Lapsi oli lyönyt opea täysillä - Mikä rangaistukseksi?!!! Törkeää!
Kolmasluokkalainen hermostui opeen ja oli pamauttanut täysillä opea rintoihin. Sattui kuulemma kovasti. Oli turhautunut kuulemma open jäkätykseen, kun on aina lapsen kimpussa!
Mikä on rangaistusehdotuksenne? Miten normaalilapsi edes tekee tuollaista?
Mies suunnittelee ikuista kotiarestia ja pelikieltoa. Minä suunnittelen asioita, jotka ovat laittomia.
Hyviä ehdotuksia vastaanotetaan.
Kommentit (84)
Miksi teidän pitäisi rangaista vielä kotona uudestaan? Jos lapsi tekee kotona jotain ilkeyttä, saako hän myös naapurissa rangaistuksen?
jos hän tekee jotain törkeää koulussa tai kaverilla! Vertauksesi on sitäpaitsi huono. Vanhin poika tappeli välitunnilla kutosluokkalaisena: Tietokone ja puhelin jäähylle kahdeksi kuukaudeksi. Sai myös kotiarestia kuukaudeksi. Keskimmäinen lapsi rikkoi tahallaan kaverinsa luona kaverinsa lelun: Hän ei saanut "viikkorahaa" puoleentoista kuukauteen ja niillä rahoilla mitä hänelle olisi annettu, ostettiin kaverille uusi vastaava lelu. Kyllä mielestäni kotonakin saa ja pitää rangaista koulussa tehdyistä ilkitöistä. Se kertoo lapselle sen että vanhemmat eivät suvaitse vastaavaa käytöstä. Koulun tehtävä ei ole kasvattaa lapsiamme, vaan meidän.
Kummastelen aina kaltaisasi. Kovasti ollaan vetoamassa siihen, että kasvatus lähtee kotoa ja kurin on oltava kova, rangaistukset täysin järjettömiä suhteessa tekoon. Silti juuri kaltaistesi lapset tekevät tihutöitään ja tappelevat. Jos olisit ajoissa kasvattanut, ei muita sattuisi eikä tarvitsisi rangaista.
Vieläkö riehuu judosalilla ja paiskoo pienempiä pää edellä seinään kuten viime vuonna?
Kolmasluokkalainen hermostui opeen ja oli pamauttanut täysillä opea rintoihin. Sattui kuulemma kovasti. Oli turhautunut kuulemma open jäkätykseen, kun on aina lapsen kimpussa! Mikä on rangaistusehdotuksenne? Miten normaalilapsi edes tekee tuollaista? Mies suunnittelee ikuista kotiarestia ja pelikieltoa. Minä suunnittelen asioita, jotka ovat laittomia. Hyviä ehdotuksia vastaanotetaan.
niin että se oikeasti tuntuu. Opettaja rankaisee lasta siitä että tämä teki vastoin koulun sääntöjä. Te vanhemmat rankaisette lasta siitä että hän on tehnyt vastoin teidän perheessä opetettuja sääntöjä. Minä antaisin kuukauden pelikieltoa, peruisin kuukauden karkkipäivät sekä kuukauden viikkorahat.
ja sen jälkeen vaimo ei anna pimppaa vuoteen, koska mies on rikkonut yhteisiä sopimuksia vastaan! Näinhän se menee aikuisillakin.Ja tuolle lapselle voisi mummo antaa piiskaa, koska lapsi on rikkonut mummolan sääntöjä ja vaari voisi vaikka vähän läimiä pepulle muuten vaan, koska hänkin kokee, että arvojaan on loukattu.
Niin saisi minulta sen rangaistuksen että minä lähtisin lapset kainalossani kävelemään. Ja pitäisin huolen että hän ei tapaisi lapsia kuin valvotussa tilassa.
Kyse ei ole mistään läksyjen tekemättä jättämisestä vaan VÄKIVALLASTA. _Vähintään_ pitäisin pitkän puhuttelun lapselle tuollaisesta. TAi pyytäisin naapurin poliisin tulemaan juttelemaan lapselle väkivallasta ja pahoinpitelyistä virkapuvussa.
Vai hyväksytkö sinä tosissasi sen että lapsesi saa hakata opettajiaan tai ylipäätään muita ihmisiä? Hienoa. Todella "hienoa".
c) He tietävät, että heidän kanssaan jutellaan, ja heitä kuunnellaan ja ymmärretään. Mutta se, että ymmärretään, ei tarkoita sitä, että rangaistusta ei huonosta käytöksestä tulisi. Ei se mene niin muuallakaan maailmassa, miksi opettaisi kotona lapselle vääriä elämän pelisääntöjä.
