Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kystiako?

Vierailija
16.02.2012 |

Olen vuosia kärsinyt kummallisista kivuista munasarjoissa sekä kohdun alueella. En löydä näille suoranaisesti tiettyä aikaa kuusta milloin ovat pahimmillaan, ehkä ovulaation jälkeen menkkoihin asti? Kivut ovat välillä poissa, mutta ovat taas palanneet todella kovina. Vuodot ovat nykyään todella epäsäännölliset ja aika niukat.

Eli oireita:

- kova kipu usein oikealla puolella (mutta välillä molemmilla) munasarjoissa. Tuntuu myös selkäpuolella

- kohtu supistelee todella voimakkaasti

Näitä kipuja ilmenee esim. tällaisissa tilanteissa:

- pitkät automatkat, sen jälkeen ylösnousu

- joskus seksin aikana jos on kovemmat otteet, mutta ainakin seksin jälkeen vihloo todella kovaa sarjoja ja kohtu supistelee tosi kivuliaasti

- nostamiset, äkilliset riuhtaisut

Liikunta pahentaa kipua huomattavasti. Myös kontallaan olo sattuu vietävästi.

Olen vasta hieman yli 20-vuotias, ja minulla on 1 alle vuoden ikäinen lapsi. Hän syntyi sektiolla, vaan näitä kipuja on ollut n. 16 vuotiaasta.

Voisivatko olla munasarjakystia? Vai endometrioosi? Olisiko ne huomattu raskausaikana?

Kävin kerran viime kesänä kovien kipujen takia terveyskeskuksessa ja ultrasivat, lääkäri sanoi että "kohdussa ja munasarjoissa kertynyt nestettä ja kalkkeumaa"?

Ps. Olen kyllä varannut ajan jo lääkärille vaan haluaisin kuulla onko teillä mielipiteitä!

Kiitos vastauksista!!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

löydän netin täynnä vain tietoa tai "tietoa" että juurikin tuo Cerazette voi aiheuttaa niitä kystia ja usein pahentaa? :O

Joo, ihmettelen ihan samaa, kun Cerazetten pakkausselosteessakin niin taitaa lukea. Mulla oli kystia ennen Cerazetteja ja niiden jälkeen parin kuukauden päästä enkä tiedä, olivatko koskaan pois Cerazetten aikanakaan... Näin tuo yksi lääkäri kuitenkin sanoi (?).

pakkausselosteessa tosiaan mainitaan se. Kuullostaako sinusta nuo minun kivut ja oireet yhtään siltä että saattaisi olla kystia?

-ap

Mulla ei ole ollut kystiin liittyen mitään tuntemuksia. Ainoastaan vyötärölihavuutta, karvankasvua kasvoissa, riippuluomia jne, jotka mainitaan PCO:n oireina, mutta ei mitään erikoisia tuntemuksia.

Vierailija
2/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla just oireilee jos on ollut huonossa asennossa (just autossa,tai nukkunut huonossa asennossa) vihlasuja ja särkyä. todettiin ultrassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla just oireilee jos on ollut huonossa asennossa (just autossa,tai nukkunut huonossa asennossa) vihlasuja ja särkyä. todettiin ultrassa.

kiitti vastauksesta :) Hoidetaanko niitä muuten kuin leikkaamalla? Todettiinko sulla jonkun muun tutkimuksen ohessa vai menitkö asiakseen "etsimään" jotain häikkää?

-ap

Vierailija
4/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitti vastauksesta :) Hoidetaanko niitä muuten kuin leikkaamalla? Todettiinko sulla jonkun muun tutkimuksen ohessa vai menitkö asiakseen "etsimään" jotain häikkää?

-ap

että niille vielä tarttis tehdä mitään. just noitten kipujen takia menin gynikselle. nyt eivät ole onneksi kuukauteen haitanneet,mutta inhottavaa kipua on kyllä.

Vierailija
5/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla endometrioosi?

se todetaan? Näkeekö ultralla?

...Raskaudesta jäi aika kammo kaikkia sisätutkimuksia kohtaan...

-ap

Vierailija
6/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

että niille vielä tarttis tehdä mitään. just noitten kipujen takia menin gynikselle. nyt eivät ole onneksi kuukauteen haitanneet,mutta inhottavaa kipua on kyllä.

Vierailija
7/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

mulla muuten epäiltiin nuorempana endometrioosia. ei muistaakseni sen kummemmin todettu,muuta kuin oireiden perusteella.

Vierailija
8/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla muuten epäiltiin nuorempana endometrioosia. ei muistaakseni sen kummemmin todettu,muuta kuin oireiden perusteella.

Mutta sulla ei siis ollut endo vaan niitä kystia?

Vierailija
9/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän päälle pari kymppisenä epäiltiin endoa, ja 34 vuotiaana todettiin kystat.

Vierailija
10/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän päälle pari kymppisenä epäiltiin endoa, ja 34 vuotiaana todettiin kystat.

se kipu oli nuorempana erillaista kuin kystissä.

Vierailija
11/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun munasarjakystia on hoidettu keltarauhaslisällä. En osaa sanoa,käykö sama hoito kaikkiin kystiin.

Vierailija
12/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvailla niitä eroja? Millaisia ja missä tilanteissa tuli endomaisia kipuja, ja miten muuttuivat kun tuli kystia?

-ap

Vierailija
13/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvailla niitä eroja? Millaisia ja missä tilanteissa tuli endomaisia kipuja, ja miten muuttuivat kun tuli kystia?

-ap

endossa oli jatkuvamppaa tuo kipu,eikä sellaista ns. iskevämpää kipua. mutta tosiaan endoepäilystä sen verran pitkä aika,että vaikea vertailla.ja mulla on niin huono muisti.

mutta tuu ihmeessä kertomaa sitten,oliko kystistä kyse vai mistä..

Vierailija
14/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun munasarjakystia on hoidettu keltarauhaslisällä. En osaa sanoa,käykö sama hoito kaikkiin kystiin.

Vaikuttaako kuukautisiin? Onko sulla leikattu ikinä vai suoraanko keltarauhashormonihoidolla aloitettu hoitamaan?

-ap

Vierailija
15/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako kuukautisiin? Onko sulla leikattu ikinä vai suoraanko keltarauhashormonihoidolla aloitettu hoitamaan?

-ap

Tuo keltarauhaslisä on säännöllistänyt epäsäännöllistä kiertoa. Terolutia olen syönyt. Cerazetten kanssa tulisi ehkäisykin hoidettua ja gyne meinasi,että olisi tehokkaampi kystiin kuin Terolut. Cerazettella saattaa vuoto kokonaan jäädä pois.

Vierailija
16/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo keltarauhaslisä on säännöllistänyt epäsäännöllistä kiertoa. Terolutia olen syönyt. Cerazetten kanssa tulisi ehkäisykin hoidettua ja gyne meinasi,että olisi tehokkaampi kystiin kuin Terolut. Cerazettella saattaa vuoto kokonaan jäädä pois.

löydän netin täynnä vain tietoa tai "tietoa" että juurikin tuo Cerazette voi aiheuttaa niitä kystia ja usein pahentaa? :O

Vierailija
17/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihmettelen ihan samaa, kun Cerazetten pakkausselosteessakin niin taitaa lukea. Mulla oli kystia ennen Cerazetteja ja niiden jälkeen parin kuukauden päästä enkä tiedä, olivatko koskaan pois Cerazetten aikanakaan... Näin tuo yksi lääkäri kuitenkin sanoi (?).

Vierailija
18/18 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkausselosteessa tosiaan mainitaan se. Kuullostaako sinusta nuo minun kivut ja oireet yhtään siltä että saattaisi olla kystia?

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi