Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen 12v kaverit meillä useasti 10.30-19. Mikä on minun vastuuni ruuan kanssa jne...?

Vierailija
18.02.2012 |

Hyvä kun silmäni sain tänäänkin auki ja tytön kaveri tuli meille 10.30. Toinen kaveri tuli 11.30. Ovat välillä ulkona, välillä sisällä... mutta...

Entä ruokailut ym? Olenko minä velvollinen ruokkimaan lapset kun ei kummallekaan kaverille ole edes soitettu koko päivänä.

Sama juttu eilen. kaksi kaveria tuli suoran koulusta meille 15.00 ja ensimmäinen haettiin pois 19.00 ja toisen "ajoin" pois 20.00.

Molempina päivinä annoin molemmille kavereille ruokaa ja välipalankin vielä... Söivät meidän illaksi ostetut karkit, jäätelöt ja 2 l tuoremehua ja paahtoleipäpussin kun olin koiria viemässä ulos.

Näin on silloin tällöin, ei onneksi aina.

Jos käsken kaverit pois, on lapseni yksinäinen. Mutta liika on liikaa.

Voinko vaan tylysti jättää ruokkimatta? Tuntuu sekin aika raaálta.

Kotiinkin voisin kaverit laittaa mutta eilenkin kun yritin saada kavereita lähtemään 18.00 niin toinen sanoi että isi on tulossa hakemaan 19-20 välillä ja toinen yritti soittaa isiä hakemaan niin isi ei tiennyt milloin ehtii hakemaan (toisella kotiin 5 km ja toisella 3 km).

Niin aja nyt siinä sitten lapsia pois.

Kesällä kerran yritin klo 21 laittaa erästä toista lasta kotiin niin sanoi että äiti on mökillä ja tulee vasta 23 maissa eikä kotona ketään.. En todellakaan raaskinut lähettää lasta yksin 10 vanhana kotiinsa.

Mikä ihme joitakin aikuisia vaivaa kun lapset saavat olla aamusta iltaan kavereiden luona?

Vai onko nämä 12vuotiaat jo muka niin isoja että on normaalia että ei tarvi käydä kotona koko päivänä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä herään arjet pyhät kuudelta

Vierailija
2/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tohon alkais, eikä olis varaakaan!

Meil ei oo vielä kouluikäisiä, mutta kun se aika koittaa, on selvät sävelet että meidän muksut tulee ruoka-aikaan kotiin ja vastaavasti meillä OLETUSARVOISESTI ruokita toisten lapsia. Tilanne voi toki olla joskus sellainen, että mielellään otan kaverinkin pöytään, mutta pääsääntöisesti ei.

Huhhuijaa. Ne on tosiaan LAPSIA, joille on sanottava oman kodin säännöt. Ei tuon ikäiset vielä ymmärrä itse ajatella, mikä on sopivaa. Ja aika vastuutonta kavereidesi vanhemmilta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti aika usein ruokki myös meidän kaverit ja ruokkii edelleen (nuorin meistä asuu vielä kotona). Varsinkin pienempänä tosin usein häädettiin kaverit kotiin syömään tai ei vain pyydetty syömään, äiti taisi joskus joiltain kysellä että koskas sinä menet kotiisi syömään. Itse en varmaan lähde ainakaan kaikkia kavereita ruokkimaan, joku lapsen läheisin kaveri silloin tällöin on eri asia. Ruokkisin kyllä, jos olisi rahaa, sillä minusta on mukavaa antaa ihmisille omastani.

Toinen asia - miksei 12v voi kulkea yksin 3-5km matkaa? Millä ne teille tulevat? Jos asutte kaupungissa niin kai siellä joku bussi kulkee? Maalla tietty vähän eri juttu, ei ole kiva lähteä kävelemään. Sano vaikka selkeästi että tänään lähdetään siihen ja siihen aikaan, hommatkaa kyydit.

Vierailija
4/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiheesas että KAIKEN liikenevan ajan on kavereiden kanssa (tyttöjen ja poikien) ja paljon myls joidenkin kotona. Mä aina pyydän kotiin syömään ("vaikka kenenkään muun ei tarvii mennä"). meillä usein odottaa kavereita kun hän syö ja en suoralta kädeltä pyydä syömään mutta yhden kaverin (joka tulee 10 km päästä) pyydän aina koska hankala käydä kotonakaan. Olen sanonut että tyttökaverit pyydetään aina syömään mutta ei lähellä asuvia kavereita (kun vanhemmalla pojalla on vakituinen, ja he syövät aina sen kotona missä ovat). Sitten jos on jälkiruokaa viikonloppuna niin aina tarjoan näille kavereille.

Vierailija
5/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti aika usein ruokki myös meidän kaverit ja ruokkii edelleen (nuorin meistä asuu vielä kotona). Varsinkin pienempänä tosin usein häädettiin kaverit kotiin syömään tai ei vain pyydetty syömään, äiti taisi joskus joiltain kysellä että koskas sinä menet kotiisi syömään. Itse en varmaan lähde ainakaan kaikkia kavereita ruokkimaan, joku lapsen läheisin kaveri silloin tällöin on eri asia. Ruokkisin kyllä, jos olisi rahaa, sillä minusta on mukavaa antaa ihmisille omastani.

Toinen asia - miksei 12v voi kulkea yksin 3-5km matkaa? Millä ne teille tulevat? Jos asutte kaupungissa niin kai siellä joku bussi kulkee? Maalla tietty vähän eri juttu, ei ole kiva lähteä kävelemään. Sano vaikka selkeästi että tänään lähdetään siihen ja siihen aikaan, hommatkaa kyydit.

että mielestäni ei tosiaankaan ole normaalia, että 12v:t luuhaavat päivät pitkät jossain. Kyllä sen ikäisen pitää käydä kotona ja myös OLLA siellä kotona enemmän kuin käydä kääntymässä. Normaalit ihmiset myös tajuavat, että on rasittavaa jos lapsi on jatkuvasti muiden nurkissa.

Vierailija
6/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa loppua heti. Jos et ole itse paikalla, niin tee kuten me. Laitoimme lapun kaapin oveen, että sieltä ei saa ottaa mitään ilman vanhempien lupaa. Omalle lapselle sovittiin, että soittaa ja kysyy luvan, saako ottaa ja antaa kavereille. Näin lapsen on helpompi kavereiden nähden soittaa vanhemmalle ja jos vanhempi kieltää puhelimessa, niin sanoa kavereille saman tien, ettei saanut lupaa antaa kaapista herkkuja. Helpottaa sen lapsesikin asemaa kurinpitäjänä kaveriensa suhteen.

Vierailija
7/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän tarvitse mikään hyväntekeväisyyslaitos olla. On varmaan ikävä tilanne, enkä mäkään ois niitä lapsia noissa tilanteissa ajanut pois, mutta ois varmaan ihan järkevää jutella näiden lasten vanhempien kanssa. Minä ainakin ottaisin puheeksi, että ovatko itse ajatelleet, että lapsi ei tahtonut mennä kotiin kun siellä ei ollut ketään, tai että pitää aina etukäteen sopia mihin aikaan lapsi tullaan hakemaan tai ylipäätään sopia siitä, että on tulossa teille. Jos kerta useamman kilometrin päässä asuvat, eivätkä sinne "jaksa" kävellä.

Minä en kyllä alkaisi tuohon. On varmaa, että löytyy aikuisia, jotka käyttävät hyväkseen näin hyväntahtoisia ihmisiä, jotka hyysäävät ja ruokkivat heidänkin lapsensa. Onhan se niille lapsille tosi kurjaa ja voihan sitä joskus harvemmin sitten vaikka itse pyytää niitä kylään koko päiväksi ja silloin tarjota ne ruuatkin jos tahtoo, mutta tuota en kyllä jaksaisi.

Meillä lasten kaverit lähtee kotiinsa syömään, jokaisella lastemme kavereista on onneksi myös ruokaö-ajat. Niin meilläkin ja en ruoki kyllä jatkuvasti muitakin lapsia. Eri asia jos sovitaan erikseen joku pitempi kyläily, mutta näitä jotka tulee vaan ovelle ja meille leikkimään jne... en ala ruokkimaan. Ne asuvatkin niin lähellä, että helppo toki mennäkin kotiin syömään. Näin on täällä yleinen käytöntö. Jokainen syö kotonaan, jollei ole muuta etukäteen sovittu.

Vierailija
8/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä kiinnosta, missä lapsensa ovat päivät pitkät? Jos omani ovat jollain kaverilla, on 2 tuntia ehdoton maksimi, silloin vähintään soitetaan ja kysytään onko nälkä, saako olla vielä jne.

kauheeta välinpitämättömyyttä tyrkätä lapset vieraaseen kotiin ja olettaa heidän saavan sieltä ruokaa ja huolenpitoa. Olen puhunut.

Vierailija
9/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vain asuu aaveelandiassa, missä naapurin kakarat tulee laumoittain joka aamu kylään ja lähtevät vasta illalla ja kukaan ei välitä ja näin on joka päivä.

Vain aaveelandiassa tapahtuu tällaista. Oikeassa elämässä tämä ilmiö ei ole oikeasti tullut koskaan vastaan.

ihmisiä kiinnosta, missä lapsensa ovat päivät pitkät? Jos omani ovat jollain kaverilla, on 2 tuntia ehdoton maksimi, silloin vähintään soitetaan ja kysytään onko nälkä, saako olla vielä jne.

kauheeta välinpitämättömyyttä tyrkätä lapset vieraaseen kotiin ja olettaa heidän saavan sieltä ruokaa ja huolenpitoa. Olen puhunut.

Vierailija
10/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo mitään ole vanhempien kanssa sopinut kun täällä asiaa ihmettelee ja kyselee eikö ihmiset välitä lapsistaan!

Vierailija
11/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin lapset tulevat aamusta, lähtevät illalla, mutta käyvät välillä kotona syömässä:)

ainakin meillä, 13, 12, ja 15-vuotiaat.

Vierailija
12/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaalle! Herranen aika. Itse kuljin 10-vuotiaana jo kaverille joskus 5km, kun kukaan ei ehtinyt heittää ja siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Ja joillekin kavereille matkat oli vielä metsäteitä, ne kyllä pimeällä pelotti, vaikka lamppu olikin mukana. Onneksi kaveri tuli ison koiransa kanssa aina vastaan sen pahimman metsäpätkän ja saatti takaisin päin.

Sinänsä ap, asiassa olet oikeassa! Olemme yhden lapsemme kaverin äidin kanssa puhuneet tästä, että mikä näitä vanhempia vaivaa. Ihan käsittämätöntä touhua. Eivät välitä lapsistaan pätkän vertaa, mitäpä muuta selitystä asiaan on. Onneksi meillä on toisemme eli homma pelaa. Vuorotahtiin mennään ja aina on sovittu aikataulut. Jos lapsi menee ominpäin, niin aina soitan parin tunnin päästä jo kotiin. Kyllähän sen taustalta kuulee, jos siellä vanhempi kailottaa, että "ei vielä tarvi lähteä". Jos on hiljaista, niin haen lapsen vastalausesta huolimatta kotiin. Eiköhän pari tuntia arki-iltana riitä hyvin. Ja sekin on aika paljon. Viikonloppuna sitten voi olla hiukan pidempäänkin, mutta ei nyt mitään 9-20 vierailuja, ellei siitä ole vanhemmat erikseen sopineet.

Minusta touhu on välinpitämättömyyden lisäksi röyhkeyttä. Hyvänä esimerkkinä saimme yksi lauantai yhden tälläisen "hulttioperheen" lapsen kylään ja mikäs siinä. Neljän tunnin jälkeen sanoin, että nyt lopetellaan ja mekin rauhotutaan lauantain viettoon. Lapsi soitti kotiin ja vanhempansa olivat lähteet IKEAAN! Häh? Olisiko voinut ystävällisesti edes soittaa lapselle meille ja sanoa, että ovat lähdössä Ikeaan ja käskenyt kysyä meidän aikatauluista. Me sitten odotettiin täällä melkein kaksi tuntia, että vanhemmat pääsivät Ikeasta kotiin. Mulle ei tulisi ikinä mieleen lähteä kauas kotoa, jos lapsi on jossain ympäristössä kylässä ja ei ole vaikka avainta mukana (eikä 8v. kauaa yksin pärjääkään). Jos tulee tarve lähteä, soitan aina kyläpaikkaan ja kyselen heidän aikataulujaan eli otanko muksun mukaan vai en. En tosiaan halua velvottaa tai olla tunkeilija, joten yleensä esitän asian niin, että "jos mä tulisin hakemaan tunnin päästä, kun mennään ...", johon sitten kyläpaikan vanhempi voi tarjoutua jatkamaan kyläilyä tai sanoa: "okei, nähdään sitten", joka siis tarkoittaa rivien välistä, että vieras saakin lähteä.

Vierailija
13/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vain asuu aaveelandiassa, missä naapurin kakarat tulee laumoittain joka aamu kylään ja lähtevät vasta illalla ja kukaan ei välitä ja näin on joka päivä. Vain aaveelandiassa tapahtuu tällaista. Oikeassa elämässä tämä ilmiö ei ole oikeasti tullut koskaan vastaan.

ihmisiä kiinnosta, missä lapsensa ovat päivät pitkät? Jos omani ovat jollain kaverilla, on 2 tuntia ehdoton maksimi, silloin vähintään soitetaan ja kysytään onko nälkä, saako olla vielä jne. kauheeta välinpitämättömyyttä tyrkätä lapset vieraaseen kotiin ja olettaa heidän saavan sieltä ruokaa ja huolenpitoa. Olen puhunut.

