Kavereiden tyyli ärsyttää!!
Pitää nyt täälä päästä avautumaan. Eli otti kyllä päähän, kun kaveripariskuntamme joilla ei ole lapsia, oli meillä kylässä. He ovat olleet kauan hyviä ystäviämme, mutta nyt heidän käytös alkoi jotenkin ärsyttää. Ehkä se tosiaan johtuu siitä, että meillä on lapsi ja heillä ei.
Ensinnäkin minua ärsyttää se miksi ihmiset eivät voi kiittää tarjoiluista!! Itse kiitän aina ja mielestäni se kuuluu hyviin tapoihin. Olin leiponut päivällä heitä varten tässä kiireen keskellä eikä mitään kiitosta. No, kaikki ei osaa kiittää, sille ei voi mitään. Toinen asia on se, että he ihmettelivät miksi meillä on vielä jouluvalot ulkona. Toki ne ei varsinaisesti ole jouluvalot vaan ihan perus ulkovalot, jotka ympäröi puskia. Sanoin, että ei ole ollut oikein aikaa vielä poistaa niitä. Tämä vauva-arki kun on melko kiireistä.
He myös ihmettelivät sitä, kun meidän vauvalla ei ole vielä paljon hiuksia päässä. Kun heidän muutaman tutun vauvoilla on ollut jo syntymästä asti paljon tukkaa. He miettivät, että mahtaako meidän tytölle kasvaa hiukset lainkaan. Myös hiusten väritä oli jotain kommenttia johon toinen meinasi, että saahan sen sitten värjätä isompana jos haluaa.
Nämä on varmasti heille pieniä asioita eivätkä he varmaan tarkoittaneet pahaa. Mua nämä kommentit loukkasivat ja ärsyttivät todella paljon! Jälkeenpäin mietin loukkaannuinko turhaan ja liian pienestä. Siksi kysynkin täällä miten te olisitte suhtautuneet näihin kommentteihin?
Kommentit (33)
hyvin av-mainen keskustelu, KYLLÄ näin on, kun sinulla on lapsia on sinulla automaattisesti hyvät tavat ja kun ei ole lapsia, niin olet moukka. Kumma kyllä olen tavannut kaikenmoisia pönttöpäitä, niitä joilla on lapsia ja niitä joilla ei ole.
mutta kun se sinappikoneen (sen olemassaolo) on NIIN tärkeä juttu joidenkin mielestä.
Kiitos erilaisista vastauksista. Niitä oli tullutkin paljon :)
Joidenkin mielestä loukkaannuin turhasta, joidenkin mielestä taas en. Ok, myönnetään. Ehkä olen normaalia herkempi nyt kuin ennen lapsen syntymää. Mutta minusta tuntuu kurjalta jos lasta kommentoidaan. Minua saa kommentoida jos haluavat, mutta lapsien kommentoiminen ja toisiin vertaaminen tuntuvat pahalta.
Mutta.. ehkä tässäkin on oppimisen paikka : Ihmiset ovat erilaisia ja sovitaan nyt sitten niin, että ylireagoin tämän asian suhteen. Ehkä minulla sattui olemaan normaalia huonompi/herkempi päivä.. Tai sitten ei ;) Tiedä nyt sitte. ehkä mulla on hormonit sekaisin niinkuin joku tuola mainitsi :D
ns. hormonit sekaisin. Se on ihan luonnollista ja kuuluu äitiyteen ja oman lapsen suojelu (myös sanallisilta hyökkäyksiltä) kuuluu ihan biologiaan. Et ole epänormaali, mutta tietty vähän hankalassa tilanteessa, kun kavereina on lapsettomia suorasuita :(
Hormonitoiminta tasaantuu taas ajan myötä.
lapsen tukasta ja värjäämisestä.
Ei lapsettomat ymmärrä millaista on vauva-arki, siitä ei heitä voi moittia. Eivät minunkaan lapsettomat ystäväni (osa heistä) voi kertakaikkiaan tajuta, miksi me emme niin usein käy heillä. Me olemme molemmat töissä ja lapsia 3, kaveri asuu toisessa kaupungissa.
Olen yrittänyt rautalangasta vääntää, että viikonloppuisin ei aina huvita tuupata tätä porukkaa autoon. Harrastusten lomassa olisi ihan kiva rentoutuakin (ja vaikka jouluvalojen kanssa pusata ;))
Voihan olla, että kaikki sinun kavereiden heitot valoista ja tukasta olivat humoristista small talkia ja siten vaaratonta, mutta ehkä itse tunnistat mistä kyse. Tai sitten ystäviäsi on alkanut tympiä muiden vauvasähellyksen seuraaminen ja alkavat heitellä muka harmittomia piikkejä, kun eivät ymmärrä teidän elämäntilannetta. Meidän ihmisten on välillä kovin vaikea ymmärtää toistemme erilaisia elämäntilanteita.
Tämä minun lapseton ystäväni on erittäin huolissaan siitä kuinka huonosti keskimmäinen lapseni käyttäytyy (sai kerran raivarin heidän täällä ollessaan).
Yritin selittää, että tuo on melko tavanomaista lapsiperheissä, mutta kuulemma muut lapset, joita he tuntevat, eivät käyttäydy noin. Yritin vielä piipittää, että neuvolasta ja tarhasta tulee vain positiivista palautetta lapseni käytöksestä, mutta mitäpä he näistä asioista tietäisivät.
Lapsettomiltahan ne parhaat kasvatusneuvot tulee..
kaikki tuollainen esikoisen vauvavuotena. Sen jälkeen ei ole ärsyttänyt yhtään niin paljon. Nuo kommentit ovat minusta hieman ajattelemattomia, mutta eivät mitenkään tarkoituksellisen ilkeitä.