Paitsi että tosielämässä samasta asiasta ei rangaista useaan kertaan.
Kolmasluokkalainen hermostui opeen ja oli pamauttanut täysillä opea rintoihin. Sattui kuulemma kovasti. Oli turhautunut kuulemma open jäkätykseen, kun on aina lapsen kimpussa! Mikä on rangaistusehdotuksenne? Miten normaalilapsi edes tekee tuollaista? Mies suunnittelee ikuista kotiarestia ja pelikieltoa. Minä suunnittelen asioita, jotka ovat laittomia. Hyviä ehdotuksia vastaanotetaan.
niin että se oikeasti tuntuu. Opettaja rankaisee lasta siitä että tämä teki vastoin koulun sääntöjä. Te vanhemmat rankaisette lasta siitä että hän on tehnyt vastoin teidän perheessä opetettuja sääntöjä. Minä antaisin kuukauden pelikieltoa, peruisin kuukauden karkkipäivät sekä kuukauden viikkorahat.
ja sen jälkeen vaimo ei anna pimppaa vuoteen, koska mies on rikkonut yhteisiä sopimuksia vastaan! Näinhän se menee aikuisillakin. Ja tuolle lapselle voisi mummo antaa piiskaa, koska lapsi on rikkonut mummolan sääntöjä ja vaari voisi vaikka vähän läimiä pepulle muuten vaan, koska hänkin kokee, että arvojaan on loukattu.
Niin saisi minulta sen rangaistuksen että minä lähtisin lapset kainalossani kävelemään. Ja pitäisin huolen että hän ei tapaisi lapsia kuin valvotussa tilassa. Kyse ei ole mistään läksyjen tekemättä jättämisestä vaan VÄKIVALLASTA. _Vähintään_ pitäisin pitkän puhuttelun lapselle tuollaisesta. TAi pyytäisin naapurin poliisin tulemaan juttelemaan lapselle väkivallasta ja pahoinpitelyistä virkapuvussa. Vai hyväksytkö sinä tosissasi sen että lapsesi saa hakata opettajiaan tai ylipäätään muita ihmisiä? Hienoa. Todella "hienoa".
Miten rankaiset lastasi, jos hän tuo kotiin tyttö/poikaystävän, jota et hyväksy? Sinullehan on olemassa vain niitä asioita, jotka hyväksyt ja sitten rangaistavia asioita.
Meillä tosielämässä elävillä on niitäkin asioita, joita ei hyväksytä, mutta joista ei rangaista uudestaan ja uudestaan sen jälkeen, kun alkuperäinen rangaistus on kärsitty. Se ei silti estä keskustelua oikeasta ja väärästä kutenn teillä, missä lapsille ei turhia puhuta, mutta rangaistaan sitäkin herkemmin.
Lapsi saa kokeesta kympin ja opettaja kiittelee ja kehuu häntä loistavasta suorituksesta. Kotona asiaa ei siis tule millään tavalla noteerata, koska koulussa kiitos on jo annettu? Kuten on kirjoitettu: kasvatusvastuu on vanhemmilla. Niin hyvässä kuin pahassa. Tietenkin lapsen kanssa tulee kotona asiasta keskustella ja sen lisäksi opettaa, että teoilla on seuraamuksensa. Koulu antaa omat sanktiot ja vanhemmat omansa. Mikäli kotona asiaan ei reagoida, saa lapsi käytökselleen hiljaisen hyväksynnän. Tällä tavalla esim. koulukiusaaminen vain jatkuu ja jatkuu. Tässä kohteena oli opettaja, mutta aivan sama asia on, jos kyseessä on koulukaveri. Vanhempien vastuuseen kuuluu reagoida!
Jos lapsi saa kokeesta kympin, en kutsu sisaruksiaan paikalle ja kehu lasta heidän kuultensa kuten opettaja on kehunut koko luokan kuullen. Totean, että hyvin tehty työ kantaa hedelmää tms., mutta en todellakaan tee normaalista työnteosta isoa numeroa. Eikö muka koulussa ole oletuksena, että asiat opitaan ja kokeesta saadaan se 10? Ja jos lapsi on jo koulussa saanut rangaistuksen, niin miten se kotona annettu rangaistus asiaa auttaa? Vainko siten lapsi saa tietää, että vanhemmat eivät hyväksy tekoaan? Kannattaisi varmaan joskus pysähtyä puhumaan lasten kanssa siitä, miksi vanhemmat ovat sen rakkautensa kanssa niin kummallisia. Ensin ostetaan tavaraa ja rangaistuksena otetaan se pois.
hehkutan ihan kunnolla lapselle, kun se on toiminut hienosti, olipa kyse sosiaalisesta tilanteesta, koulun kokeesta tms. Samoin osoitan selvästi, kun olen häneen tyytymätön ja tarvittaessa rankaisen, olipa tötöily tapahtunut missä tahansa. Tässä tapauksessa kyseessä on niin iso asia, että se mielestäni vaatisi kotonakin rangaistusta. Mä en tiedä miten vajaita ja jälkeenjääneitä sun lapsesi on, mutta mun lapseni todellakin ymmärtävät että a) Vaikka vanhempi olisi vihainen ja pettynyt, hän rakastaa silti. Teillä joille tämä on vielä aikuisenakin epäselvää, kannattaisi hakeutua terapiaan. Ette pysty kasvattamaan tasapainoisia lapsia, jos pelkäätte negatiivisia tunteita noin paljon. b) Lapset myös ymmärtävät, että huonosta käytöksestä seuraa rangaistus. He myös tietävät, että niin kauan kuin ovat meidän vanhempien holhouksen alla, meillä on oikeus rajoittaa heidän oikeuksiaan, liittyipä se vapaaseen liikkumiseen tai erinäisten tavaroiden käyttöön. c) He tietävät, että heidän kanssaan jutellaan, ja heitä kuunnellaan ja ymmärretään. Mutta se, että ymmärretään, ei tarkoita sitä, että rangaistusta ei huonosta käytöksestä tulisi. Ei se mene niin muuallakaan maailmassa, miksi opettaisi kotona lapselle vääriä elämän pelisääntöjä.
todennäköisesti siksi, että hänet on kasvatettu toimimaan oikein tässä elämässä eikä suinkaan siten, että pelkän rangaistuksen pelossa tai uhassa jättäisi jotain tekemättä.Enkä ymmärrä, miksi minun pitäisi rangaista lastani, jos hän ei tee mitään rangaistavaa. Negatiivisten tunteiden osoittamiseen tai kohtaamiseen ei liity mitään rangaistavaa, ellei niillä satuteta toista. Onnistuneen kasvatuksen kun tunnistaa siitä, että lapsi itse mokattuaan tajuaa asian ja pyytää anteeksi.
Minusta on ihan se ja sama, miten paljon te lapsianne rankaisette. Tosiasia on, että se ei auta sitä lasta toimimaan oikein, koska unohdatte kurista riemastuessanne kokonaan asian toisen puolen eli sen, miten olisi pitänyt toimia.
PS. Se pelitön lapsi tulee meille pelaamaan enkä kieltele.
lukemasi. Missä täällä on intoiltu rangaistuksista?
Ei minunkaan lapseni ole koskaan lyönyt opettajia eikä häntä/heitä ole koskaan tarvinnut kotona rangaista koulussa/päiväkodissa tapahtuneista asioista.
Mutta JOS he tekisivät jotain tuon mittakaavan typeryyttä, aivan varmasti saisivat kotonakin rangaistuksen.
Ja mun pelikiellossa oleva lapseni ei lähde kavereillekaan, joten ei tulisi teille pelaamaan. Tosin ei ole pelikiellossa olutkaan.
ja sen jälkeen vaimo ei anna pimppaa vuoteen, koska mies on rikkonut yhteisiä sopimuksia vastaan! Näinhän se menee aikuisillakin. Ja tuolle lapselle voisi mummo antaa piiskaa, koska lapsi on rikkonut mummolan sääntöjä ja vaari voisi vaikka vähän läimiä pepulle muuten vaan, koska hänkin kokee, että arvojaan on loukattu.
Niin saisi minulta sen rangaistuksen että minä lähtisin lapset kainalossani kävelemään. Ja pitäisin huolen että hän ei tapaisi lapsia kuin valvotussa tilassa. Kyse ei ole mistään läksyjen tekemättä jättämisestä vaan VÄKIVALLASTA. _Vähintään_ pitäisin pitkän puhuttelun lapselle tuollaisesta. TAi pyytäisin naapurin poliisin tulemaan juttelemaan lapselle väkivallasta ja pahoinpitelyistä virkapuvussa. Vai hyväksytkö sinä tosissasi sen että lapsesi saa hakata opettajiaan tai ylipäätään muita ihmisiä? Hienoa. Todella "hienoa".
Miten rankaiset lastasi, jos hän tuo kotiin tyttö/poikaystävän, jota et hyväksy? Sinullehan on olemassa vain niitä asioita, jotka hyväksyt ja sitten rangaistavia asioita.Meillä tosielämässä elävillä on niitäkin asioita, joita ei hyväksytä, mutta joista ei rangaista uudestaan ja uudestaan sen jälkeen, kun alkuperäinen rangaistus on kärsitty. Se ei silti estä keskustelua oikeasta ja väärästä kutenn teillä, missä lapsille ei turhia puhuta, mutta rangaistaan sitäkin herkemmin.
Ihan oikeasti hanki lääkitys!
Miten rankaiset lastasi, jos hän tuo kotiin tyttö/poikaystävän, jota et hyväksy? Sinullehan on olemassa vain niitä asioita, jotka hyväksyt ja sitten rangaistavia asioita. Meillä tosielämässä elävillä on niitäkin asioita, joita ei hyväksytä, mutta joista ei rangaista uudestaan ja uudestaan sen jälkeen, kun alkuperäinen rangaistus on kärsitty. Se ei silti estä keskustelua oikeasta ja väärästä kutenn teillä, missä lapsille ei turhia puhuta, mutta rangaistaan sitäkin herkemmin.
Ihan oikeasti hanki lääkitys!
Kummastelen aina kaltaisasi. Kovasti ollaan vetoamassa siihen, että kasvatus lähtee kotoa ja kurin on oltava kova, rangaistukset täysin järjettömiä suhteessa tekoon. Silti juuri kaltaistesi lapset tekevät tihutöitään ja tappelevat. Jos olisit ajoissa kasvattanut, ei muita sattuisi eikä tarvitsisi rangaista.
Sinun mielestäsi siis väkivalta on ihan pikkujuttu? Meillä on nollatoleranssi kaiken väkivallan kanssa. Lapset eivät saa katsoa väkivaltaisia ohjelmia, saatika pelata sellaisia pelejä.
Siksi väkivallasta rangaistaan meillä "kovalla kädellä" samoin kuin kiusaamisesta, mitä ei ole tapahtunut.
Nuo ovat ainoat jutut joita lapset ovat tihunneet. Ensimäinen tapahtui ilmeisesti väärinkäsityksen takia ja poika oireili isänsä kuoleman takia ja se toinen tytön teko, no, kukaan ei tiedä miksi hän teki sen. Mitään muuta eivät ole lapset tihunneet. Oppivat noista kerroista, ja noiden jälkeen ovat olleet mallioppilaita/ihmisiä.
Sitäpaitsi. Koulu ei voi rangaista kuin korkeintaan jälki-istunnolla. Jos poika olisi erotettu vaikka viikoksi koulusta, en olisi rankaissut häntä muulla kuin puhelinkiellolla.
Lapset ovat muutoin rehellisiä ja kunnollisia. Pojasta kasvoi vastuuntuntoinen nuorimies (on nyt 18), opiskelee, on ollut tutorina, toiminut kiusaamista vastaan, käy töissä ja asuu omillaan.
Ilmeisesti jotain olen kasvatuksen kanssa oikein tehnyt, vaikka sinä minua siinä surkeana pitäisitkin.
Miten rankaiset lastasi, jos hän tuo kotiin tyttö/poikaystävän, jota et hyväksy? Sinullehan on olemassa vain niitä asioita, jotka hyväksyt ja sitten rangaistavia asioita.Meillä tosielämässä elävillä on niitäkin asioita, joita ei hyväksytä, mutta joista ei rangaista uudestaan ja uudestaan sen jälkeen, kun alkuperäinen rangaistus on kärsitty. Se ei silti estä keskustelua oikeasta ja väärästä kutenn teillä, missä lapsille ei turhia puhuta, mutta rangaistaan sitäkin herkemmin.
Et ole ilmeisesti kielipoliisi niin et ala korjaamaan toisen kielioppia. Niinpä sitten alat tehdä analyysejä toisen perhe-elämästä eli alat alentamaan toista menemällä henkilökohtaisuuksiin.
Elän ihan tosielämässä, kiitos analyysistasi. Asioilla on olemassa se harmaa alue, mutta väkivallasta annettu jälki-istunto nyt ei vain ole riittävä rangaistus. Ja muuhun koulut ei nykypäivänä pysty.
Huomasitko muuten että annoin esimerkki rankaisuina puhumiset? Siis että vakava keskustelu vanhemmilta tai vastaavasti poliisi virkapuvussa keskustelemaan asiasta? Ai et. No, ei siinä mitään, me täällä keskustelupalstoilla yleensä pyritään lukemaan koko teksti, eikä vain niitä asioita mitä itse haluamme kritisoida.
on ihan oikeasti ihmisiä, joitten mielestä koulussa tapahtuneesta superhuonosta käytöksestä ei seuraa kotona mitään sanktioita. Käsittämätön ajatus. Onnea vaan koululaitokselle... T. Hyväkäytöksisen lapsen äiti. Ja ps., jos meillä tulee jotain häikkää, niin todellakin kotonakin reagoidaan siihen ja vakavissa tapauksissa ei todellakaan riitä mikään puhe vaan saktioita tulee.
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia. Lasta saa kaikin mokomin rangaista, mutta pointti EI ole se, meneekö pleikka viikoksi vai kahdeksi, vaan MIKSI noin teki, onko ennenkin ollut väkivaltainen? Miksi sanoo, että opettaja on koko ajan kimpussa? Menkää vaikka perheneuvolaan purkamaan asiaa, jos sinne vaan pääsee, tai koulupsykologille, sekin jo viestii lapselle, että nyt on vakava asia kyseessä. Jotain tuntuu olevan jo pielessä, lapsi on pulassa, eikä se asia parane sillä pleikan menetyksellä. Rangaistus ei ikinä saa olla se ainokainen kasvatuskeino. Sitäkin voi nyt soveltaa, mutta puuttukaan asioihin siellä teon takana, muuten parin viikon kuluttua mäjähtää taas.
yksi rangaistus, ja sillä selvä? Oletteko tosissanne?
Siis jos kuvitellaan, että aikuinen mies pahoinpitelee esimiehensä, niin luulette, että pelkkä oikeuden tuomio kärsitään? Minä luulen, että tosielämän esimies ei ota tyyppiä takaisin töihin, eli irtisanominen on lisärangaistus, perheessä tulee varmasti ongelmia, ja tästä voi työttömyyden ja muiden asioiden mukana tulla koko loppuelämän sotkeva asia. Miksi ihmeessä lapselle pitää opettaa, että pahoinpitely on pikkujuttu.
Ja siksi toiseksi, seuraavalla kerralla vanhemmilla ei enää ole hirveästi mahdollisuuksia kasvattaa, kyllä lastensuojelu tuohon puuttuu, eikä opiskelu normaaliluokassa jatku. Niin että parempi hoitaa seuraukset kotona, kuin antaa yhteiskunnan hoitaa.
Mutta ap tietysti alunperin oli ihan fiksuilla linjoilla, viikon rajoitukset esimerkiksi tuon ikäisellä voisivat olla kohtuulliset. Ja vakava puhuttelu.
asiasta keskustellaan ja yritetään selvittää että miksi ja mitä lapsen elämässä tapahtuu. Mutta on myös niin, että jos joku kapinavaihe tai muut tulee, niin siinä sivussa kun asiat yritetään saada oikealle tolalle huonosta käytöksestä seuraa sanktioita myös kotona.
Pitäisin itse tuossa tilanteessa sitä keskustelua kaiken ytimenä. Luonnollisesti teko on ollut niin paha, että lapsen on syytä olla huoneessaan loppuilta miettimässä, miten voi asian hyvittää opettajalle ja miten hänen olisi pitänyt toimia tilanteessa.
Tämän jälkeen pyytäisin paikallista poliisia (monissa paikoissa on koululle nimetty tietty poliisi) puhumaan lapselle. Veikkaisin, että voi olla hiukan kalpea lapsi, kun poliisi pitää saarnan.
Tämän jälkeen lapsi saisi kertoa ehdotuksensa opettajan hyvittelylle, ja todellakin se sisältäisi anteeksipyyntöä ja mahdollista kukkapustaa tms.
Poliisin puhuttelun jälkeen lapsi hoitaisi opettajan hyvittelyn ja tämän jälkeen vielä illalla keskusteltaisiin asiasta ja siitä, mitä lapsi on oppinut tästä. Ei edelleenkään siis telkkaria, kavereita eikä peliä.
Keskustelun yhteydessä kertoisin, että lapsi käy joko koulun kuraattorilla tai psykologilla muutaman kerran opettelemassa,miten sitä kiukkua ja turhautumista hillitään.
Kaverikieltoa jatkaisin vielä muutaman päivän, jotta todella ymmärtäisi miettiä asian kunnolla. Missään nimessä en jatkaisi näitä peli-, tv- ja kaverikieltoja viikkoa pidempään. Tuossa vaiheessa kun viikko on kulunut teosta, opettajalta on pyydetty anteeksi, lapsi on osoittanut katuvansa ja jatkotoimenpiteinä on psykologin/kuraattorin kartoitus tilanteesta, en usko, että on viisasta tai tarkoituksenmukaista käyttää valtaa lapseen liian kauan. Se peli-, tv- ja kaverikielto eivät ole itse rangaistus vaan kielto on siksi, että lapsi todella on miettinyt asiaa ja löytänyt itsestään ne oikeanlaiset ratkaisumallit. Lapsi tarvitsee myös tämän jälkeen hyväksyntää. Okei, hän teki vakavan virheen ja sai vanhemmat pettyneiksi, mutta kyllä tästä selvitään. Myös tämä viesti on tärkeä. Lapsi ei saa tuntea itseään toivottoman pahaksi. Vaikka teko on tietenkin kauhea, myös vanhempien on päästävä sen yli ja puhuttava lapselleen omistakin tuntemuksistaan. Avoimuus kannattaa. Sen jälkeen voidaan lähteä yhdessä sille kasvumatkalle. Tämä saattoi olla teidän perheenne tärkein ja ratkaisevin opetus.
i] Paitsi että tosielämässä samasta asiasta ei rangaista useaan kertaan.
[/quote]
Mikä helvetti on sun mielestä tosi elämää????
Kyllä se koululaisten elämä on ihan oikeaa tosi elämää!
Monissa kouluissa se onkin ihan rutiinia väkivaltatilanteissa.
kun itse eivät osaa kasvattaa kunnialliseksi kansalaiseksi!
Ihanko tosissanne olette?
Lapsi ärsyyntyi opettajasta jostain syystä. Me emme tiedä, kiusasiko opettaja vai miksi lapsi koki, että tämä jäkättää. Emme tiedä sitäkään, onko jäkätystä kestänyt miten pitkään.
Lapsi hermostui ja löi rintaan. Kuulemma sattui kovasti. Emme tiedä, lasta vai opettajaa. Emme tiedä sitäkään, mitä opettaja sen jälkeen teki tai jätti tekemättä.
Avuksi neuvotaan hankkimaan poliisia puhelemaan lapsen kanssa, koska aikuiset eivät ole itse osanneet lasta kasvattaa ja rangaistuksia kaivattaisiin. Lisäksi pois pelit ja pleikkarit ja vielä katumusta, anteeksipyyntöjä ja kukkia opettajalle.
Eikö teitä todellakaan kiinnosta kuin muutamaa, miksi lapsi löi? Ei tavallinen, koulussa keskinkertainen lapsi tee noin, vaikka kokisi tulleensa ärsytetyksi. Kiusasiko luokka lasta eikä opettaja tehnyt mitään, vai peräti yllyttikö? Onko lapselle sattunut koulussa jotain, jota hän on yrittänyt opettajalle kertoa, mutta tämä ei ole kuunnellut ja lapsi on tehnyt sen saman, mitä kotona vastaavissa tilanteissa tehdään eli lyönyt?
Avuttomat kasvattajat miettivät rangaistuksia. Osaavat etsivät ratkaisua tilanteeseen. Siinä se selkeä ero. Jos lapsi kokee tulleensa kohdelluksi väärin jo koulussa, ei se lisärangaistus kotona ainakaan tilannetta paranna. Eikä sitä korjaa poliisin puhuttelukaan.
Lapsi tarvitsee nyt apua, ei lisää kurjuutta. Välittömästi aika koulupsykologille tai edes koulun terveydenhoitajalle ja auttamaan lasta sitä kautta. Jos todetaan, että koti ei kykene apua antamaan, harkitaan muita toimia. Lyövällä lapsella ei ole muita keinoja ilmaista tunteitaa tai niin paha olla, että se purkautuu näin tai sitten se yksinkertaisesti on paha ja ilkeä, mutta pitänyt 9v sen puolen itsestään piilossa. Vanhempiensa kasvatustyön tulos hän joka tapauksessa on.
olisi minun poika, niin hattu kourassa menisi pyytämään opettajalta anteeksi ja viikkorahoistaan ostakoon opelle kukat ja kortin jossa pyytää vielä anteeksi.
Tämän lisäksi pelit kieltoon ja kotiarestia viikko.