Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varaudu pitsapulaan: Oulun pitseristit osoittavat mieltä rasismia vastaan perjantaina

Vierailija
21.02.2012 |

:)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisia tieteellisiä selityksiä latelette tästä pitseristi/blogisti-jutusta (asiaa kuitenkin), mun korvaan nämä -isti-väännökset kuulostavat hienostelulta. Samoin halittelut ja kiusimiset.

tässä ikään kuin demonstroida sitä, että toki voi inhota jotain kielen ilmiötä, mutta on olemassa ikään kuin laajempikin tapa tarkastella kieltä.

Vierailija
22/27 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisia tieteellisiä selityksiä latelette tästä pitseristi/blogisti-jutusta (asiaa kuitenkin), mun korvaan nämä -isti-väännökset kuulostavat hienostelulta. Samoin halittelut ja kiusimiset.

Mutta tämä alkuperäinen aihe alkaa jo hautautua tämän kaiken pilkunviilaamisen alle.

Suomalaiset ovat tekopyhiä: haukutaan ja syrjitään ulkomaalaistaustaisia minkä ehditään mutta puheen päätteeksi mennään ja tilataan alihintainen pitsa juuri siltä jota haukuttiin.

Minä vielä teen sellaisenkin jekun, että pyydän pitseriltä kuitin ostoksestani. Näin ehkäisen harmaata taloutta ja ihmiskauppaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös semmoisia sanoja kuin artisti, soittajien tekijännimet viulisti, pianisti jne., kulinaristi, naturalisti ym.

Kielitoimistolla on omat suosituksensa, mutta ne ovat tosiaan suosituksia. Se, mikä päätyy käyttöön, on eri asia.

kulinarismi ja naturalismi ovat ismejä. Blogin kirjoittaminen ei ole soittamista.

Mikä vika on bloggaajassa?

Vierailija
24/27 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös semmoisia sanoja kuin artisti, soittajien tekijännimet viulisti, pianisti jne., kulinaristi, naturalisti ym.

Kielitoimistolla on omat suosituksensa, mutta ne ovat tosiaan suosituksia. Se, mikä päätyy käyttöön, on eri asia.

kulinarismi ja naturalismi ovat ismejä. Blogin kirjoittaminen ei ole soittamista.

Mikä vika on bloggaajassa?

Ei siinä ole mitään vikaa, mä yritän tässä vaan tuoda esiin sitä näkemystä, että kielenkäyttäjät luovat kieltä, eikä sitä tarvitse ottaa niin hirveän vakavasti.

En muuten usko, että tämän ketjun ap kutsuu normaalisti pitsaravintolan omistajaa pitseristiksi, hän halusi joko lyhyen ilmaisun otsikkoon, tai sitten sanan motiivina oli huumori. Tai molemmat.

Tässä sähkökatkon aikayna tuli mieleen vielä yksi sana, joka ei ole ismi tai tutkinto: radisti.

(Tän viestin kirjoittamisen aikana tuli kolme sähkökatkoa.)

Vierailija
25/27 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat tekopyhiä: haukutaan ja syrjitään ulkomaalaistaustaisia minkä ehditään mutta puheen päätteeksi mennään ja tilataan alihintainen pitsa juuri siltä jota haukuttiin.

Minä vielä teen sellaisenkin jekun, että pyydän pitseriltä kuitin ostoksestani. Näin ehkäisen harmaata taloutta ja ihmiskauppaa.

sitä ihmiskauppaa kuitilla ehkäistään?

Mielestäni on rasisti joka syö näissä alihintaisissa paikoissa. Omistajathan kohtelevat itse omia maanmiehiäänkin huonosti, tuottavat tänne töihin, työntekijä on matkakuluista velkaa, ja saa tehdä töitä 7 päivää viikossa, ehkä 3e tuntipalkalla ja ylitöitä korvauksetta.

Tätä me sitten tuemme, ja samalla syömme omia työpaikkojamme, kun asiallisia palkkoja, ja niitä veroja maksavat firmat ovat harvassa.

Vierailija
26/27 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ihmiskauppaa kuitilla ehkäistään?

Mielestäni on rasisti joka syö näissä alihintaisissa paikoissa. Omistajathan kohtelevat itse omia maanmiehiäänkin huonosti, tuottavat tänne töihin, työntekijä on matkakuluista velkaa, ja saa tehdä töitä 7 päivää viikossa, ehkä 3e tuntipalkalla ja ylitöitä korvauksetta.

Tätä me sitten tuemme, ja samalla syömme omia työpaikkojamme, kun asiallisia palkkoja, ja niitä veroja maksavat firmat ovat harvassa.

Sitä ihmiskauppaa voi vastustaa tietysti parhaiten äänestämällä Perussuomalaisia. Toisekseen kannattaa välttää paikkoja, joissa ei anneta kuittia. Jos kuitenkin työn, sairauden, levon tai muun syyn vuoksi joutuu asioimaan pitseristillä, pitää aina pyytää kuittia tai ainakin maksaa kortilla.

Vierailija
27/27 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipitsat eivät taida olla mukana mielenilmauksessa?

Mutta ymmärrän kyllä mielenosoituksen syyn...