Meillä on pihalla syksystä kevääseen "jouluvalot", siis värittömät valot. Sellaiset ovat pimeällä kivan, satumaisen näköiset. Kaveripariskuntanne ei ilmeisesti hirveästi lue puutarha- ja sisustuslehtiä kun ovat ymmärtäneet niiden olevan vain joulua varten? :D No, luuleehan moni täälläkin kai niin.
Sanoit kavereillesi kuitenkin fiksun vastauksen, jossa et nolannut heitä tietämättömiksi vaan selit asian korrektisti kiireellä.
Lapsesu tukasta puhuminen oli asiatonta ja törkeää, olisin loukkaantunut. Toisaalta uskon, että he eivät ole kovin älykkäitä eivätkä osaa asettua asemaasi, eli eivät ymmärtäneet asiaa tuoreen äidin kannalta. Kannattaa ensi kerralla sanoa, että se on vasta pieni vauva, eikä tukka ole kovin tärkeä asia, pääasia, että on terve tms.
tuntuu ettei noita sanomisia ole tarkoitettu välttämättä mitenkään tölväyksiksi vaikka ne niin tulkitsetkin. Minä en olisi ollut millänsäkään, ellei sitten tosiaan olisi selvästi v*ttumaiseen sävyyn niitä sanottu.
Tuo kiittäminen, no, kaikki nyt vaan ei ole sosiaalisissa tilanteissa niin taitavia tai järin puheliaita, kyllä minulla on tuttuja jotka ei taatusti huomaa tuollaisessa tilanteessa kiittää enkä siitä pahaa tykkää ollenkaan. En minä sitä kiitosta mihinkään tarvitse.
Jouluvalot, no niistä on montaa mieltä, jonkun mielestä viimeistään loppiaisena pois ja toisten mielestä niin kauan kuin on pitkään pimeää pidetään "talvivaloina" ei niinkään jouluvaloina. Mullakin on vielä valoja kun on kivampi minusta pimeinä iltoina niin.
Lasten hiusten määrä ja tuon tuommoista monet ihmettelee tarkoittamatta sillä mitään pahaa. Tuskin tosissaan sentään luulivat ettei sille lapselle hiuksia kasva lainkaan.
Lapsettomiltahan ne parhaat kasvatusneuvot tulee..
Tuo on äärettömän kulunut, tylsä ja paikkansapitämätön lause. Etkö itse huomaa sitä?
Lapsettomilta voi tulla ihan yhtä hyviä tai huonoja kasvatusneuvoja kuin lapsellisiltakin, luulisi sen olevan itsestäänselvää. Se että olet tehnyt lapsen, ei suinkaan tee sinua kaikkitietäväksi kasvatusalan guruksi, päinvastoin. Äidit saattavat olla hyvinkin sokeita muunlaisille lapsille kuin omilleen, ja kuvitella oman tilanteensa olevan se normaali ja oikea. Lapseton sen sijaan voi katsoa montaa asiaa täysin objektiivisesti ja neutraalisti.
Voisitko ystävällisesti lopettaa tällaisten lapsellisten kliseiden viljelyn?
Ja kyllä, mulla on kolme lasta, sitähän sä seuraavaksi varmasti kysyt.
moukkamaisena käytöksenä, stiä, ettei pöydän antimista kiitetä. Oli pöydässä sitten itse leivottau tai kaupan tavaraa.
Kuuluu jo alkeellisiin käytöstapoihin.
Muihin sanoisin et antaa mennä toisesta sisään, toisesta ulos.
Oliskohan niin, et itsekin haluaisivat jäkikiasvua, mut sitä ei kuulu. Peittävät pahan olonsa ivailuun?
Ja tuota en kyllä ymmärrä, miksi niitä ulkovaloja pitää kutsua jouluvaloiksi?
osaa olla kyllä tosi ilkeitä täälä.. miksei voi keskustella asiallisesti. kamalaa, kun halutaan vain haukkua toisia :/
Pahin kaikista on ehkä ollut se, kun törmättiin mieheni vanhaan tuttuun. Tämä nainen nimittäin kommentoi ensimmäisen kerran lapset nähdessään, että lapset ei näytä yhtään isältään. Siis tämä siinä vaiheessa, kun lapset (ja minut) esiteltiin tälle naiselle. Ei mitään tervehdystä tai muuta sanottavaa. Pelkästää tuon töksäytti.
Jäätiin molemmat tuijottamaan tätä naista monttu auki ja sen jälkeen mies totesi, että mepäs tästä jatketaankin matkaa :D
Että kaikenlaista hiihtäjää tällä pallolla on :)
että keittiön ikkunassa roikkuu edelleen valotähti...tosin valottomana. Piti ottaa pois viime lauantaina (vihdoin ja viimein) kun oli vieaita tulossa mutta jäi näköjään taas poistamatta.
AP, minusta nuo vieraiden kommentit ovat typeiä ja ajattelemattomia, enkä ihmettele että loukkaannuit koska sulla tosiaan on hormoonit sekaisin :) Joskus myöhemmin et jaksa moisista tyhmsitä kommenteista loukkaantua.
jotenkin herkistynyt loukkauksille lasten saamisen jälkeen? Ei noissa jutuissa minusta mitään loukkaavaa ollut. Sitä voisi loukkaantua kaiken aikaa jos alkaa kaikkien ihmisten sanomisia tarkemmin miettimään. Onko vauvan kanssa olo rankkaa, oletko stressaantunut?