Miten laskiaispulla "kuuluu" syödä?
Miehen kotona kuulemma pantiin syvälle lautaselle kuumaa maitoa ja laskiaspulla siihen. Siinä sitten pehmeni ja syötiin lusikalla.
Minä en ole moisesta kuullutkaan eikä mielestäni kuulosta hyvältä. Miehen mielestä tuo on aino aoikea tapa ja niin kuulemma syödään joka paikassa (paitsi mun kotona). Ei sitten kuulemma tarvi ostaa/tehdä pullia ollenkaan, kun ei kerran osata oikein syödä.
Oletteko te kuulleet noisesta tavasta?
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:07"]Huvittava tuo mantelimassa vs hillo väittely. Ne, jotka syövät mantelimassalla perustelevat, että se on oikea tapa. Ne, jotka syövät hillolla perustelevat, että mantelimassa on pahaa. Mantelimassalaisilla on tarve korostaa aitouttta ja pitävät junttina, jos joku syö toisella tavalla. Outoa, että jotkut kokee erilaisen täytevalinnan niin voimakkaasti negatiivisena, sehän on vain pulla. Hillolaiset yksinkertaisesti vetoavat makuasioihin eikä sen kummosempaa korostamista. Itselle muuten maistuu kumpikin, mutta ärsyttää ne mantelimassasta jankkaajat.
[/quote]
Niin, voishan prinsessakakunkin kuorruttaa suklaalla, mutta ei se sitten enää prinsessakakku olisi.
[/quote]
Laskiaispulla voi olla joka mantelimassalla tai hillolla ja on silti laskiaispulla.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 14:10"]
Joo, hillopullat taitavat olla kaupoissa enemmistönä nykyään, mutta ei se silti siitä aitoa laskiaispullaa tee. Minusta se talvipulla, jota jotkut leipomot harrastavat on oikein hyvä nimi hillopullalle.
[/quote]
Heh, mä oon syönyt ensimmäisen mantelimassapullani joskus parikymppisenä, lapsena en edes ollut kuullutkaan, että siellä pullassa voi olla mantelimassaakin :D
[/quote]
Mä taisin syödä ekan mantelimassapullan 30-vuotiaana ja tosiaan vasta aikuisena edes kuulin koko mantelimassapullasta...
Mun lapsuudessani maatalossa Savossa pullat syötiin maidon kanssa. Ja niissä oli hilloa. Molemmat vanhempani ovat vanhojen maanviljelijäsukujen jälkeläisiä, juuret tiukasti Savossa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2012 klo 16:15"]
Miehen kotona kuulemma pantiin syvälle lautaselle kuumaa maitoa ja laskiaspulla siihen. Siinä sitten pehmeni ja syötiin lusikalla.
Minä en ole moisesta kuullutkaan eikä mielestäni kuulosta hyvältä. Miehen mielestä tuo on aino aoikea tapa ja niin kuulemma syödään joka paikassa (paitsi mun kotona). Ei sitten kuulemma tarvi ostaa/tehdä pullia ollenkaan, kun ei kerran osata oikein syödä.
Oletteko te kuulleet noisesta tavasta?
[/quote]
No en ole kuullut ja ällöttävältä kuulostaa :D Mä ainakin syön laskiaispullan sillai mun minkä tahansa pullan,paitsi naamasta täytyy pyyhkiä kermavaahtoa ja hilloa. Ehkä voisitte kumpikin syödä omat pullanne omalla tavallanne?
OT mut inhoan ihmisiä,joille oma mielipide on yhtä kuin ehdoton totuus!
59: Joo, koska sinä et ole nähnyt mantelimassapullaa lapsena, niin sehän määrittää kaiken.
Niissä kaupoissa, joissa minä käyn, on yleensä hillo- ja mantelimassapullia yhtä paljon. Jos hillopullia on enemmän jollakin hetkellä, ajattelen sen johtuvan siitä, että mantelimassapullat ovat tehneet kauppansa paremmin :). Monilla kun on hilloa kotona muutenkin, mutta mantelimassaa ei, ja hillopullan tekeminen milloin vain on arkisempi juttu.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 14:37"]
59: Joo, koska sinä et ole nähnyt mantelimassapullaa lapsena, niin sehän määrittää kaiken.
Niissä kaupoissa, joissa minä käyn, on yleensä hillo- ja mantelimassapullia yhtä paljon. Jos hillopullia on enemmän jollakin hetkellä, ajattelen sen johtuvan siitä, että mantelimassapullat ovat tehneet kauppansa paremmin :). Monilla kun on hilloa kotona muutenkin, mutta mantelimassaa ei, ja hillopullan tekeminen milloin vain on arkisempi juttu.
[/quote]
No määrittääkö se sitten kaiken, että juuri sinä pidät mantelimassapullaa sinä ainoana oikeana versiona? Sitä yritin viestilläni kritisoida.
Sillähän ei ole mitään väliä, mikä on laskiaispullan alkuperäinen täyte. Nykyään Suomessa laskiaspulla-nimitystä käytetään sekä mantelimassa- että hillotäytteisestä pullasta. Laskiaispullan kohdalla hillotäyte on vakiintunut suomalaisen laskiaispullan täytteeksi mantelimassan lisäksi. Ruotsissa homma on toisin, mutta me puhutaankin nyt suomalaisesta tavasta syödä laskiaispullaa ja Suomessa täytteeksi hyväksytään niin hillon kuin mantelimassakin. Koittakaa nyt hyväksyä, että näin on Suomessa tapana :D
Joku sanoi, että voihan prinsessakakunkin kuorruttaa suklaalla, mutta sitten se ei ole enää prinsessakakku. Tämähän oli erittäin typerä vertaus, sillä prinsessakakun kuorrutteeksi on vakiintunut marsipaanikuorrute, ei suklaakuorrute. Laskiaispullan täytteet ovat Suomessa taas vakiintuneet hilloksi ja mantelimassaksi.
Ruotsissa laskiaispulla todella syödään kuuman maidon kanssa. Tätä kutsutaan nimellä hetvägg.
Itse olen supisuomalaisesta perheestä, mutta kyllä meillä laskiaispulla syötiin juuri tuolla tavalla, syvältä lautaselta lämpimän maidon kanssa. Ja oli hyvää!
Mistä päin Suomea tämä tapa on? Meidän suvussa on myös syöty laskiaispullamössöä kuumassa maidossa. Aivan hirveetä. Inhosin laskiaispullia lapsena, aloin tykätä niistä vasta aikuisena kun sain pullani "kuiviltaan".
[quote author="Vierailija" time="18.02.2012 klo 19:13"]
kuumaan lihaliemeen upotettuna?
Syön lihapiirakan mieluiten lappeenrantalaiseen tapaan kinkulla ja kananmunalla, ai että kun on hyvää. En tosin ole sieltä päin kotoisin.
Laskiaispulla kinkulla ja kananmunalla? Jo on idässä outoa porukkaa...
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:01"]
Syön lihapiirakan mieluiten lappeenrantalaiseen tapaan kinkulla ja kananmunalla, ai että kun on hyvää. En tosin ole sieltä päin kotoisin.
Eikös siinä lue, että "syön lihapiirakan mieluiten kinkulla ja kananmunalla", laskiaispullasta ei puhuta mitään.
Laskiaispulla kuumaan lihaliemeen upotettuna? Siis mistä päin Suomea tällainen tapa?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:03"]
Eikös siinä lue, että "syön lihapiirakan mieluiten kinkulla ja kananmunalla", laskiaispullasta ei puhuta mitään.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:05"]
Laskiaispulla kuumaan lihaliemeen upotettuna? Siis mistä päin Suomea tällainen tapa?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:03"]
Jos kurkkaat edelliselle sivulla, huomaat, että kyse ei siinäkään viestissä ole laskiaispullasta, vaan lihapiirakasta. Viesti nro 26.
Huvittava tuo mantelimassa vs hillo väittely. Ne, jotka syövät mantelimassalla perustelevat, että se on oikea tapa. Ne, jotka syövät hillolla perustelevat, että mantelimassa on pahaa. Mantelimassalaisilla on tarve korostaa aitouttta ja pitävät junttina, jos joku syö toisella tavalla. Outoa, että jotkut kokee erilaisen täytevalinnan niin voimakkaasti negatiivisena, sehän on vain pulla. Hillolaiset yksinkertaisesti vetoavat makuasioihin eikä sen kummosempaa korostamista. Itselle muuten maistuu kumpikin, mutta ärsyttää ne mantelimassasta jankkaajat.
Hillopulla ja lihalientä... jaiks!!!
Ei ainakaan siten, että napsaistaan hattu irti ja napostellaan se erikseen. Minusta tämä on todella ällöttävä, jopa moukkamainen tapa. Vähän sama kuin lapset tekevät joskus niin, että irrottavat Domino-keksin puolikkaat toisistaan ja nuolevat sen mössön irti - mutta tällainen ei kuulu vähänkään sivistyneen ihmisen ruoka- tai kahvipöytään.
Jos ei sitä pullaansa pysty nauttimaan siististi, niin kannataa valita mieluummin esim. karjalanpiirakka.
Meilläkin syötiin laskiasipulla kuumassa maidossa. Päiväkahvilla, pulkamäen jälkeen tarjottiin pullat pienistä keittokulhoista ja päydässä oli kannnu, josta maito kaadettiin pullan sivuun siihen kulhoon. Ja pullat olivat itsetehtyjä ja aina mantelipullia. Olikohan vieä maitoonkin laitettu pikkuisen sokeria ja kardemummaa, en ole varma.
45: Taidat olla vähän herkkä :). Ei tässä ketjussa mielestäni ole puhuttu hillotäytteestä "voimakkaan negatiiviseen" sävyyn.
Minun kotona syötiin laskiaispullat lämpimän maidon kanssa. Muistaakseni niissä ei ollut kermavaahtoa, mutta täytteenä saattoi olla sekä mantelimassaa että hilloa.
Niin moni on täällä jo maininnut Viipurin ja Karjalan, että alan uskoa "kuuma maito laskiaispullien kanssa" -tavan olevan sieltä peräisin.
Siis hyi!? Mössöistä pullaa kuumassa maidossa ja lusikalla, voiko ällöttävämmältä enää kuulostaa!