täällä on ihan samaa, eli lapset voi olla tuntikausia meillä, ilman mitään soipimisia vanhempien kesken, ja lapset on vasta 6-8v !!!

eli todellakin lapsi voi kilkuttta ovikelloa jo klo 9 viikonloppuisin!

kukaan ei perään kysele, korkeintaan klo 14 saattaa kysyä.

ja joo- o meilläsyödään klo 9 aamupalaa ja klo 12 lounasta, klo 14-15 välipalaa jne jne

eli ilmeisesti perheet syä vain yhden aterian viikonlopuisin !

eli kuvittelevat, et lapsi pärjää aamupalalla kylillä tuonne klo 14 asti

tämä sii meidän alueella TÄSYIN YLEINEN ILMIÖ.

EI KYSE YHDESTÄ PERHEESTÄ, EIKÄ KAHDESTA, VAAN USEASTA !

eli pakko on antaa lapselle evästä, tai lähettää kotiin, jotta oma perhe saa lounastaa ruhassa...

alkuun annoimme ruokaa kaveeille, lopulta pisti sapettaan, kun ruokaa sai olla jakamassa aina, ja sitten vanhemmat hoksasivat, et lapsi oli josyönyt ,silloin klo 14 kun soitivat,

niin sittenpä antoivat lapsen olla lisää meillä !

tuli päivällisaika klo 17, ja meillä ruokaa ja lapsella taas nälkä, kun kotonaan syövät vaan sillon klo 14 :))

eli emlkoiseen kierteeseen joutuu, jos sille anteliaalle tieelle lähtee...

eli suosittelen kyllä, että jokainen syö kotonaan!

eli rohkeasti vaan kotiinsa lähetätte, kun oman åperheen ruoka-aika on.

ja kyllä kalliiksi tulee tarjoilla aina toisetn lapsille ruokaa, kun kyseessä useampi lapsi ja jatkuvaa ruokinta....

koska täällä ei ainakaan noihin perheisiin koskaan pääse oma leikkimään....

eli eivtä koskaan ota sisälle leikkimään ketään...

laskekaapa huviksenne mitä maksaa, kun yksi lapsi on lisää joka aterialla, ja ikäääkin tullee ja nälkä kasvaaa.....

Vierailija
14/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä herään arjet pyhät kuudelta

että sinä heräät johonkin tiettyyn kellonaikaan mielestäsi sitä, että kaikkien muidenkin pitäisi herätä samaan aikaan? Miksi?

Vierailija
15/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on mullekin aina tarjottu ruokaa kavereilla, siispä mua ihmetytti tän ketjun vastaukset.

No, ehkä on eri asia, onko kavereita _joka_ päivä vai satunnaisesti.

Vierailija
16/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pikkusiskoni oli n. 8v ja joka perkeleen aamu eräs hänen kaverinsa soitti meille. Melkein aina ennen kouluunlähtöä "kuka vie kouluun" vaikka asiasta oli yleensä sovittu vanhempien kesken. Viikonloppuisin ja lomilla soitteli sitten 9-10 aikaan, milloin meillä vielä nukuttiin. Oli heti tunkemassa meille, jos vain meille sopi... Siinä se tyttö sitten oli meillä päivät pitkät, välillä MINUN äitini hääsi hänet kotiinsa. Hyvin harvoin jos koskaan sieltä kodista soitettiin lapsi kotiin syömään.

Vierailija
17/17 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on mullekin aina tarjottu ruokaa kavereilla, siispä mua ihmetytti tän ketjun vastaukset. No, ehkä on eri asia, onko kavereita _joka_ päivä vai satunnaisesti.

ja joka päivä on todellakin eriasia kuin kerta vikikkon tms : )

eli minusta on täysin eriasia, jos ystävyys on aiota, ei hyväksikäyttöä

ja on vastavuoroisuutta, ollaan leikkimässä vuoroin teillä, vuoroin meillä : )

ja välillä ihan kumpikin kotonamme : )

ero on kuin yöllä ja päivällä !

tästä kyse on siis.

monet kireiset ja toki välinpitämättömät vanhemmit lykkäävät lapsensa toisten hoitoon ja kasvatettavaksi, eivät viis veisaa omista lapsistaan, saati toisetn : (

meilläkin on ihan oikeesti lapsia hikisesti 6v täyttäneitä, joden vanhempia e ole koskaan edes nähnyt : ((

lapsesna meillä viihtyis vaikka joka ilta, heti eskarista tultuaan , aina klo 20 asti ...

ei ole normaalia , ainakaan minusta.

ja kyseessä omakotitaloalue pääkaupunkiseudulla, eli suht hyvin toimeentulevia kaikki, ei alko/huume tms ongelmia....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän