihan nyt on vain sellaista käsitemäärittelyä, että kumpi tykkää äidistä kumpi tyttärestä.
Mulla nykyään (keski-ikä) alkaa joku kumma tiputteluvuoto jo monta päivää ennen kuin kunnolla alkaa vuotamaan. Ihan saakelin ärsyttäävää kulkea puolet kuusta joku rätti pikkareissa.
duodecimin ylläpitämä terveyskirjasto sanoo näin:
Kierron pituus lasketaan vuodon alkupäivästä seuraavan vuodon alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nykyään (keski-ikä) alkaa joku kumma tiputteluvuoto jo monta päivää ennen kuin kunnolla alkaa vuotamaan. Ihan saakelin ärsyttäävää kulkea puolet kuusta joku rätti pikkareissa.
välivuotoa, kannattaisi käydä lääkärissä, niin voivat sulkea pois kaikki vakavat syyt. Varmaan ihan normaalia, mutta ainakin minua pyydettiin vastaanotolle, kun oli välivuoto uusi oire ja ilmaantunut monessa kierrossa. Ei ollut syynä vaihdevuodet, vaan löydettiin polyyppeja, jotka poistettiin ja lisäksi raudanpuutos ja kilpirauahasen vajaatoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppia ikä kaikki!
niin minäkin. kun on opetettu niin ja sanottu, että kuukatisvuoto alkaa aina niukemmin ja sitten runsastuu, jonka jälkeen alkaa taas niukkenemaan. Ja kun oma gyne on sanonut noin, niin taidan jatkaa sillä radalla. Loppujen lopuksihan sillä ei ole väliä pitääkö 1. vuotopäivänä niukkaa vuotoa vai vasta kunnon vuotoa, kunhan merkkaa ne päivät kalenteriinsa aina samalla lailla. Minulla on aina ollut se 1. vuotopäivä hyvin niukkaa vuotoa ja 2-4 päivä runsasta ja niin olen mennyt ja kaikki mennyt hyvin.
tuo kaikkihan nyt on vain sellaista käsitemäärittelyä, että kumpi tykkää äidistä kumpi tyttärestä.
On, paitsi kun kyse on raskauden ehkäisystä. E-pillerit pitää alottaa ekana vuotopäivänä, ei ekana tiputtelupäivänä. Tällöin käsitteiden pitää olla hallussa tai voi tulla yllärivauva.
On