Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko spagaattiin venyä yli 36 vuotiaana?

Vierailija
21.02.2012 |

Eli jos harjoittelee säännöllisesti, siis venyttelee niin onko mahdollista vielä näin vanhana päästä molemmin suuntaiset spagaatit... Lähtötilanne on ns. pitkä matka lattiaan .. jos jollain kokemusta, vinkkejä ja onnistumis tarinoita niin mielellään niitä lukisin :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime perjantaina 37-vuotiaan suoriutuvan tuosta ihmeestä.

Vierailija
2/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogaopettajani tekevän. Siinä muuten on notkea ihmisryhmä: astangajoogaajat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä minulta että sinulta. Vanhin molemminpuoliset spagaatit tehnyt oppilaani on yli 70. Myös seitsenkymppinen tanssinopettajani teki spagaatin molempiin suuntiin ja sivuttainkin.

Sivusuunnassa spagaatti ei onnistu kaikilta, mutta kyllä se perusspagaatti onnistuu venyttelemällä ahkerasti. JOpa eräs MIESPUOLINEN yli kolmekymppinen jalkapalloilija on hakenut ohjeita vetoa lyötyään -- 3 kk tiukkaa työtä ja veto voitettiin :)

Vierailija
4/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin, 41-v, pääsen tyylipuhtaaseen spagaatiin.

Minulla on telinevoimistelutausta, ja olen pitänyt lihaskuntoa ja notkeutta yllä koko ikäni.

Vierailija
5/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin minäkin meneekö vaikka ainakaan 10vuoteen ei ole tullut testattua ;). Ja kyllä meni. Olen perusvenyvä joten jos harjoittelet varmasti menee!

Vierailija
6/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minulla ei ole tuollaista akrobatia taustaa, enkä siis koskaan ole edes harjoitellut spagaattia aiemmin... siksi mietin, että voiko ikäiseni saavuttaa tuollaisen venymisen riittävällä harjoittelulla vai olenko auttamatta liian myöhässä...

Vierailija
7/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

spagaatti ei vaadi ihmeitä. riittävästi lämmittelyä ja oikeita venytyksiä ja laadukas hengitys. Aloita jooga.

Vierailija
8/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli millainen venyttely, miten usein ja kuinka kauan kerralla tuottaisi tuloksia... onko liikaa toivottu, jos nyt aloittaa joka päiväisen venyttelyn, että pääsisi spagaatin kesään mennessä? :)

Vierailija
9/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljalleen ja huolellisesti hyvä tulee.

Vierailija
10/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta astangaa aloittelijoille suositellaan max 3xvk.

Tällä treenimäärällä kestää keskimäärin 3 vuotta suorittaa liikkeet "oikein". Tulosten syntymiseen vaikuttaa lähtöpohja ja ihmiset eivät ole venyvyydeltään samanlaisia.

Vierailija
11/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain kerran viikossa. Olen nyt käynyt 7 kertaa ko. tunnilla. Minusta vain tuntuu, että olen ihan pökkelö muihin nähden... ja olen sentään nainen. En ole koskaan ollut kovin notkea.... usein minua luullaan notkeaksi, koska näytän kuulemma siltä (ihme stereotypioita ihmisillä) itse olen nähnyt oikein riskin miehen ja naisen tekevän tyyli puhtaan spagun :) Kiitos kannustuksesta, kerron sitten kesäkuussa, kuinka kaukana olen spagusta :)

-ap-

Vierailija
12/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

spagaattia eli hanumanasanaa näin joogakielellä. Astangajooga ei mitenkään erityisesti tavoittele juuri tätä asanaa vaikka yksi ykkössarjan idea onkin tuoda pituutta kehon takapuolelle -- selkään, takareisiin ja pohkeisiin. Astangajoogasta löytyy kyllä paljon tuke venyttelyyn, mutta hathajoogan aloittaminenkin saattaa auttaa ap:ta -- oikea hengitystekniikka auttaa kummasti kaikissa venytyksissä.

voisit ap opetella syvän ujjayi - hengityksen ja sen avulla venytellä kevyesti lämmiteltyjä lihaksia päivittäin. Spagaattiin päästäksesi tarvitset venyvyyttä takareisiin, lonkkiin, lantioon ja pakaraankin -- jos osaat hyviä venytyksiä, käytä niiden tekemiseen keskittynyt vartti joka päivä. Älä mieti muuta tai katsele tv:tä vaan hengitä j ole läsnä asennoissa. Tunne, miten hengitys vapauttaa lihaksiin venyvyyttä. Parasta olisi, jos antaisit joogaopettajan taikka vaikka fysioterapeutin katsoa hiukan venyvyyttäsi niin osaisit venyttää oikeita paikkoja. Jos tulet shantiin tunnille, minä tai joku toinen autamme sinut alkuun :)

Vierailija
13/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin, 45 vuotias venyn spagaatiin, tosin vain vasen jalka edessä :)

Kun liikunta on syystä tai toisesta jäänyt pidemmäksi aikaa, en ole venynyt mutta varovaisella venyttelyllä ja kärsivällisyydellä onnistuu taas pian. Kannattaa vaan olla varovainen, etenkin nivusiin voi tulla tosi kipeitä venähdyksiä, jos venyttelee liian rankasti.

Vierailija
14/28 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taivun pitkän venyttelyn jälkeen. Nuorena (hoikkana) pääsin kumpaankin suuntaan, nyt vain niin että vasen jalka menee eteen, oikea taakse. Mistähän sekin johtuu?

Vierailija
15/28 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen 55 ja spagaattin harjoittelut täydessä vaudissa.

Vierailija
16/28 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun päätti oppia spagaatin. Harjoitteli ja onnistui. Taustalla ei ollut telinevoimistelua tms. liikuntaa kylläkin.

Vierailija
17/28 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia venytyksiä pitäisi tehdä? Vinkkiä?

Oikeastiko kuka tahansa pystyy tekemään spagaatin vaikka vuoden harjoittelulla?

Vierailija
18/28 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että taipuisin spagaattiin edelleen, eikä ole mitään voimistelu- tai joogataustaakaan. Kaipa olen vain luontaisesti taipuisa, mitä se nyt tarkoittaakaan.

-37v.

Vierailija
19/28 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorina päästiin molemmat spagaatiin. Minä kovalla venyttelyllä ja mies itsestään. Nyt kun kokeiltiin spagaatia (ei olla kumpikaan tehty varmaan kymmeneen vuoteen), niin mies pääsi helposti, minä en lähellekään.

Kun tytär ekan kerran kokeili spagaatia 5-vuotiaana niin pääsi heti. Poika joutui venyttelemään jokusen kuukauden.

Vierailija
20/28 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luonnostani notkea kuin rautakanki, ja pystyin ahkeran harjoittelun jälkeen tekemään spagaatin viimeksi teini-ikäisenä. Harrastin silloin urheilulajia, jossa oli harjoitukset 4-5 kertaa viikossa. Olin tuolloin paitsi hyvässä kunnossa, myös 30 kiloa kevyempi kuin nykyään.

On vaikeaa uskoa, että se enää edes vuoden harjoittelulla onnistuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän