Miten laskiaispulla "kuuluu" syödä?
Miehen kotona kuulemma pantiin syvälle lautaselle kuumaa maitoa ja laskiaspulla siihen. Siinä sitten pehmeni ja syötiin lusikalla.
Minä en ole moisesta kuullutkaan eikä mielestäni kuulosta hyvältä. Miehen mielestä tuo on aino aoikea tapa ja niin kuulemma syödään joka paikassa (paitsi mun kotona). Ei sitten kuulemma tarvi ostaa/tehdä pullia ollenkaan, kun ei kerran osata oikein syödä.
Oletteko te kuulleet noisesta tavasta?
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:10"]
Hillopulla ja lihalientä... jaiks!!!
[/quote]
Mistä tuon idean sait?
Meillä syötiin samalla tavalla kuin ap:n mies. Ja aina mantelimassatäyte. Kuuma maito pehmensi aika tanakkaa pullaa.
Lapsuudenperheeni oli suomenruotsalainen, vaikuttaakohan se asiaan? Mieheni (pohjalaista, suomenkielistä sukua) ei ollut moisesta kuullutkaan.
Vispikerma-hillotäytteistä pullaa en kyllä laittaisi kuumaan maitoon.
Nykyään me syödään niitä pullia mitä kaupassa sattuu olemaan ilman kuumaa maitoa. Huomaan kyllä välillä kaipaavani sitä :)
Ei ole iso asia, eihän laskiaispullia syödä kuin yksi kerran vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:43"]
45: Taidat olla vähän herkkä :). Ei tässä ketjussa mielestäni ole puhuttu hillotäytteestä "voimakkaan negatiiviseen" sävyyn.
[/quote]
Nyt on tulkintataidoissa vähän vikaa :D Ei 45:n viesti herkkyydestä kielinyt, vaan herkästi vittuuntuvasta henkilöstä. Herkkä olisi sellainen joka ottaisi asian henkilökohtaisesti ja loukkaantuisi. Viestistä huokui lähinnä ärsytys ihmisen tyhmyyttä kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:07"]Huvittava tuo mantelimassa vs hillo väittely. Ne, jotka syövät mantelimassalla perustelevat, että se on oikea tapa. Ne, jotka syövät hillolla perustelevat, että mantelimassa on pahaa. Mantelimassalaisilla on tarve korostaa aitouttta ja pitävät junttina, jos joku syö toisella tavalla. Outoa, että jotkut kokee erilaisen täytevalinnan niin voimakkaasti negatiivisena, sehän on vain pulla. Hillolaiset yksinkertaisesti vetoavat makuasioihin eikä sen kummosempaa korostamista. Itselle muuten maistuu kumpikin, mutta ärsyttää ne mantelimassasta jankkaajat.
[/quote]
Niin, voishan prinsessakakunkin kuorruttaa suklaalla, mutta ei se sitten enää prinsessakakku olisi.
Lounaisrannikon ruotsinkieliset isovanhempani söivät laskiaispullat kuumalla maidolla. Tietty niissä oli mantelimassaa, mikä omassa lapsuudessani oli vielä se yleisempi vaihtoehto. Ja edelleen se ainoa oikea ;)
Lapsuudenkodisani syötiin laskiaspulla kuumaan maidon kera. Olen suomenruotsalainen.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:07"]Huvittava tuo mantelimassa vs hillo väittely. Ne, jotka syövät mantelimassalla perustelevat, että se on oikea tapa. Ne, jotka syövät hillolla perustelevat, että mantelimassa on pahaa. Mantelimassalaisilla on tarve korostaa aitouttta ja pitävät junttina, jos joku syö toisella tavalla. Outoa, että jotkut kokee erilaisen täytevalinnan niin voimakkaasti negatiivisena, sehän on vain pulla. Hillolaiset yksinkertaisesti vetoavat makuasioihin eikä sen kummosempaa korostamista. Itselle muuten maistuu kumpikin, mutta ärsyttää ne mantelimassasta jankkaajat.
[/quote]
Niin, voishan prinsessakakunkin kuorruttaa suklaalla, mutta ei se sitten enää prinsessakakku olisi.
[/quote]
Kaupassa taitaa kuitenkin suurin osa laskiaspullista olla hillotäytteisiä.
Apropos prinsessakakku, nykyään tavallista on, että prinsessakakussa on sokerimassakuorrutus. Äitini synttäreille tilattiin leipomosta prinsessakakku, eikä siinä ollut marsipaania eikä vaniljakreemiä (vaan kermavaahtoa).
71: Varmasti osa kahviloiden asiakkaista ostaisi laskiaispullansa "maidossa uitettuna", vaikket sinä ole sellaisesta koskaan kuullutkaan.
Mun lapsuudenkodissa sain repiä ihan tavallista voisilmäpullaa tai korvapuustia kaakaon sekaan. Sitä sanottiin pullatoppeliksi. Ainakin äitini oli pienenä saanut tehdä samaa mutta ehkä maitoon tai kahviin. Itse join ja juon edelleenkin kaakaoni kylmänä. Äidiltäni opin myös näkkärin silppuamiisen mannapuuroon voisilmän kaveriksi. Hyvää on kun pehmenee kivasti!
Laskijaispulla-asiaan sen verran että pullaan sisuksien tilalle hilloa ja kermavaahtoa ja ääntä kohti. Olen Kainuusta.
Olen kyllä lukenut, että jotkut ihmiset uittavat laskiaispullansa kuumassa maisossa, mutta en ole kertaakaan osunut kohdalle näkemään moista. Minulla ei menisi alas. Iso kupillinen hyvää mustaa kahvia ja tuore muhkea pulla, nam!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:06"]Mun lapsuudenkodissa sain repiä ihan tavallista voisilmäpullaa tai korvapuustia kaakaon sekaan. Sitä sanottiin pullatoppeliksi. Ainakin äitini oli pienenä saanut tehdä samaa mutta ehkä maitoon tai kahviin. Itse join ja juon edelleenkin kaakaoni kylmänä. Äidiltäni opin myös näkkärin silppuamiisen mannapuuroon voisilmän kaveriksi. Hyvää on kun pehmenee kivasti!
Laskijaispulla-asiaan sen verran että pullaan sisuksien tilalle hilloa ja kermavaahtoa ja ääntä kohti. Olen Kainuusta.
[/quote]
*laiskijaispulla-asiaan ;-)
Minä taas laitan maksamakkaraa lakin päälle ja syön sen ensin. Makeaa sitten jälkkäriksi.
Minä syön omani niin, että kaavin lusikalla kaiken kermavaahdon pois ja sitten syön vain sen pullan hillon kanssa. Kermavaahto on puistattavaa!
En kyllä usein syö laskiaispullaa, kun siinä sitä kermavaahtoa on.