Onko proteiinilla tosiaan näin iso merkitys kylläisyyteen?
Mä syön normaalisti aamulla paljon proteiinia; kananmunaa, raejuustoa ja jogurttia. Syystä että mulla on aamuisin hirveä nälkä.
Vanhempieni luona aamu aloitetaan vähäsuolaisella puurolla ja maitolasillisella. Mutten päivän tarjoilut on aika lailla samat.
Aina, siis ihan aina, kun käyn vanhempieni luona, mua vaivaa koko päivän hirveä makeannälkä ja olo on jotenkin jatkuvasti vähän nälkäinen, vaikka oisin aamulla syönyt kattilallisen puuroa. Kun tulen kotiin ja saan kunnon aamiaista, makeannälkä häviää heti.
Voiko toi aamun proteiinipläjäys tosiaan vaikuttaa näin paljon ihan koko päivän syömisiin ja omaan oloon? Vai onkohan tää lähinnä psyykkistä?
Kommentit (7)
muuten et voi tietää. Mulle kaurapuuro aiheuttaa nälkää myöhemmin, mutta se on vain kaurapuuro. ruisleipä nimittäin toimii hyvin.
Vielä parempi nälän poissapitäjänä on rasvainen proteiinipläjäys.
Jotkut laihduttavatkin tuolla konstilla. Sitä kutsutaan karppaamiseksi/Atkinsiksi/VHH-dietiksi.
Itse syön monesti tahnaa aamuisin johon sekoitan milloin mitäkin, maustamatonta jugurttia, mansikkaa, ananasta yms..
Tuolla Anniksella pysyy nälkä pitkään pois.
Mutta jos syön leivän päällysteineen niin tulee nopeasti nälkä.
Ehkä tää kaikille muille on selvää, mut mulle tämä oli aivan mullistava oivallus. Siis tajuta, että iltapäivän pullannälkä johtuukin siitä, mitä syö tai ei syö aamulla, eikä siitä että itsekuri on heikko.
ap.
Itsekin olen huomannut, että karppauksen myötä kun syön nykyään aamulla rahkaa+pähkinöitä, pysyy nälkä paljon pidempään poissa kuin ennen, jolloin söin lähinnä leipää aamulla.
(Kaura)puuro tekee mullekin ihan hirveän nälän melkein samantien syömisen jälkeen, vaikka söisin tupla-annoksen. Lisäksi pistää mahan lähes poikkeuksetta ihan kuralla. Olenkin jättänyt viljat ajoittaista täysruisleipää lukuunottamatta pois ruokavaliosta, eikä ole jäänyt ikävä.
Viljat sisältää pääasiassa hiilaria, joten ne eivät pidä nälkää hyvin. Lisäksi ne ovat muutenkin ihmisravinnoksi sopimattomia. (monelle tulee vatsaongelmia, turvotusta jne...)
Aamiaiseksi syönkin sitten rahkaa, tai jos on kiire, joko pähkinöitä tai auringonkukansiemeniä.
Vaikuttaahan se, varsinkin kun olet runsasproteiinisempaan aamiaiseen tottunut.