Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri kirjoitti reseptin Escitalopram Actavis-masennuslääkkeen, eka kertaa elämässä..

Vierailija
15.02.2012 |

Ja jännittää hirmuisesti aloittaa. Etenkin, kun menin lukemaan kokemuksista ja siellähän haukuttiin tuota vaikka miten, että tullut vaikka mitä ikäviä sivuvaikutuksia.

Itselleni lääkäri ei ensisijaisesti edes suositellut lääkettä, sanoi sitten että voisi helpottaa oloa käyttää sitä. Sanoi, että masentuneelta en vaikuta, mutta on selvää että olen ylirasittunut ja käyn ylikierroksilla.

Meillä kaksi pikkulasta ja viime vuodet olleet todella rankkoja, olen hermostunut, nukun levottomasti jne.

Haluaisin kokemuksia, toivottavasti oloni ei pahene tällä lääkkeellä kun periaatteessa nytkin voin ihan hyvin kuitenkin..?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ap:lle mindfullness-meditaatiota.

Vierailija
82/97 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuviikot voivat olla hankalia ja vasta sen jälkeen voi arvioida lääkkeen vaikutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ihan hirveä olo. Tosi ahdistunut ja itsetuhoisia ajatuksia. Söin vajaan 2viikkoa 5mg. Nyt vierotetaan pois. Vierotusoireet on tosi rankat. Minulle niitä määrättiin unettomuuteen. Olen tosi herkkä yleensäkin lääkkeiden sivuvaikutuksille. Harmitta kun joulu menee pilalle tämän takia.

Vierailija
84/97 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
85/97 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että lääkäri kirjoitti sen eka kertaa elämässään? Ei kai lääkäri sellaista kerro potilaalle.

Vierailija
86/97 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta suurin syy aloittaa lääke on se, että saan äkillisiä raivokohtauksia, olen siis lyhytpinnainen ja selvästi aggresiivinen välillä, rähjään miehelle tai lapsillekin jopa. Miten lääke vaikuttaa asiaan? Ettei lähiviikkoina tuo vaan pahene..

Lääke turruttaa tunteesi. Et enää ole rähjääjä ja agressiivinen.

Vierailija
87/97 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kokeile ennemmin mindfullness-meditaatiota. Se saattaa auttaa ihan yhtä nopeasti kuin lääke. Nopeamminkin. Ja on omaa kokemusta. Halit sinulle!

Vierailija
88/97 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainio lääke, söin neljä vuotta. Nyt elämä on vihdoin tasottunut ja sain lopeteltua lääkkeet. Olin kamala, raivoava äiti lapsille ennen lääkkeitä. Elämässä ei ollut iloa vaikka tein samoja asioita kuin ennen. Nukuin, liikuin, tykkäsin työstäni... mutta nautinto peruselämästä katosi. Olin ilkeä ja tunteeton akka. Kun alotin lääkkeet, kotona lapset rauhoittuivat, parisuhde muuttui paremmaksi koska jaksoin taas panostaa perheeseen. En ollut enää itsekäs paska. Lääkkeet sopi mulle hyvin. Koitin välillä vähennellä lääkitystä mutta aika ei ollut sopiva. Vasta kun sain ratkastua ison ahdistavan asian elämässäni, pystyin alkaa vähentää lääkitystä. Nyt alan olee kuivilla vesillä. Olen kiitollinen lääkkeille, ne auttoivat pahimman yli. Sivuvaikutuksena minulla oli lihominen mutta siitä ei ollut haittaa perheelleni niin kuin siitä etten olisi koskaan käyttänytkään lääkkeitä. Todellinen masennus ei lähde sillä ettö päätän lähteä lenkille ym. Se ongelma on se että en pääse sinne lenkille. Lääkkeet auttaa siihen että saan itseni ylös sängystä ja jaksan alkaa hoitaa itseäni. Minäkin jaksoin alkaa käsitellä elämäni vaikeaa asiaa lääkkeiden avulla. Ilman niitä en olisi jaksanut. Toivon että masennus on nyt ohi mutta jos se palaa, tiedän mitä tehdä. Reippaasti lääkkeet apuun ja sitten etsimään oikeaa syytä.

Vierailija
89/97 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vuosia ahdistunut ja koin myös sosiaalistentilanteidenpelkoa. Lopulta menin itkien työterveyteen hakemaan apua. Olin jatkuvasti väsynyt ja närästysoireita oli ilman syytä, johon ei lääkkeet auttanut. Iltaisin pyörin sängyssänsä muutaman tunnin ja heräsin monta kertaa yössä katsomaan kelloa. Aloitin 10 mg escitaloa syömään ja eka pari viikkoa oli pahoinvointia. Sen jälkeen alkoi auttamaan ja muutos minussa on todella valtava mitä myös lähipiiri on sanonut. Ole sosiaalinen oma itseni, jaksan paremmin, saan yöt nukuttua ja närästys hävinnyt. Elämänlaatu on parantanut ihan älyttömästi! Lopettaa olen yrittänyt muutaman kerran mutta todennut että parempi jatkaa lääkettä jotta olo pysyy hyvänä.

Vierailija
90/97 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertooko lääkäri oikeasti, että kirjoittaa jonkun lääkkeen reseptin ensimmäistä kertaa?

Vierailija
91/97 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on aloitettu kyseinen lääke.yksi vrk takana..vatsa möyryää väsyttää...suuta kuivasi eilen..ei niinkään enää tänään...muuten suht siedettävä tää eka päivä...unet oli valokova muodossa...heräsin miettiin niinki outoa asiaa et pitäs varmaan tilata joku uus plyjeri päähän vai liekkö kodekit puuttuu..kun pelkkii kuvii sieltä täältä tulee...no mut katsellaan...tsempii..kohtalotovereille

Vierailija
92/97 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin päätyy jutut jotka on negatiivisiä helposti koska ihniset etsivät onko muilla vastaavia ongelmia ..näin uskon..ja ne joiden ei tarvi olojansa googlata niin eivät tänne ees eksy..joten tossa yx aate.

Vierailija
93/97 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain alkusyksystä masennukseen Essiä. Aloitin puolikkaalla kympin tabletilla ja voin sanoa, että vaikutuksen huomasi likimain heti. Olin rohkeampi eli sosiaalisten tilanteiden pelko väheni huomattavasti ja innostuin taas elämästä. Ensimmäisen viikon väsytti aamusta iltapäivään ihan julmetusti. Yöuniin alkoi tulla haittaa eli oli pahoja vaikeuksia nukahtaa ja uni ei riittänyt aamuun asti. Sitten kun annostus nousi kymppiin, alkoi tuntua sähköjänikseltä. Mikään ei vtuttanut, entinen lyhyt pinna oli tipotiessä; tuntui, että menen vaikka seinästä läpi, jos haluan, ja virtaa riitti. Sain tehtyä asioita ja olin hyvällä tuulella. Pahoinvointia tai mitään muutakaan fyysistä oiretta ei ollut. Mutta yöunet meni. Oli pahoja vaikeuksia nukahtaa, ei väsyttänyt. Sitten kun nukahdin, nukuin n. 3 h ja sen jälkeen vain lyhyitä pätkiä. Ihan karmeeta! Sinnittelin pari viikkoa ja lopetin ilman annoksen puolittamisia. Kaikki se hyvä mitä Essistä sain noin lyhyessä ajassa sain ei kuitenkaan ollut huonojen öiden väärtti, en vaan jaksanut enää sitä valvomista. Lopettamisestakaan ei sitten mitään pahempaa fyysistä oiretta, mutta parin päivän jälkeen ilman Essiä alkoi tuntua, että ahdistus on taas "ilonani". Oikeasti harmittaa, että Essi ei sopinut - se on edullista ja vaikutuksen todella huomasi.

Vierailija
94/97 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lopputulos oli hyvä.

Vierailija
95/97 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaminen on vaikeaa joillekkin. Riippuu uhmisestä. Lue paljon ja kuuntele kehoasi. Jos et tunne masennusta niin ehkä terapia olisi parempi jos vain on varaa. Muitakin lääkevaihtoehtoja on olemassa lyhyehköinä kuureina kuin masennuslääkkeet ja aina pitäisi olla seuranta mukana lääkärin toimesta.

Vierailija
96/97 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ikinä ! Söin 5 mg vuosia. Nyt toinen viikko menossa lopetuksesta. Aivan järkyt oireet. Huimaus pahin

Vierailija
97/97 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja vieroitusoireet oli kamalat. Aion syödä loppu ikäni.

Minä en huomannut lääkkeen vaikutusta ollenkaan. Söin 1,5 vuotta ja lopetin ihan seinään koska mittauksessa huomattiin etten palaudu ollenkaan (edes nukkuessa) . Ei mitään tapahtunut eikä tuntunut missään lääkkeen lopetus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi