Jos hakee opiskelemaan ja saa koulutuspaikan ov
niin saako siinä vaiheessa enää työmarkkinatukea opiskelun ohella. Jos siis ilmoittaa itsensä työkkäriin sen jälkeen kun on saanut paikan.
Vai pitääkö ensin olla työkkärin "jäsen" ja vasta sitten lähteä etsimään opiskelupaikkaa?
Kommentit (2)
Kerkesinkin ottamaan itse yhteyttä yhteen paikkaan ja hän sanoi tuosta että hyvällä tuurilla voi olla mahdollista saada työmarkkinatukea opiskelun aikana.
Olen siis töissä mutta työttömyys uhkaa jossain vaiheessa.
Mun tapauksessa sanoi että se puoltaa ajatusta koska olisin hakeutumassa hoitoalalle jahka nyt saisin opiskelupaikan.
Siihen kuulemma vaikuttaa se että mitä alaa lähtee opiskelemaan ja vähän taustat.
Huomenna soitan toiseenpaikkaan niin saan varmuuden.
Ap
Jos siis nyt olet työtön ja yli 18 vuotias, mene ihmeessä välittämästi ilmoittautumaan työkkäriin, että sinulle muodostuu oikeus siihen työmarkkinatukeen. Siihen, saatko tukea käytännössä, vaikuttaa sitten se, asutko jonkun kanssa, jolla on tuloja.
Jos pääset opiskelemaan ja olet yli 25 vuotias, saatat olla oikeutettu saamaan työmarkkinatukea myös opiskelun ajalta. Asiasta pitää olla kuitenkin etukäteen tehty suunnitelma ja sopimus työkkärin kanssa. Ei ole siis mitenkään automaattinen juttu. Jos niin hyvä onni käy, että myöntävät oikeuden työmarkkinatukeen opiskelunkin ajalta, niin silloin siihen ei sitten enää vaikutakkaan muiden tulot.
Mars työkkäriin jonottamaan. Avainsana virkailijalle puhuttaessa on "työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu".