Miten laskiaispulla "kuuluu" syödä?
Miehen kotona kuulemma pantiin syvälle lautaselle kuumaa maitoa ja laskiaspulla siihen. Siinä sitten pehmeni ja syötiin lusikalla.
Minä en ole moisesta kuullutkaan eikä mielestäni kuulosta hyvältä. Miehen mielestä tuo on aino aoikea tapa ja niin kuulemma syödään joka paikassa (paitsi mun kotona). Ei sitten kuulemma tarvi ostaa/tehdä pullia ollenkaan, kun ei kerran osata oikein syödä.
Oletteko te kuulleet noisesta tavasta?
Kommentit (73)
Itse syön mantelitäytteisen laskiaispullan siten, että otan sen hatun pois ensin ja sitten syön vuorotellen molempia osia.
Ja sitä kermavaahtoa ja mantelitäytettä pitää olla reilusti!
Olen itse länsisuomesta. Mummoni joskus antoi lapsille pullamössöä tai mössösi pullaa vaikka kaakaoon tai kahviin jne. Kuitenkaan laskiaispullia ei uiteta missään nesteessä tai mössötä kahvikuppiin... Ne syödään sellaisinaan kuivina ilman mitään ylimääräistä maitoa.
Pullamössöhän nyt on ihan eri asia. Eikä pullamössökahveja juoda varsinkaan missään kyläpaikassa tai ihmisten ilmoilla. Enemmän ne pullamössökahvit ovat sellainen pääomaisesti vanhojen ihmisten henkilökohtainen mieltymys tai vaihtoehtoinen tapa päästä kuivaneista pullanpalasista eroon.
kuumaan lihaliemeen upotettuna?
Syön lihapiirakan mieluiten lappeenrantalaiseen tapaan kinkulla ja kananmunalla, ai että kun on hyvää. En tosin ole sieltä päin kotoisin.
Vanhemmat ruotsinkielisestä kulttuurista.
Ja olen lapsena syönyt myös tuota "lihapasteija lihaliemessä", jota nro 26 kysyi. Se oli hyvää. Ei olekaan aikoihin tullut kokeiltua.
Eikä minun tietääkseni yhdessäkään kodissa syödä laskiaispullia noin. Luultavasti ne kahvilassakin tarjoiltaisiin maidossa uitettuna jos se nyt olisi se "tavallisin" tapa syödä ne.
on siis hyvin vanha tapa ja ne pullat oli tavallisia vehnäpalleroita ei siis olleet täytettyjä. Ilmeisesti jotkut vieläkin nauttivat pullansa näin mutta ei taida olla enää kovin yleistä.
Pullamössöhän nyt on ihan eri asia. Eikä pullamössökahveja juoda varsinkaan missään kyläpaikassa tai ihmisten ilmoilla. Enemmän ne pullamössökahvit ovat sellainen pääomaisesti vanhojen ihmisten henkilökohtainen mieltymys tai vaihtoehtoinen tapa päästä kuivaneista pullanpalasista eroon.
...en ole koskaan ikinä missään törmännygt pullamössöön, ja ikää minulla on 45. Sen minäkin tiesin että mikään hieno kylätarjottava ei ole kyseessä.
Ihmettelen aina huvittuneesti kun nuorempia sukupolvia nimitellään pullamössösukupolveksi, kun se minun ajatusmaailmassani on joku hämärien esi-isien juttu...
...en ole koskaan ikinä missään törmännygt pullamössöön, ja ikää minulla on 45. Sen minäkin tiesin että mikään hieno kylätarjottava ei ole kyseessä.Ihmettelen aina huvittuneesti kun nuorempia sukupolvia nimitellään pullamössösukupolveksi, kun se minun ajatusmaailmassani on joku hämärien esi-isien juttu...
pullamössön lähinnä pullaksi, jota kastetaan maitoon. Se on hyvää. Mutta onko se siis sittenkin ihan sitä, että muussataan se pulla maidon joukkoon? Aika mielenkiintoista. Olen myös ajatellut pullamössön olevan pikkulasten juttu ja ehkä mummojen, ikää minulla 20.
... ja haukkaan pullasta niin paljon kuin suuhun mahtuu ja nuolen kermavaandot ja hillot suupielistäni ennen seuraavaa haukkausta!
lapsena ekan kerran laskiaispullaa, se oli just noin kuuman maidon kanssa. En tiedä, mistä äitini oli omaksunut tavan.
Pulla ihan muussataan tai lisätään palasina nesteen joukkoon... voi olla kaakaota, maitoa tai vaikka kahvia. Siitähän se "mössö" sana tulee.
...en ole koskaan ikinä missään törmännygt pullamössöön, ja ikää minulla on 45. Sen minäkin tiesin että mikään hieno kylätarjottava ei ole kyseessä.Ihmettelen aina huvittuneesti kun nuorempia sukupolvia nimitellään pullamössösukupolveksi, kun se minun ajatusmaailmassani on joku hämärien esi-isien juttu...
pullamössön lähinnä pullaksi, jota kastetaan maitoon. Se on hyvää. Mutta onko se siis sittenkin ihan sitä, että muussataan se pulla maidon joukkoon? Aika mielenkiintoista. Olen myös ajatellut pullamössön olevan pikkulasten juttu ja ehkä mummojen, ikää minulla 20.
kaurasössöön?
Enkä ole koskaan nähnyt laskiaispullaa syötävän maitolautaselta. Ihan kuivana syötiin:)
Syödessä ei muuten kuulu ottaa sitä hattua pois ja syödä ensin, vaan purra reunasta jne.
Pullamössöllä ei ole mitään tekemistä laskiaispullan kanssa. Vaasan läänisstä kotoisin olevana tunnistan tavan nauttia laskiaispulla kuuman maidon kanssa lautaselta, vaikka se ei omaan makuuni olekaan. Ja mantelimassalla tietysti.
Ihan outo tapa, en ole koskaan kuullutkaan pullan uittamisesta maidossa! Vie nyt se miehesi vaikka johonkin kahvilaan katsomaan tuoko ne syvän lautasen täynnä maitoa, kun ostat laskiaispullan (EI TUO!).
Laskiaispulla syödään oikeasti niin, että otetaan ensin kansi irti ja syödään erikseen, sen jälkeen syödään kermavaahdon ja mantelimassan peittämä pohjaosa. Kyllä, luit oikein, mantelimassa kuuluu laskiaispullaan ei hillo!
Joo, hillopullat taitavat olla kaupoissa enemmistönä nykyään, mutta ei se silti siitä aitoa laskiaispullaa tee. Minusta se talvipulla, jota jotkut leipomot harrastavat on oikein hyvä nimi hillopullalle.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 14:10"]
Joo, hillopullat taitavat olla kaupoissa enemmistönä nykyään, mutta ei se silti siitä aitoa laskiaispullaa tee. Minusta se talvipulla, jota jotkut leipomot harrastavat on oikein hyvä nimi hillopullalle.
[/quote]
Heh, mä oon syönyt ensimmäisen mantelimassapullani joskus parikymppisenä, lapsena en edes ollut kuullutkaan, että siellä pullassa voi olla mantelimassaakin :D
ja en ole pullamössöäkään ikinä syönyt. Mitä se sitten onkaan...